Uudet bussit 2018

Liittynyt
12 Toukokuu 2008
Viestit
338
TKL hankkii vuonna 2018 yhteensä 12 uutta telibussia. Hankinnat tehdään viimeisimmän kilpailutuksen optioilla ja hankinta jakautuu jälleen Volvon ja Solariksen kesken: 7 kpl Volvoja ja 5 kpl Solariksia. Solariksista nähtäneen siis Suomen ensimmäiset neljännen sukupolven teli-Urbinot (?). edit: Pikaisella googlauksella Urbino 15 -mallista ei näytä vielä valmistuneen uuden sukupolven edustajia. Saapa nähdä tuleeko nämä siis vielä edellisellä designilla vai vastaavalla kuin TKL 13-16.

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toi...okous_29112017/Linjaautohankinnat_2018(41840)
 
Vs: Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä, kesäkausi 2018

Ruskeasuon Scanialla PirTilin #14 uusi teli Scania Citywide Suburban LE. Eikös tämä ole ensimmäinen uusi Scania Tampereen joukkoliikenteessä sitten vuoden 2008?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä, kesäkausi 2018

Ruskeasuon Scanialla PirTilin #14 uusi teli Scania Citywide Suburban LE. Eikös tämä ole ensimmäinen uusi Scania Tampereen joukkoliikenteessä sitten vuoden 2008?

Jo oli aikakin! :redface:
 
Ja Pirkanmaan Tilausliikenteen Facebook-sivuilla näkyy olleen jo 19.7. kuva autosta 12. Ovat näemmä myös Tampereen ensimmäiset uudet autot, joissa on valkoiset ledikilvet.


https://www.facebook.com/pirkanmaan...114658943237/2004450649576293/?type=3&theater

Jo oli aikakin!

Pakko kyllä yhtyä tuohon. Kilpailutilanne on ollut lievästi sanottuna kehno tällä vuosikymmenellä. Volvoissa ei ole mitään vikaa, mutta Scanian osuus on kyllä jäänyt ennätysalhaiseksi. Vielä kun nämä uudet olisivat Lahden tuotantoa, niin olisivat samalla ensimmäiset kotimaiset autot tähän kaupunkiin kymmeneen vuoteen.
 
Ja Pirkanmaan Tilausliikenteen Facebook-sivuilla näkyy olleen jo 19.7. kuva autosta 12. Ovat näemmä myös Tampereen ensimmäiset uudet autot, joissa on valkoiset ledikilvet.

Eikös parissa TKL;n uitto telisäfflessä ole valkoiset ledikilvet?

edit. tosiaan puhuttiiinn uusista autoista...Ei ole tainnut millekään tilausajofirmallekaan olla tullut moisia kilpiä uusiin autoihin...
 
Viimeksi muokattu:
Eikös parissa TKL;n uitto telisäfflessä ole valkoiset ledikilvet?

edit. tosiaan puhuttiiinn uusista autoista...Ei ole tainnut millekään tilausajofirmallekaan olla tullut moisia kilpiä uusiin autoihin...

Jep, vain uusia tarkoitin. Tuo TKL:n ainoa teli-Säffle tosiaan on koko seudun ainoa - tähän asti ainakin. Omaan silmään nuo valkoiset kilvet ovat mukavammat kuin oranssit, ihme ettei niitä ole juuri pääkaupunkiseudun ulkopuolella paikallisliikenteessä nähty. Porin linjat näyttää siirtyneen tänä vuonna vastaaviin ja HSL-liikenteessähän ne tulivat uusiin autoihin jo vaatimukseksi.
 
Kuullemma pari uutta Solaris-teliä on jo rekisterissä. Uusin sarja on IV -korimallia eli samankaltaisia kuin sähköbussit. Voisi veikata että näissä on penkit myös samaa mallia ja toivottavasti vähemmän selkä menosuuntaan suunnattuna kuin aiemmin tulleissa autoissa.
 
Mielenkiintoista. 15LE mallia uudistettuna versiona ei ole vielä edes Solariksen omilla sivuilla, joten nämä lienevät yhdet ensimmäisistä uudenmallisista teleistä.
Gen. III ovat. Aika lailla samanlaisia kuin aiemmatkin, suurimmat muutokset ovat maalauskaaviossa, kuljettajan paikassa, matkustamon istuin- ja podesterirakenteessa ja ovissa. Myös Paccarin moottori on uudistettu.
 
Gen. III ovat. Aika lailla samanlaisia kuin aiemmatkin, suurimmat muutokset ovat maalauskaaviossa, kuljettajan paikassa, matkustamon istuin- ja podesterirakenteessa ja ovissa. Myös Paccarin moottori on uudistettu.

Nykyiset Solaris-telit ovatkin jo melko loppuun ajetun oloisia, vaikkei ikää olekaan paljon. Joissakin autossa ikkunarajan viereisestä paneelista tippui violettia nestettä matkustajien niskaan: ilmankos paikkaa kartettiin. Lisäksi etenkin #42:n moottori kuulostaa kaikelta muulta kuin terveeltä. Penkkien korkeat selkänojat ja istuinasettelu tekevät matkustamosta ahtaan ja pimeän, vaikka ikkunat ovat muutoin korkeita.

Toivottavasti muutosten myötä saadaan askel parempaan: oikeita asioita näkyy ainakin olevan. Ainakin 8900-sarja on kehittynyt kokoajan positiivisempaan suuntaan, kun uudemmissa malleissa ilmastointi ja ovetkin näyttävät pelaavan ja penkkimallin vaihto toi avaruutta. Vielä kun ovet sulkeutuisivat samaan aikaan äänimerkin kanssa ilman viivettä. Niin on ainakin Paunun autoissa, mikä jouhevoittaa matkantekoa.
 
Volvo 8900 on kehittynyt parempaan suuntaan kyllä, mutta ihmettelen silti niitä lukuisia epäkäytännöllisiä yksityiskohtia tässä mallissa. Kuka ihme näitä suunnittelee? Ovijarrun käyttö takertelee, kaasuun ei saa koskea millisekuntiakaan liian aikaisin, kuljettajanpaikalta ei näe kunnolla vasemmalle liian ylös sijoitetun ikkunan tähden, ovien ulkovalot on aivan liian heikkotehoiset, ajovalot menettää nopeasti tehonsa, lämmitys toimii puutteellisesti jne. Jos tehtäisiin auto valmiiksi asti, ja kuunneltaisi myös kuljettajia, niin lopputulos voisi hipoa jopa legendaarista Carrus City L autoa. Polttoainetalous tuntuu olevan kunnossa, mikä toki on hyvä asia. Pikkuvikaa ja häiriötä tuntuu riittävän.
 
Takaisin
Ylös