PARAS-järjestelmä laajenee

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,569
Viimeisen vuoden ajalla ei ole juurikaan tapahtunut järjestelmän laajentumisen suhteen - TKL:n linjat, autot ja pysäkit ovat mukana, Paunulta linja 70 ja Länsilinjoilta linja 50 (jokseenkin linjan autoissa vain kahdessa varustelu). Uusia näyttötauluja on tullut muutamia Tampereen keskustan ulkopuolelle ja verkossa on palvelu "Paras-ajat" (joka tosin kattaa vain ja ainoastaan TKL-liikenteen).

Vaan nyt näkyy Lempäälän keskustaan ilmestyneen myös PARAS-aikataulumonitori (kuva). Ilmeisesti myös seudullinen kehitys on jälleen jatkumassa pitkähkön hiljaiselon jälkeen. Ainakaan kuvanottohetkellä laite ei näyttänyt edes aikataulujen pohjalta arvioituja aikoja, vaan oli vallan pimeänä. Liekö näyttänyt vielä kertaakaan mitään?

Kangasalla en muista vielä nähneeni vastaavia tolppia ja onko hetkeen edes tulossakaan, vaikka linja 70 järjestelmään kuuluukin. Hiljaista on myös Nokialla ja Pirkkalassa.

Liikennetelematiikan sivuilta pystyi onkimaan tiedon, että syksyllä 2006 olisi Paunun linja 71 tulossa mukaan järjestelmään.
 
Onpa sääksjärvelläkin tuollainen taulu pystytetty.

Tahtoo vain monessa autossa olla epäkunnossa koko järjestelmä ja kuljettajanäyttökin on huonolukuinen ja jo jälkeenjäänyt 2-väri sellainen.
 

Liitetiedostot

  • paras8.jpg
    paras8.jpg
    12.4 KB · Lukukerrat: 208
bassman sanoi:
Onpa sääksjärvelläkin tuollainen taulu pystytetty.

Tahtoo vain monessa autossa olla epäkunnossa koko järjestelmä ja kuljettajanäyttökin on huonolukuinen ja jo jälkeenjäänyt 2-väri sellainen.
heh, liitetiedossa muuten mun ottama kuva vuodelta 2002, jolloin laitteet oli jopa kahdessa autossa.

Kieltämättä mieleen heränny ajatus, että järjestelmä kerkiää vanheneen teknisesti ennenkuin se edes keretään ottaan täysimääräisenä käyttöön. Tosin ajoneuvojen tietokoneet (PRS) pystyy ohjelmoimaan aina uudelleen, mutta matkustajien katseltavaksi tarkoitetut led-näytöt autojen sisätiloissa tuo mieleen lähinnä 80-luvun. Jos ledejä olisi edes tiuhemmassa, voisi pitkien pysäkkien nimet näkyä kokonaisina näytöllä ja näytöllä esittää muutakin informaatiota (kuten esim [STOP] -merkkivalon, linjanumeron jne.)

Jos jotain kaipaisi, niin Keskustorilla voisi olla samanlainen lähtevien bussien näyttötaulu kuin Tikkurilassa. Oleellista kuitenkin että yhdestä näytöstä näkisi seuraavat vuorot lähtemis järjestyksessä, kun kuitenkin samaan suuntaan menevien linjojen pysäkit ovat edelleen jokseenkin hajautettu parin sadan metrin etäisyydelle toisistaan. Kieltämättä aikataulukirjasta löytäisi tiedot nopeammin kuin käymällä joka pysäkkitolpan läpi.

Tuo Sääksjärven tolppa jäi sitten täysin huomaamatta, mutta siellä näyttötaulu on oikeastaan tärkeämpi kuin keskustan ajantasauspysäkillä. Sääksjärvellä kun on huonompi ennustaa joko auto on mennyt ohi vai eikö.
 
Just.

Jotenkin koko paras-järjestelmästä on tullut mieleeni, että aikastavalla hieno systeemi jota ei todellakaan hyödynnetä ihan loppuun asti. Mikä sitten lie syy?

