Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - lokakuu 2017

Liittynyt
12 Tammikuu 2012
Viestit
666
28.10.

TKL #72/11, josta vasen takarengas oli irronnut pulteistaan Tampereen teatterin kohdalla Keskustorilla Raholan suuntaan noin kello 17.30. Auton takaosa lepäsi pohjansa varassa Hämeenkadun pinnalla.
TKL #63 hätävilkut päällä Keskustorin laidalla useiden tuntien ajan, kunnes kello neljän aikoihin lähti kuorma-auton "TKL #210" hinattavana pois.

Mielenkiintoisia tapauksia uusilla pätkä-8900:illa. Itse olen törmännyt myös usein tilanteeseen, jossa auton ovijarru ei vapaudu heti pysäkille tultaessa syystä tai toisesta, jolloin ovien avaamiseen kuluu aikaa. Mahtaakohan tämän aiheuttaa se, että matkustajat seisovat toisinaan aivan keskioven edessä, kun kuljettaja on ratkaissut ongelman käskemällä ihmisiä peruuttamaan hieman taaksepäin.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:23 ----------

Hämmästyttävä näky Keskustorilla: Linja-autosta irtosi renkaita kesken ajon – ”Helkutinmoinen jyrinä kuului”

Aamulehti julkaisi tapahtuneesta artikkelin kuvineen päivineen.
 
Tuota ovien aukaisemisongelmaa on näkynyt myös tyhjemmissä busseissa missä ei ole ollut seisovia matkustajia. Eli jostain muusta syystä se ilmeisimmin johtuu. Mutta on kyllä suhteellisen usein toistuva ongelma.
 
Tuota ovien aukaisemisongelmaa on näkynyt myös tyhjemmissä busseissa missä ei ole ollut seisovia matkustajia. Eli jostain muusta syystä se ilmeisimmin johtuu. Mutta on kyllä suhteellisen usein toistuva ongelma.
Kyllä sitä on alkanut kaipaamaan entisaikojen yksinkertaisia ovisysteemejä, joissa ei ole turhaa teknologiaa ja toiminta on nopeaa ja varmaa. Mietityttää onko turvallisuudessa menty jo liian pitkälle, kun ovitoiminnot busseissa ovat niin hitaita mutta mm. portaita ei enää ole kuin takaovella? Olisiko ovikamerat riittävä toimenpide tässä suhteessa, eli esim. hitaat ovijarrut voisi (osittain) hylätä turhana ja matkantekoa suuresti hidastavana asiana? Toki tällä viimeisellä en tarkoita sitä ovijarrua, joka estää auton liikkumisen kun ovet ovat auki. Mutta 1-2 sekuntin viive ovien sulkeutumisen jälkeen on mielestäni liioittelua.
 
Tuon viiveen saa säädettyä "nollaan", eli ovijarru irtoaa heti, kun ovet ovat kiinni. Jossain yksilöissä on saattanut jäädä tehdasasetuksia päälle niin, että noita pieniä viiveitä esiintyy.

Pysäkille tultaessa kuuluu ovista "naksahdus", jonka jälkeen ovien avaamista saa välillä odotella. Jostain syystä, jota en itse tiedä varmaksi, tuo naksahduksen tulo välillä kestää jonkin aikaa, eikä ovia saa tuossa kohtaa auki. Liekö Hämeenkadun tärinä vaikuttanut näidenkin turvamekanismeihin.
 
8900 mallissa kuljettaja saa olla äärimmäisen varovainen ovitoimintojen kanssa. Jos kuljettaja luulee auton pysähtyneen ja yrittää avata ovet kun nopeutta on tietokoneen mielestä 0,01km/h ovet eivät välttämättä suostu aukeamaan ollenkaan. Pitää painaa kaasua ja uudestaan jarrua ja sit saattaa toimia. Hävettää joskus kun matkustajat huutelevat kuljettajaa avaamaan ovet ja auto kieltäytyy ottamasta käskyjä vastaan. :mad:
Toinen ongelma on ettei kerran liikkeelle lähtenyttä ovea aina pysty pysäyttämään antamalla uutta käskyä. Voi vain kauhulla katsoa jos matkustaja pyrkii liikkuvan oven väliin.
 
Takaisin
Ylös