Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

On muuten oudon näköinen tuo #15 ilman niitä sähköbussimainosteippauksia. Meillä poika luuli ensin että on tullut uusi bussi kunnes huomasi katsoa numeron kyljestä :D

Facebookin Härmälä-ryhmästä luin että nivelbussi on tänään ollut linjalla 1. Koitetaankohan tällä saada vähän helpotusta Härmälän ruuhkabusseihin siihen asti kunnes sinne saadaan lisävuoroja?
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

nivelbussi on tänään ollut linjalla 1. Koitetaankohan tällä saada vähän helpotusta Härmälän ruuhkabusseihin siihen asti kunnes sinne saadaan lisävuoroja?
Ei sinne (ainakaan vielä) ole tilattu nivelbussia. Toinen Tampereen nivelbusseista on toistaiseksi ollut vailla vakisijoitusta ja näin se voikin olla tuuraamassa telibussia missäpäin seutua tahansa. Linjalla 99 pyritään pääsääntöisesti käyttämään yhtä nivelbussia, mutta 99 nyt tietenkään ei omaa autoa tarvitse.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Nykyisellä linjalla 5 ei liene aiemmin ollut nivelbussia, mutta tänään 10.11. TKL #80 otti lähdön 14:20 aikaan Keskustorilta.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Nykyisellä linjalla 5 ei liene aiemmin ollut nivelbussia, mutta tänään 10.11. TKL #80 otti lähdön 14:20 aikaan Keskustorilta.
Ei tosiaan taida olla ollut, mutta tästä päivästä alkaen on. Eli nyt toistaiseksi nivelbussi on tilattu vakituiseksi autoksi arkisin 5-linjalle. Lisäksi myöhemmin, noin kolmen viikon päästä, kaikki muut 5-linjan autot muuttuu 2-akselisesta teliin.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Lisäksi myöhemmin, noin kolmen viikon päästä, kaikki muut 5-linjan autot muuttuu 2-akselisesta teliin.
Tästä seikasta voisi päätellä jotain sellaista että poistoon olisi hyvinkin pian lähdössä 2-akselisia scaloja vanhimmasta päästä. Eli varmaankin #652, 654, 655 ehkäpä ja näiden kaveriksi joitain muitakin.

Facebookin Härmälä-ryhmästä luin että nivelbussi on tänään ollut linjalla 1. Koitetaankohan tällä saada vähän helpotusta Härmälän ruuhkabusseihin siihen asti kunnes sinne saadaan lisävuoroja?
Valitettava floppi on tämä ykköslinja nykymuodossaan. Ainoa syy ylläpitää moista vuoroväliä löytyy pelkästään Härmälän ja keskustan väliltä, kaikkialle muualle riittäisi 10 min vuoroväli, jonka voisi ainakin teoriassa tahdistaa itäpuolella linjan 8 kanssa. 10 min vuoroväli riittäisi myös Pirkkalallekin, mikäli Härmälä hoidettaisiin vielä omalla linjallaan. Tällä tavalla voitaisin kenties samanlaisella automäärällä saavuttaa järkevämmät vuorovälit ja riittävän tiheä tarjonta sinne missä ko. reitin varrella sitä oikeasti tarvitaan.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Tästä seikasta voisi päätellä jotain sellaista että poistoon olisi hyvinkin pian lähdössä 2-akselisia scaloja vanhimmasta päästä. Eli varmaankin #652, 654, 655 ehkäpä ja näiden kaveriksi joitain muitakin.
Autot 243, 244, 245, 248 & 249 ovat ajonsa ajaneet ja nyt niitä hyödynnetään varaosalähteenä tai myydään pois. Mutta tosiaan, sen lisäksi piakkoin juuri noita sarjan 652-661 autoja menee jokunen, jos nyt ei poistoon/myyntiin, niin ainakin pois liikennekäytöstä ja odottelemaan josko autopäivien määrä lisääntyisi talven myötä.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Ei tosiaan taida olla ollut, mutta tästä päivästä alkaen on. Eli nyt toistaiseksi nivelbussi on tilattu vakituiseksi autoksi arkisin 5-linjalle. Lisäksi myöhemmin, noin kolmen viikon päästä, kaikki muut 5-linjan autot muuttuu 2-akselisesta teliin.

Helmikuussa 2013 oli. Linjan reitti oli tuolloin täysin sama kuin nykyään. Eipä ollut kuin reilu neljän ja puolen vuoden tauko. Teliautot linjalla ovat enemmän kuin toivottuja. Erikoista on, että vartin vuoroväli alkaa vasta kello 7.20 Hervannasta ja Keskustorilta vasta kahdeksan jälkeen, jolloin pahimmat ruuhkahuiput ovat jo lähes ohi. Esimerkiksi 6.50 lähdölle Hervannasta olisi kysyntää. 7.05 lähtö tuppaa olemaan pullonkaula.

