Vanhoja reittikarttoja

Liittynyt
12 Marraskuu 2013
Viestit
25
Saattaisko kenelläkään foorumilaisella olla vuodelta 2000 - 2003 väliseltä ajalta vanhoja reittikarttoja sähköisessä muodossa. Kiinnostaa historiamielessä kun itse käyttänyt nyssejä lapsena.
 
Saattaisko kenelläkään foorumilaisella olla vuodelta 2000 - 2003 väliseltä ajalta vanhoja reittikarttoja sähköisessä muodossa. Kiinnostaa historiamielessä kun itse käyttänyt nyssejä lapsena.

Näitä vuosia en ole vielä kerennyt kaivamaan kellarista, mutta laitetaan nyt muutama kartta esille – vuosi 1998 näyttää todennäköisesti monin paikoin samalta kuin 2000.

Skannasin alkajaisiksi Onnikoita ja rollikoita kirjasta vuosien 1954, 1967, 1974, 1982 ja 1998 kartat ja myös Tampereen seudullisesta linjakartasta vuoden 1980.

Kartat ovat osoitteessa https://tsb.1g.fi/kuvat/linjakartat/TKL/ tuoreimmasta vanhimpaan.


Itselläni on myös aikomus tehdä digitaaliset karttatasot linja- ja vuositasolla joko KML- tai GPX-muodossa. Tällä hetkellä on hieman epätarkkuuksia joidenkin linjojen osalta, lähinnä yksinkertaisia asioita kuten koska mikäkin linja kulki Viistokatua ja Kauppakatua länteen päin ja mitkä eivät koskaan kulkeneetkaan? Näitä karttatasoja voi sitten hyödyntää esim Qgis ja Google Maps -ympäristöissä.
 
Saattaisko kenelläkään foorumilaisella olla vuodelta 2000 - 2003 väliseltä ajalta vanhoja reittikarttoja
Nyt toivomaltasi aikaväliltä on kartat lisätty
Vuosi 2002
Vuosi 2001
Vuosi 2000

Skannausjonoon menee myös vuodet 1985 ja 1989 kartat jossain vaiheessa ja nekin tulevat samaan hakemistoon.
 
Jatkossa en enää skannaa karttoja (jo siitäkin syystä, että sellaisia ei ole tullut enempää eteen), vaan teen ne GPS-reittijälkinä ja käytän kulloinkin sopivinta taustakarttaa.
Jokainen linja on omana vektorinaan ja käsittää riittävän määrän karttapisteitä, että reitit piirtyvät nätisti. Mahdollisuuksien mukaan tosiaan tarkoitus sovittaa sen hetkiseen tieverkostoon, joskin ongelmaksi on muodostunut, ettei ortoilmakuvia ole käytettävissä kuin vuosilta 1946, 1956, 1974, 1987 ja 2015. Vuosien 1966 ja 1995 ortoilmakuvat on pitänyt hylätä huonon laatunsa takia.

Nyt valmistui vuoden 2006 kartta


Kartan mittakaavana on 1:100000 ja silloin Sorilan pääte ei valitettavasti mahdu kuvaan mukaan. Joskin se on ollut sillä samalla paikallaan vuodesta 1992 alkaen.

