Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus kohteista 44 ja 45

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Tampereen joukkoliikenteen seuraava kilpailutus on alkanut.

Kilpailussa on kaksi kohdetta:
  • Kohde 44: linjat 9, 17 ja 20. Ensimmäisenä vuonna 15 teliä, sen jälkeen 26 teliä. Vähintään puolet autoista Euro6, loput vähintään Euro5. Keski-ikävaatimus 8 vuotta. Palvelua tuotetaan välillä elokuu 2018 - elokuu 2023 + 3 optiovuotta. Ensimmäisenä talvikautena linjojen 17 ja 20 suoritteesta ajetaan tällä sopimuksella vain osa, 3.6.2019 nekin linjat siirtyvät kokonaan tähän sopimukseen.
  • Kohde 45: linja 25. 6 Euro5-matalaa. Ei keski-ikävaatimusta. Palvelua tuotetaan välillä elokuu 2018 - elokuu 2021 + 1 optiovuosi.
Kohteista voi jättää yhteistarjouksen.

Kalustopisteytys on jälleen erilainen kuin ennen. Nyt kalustopisteitä voi saada maksimissaan 9, jotka tulevat autojen pistekeskiarvon mukaan seuraavista tekijöistä:
  • istumapaikat yli vaatimuksen 0,5 p/lisäpaikka (max. 2,5 p)
  • sähköovet 1,0 p
  • esteettömät istumapaikat auton matalalattiaosassa (eivät saa olla podesterin päällä) 0,25 p/istumapaikka (max. 2,5 p)
  • auton käyttöönottovuosi: 2018 3,0 p, 2017 2,75 p, 2016 2,50 p, 2015 2,25 p, 2014 2,00 p, 2013 1,50 p, 2012 1,00 p, 2011 0,50 p
Hankintailmoitus
 
Sinällään erikoista, että vaikka vähäiset päästöt ovat trendikästä nykyään, niin esimerkiksi käytetyn bussin päästötason päivittämisestä jälkikäsittelylaitteilla Euro 6 -tasolle ei ansaitse pisteen pistettä.
 
Sähköovista on tarjottu pisteitä aiemminkin, mutta mitä etua ne tarjoavat liikenteen tilaajalle tai matkustajalle verrattuna paineilmaoviin? Itseäni ainakin sähköovien äänekkäät lukot häiritsevät.
 
Aika iso paketti kyseessä kun lopulta 26 isoa autoa. Eiköhän tämäkin ole Paunun tai Länsilinjojen heiniä. Ko. linjojen mennessä edellisen kerran kilpailuun jättivät molemmat firmat yhdessä tarjouksen. Se voisi olla fiksuinta nytkin kun tuolloin hankituilla autoilla (yht. 16 kpl) on vielä vuosia käyttöaikaa jäljellä. Niitä ei tarvitse korvata uudemmilla ainakaan ennen optioiden alkua. Ja hyviä autoja ovatkin nämä 8700 -Volvot.
 
Uskomatonta, Pirkanmaan tilausliikenne meni ja otti koko paketin.

Asiasta tiedotti Tampereen joukkoliikenne verkkosivuillaan. Mahtaakohan jossain olla tarkempaa tietoa kilpailutuksen tuloksista? Joukkoliikennelautakunnan eilisen kokouksen pöytäkirjassa on kyllä kohta § 96, jossa mahdollisesti puhutaan kilpailutuksen tuloksista, mutta joka syystä tai toisesta ei ole julkinen. Löytyykö jostain muualta tätä enempää tietoa?
 
On julkinen sitten kun pöytäkirjat on tarkistettu. Mennee ensi viikkoon.

Eikä tuo ratkaisu nyt ole välttämättä lopullinen. Jouduttiinhan edellisen paketin ratkaisua muuttaa jälkikäteen.
 
Uskomatonta, Pirkanmaan tilausliikenne meni ja otti koko paketin.

Ei ole isotkaan paketit näköjään esteenä pikkufirmojen menestykselle. Jäädään sitten odottamaan, mitkä on PirTilin rahkeet ottaa noin iso paketti haltuun. Välien pankinjohtajaan pitää olla kunnossa, että käyttöpääomaan ja uusien bussien käsirahaan löytyy rahoitus.

Toki Johansson voi tehdä myös pikavoiton tekemällä Onnibusit ja myymällä koko kaupunkiliikenteen jollekin isommalle firmalle. Tai jos liikennettä haluaa hoitaa itse, mutta rahasta tekee tiukkaa, niin puolethan saa antaa alihankintaan. 16 auton liikenne ei olisikaan PirTilille enää mitenkään erityisen iso potti.
 
Viimeksi muokattu:
Kilpailutuksen tulokset ovat nähtävillä Cloudnc:ssä, vaikka pöytäkirja on vielä tarkistamaton.

Pirtil voitti kummatkin erilliskilpailutukset. Länsilinjat oli todella lähellä, alle yhden pisteen päässä, kummassakin kohteessa. Kokonaistarjouksissa sama juttu: Länsilinjojen kokonaistarjous alle pisteen päässä Pirtilin tarjouksesta. Kilpailutuksissa olivat mukana Pirtilin, Länsilinjojen ja Paunun lisäksi Turun Linja-autoilijain osakeyhtiö ja Satakunnan liikenne, joista jälkimmäisen tarjous hävisi selvästi kaikille muille. Liitteitä ei ole vielä näkyvissä, joten emme tiedä onko Pirtilin autoissa sähköovet.

Mielenkiintoista nähdä, mitkä ovat Pirtilin edellytykset selvitä koko paketin liikennöinnistä. En ihmettelisi yhtään, jos a) koko firma menisi nurin tai b) koko lähiliikenne myytäisiin esimerkiksi Länsilinjoille.
 
Aamulehdessä on enemmän tietoa valituksesta. Tekijänä Länsilinjat ja aiheena työehtosopimusten noudattaminen, joka kuulostaa enemmän viivyttämiseltä ja kiusaamiselta kuin oikeasti muutokseen tähtäävältä valitukselta

Yrityksellä on siis oikeus olla noudattamatta alan yleissitovaa työehtosopimusta kilpailuetua saadakseen?
 
Aamulehdessä on enemmän tietoa valituksesta. Tekijänä Länsilinjat ja aiheena työehtosopimusten noudattaminen, joka kuulostaa enemmän viivyttämiseltä ja kiusaamiselta kuin oikeasti muutokseen tähtäävältä valitukselta.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/la...n-ennatyssuuresta-kilpailutuksesta-200668605/

Jo pelkästään kilpailutusvaiheessa Tampereen JOLI:n kilpailutuksiin osallistuvat liikennöitsijät sitoutuvat noudattamaan voimassaolevaa yleissitovaa linja-autohenkilökunnan työehtosopimusta. Ko. yhtiölle tuo TES on ollut jo pitkään wc:ssä käytettävää pyyhintä materiaalia, josta osoituksena useat eri tapaukset, jossa työntekijöiden palkka- yms. satavia on riitautettu ja käsitelty mm. työtuomioistuimessa.
Joukkoliikenteen, kuten myös kaiken kilpailutetun toiminnan kilpailiutuksiin osallistujien tulisi olla henkilöstökulujensa osalta samalla viivalla, eikä näin että yksi toimija työntekijöiden työehtosopimuksia tietoisesti noudattamatta jättävä yritys saa itselleen huomattavan kilpailuedun muihin nähden.
 
Aamulehdessä on enemmän tietoa valituksesta. Tekijänä Länsilinjat ja aiheena työehtosopimusten noudattaminen, joka kuulostaa enemmän viivyttämiseltä ja kiusaamiselta kuin oikeasti muutokseen tähtäävältä valitukselta.

Tarjouspyynnössä ei edes vaadita työehtosopimuksen noudattamista, joten Länskä häviää valituksensa aivan pystyyn. Ehkäpä tarkoitus ei olekaan voittaa markkinaoikeudessa, vaan saavuttaa muita tavoitteita. Valituksella voi lisätä PirTilin myyntihalukkuutta kaupunkiliikenteestään. Lisäksi saatiin julkisuudessa mustamaalattua kilpailijaa ja työehtosopimusasiassa negatiivinen julkisuus vaikeuttaa myös rajusti kasvavan liikennöitsijän rekrytointia.
 
Takaisin
Ylös