 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Valitettava floppi on tämä ykköslinja nykymuodossaan. Ainoa syy ylläpitää moista vuoroväliä löytyy pelkästään Härmälän ja keskustan väliltä, kaikkialle muualle riittäisi 10 min vuoroväli, jonka voisi ainakin teoriassa tahdistaa itäpuolella linjan 8 kanssa. 10 min vuoroväli riittäisi myös Pirkkalallekin, mikäli Härmälä hoidettaisiin vielä omalla linjallaan. Tällä tavalla voitaisin kenties samanlaisella automäärällä saavuttaa järkevämmät vuorovälit ja riittävän tiheä tarjonta sinne missä ko. reitin varrella sitä oikeasti tarvitaan.

Härmälän aamuruuhkaan on kuulemma tulossa 1,5 viikon päästä kaksi lisävuoroa päätteenä Valmetinkatu. Tulevat linjalle 1 ja jatkavat Taysille asti. Tämän on kyllä jännästi mietitty että miksi ihmeessä niiden pitää jatkaa sinne asti kun siihen aikaan menee useampikin ykkönen. Miksei lisävuorot voi olla pelkästään Valmetinkatu-koskipuisto (keskustori) välille?


Ja voi että mikä määrä Scaloja lähtee poistoon :( kyllähän matkustajanakin on huomannut että alkavat olla jo loppuunajettuja mutta itselleni ne on olleet aina suosikkeja.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Tästä seikasta voisi päätellä jotain sellaista että poistoon olisi hyvinkin pian lähdössä 2-akselisia scaloja vanhimmasta päästä. Eli varmaankin #652, 654, 655 ehkäpä ja näiden kaveriksi joitain muitakin..
652:ssa on äänekkäin vaihteisto, jonka olen koskaan kuullut. Tämä tuskin miellyttää muita kuin harrastajia ja varmaan sallitut melurajat ylittyvät. Se menee varmaankin ensimmäisenä poistoon.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Nuutisarankadulla muutama uusi TKL:n Volvo olikin jo odottamassa. Ainakin #101, #105, #106 ja #107.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

13.11 TKL

#80/17
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Autot 243, 244, 245, 248 & 249 ovat ajonsa ajaneet ja nyt niitä hyödynnetään varaosalähteenä tai myydään pois. Mutta tosiaan, sen lisäksi piakkoin juuri noita sarjan 652-661 autoja menee jokunen, jos nyt ei poistoon/myyntiin, niin ainakin pois liikennekäytöstä ja odottelemaan josko autopäivien määrä lisääntyisi talven myötä.

5v poikani pohti tänä aamuna näiden scalojen poistoa ja juteltiin siitä että niillä alkaa olla ikää ja ajokilometrejä paljon. Poika koitti ehdottaa että Volvo8500:set voisi poistaa. Noilla Volvoillahan ei ole iso ikäero 600-sarjan scaloihin mutta miten mahtaa olla kilometrien kanssa? Onko niissä isoa eroa?

Ja noin lisäpohdintana että tykkääkö joku oikeasti matkustaa tai ajaa 8500:sta?
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

5v poikani pohti tänä aamuna näiden scalojen poistoa ja juteltiin siitä että niillä alkaa olla ikää ja ajokilometrejä paljon. Poika koitti ehdottaa että Volvo8500:set voisi poistaa. Noilla Volvoillahan ei ole iso ikäero 600-sarjan scaloihin mutta miten mahtaa olla kilometrien kanssa? Onko niissä isoa eroa?

Ja noin lisäpohdintana että tykkääkö joku oikeasti matkustaa tai ajaa 8500:sta?
Euro 5 vs. Euro 3. Jo se yksin ratkaisee asian.
 
Vs: Havainnoit paikallis- ja lähiliikenteestä – marraskuu 2017

Ja noin lisäpohdintana että tykkääkö joku oikeasti matkustaa tai ajaa 8500:sta?
Voin sanoa tykkääväni jossain määrin. Säfflen kori on kyllä ihan tyylikäs, joskin hieman muovisen oloinen. Nämä Göteborgista peräisin olevat autot ovat kyllä jostain syystä hieman kivempia, olisiko lie syynä istuimen malli joka antaa sisätiloihin enemmän väljyyttä ja jalkatilaa.

Ehkä nämä kaksi ajossa olevaa teliautoa ovat ne mieluisimmat näistä kuitenkin, koska B12BLE josta löytyy tehoa sekä linja-autolle sopiva äänimaailma.
 
Takaisin
Ylös