Talviliikenne 2018-2019

Linja 11 vaikuttaa vähän sekavalta kokonaisuudelta tuolla tavalla mutta mikä ettei sitten. Ajettaisiinko Raholaan asti muka parhaimmillaan 8 kertaa tunnissa? Tarvetta sellaiselle vuorovälille ei kyllä ole.

Linjalle 71 ehdottomasti tuo nykyinen reitti. Tosin siinäkin reitti keskustassa on huono. En ymmärrä miksi Tampellaa roikotetaan tässäkin mukana. Samantien linjan voisi vetää Lapintietä päähän asti ja sieltä Rauhaniemeen. Kun kakkoslinjaa on tilapäisesti rikottu niin 71 tarjoaisi nopeamman yhteyden keskustaan.
Mitä muuta kaipaisin niin tulee heti mieleen mm. linjan 29 jatko Nokialle. Myös Haukiluomaan saattaisi olla paikallaan lisätä jonkinlainen nopea ruuhkalinja Myllypuronkadun, Tesoman valtatien ja porintien kautta. Herättää ihmetystä miksi moottoritietä ei ole vielä Länsi-Tampereen osalta hyödynnetty nopeana ruuhka-ajan yhteytenä...
 
Luultavasti tuolla 11:llä olisi osa torille päättyviä tai sieltä alkavia vuoroja, 8 vuoroa tunnissa ei kyllä ole kovin järkevää ajaa Raholaan asti. Samanlainenhan on 28:n A/B/C-versioilla, osa vuoroista loppuu aamulla Keskustorille, ja iltapäivällä osa lähtee siitä. Tosin tuon C-version voisi kyllä jättää kokonaan kirjaimetta, jos kerran Partolaan, johon kaikki versiot päättyvät, asti reitti on kaikilla yhteinen.
 
Raholan yhteyksiä parantaa myös entisestään linjan 29 K-vuorot huipputunteina. 11:n veto Lahdesjärvelle asti on mielenkiintoinen, joskin uudet poikittaisyhteydet ovat aina tervetulleita. Vaihtoehtona keskustasta Peltolammille se ei toki ole ollenkaan kilpailukykyinen.

Huomiota herättää edelleen se, että linjan 6 siirtyessä pois Pyynikintorilta Hervannasta ei enää kaikkina viikonpäivinä ole suoraa yhteyttä Pyynikintorille.

Eteläpuistoon sen sijaan on muutaman viime vuoden aikana ajeltu vaihtelevasti. Sekä linjojen 37 että 47 taru jäi kuitenkin lyhyeksi. En oikein usko Eteläpuiston kysyntään.

Matkustan linjalla 15 säännöllisesti aamuisin keskustasta Pispalanharjun suuntaan. Satamakadun pysäkit ovat suosituimpia, mutta myös Mäntypuiston jälkeen autoon jää usein kourallinen matkustajia. Puolen tunnin vuoroväli keskipäivällä tuntuu Pispalanharjun päässä matkustajamäärään suhteutettuna liian paljolta, mutta toisaalta tunnin väli arkisin keskusta-alueen linjalla olisi varsinainen joukkoliikenteen pohjanoteeraus. Kauppakadun kautta kiertävä Hämeenpuiston kutonen pidentäisi matka-aikaa jo sen verran, että kävelemisestä Keskustorilta asti tulee kannattavampi vaihtoehto Satamakadun kohteisiin, kun kävelymatka Hämeenpuiston pysäkeiltä jäisi pitkäksi.

Hervanta-Sääksjärvi-reitin voisi ruuhka-aikaan kytkeä 38:n toiseen päähän. Näin yhteydet Lempäälästä Hervannan, TTY:n, Kaukajärven, Linnainmaan ja ylipäätään itä-Tampereen suuntaan paranisivat huomattavasti. Aikataulut olisi tosin hyvä tehdä linjaa 50 silmällä pitäen, jotta yhteydet syvemmälle Lempäälään olisivat myös vaivattomasti mahdollisia. Samalla Vuoresta voitaisiin laajentaa Ruskontien vartta pitkin. Pysäkit kun ovat Ruskontiellä jo olemassa. Rajoittava tekijä on toki Puolustusvoimien hallinnoima alue Multisillan päässä.
 
Suhtaudun linjan 11 reittivariaatioihin varauksella. Tampereella alkaa olla aika monta linjaa, joissa on erilaisia kirjaimia ihan normiliikenteessäkin. Mieleen tulee ainakin linjat 1,3 9, 14, 28, 29. Se sotkee linjainformaatiota.

Jos vaikka ajaa Lentävänniemestä Hervannan suuntaan, 3A ja 3B kirjaintunnukset ovat pelkkää haittainformaatiota lähes koko matkan ellei matkusta aivan päätepysäkeille. Samoin ykkösellä Pirkkalan suuntaan mennessä 99 prosenttia matkustajista ei tee mitään sillä tiedolla, onko kyseessä 1 A, B vai C. Kirjain vain hämää satunnaista kulkijaa.