Laajentuminen (info-taulujen lisäys) niin kaupungin sisällä pysähtyi heti alkuunsa, ja ympäristökunnissakaan ei otettu vakavasti koko hommelia. Hyvän startin jälkeen kaikki jähmettyi pitkäksi aikaa paikoillensa. Ja kuten sanottua järjestelmän tekninen ylläpito on vähän sitä sun tätä.

Juuri tuollaisissa avainkohdissa, kuten päätteillä ja vilkkaimpien välipysäkkien kuten juuri vaikkapa se sääksjärvi kaupunkiin päin, ehdottomasti vaatii järjestelmän täysimittaista hyödyntämistä.

Oivan kuvasi tuosta kuljettajanäytöstä ilmentää sen jälkeenjääneisyyttä todellisessa työssä.

Näyttö on ehkä uudenkiiltävänä jollain tavalla ok, mutta jo parin vuoden käytön jälkeen luettavuus katoaa kokolailla kokonaan. Valaistuksen luonnolliset kontrastit tekevät nopean luettavuuden mahdottomaksi päiväsaikaan.

Olisikohan mahdotonta vaihtaa näytöt vaikkapa vain valkoisen taustan omaaviksi tuon vihreän sijasta?

Jo pelkästään noiden liikennevaloetuuksien puolesta pitäisi täysimittaisemmin ajaa asiaa järjestelmän laajenemisen puolesta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuljettajanäytön kirkkaushan pitäisi säätyä vallitsevan valaistuksen mukaan, mutta eri asia, toimiiko se (enää) käytännössä.

Yksi seikka joka on aina askarruttanut tässä kuljettajan hallintalaitteessa (GUI), on sen merkkiäänitoiminto. Eli laite osaa piipata muun muassa tapauksissa joissa siihen tulee viesti (käytetäänkö tätä ominaisuutta edes hyödyksi, onko takeita että kuljettaja huomaa viestin saatikka lukee sen?) ja auton lähdettyä linjalle ilmaistessa että auto on nyt seurannassa. Laite osaa kyllä kertoa, milloin on seuraava lähtö päätepysäkiltä, mutta ei osaa siitä antaa mitään äänimerkkiä (pääkaupunkiseudun Buscomit sentäs piippaa "lähtöpiipin").

Lisäksi matkustajanäytön kelloa on vaikea ymmärtää. Vaikka järjestelmässä olisi tarkka aika, näyttö kertoo silti "lähtöön 1 min" ja silloin lähdetään (tilanteessa, jossa lähtöön olisi esim 5 sekuntia). Matkustajalle tämä saattaa kertoa, että auto lähti etuajassa, vaikka käytännössä näin ei tapahtuisikaan. Tässä mielessä PARAS-järjestelmään yhdistetty "lähtöpiip" olisi selkeä viesti, että nyt.
 
killerpop sanoi:
Jos jotain kaipaisi, niin Keskustorilla voisi olla samanlainen lähtevien bussien näyttötaulu kuin Tikkurilassa. Oleellista kuitenkin että yhdestä näytöstä näkisi seuraavat vuorot lähtemis järjestyksessä, kun kuitenkin samaan suuntaan menevien linjojen pysäkit ovat edelleen jokseenkin hajautettu parin sadan metrin etäisyydelle toisistaan. Kieltämättä aikataulukirjasta löytäisi tiedot nopeammin kuin käymällä joka pysäkkitolpan läpi.

Tuollaista on kaivattu siitä lähtien, kun Keskustorin vanha liikenneohjauskeskus C64-yleisömonitoreineen siirtyi rakennuksen purkamisen takia pois. Isäni sanoi kerran saunoessamme, että PARAS-järjestelmässä on muutama vika:

- näytöt ovat useimmiten pimeinä, tai "LAITETTA HUOLLETAAN".
- puuttuu juuri koko Keskustorin terminaalin yhteinen lähtevien vuorojen näyttö.

Linja-autoasemalla tätä epäkohtaa ei ole, miksi Liikennelaitoksella sitten on? killerpop, sinullahan pitäisi olla suhteita Tampereen joukkoliikenteen tilaajayksikön suuntaan, laitapa palautetta.
 
killerpop sanoi:
Kuljettajanäytön kirkkaushan pitäisi säätyä vallitsevan valaistuksen mukaan, mutta eri asia, toimiiko se (enää) käytännössä.

