- Liittynyt
- 2 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 23
Killerpop aloitti Nokia-aiheellaan Tampereen naapurikuntien joukkoliikennetilanteen käsittelyn, ja jatkan nyt teemaa ottamalla käsittelyyn sekä Tampereen että Nokian naapurin Ylöjärven, jonka tilanteesta uskoisin tietäväni sen verran, että uskallan aiheen alustuksen tehdä. :wink:
Ylöjärvi on Tampereen naapurikunnista Pirkkalan ohella lähimenneisyydessä nopeiten kasvanut, ja 31.12.2004 tässä kunnassa, joka ylensi itsensä kaupungiksi saman vuoden alussa, asui yli 22 000 asukasta. Verrattain korkeastaan väkiluvustaan huolimatta Ylöjärvi on leimallisesti ja mielestäni kaikkia muita Tampereen naapurikuntia huomattavammin sirpaloitunut useaan keskisuureen taajamaan, mikä tekee kunnasta epäyhtenäisen kokonaisuuden ja korostaa sen merkitystä "Tampereen lähiönä". Ylöjärven merkittävimmät taajamat ovat Soppeenmäki, Kirkonseutu, Asuntila, Vuorentausta, Metsäkylä ja Siivikkala, joista lähinnä kolme ensiksi mainittua muodostavat jonkinlaisen taaja-asutuksen jatkumon Vuorentaustan sekä etenkin Metsäkylän ja Siivikkalan sijaitessa melko erillään muusta kaupunkirakenteesta.
Ylöjärven pirstaloituneisuus on väistämättä lyönyt leimansa myös kunnan linja-autoliikenteen linjastoon, eikä välttämättä niin kauhean positiivisella tavalla. Toisin kuin esimerkiksi Nokialla, sisäistä liikennettä ei etenkään Siivikkalan ja kuntakeskuksen ole juuri nimeksikään, eikä sille toisaalta taida olla paljon kysyntääkään; runkolinjasto on suunniteltu lähinnä Tampereelle/-lta suuntautuviin matkoihin. Ylöjärven tehoton kaupunkirakenne johtaa myös siihen, että esim. Tampereen ja Metsäkylän välisessä liikenteessä matkustajavirrat ovat välillä ajokilometreihin nähden niin heikkoja, että toisinaan linja-autoa vaihdetaan Ylöjärven liikekeskuksella ajokilometrien minimoimiseksi.
Ylöjärven paikallisliikenne on Länsilinjat Oy:n hallussa, joka on laittanut osan tuosta liikenteestä pidemmälle jatkavien "maaseutuvuorojensa" hoidettavaksi, mikä tietysti kuulostaa taloudellisesti järkevältä toiminnalta, mutta aiheuttaa pidennyksiä Ylöjärveä kauemmas reissaavien matkustusaikoihin ja tuo kaupunkimaiseen liikenteeseen huonosti sopivaa kalustoa. Tämä yhdistettynä puhuttuun kaupunkirakenteeseen aiheuttaa melkoisen reittivariaatioiden määrän, joiden hillitsemiksi ei näyttäisi olevan tehty paljoakaan; Tampere-Ylöjärvi -aikataulussa on kymmenisen aikataulukohdetta, "MäU5) -sälää", eikä linjanumeron perusteellakaan reiteistä voi päätellä läheskään kaikkea. Siivikkalan liikenteen (linja 50) osalta tilanne on jokseenkin parempi.
Kuten Nokiallakin, myös Ylöjärvellä keskustaan (ja Vuorentaustaan) yhteydet ovat hyvät, mutta tätä kauemmaksi liikennöidään enää kohtuullisin tai tyydyttävin vuorovälein - Metsäkylän, Haaviston ja etenkin nopeasti kasvavan Asuntilan toivoisi saavan enemmänkin liikennettä. Myös nopeampia yhteyksiä voisi ruuhka-aikana olla - enemmän suoria, Vaasantietä tai Mikkolantietä kulkevia paikallisliikenteen vuoroja.
Tärkein olisi kuitenkin tuo reitistön ja aikatauluston selkiyttäminen. Ylöjärven keskustaa ja Moision koulua pidemmälle menevät vuoroilta voitaisiin ottaa Vuorentaustan kiertelyt pois ja muutenkin muodostaa pari-kolme paikkurikalustolla ja selkeillä linjatunnuksilla (ilman tuulilasikilpiä) liikennöitävää peruslinjaa tyyliin Asuntila-Haavisto-liikekeskus, Moision TB-Kuruntie-liikekeskus, Metsäkylä-Soppeentie-liikekeskus tai jotain muuta vastaavaa höystettynä ruuhkatuntien nopeilla vuoroilla. Tämä on tietenkin vain visiointia, en tiedä, mitkä olisivat taloudelliset realiteetit, onhan Länsilinjojenkin virallinen kanta, että maaseudun liikenne on riippuvainen Ylöjärven keskustan ja Vuorentaustan lipputuloista.