Toiseen suuntaan tilanne on vielä kornimpi, sillä kaikki kirjainvariaatiot päättyvät Vatialaan.

Lisäksi protestoin B-kirjaimen käyttöä ylipäätään. Treen nykyisellä typografialla se muistuttaa liiaksi numeroa kahdeksan. Eli kolmosella tulee vuorotellen bussit 3A ja 38 huononäköiselle.
 
Huomiota herättää edelleen se, että linjan 6 siirtyessä pois Pyynikintorilta Hervannasta ei enää kaikkina viikonpäivinä ole suoraa yhteyttä Pyynikintorille.

Eteläpuistoon sen sijaan on muutaman viime vuoden aikana ajeltu vaihtelevasti. Sekä linjojen 37 että 47 taru jäi kuitenkin lyhyeksi. En oikein usko Eteläpuiston kysyntään.

Eteläpuistosta kävelee keskustorille 10 minuutissa. Lapseni kävi kävi Pyhäjärvenkadulla tanssitunnilla 2krt/viikko koko viime lukuvuoden, ja käytti siinä ikkunan alla seisovaa 47:aa tasan 0 kertaa, se kun oli aikataulutettu tasatunneille samoin kuin ne tanssitunnit. Jotta bussia kannattaisi odottaa muidenkin kuin huonojalkaisten, vuorovälin pitäisi olla sen 10 minuuttia. Kutosella se parhaimpina aikoina onkin, joten silä voisi olla paremmat edellytykset kuin aiemmilla yrityksillä.

Itse olen miettinyt, että joku keskustan kehä-tyyppinen runkolinjan häntä voisi palvella Eteläpuistoa paremmin. Esimerkiksi joku idästä tuleva linja Kalevantieltä Ratinan sillan kautta Eteläpuistoon ja siitä Koulukatua Pyynikintorille. Tai esimerkiksi Mustalahteen ja sieltä Ranta-Tampellaan (sitten joskus kun siinä on katu valmistunut)
 
Tällainen ruuhka-ajan linja voisi olla tarpeellinen veto. Ohittaisi katuja tukkivat työmaatkin monelta osin, ja helpottaisi parin runkolinjan kapasiteettiongelmia. Vaan en tiedä jaksaako ehdottaa lomakkeella kun mennyt niin järjettömyyksiin koko touhu...
 
Tällainen ruuhka-ajan linja voisi olla tarpeellinen veto. Ohittaisi katuja tukkivat työmaatkin monelta osin, ja helpottaisi parin runkolinjan kapasiteettiongelmia. Vaan en tiedä jaksaako ehdottaa lomakkeella kun mennyt niin järjettömyyksiin koko touhu...

Pian tulee kuluneeksi vuosi siitä, kun Insinöörinkadun Teekkarinkadun ja Arkkitehdinkadun välisellä osuudella kiellettiin läpiajo ja linja 5 ohjattiin Hervannan valtaväylälle. Raitiotietyömaa rajoittaa Hervannassa liikennettä entisestään kesällä, jolloin Insinöörinkadun Teekkarinkadun ja Lindforsinkadun välinen osuus suljetaan läpiajoliikenteeltä.

Insinöörinkadun ollessa valtaosin suljettuna on tärkeää, että ainakin sellaisten valtakatujen kuin Opiskelijankatu, Teekkarinkatu ja Arkkitehdinkatu palvelut turvataan. Niiden varrella on kuitenkin melkoisesti kerrostaloasutusta.

Eivätpä ole suunnitelmat milloinkaan niin suoraviivaisia, kun jopa kesken liikennöintikauden tehdään muutoksia.
 
Näemmä kaikki suunnitelmat eivät (onneksi) menneet lautakunnan kokouksessa läpi! Mm. linjat 14, 15 ja 35 palautettiin valmisteluun. Tämä on hyvä asia juurikin sikäli, että pispalanharjun reittiä ei tulisi lakkauttaa. Olkoonkin siellä sitten vähemmän vuoroja mutta alueen korkeuserot ovat kieltämättä haastavia. Vaihtoehtona voisi olla esim. linjan 31 jatkaminen pispalanharjulle, joskin vaatisi sinne yhden auton lisää jotta vuorovälit olisivat edes jotenkin järkevät.
Pidän kyllä tuosta linjan 14 ehdotetusta reitistä, selkeä pitempi reitti jota ajettaisiin 2 tunnin kierrosajalla.
 