Ja tässä lyhyesti muutokset vuoteen 2005, sikäli kun kaiken muistan
  • 5 lopetettu (Vehmaisissa korvasi 17 ja Järvensivulla 10)
  • 10 Kaupin sairaala – Pispalanharju muuttui muotoon Järvensivu – Pispalanharju
  • 11 lopetettu. Turtolan pään korvasi Citymarketille jatkettu 21. Muotialantien liikenteen hoiti kaiketi kerran tunnissa 15:n K-vuorot. Tämä muuten puuttuu kartalta.
  • 13 Päätepysäkki Ikurissa oli Tamrock ja sinne ajettiin mennen tullen Ikurintietä, ei enää Tuohikorventietä mennessä.
  • 14 lopetettu
  • 15 siirtyi korvaamaan linjaa 11 Nekalassa ja poistui Ahlmanintieltä, eli reitti kulki jatkossa Jokipohjantie–Nekalantie
  • 16 Päätepysäkki siirtyi Orimuskadun ja Tilkankadun risteyksestä Kiveliöön. Reitti siirrettiin Takahuhdista pois Teiskontielle.
  • 17 Päätepysäkki siirtyi Ilmattarenkadulta Vehmaisiin Juvelankadulle.
  • 18 Päätepysäkki siirtyi Haukiluomaan ja korvasi linjan 22 osuudella Pyynikintori–Haukiluoma
  • 19 Päätepysäkki siirtyi Keskustorilta Tesomalle. Reitti siirtyi Teiskontieltä Takahuhdintielle korvaamaan linjaa 16 osuudella Linnainmaa–Ristinarkku–Kissanmaa.
  • 21 Päätepysäkki siirtyi Korkinmäestä Turtolan kauppakeskukselle.
  • 22 Päätepysäkki siirtyi Haukiluomasta Pyynikintorille. Korvaavana linjana 18.
  • 24 lopetettu
  • 25 Päätepysäkki siirtyi Teerivuorenkadulta Korvenkadulle.
  • 26 päätteet siirretty Vuoreksenkadulle Multisillassa ja Virontörmänkadulta Haukiluomaan
  • 29 Aiemmin pikalinjana Leinola–Teiskontie–Pyynikintori muuttui nyt ajamaan Linnainmaan ja Keskustorin väliä Pappilan ja Takahuhdin kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on vihdoin valmistunut vuoden 2005 kartta, jonka voi ladata osoitteesta https://tsb.1g.fi/kuvat/linjakartat/TKL/2005.png
Kartassa voi olla pieni virhe, sillä reittikuvauksessa asiointilinja 14 olisi kulkenut Enqvistinkatu–Sellukatu–Enqvistinkatu–Harjuntausta, mutta mielestäni se meni kuitenkin Sellukadun itäpään sijasta Energiankatua. Piirsin reitin Energiankadulle.

Aiempaan viestiin yksi korjaus: 26 oli siirtynyt jo 6.6.2005 Vuoreksen varikolle. No, ihan kaikkea ei voi heti muistaa kerralla.

Kunhan materiaalia on tarpeeksi paljon valmiina, on mahdollista tehdä yhdistelmäkarttoja, joissa vertaillaan kahta vuotta keskenään, jolloin toisen vuoden kartta-aineisto on eri värillä. Testeissä ainakin tuottanut jo mielenkiintoisia näkymiä, kuinka verkosto harventunut tai oikeastaan mennyt runkolinjamaisempaan suuntaan karsimalla samansuuntaisia rönsyjä.
 
Ja juuri valmistui sitten vuoden 2004 lopun kartta (muissakin kartoissa on käytännössä tarkoitus keskittyä siihen, millainen linjasto oli ko vuoden talviaikataulukautena voimassa 31.12.)

