Kesäliikenne 2018

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Joukkoliikennelautakunnan esityslista § 95 Joukkoliikenteen palvelutaso kesäaikataulukaudella 2018

Isoimmat muutokset:
  • linja 2 vuoroväliksi 15 min, reitti siirtyy liikennöimään Vuolteenkadun ja yliopiston kautta
  • linjat 3 ja 100 ajaa ratikkatyömaan takia Aleksis Kiven kadun ja Satakunnankadun kautta
  • linja 6 siirtyy ajamaan Vuolteenkadun kautta, päätepysäkki Nalkalaan
  • linja 14 typistetään: Pere–Keskustori
  • linja 15 siirtyy reitille Järvensivu–rautatieasema–Petsamo. Pispalanharjulle ei siis enää liikennöidä, korvaavaa tarjontaa linjalle 25.
  • linja 32 päätepysäkki siirtyy Arvo Ylpön kadulle
  • linjat 40 ja 50 ajaa 20 min välein arkisin

---------- Viestit yhdistetty klo 06:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:12 ----------

Varsinkin tuo 15:n uusi reitti on kiinnostava. Olisin henkilökohtaisesti tarvinnut tätä reittiä keväällä 2015, mutta eiköhän tälle nytkin tule käyttöä. :)

Näyttökuva 2017-12-15 kello 6.22.20.jpg
 
Joukkoliikennelautakunnan esityslista § 95 Joukkoliikenteen palvelutaso kesäaikataulukaudella 2018

Isoimmat muutokset:
  • linja 2 vuoroväliksi 15 min, reitti siirtyy liikennöimään Vuolteenkadun ja yliopiston kautta
  • linjat 3 ja 100 ajaa ratikkatyömaan takia Aleksis Kiven kadun ja Satakunnankadun kautta
  • linja 6 siirtyy ajamaan Vuolteenkadun kautta, päätepysäkki Nalkalaan
  • linja 14 typistetään: Pere–Keskustori
  • linja 15 siirtyy reitille Järvensivu–rautatieasema–Petsamo. Pispalanharjulle ei siis enää liikennöidä, korvaavaa tarjontaa linjalle 25.
  • linja 32 päätepysäkki siirtyy Arvo Ylpön kadulle
  • linjat 40 ja 50 ajaa 20 min välein arkisin

---------- Viestit yhdistetty klo 06:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:12 ----------

Varsinkin tuo 15:n uusi reitti on kiinnostava. Olisin henkilökohtaisesti tarvinnut tätä reittiä keväällä 2015, mutta eiköhän tälle nytkin tule käyttöä. :)

Näytä liitetiedosto 2813
Tuo reitti on väärin piirretty. Pitäisi olla Pohjolankadun kautta.
Jokatapauksessa toivon vilpittömästi että moinen suunnitelma ei mene läpi. Ratikkapäätöksen jälkeen olemme tähän asti nähneet pelkästään kielteisiä vaikutuksia joukkoliikenteeseen ja tämä kesäliikenteen suunnitelma pitää sisällään kohtia jotka heittävät niin sanotusti lisää löylyä.
Linja 25 ei muuten oikeastaan mitenkään auta linjan 15 jättämää tyhjyyttä Pispalanharjulla. Se kun on niin paljon ylempänä kuin Tahmela mikä käytännössä tarkoittaa pidempää matkaa kuin mitä kartta kertoo. Pispalan valtatien tarjonta kylläkin auttaa ja lähempänä keskustaa on Pyynikintori. Linja 6 ei kyllä myökään mitenkään paikkaa linjaa 15 koska Hämeenkatu on helposti saavutettavissa Nalkalan alueelta. Pyynikintorilla se paikkaisi sitä paremmin. Uusi 15 ei kyllä mitenkään palvele järkevästi ainakaan ilman että tarvitsisi vaihtaa bussia. Ehkä järvensivulaisia paremmin. Entisenä petsamolaisena voisin väittää että linjalla tulee olemaan entistä vähemmän käyttäjiä mikäli moinen floppiehdotus menee läpi. Linja kun palvelee sinne asti mihin pääsee muutenkin petsamosta kävellen vartissa. Jos reitti kulkisi kosken länsipuolelle, olisi reitissä jotain hyvääkin. Vaikea ymmärtää miksi ei hyödynnetä tuota Aleksis Kiven kadun aukaisua tällä linjalla, helpottaisi vaihtoja muille linjoille ja palvelisi edes Keskustoria.
 
Pidän noita muutoksia varsin hyvinä ja tarpeellisina. Ratikkatyömaa jumiuttaa Hämeenkatua, Pirkankatua ja Itsenäisyydenkatua, joten hyvä että asiaan reagoidaan.
Päivä paistaa muutaman vuoden päästä, kun ratikka saadaan käyttöön.

Hervantaan on myös tulossa muutoksia, kun kolmonen ja vitonen siirretään pois Insinöörinkadulta Hervannan valtaväylälle Teekkarinkadun ja Opiskelijankadun väliltä (jos nyt oikein ymmärsin).

Vitoselle on tulossa ensi kertaa kesäksikin 15 minuutin ruuhkaväli. Saa nähdä joko ensi syksynä linjalla siirrytään kymmenen minuutin vuoroväelihin ruuhkassa. Tuo palvelutaso on kyllä aika ylimitoitettu Hervannan ja Taysin välillä.
 
Millähän ilveellä linja 32 saadaan kulkemaan Hervannassa sen enempää Hervannan valtaväylän kautta kuin nykyisellään? Vaikka Arvo Ylpön kadun uusi päätepysäkki on joten kuten listaan saatu, on reittien merkintöjen kanssa vielä tekemistä. Linja 5 ajaa Taysilla Hervannasta tullessaan ensin Teiskontietä myöten Lääkärinkadulle asti, sen sijaan linjan 32 reitistä Tampellasta Taysille ei ole mainintaa. Suunnitelmaan on myös merkitty 32:n kulkevan samaa reittiä Hervannassa kuin nykyään, vaikka toisaalla kerrotaan, että ajaminen Insinöörinkadulla Teekkarinkadun ja Lindforsinkadun välillä estetään. Vaihtoehtona olisi toki kierrättää linja 32 Teekkarinkadun kautta, mutta aika mottiin jää Hervannan keskusta palveluineen reittimuutosten seurauksena.

Vaikka Duon takaovi ulottuukin valtaväylälle, lisääntyy matka huomattavasti moneen Hervannan keskustan kohteeseen. Saattaa tulla Kylmäsuonkadun pysäkille ahdasta, kun siellä tasaavat aikaansa linjojen 5 ja 32 lisäksi pysäkiltä varsin tiuhaan liikennöivän Onnibusin kaukoyhteydet. Puhumattakaan alituiseen sitä käyttävistä linjojen 3, 6, 20, 38 ja 65 autoista.

Virheitä vilisee myös aikataulutaulukoissa. Siellä linja 6 on merkitty edelleen Pyynikintorille, vaikka muualla asiakirjassa väitetäänkin toista. Ehkäpä sen tekijäkin on ymmärtänyt, että reitin muutos Nalkalantorille ei palvele ketään. Kysyntä Eteläpuistoon tuskin on niin kovaa, että muutokselle olisi tarvetta. Josko odotettaisiin ensin, että kaupunginvaltuusto pääsisi sopuun Eteläpuiston rakentamisesta ennen kuin mitään aluetta koskevia merkittäviä liikennemuutoksia tehdään. Alue on jo nykyisellään erittäin saavutettavissa Hämeenkadun kautta. Sen sijaan yhteydet esimerkiksi Hervannasta pääkirjasto Metsoon ja Pyynikin palveluiden äärelle heikentyvät, jos linja 6 viedään Pyynikintorilta pois.

Tiukkaa tulee olemaan myös Keskustorin nurkilla. Tällä hetkellä raatihuoneen kulma on varsin ahdas, ja siinä kulkee suojatie. Nyt jos koskaan olisi Viistokatu aivan oikeasti varteenotettava vaihtoehto. Tilaa Keskustorin tapahtumille löytyy kyllä aivan vierestä Frenckellinaukiolta. Lisäksi Hämeenpuistoa voisi hyödyntää entistä enemmän eri tapahtumien järjestämisessä, varsinkin, kun sinne nyt järjestetään hyvät linja-autoyhteydet.

Tampereen seudun joukkoliikenteen Facebook-sivulla on keskustan reittejä selkeyttävä karttakuva, jonka yhteydessä on myös keskustelua asiasta.
 
Tuo reitti on väärin piirretty. Pitäisi olla Pohjolankadun kautta.
Hyvä huomio, meni itseltä ohi kokonaan tuo ylimääräinen kurvi. Miksiköhän sitä kautta eikä koko kadun läpi suoraan? Vaihtoyhteyksien takia?