Kyllä se automaattinen näytön kirkkauden säätö saattaa toimia, mutta kirkkainkin asetus on etenkin auringonvalossa ja/tai ajon aikana täysin mahdotonta luettavaa. Kerrassaan surkea näyttölaite, kuten siis jo "bassman" edellä totesi

killerpop sanoi:
Yksi seikka joka on aina askarruttanut tässä kuljettajan hallintalaitteessa (GUI), on sen merkkiäänitoiminto. Eli laite osaa piipata muun muassa tapauksissa joissa siihen tulee viesti (käytetäänkö tätä ominaisuutta edes hyödyksi, onko takeita että kuljettaja huomaa viestin saatikka lukee sen?)

Ei varmasti voida hyödyntää millään tavoin jo edellä mainituista syistä johtuen. Niissäkin harvoissa autoissa joissa itse näytöstä mitään näkee, tauluun piipittää pienen hetken välein jos jonkinlaista virheinformaatiota. Vaikkapa "tarkasta vuoron tiedot" tai "sisänäyttö kytketty pois". Näin siis siitä huolimatta, että vuoronumero on syötetty rahastuslaitteelle aivan oikein...

Ymmärrän toki, että kertahankintana järjestelmän hankinta kaikkiin autoihin voi olla melko suuri kuluerä. Nykyisellä meiningillä kuitenkin saattaa käydä niin että etenkin kuljettajanäytöt ovat museokamaa ennen kuin järjestelmä on läheskään koko paikallisliikenteen osalta käytössä...
 
Innostuin kaiveleen vähän kuvamateriaalia vuosien varrelta, lähinnä järjestelmän testaus- ja rakennusvaiheesta. Kuvia on täällä

Koska välttämättä kaikille forumin lukijoille ei ole itsestäänselvää, mistä osista järjestelmä koostuu, valoitetaan autolaitteiden osalta tämän verran:
- GUI Risc-prosessorilla varustettu kuljettajan hallintanäyttö, 128x128 pikselinen lcd-näyttö
- PVD sisänäyttö, joka kertoo seuraavan pysäkin nimen. Päätepysäkeillä näytössä vaihtelee niin linjanumero ja pääteasema kuin myös teksti, montako minuuttia lähtöaikaan.
- PRS järjestelmän keskusyksikkö, asennuspaikat vaihtelee automalleittain
- antenni

Eri autotyypeissä on myös PVD asennettu eri lailla. Kolmessa automallissa PVD on pääsääntöisesti asenenttu pleksin alle tilaan, johon ylipäätänsä on ajateltu sijoittavan matkustajainformaatiolaitteita. Kyseessä mallit Scala, Volvo 7000 ja OmniCity.
- OmniCity:n kotelossa STOP-merkkivalo on jouduttu siirtään vasemaan reunaan (aiemmin keskellä), jotta PVD mahtuu paikalleen. STOP-valo jää pääasiassa tankoviidakon taakse piiloon.
- Scalan kotelo vaatii myös STOP-valon sekä kellon sijoittamista uudelleen, jos PVD:n koteloon aikoo laittaa. Lähinnä vuosien 2002 autoissa (Paunu, TKL) on PVD kiinnitetty kotelon alle, tässä taasen ongelmana on, että kuljettaja ei näe peilistä kaikkea oleellista, kun PVD peittää näköaloja.
- Volvo 7000 on oikeastaan ainoa malli, jossa saa niin STOP-valon, kellon ja PVD:n siten että kaikki on nätisti integroituna koteloonsa.
- muissa autoissa PVD on kiinnitetty noin 10 cm katon alapuolelle, paikkaan jossa se näkyy hyvin eikä haittaa kuljettajaa.
 
Linjan 71 vuorot ovat ilmestyneet ainakin monitoreille ja pysäkkitolpille. Ainakaan vielä ei ole omalle kohdalle sattunut vuoroa, jossa myös sisällä matkustamon näyttö olisi käytössä.

Lempäälässä niin keskustan kuin Sääksjärven tolpissa on nyt virta ja taulut näyttävät kellonaikaa ja lämpötilaa. Vuorot vielä puuttuvat, mutta alkaa näyttään lupaavalta.

Sen sijaan yhtä lupaava ei ole Tampereen linja-autoaseman odotushallissa oleva PARAS-järjestelmän monitori!