2004 kuvan voi ladata täältä https://tsb.1g.fi/kuvat/linjakartat/TKL/2004.png

Miten sitten linjasto erosi edeltävästä ja seuraavasta vuodesta
  • 3 kulki vielä Lahdesjärvellä vastapäivään silmukkaa, 2005 pääte siirtyi ABC:lle ja reitti oli mennen tullen sama
  • 5 siirrettiin 2004 kulkemaan Järvensivuntien kautta, tällä korvattiin linja 13 Järvensivuntiellä.
  • 10 oli poissa käytöstä 2004, mutta palasi 2005 uutena linjana Pispalanharjun ja Kaupin sairaalan välille.
  • 11 kulki vielä 2004 Lielahdesta Ryydynpohjan kautta Pohtolaan, 2005 se katkaistiin Pyynikintorille.
  • 13 siirtyi 2004 Järvensivuntieltä Iidesrantaan. Jo 2005 se siirrettiin Iidesrannasta takaisin Kalevantielle, jossa kulkenut aiemminkin.
  • 15 kulki 2004 vielä Pispalanharjun ja Kaukajärven välillä, 2005 Pispalanharjun osuus luotiin osaksi linjaa 10 ja läntinen pääte siirtyi Pyynikintorille.
  • 18 oli vielä 2004 Atalan ja Pyynikintorin välinen linja, 2005 läntinen pääte siirrettiin vuodeksi Keskustorille
  • 21 kulki 2004 Korkinmäen ja Kaupin sairaalan väliä mutta 2005 tämän läntinen pääte siirtyi Tahmelaan ottaen entisen linjan 27 reitin.
  • 23 kulki ”ikuisuuden” Opiskelijankatu–Insinöörinkatu–Orivedenkadun silta–Tieteenkatu, mutta 2005 tämä oikaistiin Opiskelijankadulta suoraan Tieteenkadulle
  • 26 aiemmassa viestiketjussa mainittu Multisillan pääte siirtyi 6.6.2005 Vuoreksenkadulle.
  • 27 menetti Tahmelan osuuden linjalle 21 ja sai tilalle linjasta 11 muokatun reitin Ryydynpohjaan.
  • 29 uusi linja
  • 30 päätepysäkki siirrettiin 2005 Keskustorille Pyynikintorilta
  • 39 uusi linja. 2005 jatkettiin Keskustorilta Pyynikintorille
Käytännössä paljoa muutoksia 2003 linjastoon ei tapahtunut, poikkeuksena tuo Järvensivuntien järjestely. Ko vuonna Järvensivuntietä palveli vielä linja 13, joka haluttiin vihdoin siirtää pois hitaalta reitiltä.
Lisäksi tulivat uudet pikalinjat Teiskontielle 29 Leinola–Pyynikintori ja 39 Hervanta–Keskustori
 
Herätellääns vanhaa ketjua taas henkiin.

Koko kaupungin haukkaaminen yhdellä kertaa oli itselle vähän turhan iso pala, vaikka aineistoa olikin suhteellisen mukavasti. Myöskin Tampereen kaupungin karttapalveluiden ilmakuvat vuosilta 1946, 1956, 1966, 1974, 1987 ovat auttaneet kovasti. Sitten tuli raudan hajoamista ja muuta työkiirettä, ja projekti hautautui lähes kolmeksi vuodeksi.

Nyt kuitenkin taas jotain uutta digitointiprosessissa – mistäpä muualtakaan kuin Lielahdesta. Ihan Lielahden sisällä ei tarvi silti pysyä, koska käytännössä Ryydynpohjan, Lintulammin, Niemen, Niemenrannan, Pohtolan ja Lentävänniemen bussiyhteydet kulkevat Lielahden alueen kautta.

Karttoja on nyt digitoitu vuosilta 1954, 1967, 1974, 1976, 1978, 1982, 1984, 1985 ja ihan vertailun vuoksi 2020. Karttoja pääsee tarkistelemaan aikajärjestyksessä täältä.

Vaan löytyiskö sellaista tietäjää, jolla olisi mitään tilannekuvaa siitä, minne ja mitä katuja pitkin ajoi linja 14A, joka perustettiin välille Rauhaniemi – Niemi 17.9.1961 ja lakkautettiin vuotta myöhemmin 7.10.1962, kun linjan 9 vuorot Pohtolasta ja Pohtolaan alkoivat kiertää Niemen alueen kautta, ainakin kerran tunnissa?

Lisäksi tuossa 1954–1957 välillä on pienoinen aukko, milloin linja 14 Peltokylään nyk. Ryydynpohjaan perustettiin.

Nykytilanteessahan on myös jännä tilanne. Lielahden kautta kulkee linja 86x, jolla ei ole ainuttakaan pysäkkiä Lielahdessa. Siitäkin huolimatta se on syytä kuvata kartalla.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös