Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus kohteista 44 ja 45

Millaista kalustoa tulossa pirkanmaan tilausliiketeelle?

Uusinta Bussiammattilaista ulkomuistista vapaasti mukaillen: "VDL:n kuluvan vuoden ensirekisteröintilukemiin vaikuttaa Tampereen ison kilpailutuksen ratkaisu, johon on tullut viivytyksiä valitusten vuoksi ja hankinnat saattavat siksi siirtyä vuodelle 2019."
 
Markkinaoikeus ei ole vielä antanut ratkaisua asiassa. Mielenkiinnolla odotan, ketkä liikennöitsijät alkavat ajaa mitäkin linjaa ratkaisua odotellessa.
 
Markkinaoikeus ei ole vielä antanut ratkaisua asiassa. Mielenkiinnolla odotan, ketkä liikennöitsijät alkavat ajaa mitäkin linjaa ratkaisua odotellessa.
Lukeehan tuo painetuissa aikatauluissa: linjojen 17 ja 20 aikataulussa mainitaan PTL mutta myös LL ja Paunu. 25 on Länskän ja TKL:n heiniä. Linja 9 on edelleen Paunun. Pianhan nähdään montako vuoroa PTL ajaa. Vissiin noita uusia scanioita on ainakin 4kpl + trandeviltä ostettu Volvo joka lienee varalla.
 
Markkinaoikeuden ratkaisu tuli vihdoin. Markkinaoikeus hylkäsi valituksen suunnilleen niillä perusteilla, mitä uumoilin vajaa vuosi sitten tässä ketjussa.
 
Oikeuden päätös tiivistettynä: mitä tahansa saa tehdä, kunhan pyytää anteeksi.

Tosin ymmärtää sen kyllä tällä palstalla; kunhan tulee uusia busseja, niin on kivaa. Ei sen palkkauksella tai muilla työehdoilla niinkään väliä.
 
Pirtil:n toimintaan olisi pitänyt puuttua heti kun se aloitti toiminnan nysse-liikenteessä. Ei missään yleissitovassa sopimuksessa ole mitään puolen vuoden siirtymäaikoja.
 
Markkinaoikeus ei ole vielä antanut ratkaisua asiassa. Mielenkiinnolla odotan, ketkä liikennöitsijät alkavat ajaa mitäkin linjaa ratkaisua odotellessa.

Nyt kun ratkaisu on tullut, onkohan tietoa, millä aikataululla liikennöinti on siirtymässä Pirkanmaan Tilausliikenteelle linjoilla 9, 17, 20 ja 25 ja meneekö liikenne kokonaisuudessaan PirTil:lle, vai tullaanko näissä käyttämään alihankintaa?
 
Vs: Talviliikenne 2019-2020

Saapa nähdä jääkö ensi syksynä vuoroja ajamatta enemmänkin ihan vaan kuljettajapulan takia

https://www.tamperelainen.fi/artikk...ta-liikennoitsija-hakee-kevaan-aikana-jopa-70
Mahtaisikohan olla kyse siitä, että kukaan ei halua Pirkanmaan Tilausliikenteelle töihin ? Ko. puljuhan on ollut lukuisia kertoja esillä työtuomioistuimessakin kuljettajien palkkasaatavien puitteissa ja viimeksi oli hässäkkä tes vastaisesta jatkuvasta vuokratyövoiman käytöstä. No sitä saa mitä tilaakin..
 
Vs: Talviliikenne 2019-2020

Mahtaisikohan olla kyse siitä, että kukaan ei halua Pirkanmaan Tilausliikenteelle töihin ? Ko. puljuhan on ollut lukuisia kertoja esillä työtuomioistuimessakin kuljettajien palkkasaatavien puitteissa ja viimeksi oli hässäkkä tes vastaisesta jatkuvasta vuokratyövoiman käytöstä. No sitä saa mitä tilaakin..

Varmaan vaikuttaa ja paljonkin. Toinen asia mikä vaikuttaa on se että nyt linjoja ajavat Paunu tai Länsilinjat ei irtisano ketään linjojen loppumisen myötä joten näistä ei ole siirtymässä Pirtil:lle ketään linjojen myötä lonka-sopimuksella.
 
Vs: Talviliikenne 2019-2020

Mahtaisikohan olla kyse siitä, että kukaan ei halua Pirkanmaan Tilausliikenteelle töihin ? Ko. puljuhan on ollut lukuisia kertoja esillä työtuomioistuimessakin kuljettajien palkkasaatavien puitteissa ja viimeksi oli hässäkkä tes vastaisesta jatkuvasta vuokratyövoiman käytöstä. No sitä saa mitä tilaakin..

Sain uhkailukirjeen Pirkanmaan Tilausliikenne oy asianajajalta Riitta Sommerbergiltä, että olen em. viestissäni loukannut em. yrityksen kunniaa. Eli nyt on löytynyt aivan uusi lakipykäläkin, koska yleisen oikeuskäytännön mukaan kunnianloukkaus syytteeseen voidaan asettaa vain ja ainoastaan henkilön kunniaa loukanneet , yrityksien kunniaa ei siis voi loukata. Ei todellakaan yrityksellä voine mennä hyvin, jos aletaan uhkailla suljettujen keskustelupalstojen mielipiteiden vaihdoista ja vieläpä kaivellaan keskustelijoiden nimet ja osoitteet esille.

Edelleenkin pysyn kannassani, että em. yrityksellä on ollut useita työsuhteisiin liittyviä riita-asioita esillä, joista kas kummaa pääosa on sovittu rahalla ennen oikeuskäsittelyjä. Samoin em. yritys on ainakin Länsilinjojen ja Terhi Penttilän tekemän markkinaoikeuteen menneen valituksen mukaan jättänyt noudattamatta yleissitovaa työehtosopimusta. Nämä tiedot mm. AKT:sta.

Ja mitä tulee yleisesti ottaen uusien kuljettajien saamiseen alalle varsinkin Tampereella, niin todella harva nuori haluaa nykyisellään niinkin epävarmalle alalle töihin, joissa työsuhteiden ja asemapaikkojen vaihtuminen voi olla pahimmillaan edessä joka kolmas tai neljäs vuosi ja kun raitiotieverkko on valmis, niin entistä vähemmän väkeä tarvitaan kumipyörille.
 
Voihan pirkanmaan tilausliikenne toki nostaa kanteen oikeudessa ja vaatia korvauksia (jonka läpimenolla on yhtä pieni mahdollisuus kuin voittaa lotossa päävoitto), mutta mitään tekemistä sillä ei ole rikoslain kunnianloukkauspykälän kanssa. Poliisi ei sellaista ilmoitusta tutki.

ja mitä tulee näihin TES rikkomuksiin, niin Pirtil on ihan itse myöntänyt käyttäneensä vuokratyövoimaa TES:n vastaisesti
 
Takaisin
Ylös