Ihan varmaksi en mene sanomaan, mutta ihan kuin myös linjan 15 vuorot puuttuisivat monitorissa vallan. Kun vuoroväli kuvaushetkellä oli 20 min, niin luulisi niitäkin vuoroja mahtuvan listaan...

Jännä oli myös linjan 71 kohdalla esiintyvä "Sulkola" määränpäänä. Tässä ei kuitenkaan kyse ole mistään virheestä, kameran eteen sattui vain 71:n vuoro, joka menee Toijalaan asti käymättä Hauralassa. Näin ollen Sulkola on viimeinen pysäkki perusreitin varrella.
 
Viimeksi muokattu:
killerpop sanoi:
Linjan 71 vuorot ovat ilmestyneet ainakin monitoreille ja pysäkkitolpille. Ainakaan vielä ei ole omalle kohdalle sattunut vuoroa, jossa myös sisällä matkustamon näyttö olisi käytössä.

Tänään seurasin lauantain 14:20W vuoron ajoa Lempäälään ja taisivat kaikki n. 35 pysäkkiä matkan varrella Tampereen rajalta Hauralaan asti vilahtaa ruudussa :D Eiköhän kohta ala jo nuo kaikki uudet pysäkkiscreenitkin toimimaan...
 
Razer sanoi:
Tänään seurasin lauantain 14:20W vuoron ajoa Lempäälään ja taisivat kaikki n. 35 pysäkkiä matkan varrella Tampereen rajalta Hauralaan asti vilahtaa ruudussa :D Eiköhän kohta ala jo nuo kaikki uudet pysäkkiscreenitkin toimimaan...

"Kun tutustut menoon tamperelaiseen, et voi sanoo enää, et Tampere haisee" eli hyvä hyvä, edistystä!
 
Lempäälän molempiin näyttöihin on tullut viime aikoina muutakin kuin virtaa, kas tässä.

Siinä mielessä Lempäälän keskustan monitorin mielekkyys on aika suhteellista, kun vuorot kiinnittyvät max 5 min ennen Lempäälän lähtöaikaa kiinni järjestelmään ja kuvan vuorosta tämä n. 3 min päästä tulevakaan ei ollut kiinnittynyt. Eikä ole ainoa tapaus. Käytännössä siis näytöllä näkyy esiohjelmoidut ajat, eikä reaaliaikaiset.

Liekö tästä kiinnittymisestä kiinni vai mistä, mutta myös määränpäätä ei ole näytöllä. Tuokin vuoro joka on ylinnä ruudulla, meni Nokialle asti. Vertailun vuoksi samanlainen näyttö Onkiniemestä,

Jos ja kun vuorot kiinnittyvät järjestelmään, niin eniten hyötyä voisi olla niin Kuljun Kartanon alueella kuin Ruskea-ahteen tienoilla. Tosin näilläkin alueilla ainakin viikonloppuisin tarkistaisin ensin vuoron lähtöajan Lempäälän keskustasta, kuin ryntäisin pysäkille katsomaan, milloin seuraava auto tulee. Mutta parannusta tämä kaikki.
 
Siinä mielessä Lempäälän keskustan monitorin mielekkyys on aika suhteellista, kun vuorot kiinnittyvät max 5 min ennen Lempäälän lähtöaikaa kiinni järjestelmään ja kuvan vuorosta tämä n. 3 min päästä tulevakaan ei ollut kiinnittynyt. Eikä ole ainoa tapaus.

Ei ole ainoa tapaus ei. Oikeastaan mikään vuoro ei kiinnity järjestelmään sitten niin millään tuolla Hauralan perukoilla. Syy siihen on tietääkseni itse järjestelmässä. Olen samaa mieltä tuon kirkon pysäkin näyttötaulun hyödyllisyydestä - nythän aikataulu on vain sähköversio.

Mutta laajenee järjestelmä taas, sillä Pirkkalan linjat kiinnittyvät pikkuhiljaa järjestelmään. Autoihin asennellaan Paras-systeemeitä lisää - poislukien Volvo 8700:t. Syy lienee sama kuin kunnan seiskatonnisissa nivelissä.
 
Takaisin
Ylös