Virheitä vilisee myös aikataulutaulukoissa. Siellä linja 6 on merkitty edelleen Pyynikintorille, vaikka muualla asiakirjassa väitetäänkin toista. Ehkäpä sen tekijäkin on ymmärtänyt, että reitin muutos Nalkalantorille ei palvele ketään. Kysyntä Eteläpuistoon tuskin on niin kovaa, että muutokselle olisi tarvetta. Josko odotettaisiin ensin, että kaupunginvaltuusto pääsisi sopuun Eteläpuiston rakentamisesta ennen kuin mitään aluetta koskevia merkittäviä liikennemuutoksia tehdään. Alue on jo nykyisellään erittäin saavutettavissa Hämeenkadun kautta. Sen sijaan yhteydet esimerkiksi Hervannasta pääkirjasto Metsoon ja Pyynikin palveluiden äärelle heikentyvät, jos linja 6 viedään Pyynikintorilta pois.
Pyynikintoria palvellaan linjoilla 2, 8, 11, 17, 20, 21, 26, 28, 29, 31, 35, 42, 54, 70, 71, 72, 74, 79, 80, 81, 85 ja 90, aamun ruuhkatunnissa vuoroja on noin 60. Jos siis kutonen ajaakin Pyynikintorin sijaan Nalkalaan, vaikutus Pyynikintorin kannalta on varsin olematon, mutta sen sijaan keskustan eteläosien pahasti alimitoitetut. Linjan siirron myötä keskustan eteläosien – Nalkalan-Kaakinmaan ja Klingendahlin toimistokorttelin joukkoliikenneolosuhteet paranevat huomattavasti.
 
Hyvä huomio, meni itseltä ohi kokonaan tuo ylimääräinen kurvi. Miksiköhän sitä kautta eikä koko kadun läpi suoraan? Vaihtoyhteyksien takia?
Ei. Kalevan puistotieltä kääntyminen Kullervonkadulle on käytännössä lähes mahdotonta. Risteyksessä on stop-merkki ja kulman takaa on vaikea näkyvyys. Siksi on valittu Pohjolankadun reitti myös kiertotieksi.

Vaan jos tämä uusi reitti jää pysyväksi, on se varsin suuri heikennys Petsamon kannalta. Melkein kätevämmäksi tulee monille sillä suunnalla asuville kävely Teiskontien varren pysäkeille.

Mutta ehkäpä tällä järjettömällä reittimuutoksella tavoitellaankin sitä että Petsamoon kulkisi ainoastaan pakkokäyttäjiä (Tammenlehväkeskuksen ym. palvelutalojen asiakkaat) varten suunnattu palvelubussi. Suunnittelijoiden hajota ja hallitse -politiikkaa...
 
Vaikka tavallaan ymmärrän kritiikin Pispalanharjun suunnasta, on omasta mielestä suunnitelma lopettaa täyskokoisella bussilla siellä liikennöinti aivan oikea. Poislukien ruuhka-ajat, siellä ei juurikaan ole matkustajia kuin kourallinen vuoroa kohti. Lisäksi reitillä oleva Palomäentie on isolle autolle todella haastava ajettava, liikennemäärä tällä kadulla on lisääntynyt viime vuosina huomattavasti. Kapea Pispalanharju-katu asettaa myös omat haasteensa siinä pysäköivien autojen (ja pahimmillaan turistibussien) ansiosta. Jos sinne nyt jotain liikennettä tarvitsee, niin voihan sen hoitaa jollain pienemmällä kalustolla. Täysin tarpeetonta tyhjien penkkien kuljettamista, varsinkin kesäaikaan. Sen rahan saa kyllä paljon hyödyllisempään käyttöön vaikka raskaasti kuormitetuille runkolinjoille.

Ja eiköhän nuo seisonta-ajat niin vitosella Hervannassa kuin muilla linjoilla Aleksis Kiven kadulla tehdä sellaisiksi, että autot vain käytännössä käyvät pysäkillä, ja jatkavat tasaamaan aikaa päätepysäkeilleen.

Viimeinkin Taysin päähän saadaan kunnollinen päätepysäkki, kun Arvo Ylpön katu otetaan liikenteen piiriin.

Linjalla 8 aletaan ajamaan hiljaisen ajan liikennettä myös itään päin. Huomattavasti hyödyllisempää kuin 28Y:n ajaminen. Piettasenkadun kerrostaloalueellekin saadaan muutaman vuoden tauon jälkeen taas yölläkin palvelua.

Nykymuotoinen 14 olisi jo nyt vaatinut yhden lisäauton, jotta siihen olisi saatu varmuutta lisää, autot ovat päiväsaikaan lähes poikkeuksetta vähintään 10 minuuttia myöhässä. Reitti on liian pitkä 45 minuutin ajoajalle. Jotain siis tartti tehdä, ja päätös katkaista linja Keskustorille oli siinä mielessä järkevä. Petsamon olisi voinut kokeilla säilyttää omana linjanaan vaikka niin, että siitä kierrätettäisiin autoja välillä johonkin muuhun linjalle.
 