Myös Ylöjärven liikekeskuksen "joukkoliikennekeskusta" tulisi jotenkin kehittää. Nykyisellään se on kovin tympeän oloinen koostuessaan ainoastaan kahdesta tummasävyisestä pysäkkikatoksesta.
Ylöjärvi on Tampereen naapurikunnista Pirkkalan ohella lähimenneisyydessä nopeiten kasvanut, ja 31.12.2004 tässä kunnassa, joka ylensi itsensä kaupungiksi saman vuoden alussa, asui yli 22 000 asukasta. Verrattain korkeastaan väkiluvustaan huolimatta Ylöjärvi on leimallisesti ja mielestäni kaikkia muita Tampereen naapurikuntia huomattavammin sirpaloitunut useaan keskisuureen taajamaan, mikä tekee kunnasta epäyhtenäisen kokonaisuuden ja korostaa sen merkitystä "Tampereen lähiönä". Ylöjärven merkittävimmät taajamat ovat Soppeenmäki, Kirkonseutu, Asuntila, Vuorentausta, Metsäkylä ja Siivikkala, joista lähinnä kolme ensiksi mainittua muodostavat jonkinlaisen taaja-asutuksen jatkumon Vuorentaustan sekä etenkin Metsäkylän ja Siivikkalan sijaitessa melko erillään muusta kaupunkirakenteesta.
Ylöjärven pirstaloituneisuus on väistämättä lyönyt leimansa myös kunnan linja-autoliikenteen linjastoon, eikä välttämättä niin kauhean positiivisella tavalla. Toisin kuin esimerkiksi Nokialla, sisäistä liikennettä ei etenkään Siivikkalan ja kuntakeskuksen ole juuri nimeksikään, eikä sille toisaalta taida olla paljon kysyntääkään; runkolinjasto on suunniteltu lähinnä Tampereelle/-lta suuntautuviin matkoihin. Ylöjärven tehoton kaupunkirakenne johtaa myös siihen, että esim. Tampereen ja Metsäkylän välisessä liikenteessä matkustajavirrat ovat välillä ajokilometreihin nähden niin heikkoja, että toisinaan linja-autoa vaihdetaan Ylöjärven liikekeskuksella ajokilometrien minimoimiseksi.
Ylöjärven paikallisliikenne on Länsilinjat Oy:n hallussa, joka on laittanut osan tuosta liikenteestä pidemmälle jatkavien "maaseutuvuorojensa" hoidettavaksi, mikä tietysti kuulostaa taloudellisesti järkevältä toiminnalta, mutta aiheuttaa pidennyksiä Ylöjärveä kauemmas reissaavien matkustusaikoihin ja tuo kaupunkimaiseen liikenteeseen huonosti sopivaa kalustoa. Tämä yhdistettynä puhuttuun kaupunkirakenteeseen aiheuttaa melkoisen reittivariaatioiden määrän, joiden hillitsemiksi ei näyttäisi olevan tehty paljoakaan; Tampere-Ylöjärvi -aikataulussa on kymmenisen aikataulukohdetta, "MäU5) -sälää", eikä linjanumeron perusteellakaan reiteistä voi päätellä läheskään kaikkea. Siivikkalan liikenteen (linja 50) osalta tilanne on jokseenkin parempi.
Kuten Nokiallakin, myös Ylöjärvellä keskustaan (ja Vuorentaustaan) yhteydet ovat hyvät, mutta tätä kauemmaksi liikennöidään enää kohtuullisin tai tyydyttävin vuorovälein - Metsäkylän, Haaviston ja etenkin nopeasti kasvavan Asuntilan toivoisi saavan enemmänkin liikennettä. Myös nopeampia yhteyksiä voisi ruuhka-aikana olla - enemmän suoria, Vaasantietä tai Mikkolantietä kulkevia paikallisliikenteen vuoroja.
Tärkein olisi kuitenkin tuo reitistön ja aikatauluston selkiyttäminen. Ylöjärven keskustaa ja Moision koulua pidemmälle menevät vuoroilta voitaisiin ottaa Vuorentaustan kiertelyt pois ja muutenkin muodostaa pari-kolme paikkurikalustolla ja selkeillä linjatunnuksilla (ilman tuulilasikilpiä) liikennöitävää peruslinjaa tyyliin Asuntila-Haavisto-liikekeskus, Moision TB-Kuruntie-liikekeskus, Metsäkylä-Soppeentie-liikekeskus tai jotain muuta vastaavaa höystettynä ruuhkatuntien nopeilla vuoroilla. Tämä on tietenkin vain visiointia, en tiedä, mitkä olisivat taloudelliset realiteetit, onhan Länsilinjojenkin virallinen kanta, että maaseudun liikenne on riippuvainen Ylöjärven keskustan ja Vuorentaustan lipputuloista.
Myös Ylöjärven liikekeskuksen "joukkoliikennekeskusta" tulisi jotenkin kehittää. Nykyisellään se on kovin tympeän oloinen koostuessaan ainoastaan kahdesta tummasävyisestä pysäkkikatoksesta.