Näemmä kaikki suunnitelmat eivät (onneksi) menneet lautakunnan kokouksessa läpi! Mm. linjat 14, 15 ja 35 palautettiin valmisteluun. Tämä on hyvä asia juurikin sikäli, että pispalanharjun reittiä ei tulisi lakkauttaa. Olkoonkin siellä sitten vähemmän vuoroja mutta alueen korkeuserot ovat kieltämättä haastavia. Vaihtoehtona voisi olla esim. linjan 31 jatkaminen pispalanharjulle, joskin vaatisi sinne yhden auton lisää jotta vuorovälit olisivat edes jotenkin järkevät.
Pidän kyllä tuosta linjan 14 ehdotetusta reitistä, selkeä pitempi reitti jota ajettaisiin 2 tunnin kierrosajalla.


Sinänsä mielenkiintoista, että 14 ja 15 menivät läpi kesän palvelutarjonnasta päätettäessä, mutta nyt kun niissä ei ole mitään muutosta aiemmin päätettyyn, ne palautetaan valmisteluun.
 
Sinänsä mielenkiintoista, että 14 ja 15 menivät läpi kesän palvelutarjonnasta päätettäessä, mutta nyt kun niissä ei ole mitään muutosta aiemmin päätettyyn, ne palautetaan valmisteluun.

Tämä on kyllä tämän 15:n kanssa jatkuvaa tekohengitystä. Joku keino pitäisi keksiä, jolla saadaan matkustajamäärät nousuun. Jos linja on niin tärkeä niin miksi sitä ei sitten käytetä? Voi olla, että ensi vuonna matkustajia riittää, kun Pispan koulu siirtyy evakkoon Pyynikintie 2:een, joka on sopivasti reitin varrella, ja siksi voi olla hyvä kokeilla vielä kerran. Jos ei muita uusia käyttäjiä löydy, niin tämä lakkautuskeskustelu käydään jatkosakin vuosittain.

Lisänä on haasteet työmaiden kanssa keskustorin seudulla. Linja olisi ollut hyvä saada pois Keskutori-Kirkkokatu-reitiltä jo nyt, kun pyöräilyä ja Takon huoltoliikennettä ohjataan kesällä kirkkokadun kautta Värjärinkujalle. Viimeistää tämä tulee eteen sitten, jos Kunkun parkkia aletaan joskus rakentaa ja sen työtunneli sulkee Kirkkokadun.
 
Eipä näytä tuovan aikalisä linjaa 15 Pispalaan. Uusikin ehdotus lautakunnalle on 15 Järvensivu-Petsamo. Harju hoidetaan pali-bussein.
Yksi muutos on jäänyt vähälle huomiolle: Tasanne ja Olkahinen jäävät ilman yöliikennettä kun Y28 loppuu.
 
Jipii, Pispalassa säilyy sittenkin linjaliikenne. Linja 31 alkaa ajaa Korkinmäen ja Pispalanharjun väliä.

Liikennöinti tosin harvenee, jos 31 nykyiset vuorovälit jäväät voimaan.

Linja 15 kulkee jatkossa Järvensivun ja Petsamon välillä. Linjan lauantailiikenne aiotaan kuulemma muuttaa lauantaina "kysyntää vastaavaksi". Tuo tarkoittanee tunnin vuoroväliä
 
Jipii, Pispalassa säilyy sittenkin linjaliikenne. Linja 31 alkaa ajaa Korkinmäen ja Pispalanharjun väliä.

Liikennöinti tosin harvenee, jos 31 nykyiset vuorovälit jäväät voimaan.

Linja 15 kulkee jatkossa Järvensivun ja Petsamon välillä. Linjan lauantailiikenne aiotaan kuulemma muuttaa lauantaina "kysyntää vastaavaksi". Tuo tarkoittanee tunnin vuoroväliä
Tuota nyt vois pitää jonkinlaisena erävoittona, joskin työmatkalaista tuo 31 ei taida pispalanharjulla kovinkaan kummoisesti auttaa. Mutta parempi kuin ei mitään. Täytyypä sanoa, että vaikka en tiedä mistä moinen tuli, niin ainakin itse ehdotin tätä lomakkeella, ja reitiksi Vesilinnankatua. Ajoaika pyynikintorilta tuohon kompromissipäätteelle kyseisen kadun kautta lienee noin 3 minuuttia, joten ei taida aikatauluihin kovin paljoa edes vaikuttaa loppuviimein.

Uusi 15 on pettymys, jolla ei lie mitään virkaa tällaisella reitillä. Mikäli haluaa matkustaa kosken länsipuolelle, niin helpommaksi tulee Petsamosta kävellä joko a) linjan 2 varrelle tai b) Teiskontien varteen. Järvensivulla taas on muitakin linjoja vieläkin lähempänä jos tapauksesta riippuen jaksaa esim. kiivetä Kalevantielle.
 
Laihapa laiha. Vuoroväli on 75 min. Käyttöä varmasti vähentää se, että harjun 3 viimeiselle pysäkille ei liikennöidä. Sunnuntain liikenne puuttuu myös
 
Takaisin
Ylös