Viimeksi muokattu:
Pyynikintoria palvellaan linjoilla 2, 8, 11, 17, 20, 21, 26, 28, 29, 31, 35, 42, 54, 70, 71, 72, 74, 79, 80, 81, 85 ja 90, aamun ruuhkatunnissa vuoroja on noin 60. Jos siis kutonen ajaakin Pyynikintorin sijaan Nalkalaan, vaikutus Pyynikintorin kannalta on varsin olematon, mutta sen sijaan keskustan eteläosien pahasti alimitoitetut. Linjan siirron myötä keskustan eteläosien – Nalkalan-Kaakinmaan ja Klingendahlin toimistokorttelin joukkoliikenneolosuhteet paranevat huomattavasti.

Eteläpuiston on vaikea mittapuulla sanoa olevan hyvin saavutettavissa Hämeenkadulta. Tokihan sinne reipas ihminen kävelee, mutta jos lähtölinja (kuten meillä Länsi-Hervannassa nelonen) jää Keskustorille, nopein tapa päästä Eteläpuistoon ei ole odotella vaihtoa vaikkapa kolmoseen, vaan kävellä Keskustorilta tai linja-autoasemalta. Tämä kelpaa minun lapsilleni, mutta en lähtisi siitä yleistämään laajemmin.

Kutonen palvelisi Eteläpuistoa (ja hervantaa myös) paremmin, jos se ei jäisi Nalkalaan vaan jatkaisi jonnekin keskeisemmälle paikalle. Jos pääte olisi edelleen Pyynikintorilla, minne mentäisiin vaikka Koulukatua, palvelisi linja myös lännestä Eteläpuistoon pyrkiviä. Miksiköhän näin ei tehty, eikö kiertoaika riitä?

---------- Viestit yhdistetty klo 12:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:53 ----------

Millähän ilveellä linja 32 saadaan kulkemaan Hervannassa sen enempää Hervannan valtaväylän kautta kuin nykyisellään? Vaikka Arvo Ylpön kadun uusi päätepysäkki on joten kuten listaan saatu, on reittien merkintöjen kanssa vielä tekemistä. Linja 5 ajaa Taysilla Hervannasta tullessaan ensin Teiskontietä myöten Lääkärinkadulle asti, sen sijaan linjan 32 reitistä Tampellasta Taysille ei ole mainintaa. Suunnitelmaan on myös merkitty 32:n kulkevan samaa reittiä Hervannassa kuin nykyään, vaikka toisaalla kerrotaan, että ajaminen Insinöörinkadulla Teekkarinkadun ja Lindforsinkadun välillä estetään. Vaihtoehtona olisi toki kierrättää linja 32 Teekkarinkadun kautta, mutta aika mottiin jää Hervannan keskusta palveluineen reittimuutosten seurauksena.

Vaikka Duon takaovi ulottuukin valtaväylälle, lisääntyy matka huomattavasti moneen Hervannan keskustan kohteeseen. Saattaa tulla Kylmäsuonkadun pysäkille ahdasta, kun siellä tasaavat aikaansa linjojen 5 ja 32 lisäksi pysäkiltä varsin tiuhaan liikennöivän Onnibusin kaukoyhteydet. Puhumattakaan alituiseen sitä käyttävistä linjojen 3, 6, 20, 38 ja 65 autoista.

Hervantakeskuksen seudusta tulee kyllä mielenkiintoinen ensi kesänä. Suurin osa linjoista tosiaan pysähtyy Duon takaovella. Itse harkitsisin jopa niin radikaalia vetoa, että tehtäisiin ajoratapysäkki, siinähän on neljä kaistaa ja kapasiteettia runsaasti enemmän kuin mitä oikeasti tarvitaan. Duon eteen insinöörinkadulle heittäisin veikkauksena, että siihen jätetään yksi kaista (jo turvallisuussyistä), ja tehdään siitä kaksisuuntainen liikennevaloilla, niinkuin siltaremonteissa usein tehdään.
 
Viimeksi muokattu:
Kutonen palvelisi Eteläpuistoa (ja hervantaa myös) paremmin, jos se ei jäisi Nalkalaan vaan jatkaisi jonnekin keskeisemmälle paikalle. Jos pääte olisi edelleen Pyynikintorilla, minne mentäisiin vaikka Koulukatua, palvelisi linja myös lännestä Eteläpuistoon pyrkiviä. Miksiköhän näin ei tehty, eikö kiertoaika riitä?

Ymmärsin näemmä väärin; luulin kutosen ajavan eteläpuistoon Ratinan sillan kautta, mutta se meneekin edelleen Hämeensillalle ja Hämeenkadun länsipäähän, mistä Hämeenpuistoa etelään.
 
Takaisin
Ylös