Linjasto2021

Hervannan luonnos on julkaistu
http://joukkoliikenne.tampere.fi/oh...uu/linjasto2021/linjastoluonnos-hervanta.html

Ensivilkaisun perusteella aikamoinem pettymys niille, joille luvattiin synkronoitu vaihto joka ratikalta Länsi-Hervantaan. Tässä numerolla 300. Eihän se toimi, jos liityntälinjalla on ihan eri vuoroväli kuin ratikalla? Olenko ymmärtänyt jotain väärin vai alanko nostaa kapinalippua salkoon?

Kyllä nämä nyt minun mielestä menevät synkronoidusti: bussi ottaa joka toisen vuoron kiinni. Eli raitiovaunuja kulkee kaksi kertaa tiheämmin, kuin liityntälinjoja. Oletettavasti osalta raitiovaunuja on vaihdot toisiin linjoihin ja osasta taas toisiin.
 
Kyllä nämä nyt minun mielestä menevät synkronoidusti: bussi ottaa joka toisen vuoron kiinni. Eli raitiovaunuja kulkee kaksi kertaa tiheämmin, kuin liityntälinjoja. Oletettavasti osalta raitiovaunuja on vaihdot toisiin linjoihin ja osasta taas toisiin.

Joku tässä nyt ei kuitenkaan täsmää. Ensinnäkin piti olla synkronoitu vaihto kotiin joka ratikalta. Eikö silloin pidä olla sama vuoroväli? vai ajaako linja useamman kierroksen tai jotain, kun parin kilometrin mittaisen rengaslinja ajoaika on 28,5min?
Toisekseen, iltaisin ratikan vuoroväli on 15 ja linjan 300 vuoroväli 20, millä laskutavalla nämä sopivat yhteen?
 
Joku tässä nyt ei kuitenkaan täsmää. Ensinnäkin piti olla synkronoitu vaihto kotiin joka ratikalta. Eikö silloin pidä olla sama vuoroväli? vai ajaako linja useamman kierroksen tai jotain, kun parin kilometrin mittaisen rengaslinja ajoaika on 28,5min?
Toisekseen, iltaisin ratikan vuoroväli on 15 ja linjan 300 vuoroväli 20, millä laskutavalla nämä sopivat yhteen?

Illasta en sano nyt mitään, mutta toinen kysymys selittynee sillä, että yksi auto ajaa kierroksellaan useita linjoja. Eli jonkun muun linjan auto käy vielä heittämässä linjan 300 lenkin. Mutta ehkäpä näitä voisi kysyä suunnittelijoilta tuolla sivustolla: jos olennainen asia ei selviä materiaalista, on ainakin siinä puutteita. Minä kuitenkin vain voin arvailla.
 
Hervannan luonnos on julkaistu
http://joukkoliikenne.tampere.fi/oh...uu/linjasto2021/linjastoluonnos-hervanta.html

Ensivilkaisun perusteella aikamoinem pettymys niille, joille luvattiin synkronoitu vaihto joka ratikalta Länsi-Hervantaan. Tässä numerolla 300. Eihän se toimi, jos liityntälinjalla on ihan eri vuoroväli kuin ratikalla? Olenko ymmärtänyt jotain väärin vai alanko nostaa kapinalippua salkoon?
Ensisilmäyksellä iso pettymys kaikille niille jotka asuvat tai käyvät töissä vähänkään kauempana kiskoista. Matkat pilkkoutuvat suurella enemmistöllä osiin. Mutta enpä toisaalta odottanutkaan tältä mitään hyvää ja sen puolesta on turha kommentoida enempää. Tuhottu mikä tuhottu.
 
Ensisilmäyksellä iso pettymys kaikille niille jotka asuvat tai käyvät töissä vähänkään kauempana kiskoista. Matkat pilkkoutuvat suurella enemmistöllä osiin. Mutta enpä toisaalta odottanutkaan tältä mitään hyvää ja sen puolesta on turha kommentoida enempää. Tuhottu mikä tuhottu.

Eikö sinun kannattaisi antaa suunnitelmasta palautetta, jotta luonnosta muokattaisiin paremmin toimivaksi? Itse tein näin ja annoin palautetta etenkin suunnitelluista vuoroväleistä. Kyseessähän on vasta ensimmäinen luonnos, jonka alkuperäinen tarkoituskin on vasta kerätä palautetta ja toiveita ja kartoittaa alueen asukkaiden tarpeita. Tämän palautteen perusteella luonnosta sitten lähdetään työstämään. Sitten se tuodaan jälleen kommentoitavaksi ja sitä jatkotyöstetään lisää. Vasta 2019-2020 tehdään päätöksiä.
 
Eikö sinun kannattaisi antaa suunnitelmasta palautetta, jotta luonnosta muokattaisiin paremmin toimivaksi?
Ei tietenkään kannata. Sehän voisi johtaa siihen, että linjastoa muokattaisiin palautteessa esitettyyn suuntaan. Ja mistäs sitä sitten enää valittaisi, jos se linjasto olisikin ihan OK? Siinä putoaisi elämältä pohja pois. On paljon hauskempaa huudella puskista ratikka tuhoaa kaiken -viestejä.
 
Katselin vielä ajatuksen kanssa, kuinka tuo ehdotettu linja 300 oikeastaan toimisi. Eli vuoroväli olisi vartti ja ajoaika vajaa puoli tuntia. Ja kokonaisuus vaikuttaisi siltä, että ensin ajetaan lenkii kerran myötäpäivään ja kerran vastapäivään, eli yhteen lenkkiin menisi aikaa vartti, eli päätepysäkiltä toiseen päähän Hervantakeskukseen menisi aikaa noin 7 minuuttia. Tämä tarkoittaa sitä, että linjalta on tosiasiassa vaihto jokaiseen raitiovaunuun, mutta joka toinen myötäpäivään ja joka toinen vastapäivään.

Eli päättelisin linjan toimivan seuraavasti. Lähtö Paavo Kolin kadulta, josta Opiskelijankadun raitiotiepysäkille, minne ennen kaupunkiin menevän raitiovaunun tuloa. Täältä Hervantakeskuksen raitiotiepysäkille, missä odotetaan kaupungista tulevan raitiovaunun matkustajia. Paluu päätepysäkille, missä kiertosuunta vaihtuu. Eli nyt mennään Hervantakeskukseen ennen kaupunkiin menevän raitiovaunun tuloa, siirrytään Opiskelijankadulle hakemaan kaupungista tulevan raitiovaunun matkustajat ja paluu päätepysäkille. Näin reitin varrella menisi vartin välein auto sekä myötä- että vastapäivään. Ja kun kummassakin suunnassa odottaa vaihtopysäkki, yhteys on jokaiseen raitiovaunuvuoroon.

Mutta kieltämättä tätä on vaikea päätellä tuosta karttapalvelusta, ja voi olla niinkin, että käsitin kuvion väärin.
 
Katselin vielä ajatuksen kanssa, kuinka tuo ehdotettu linja 300 oikeastaan toimisi. Eli vuoroväli olisi vartti ja ajoaika vajaa puoli tuntia. Ja kokonaisuus vaikuttaisi siltä, että ensin ajetaan lenkii kerran myötäpäivään ja kerran vastapäivään, eli yhteen lenkkiin menisi aikaa vartti, eli päätepysäkiltä toiseen päähän Hervantakeskukseen menisi aikaa noin 7 minuuttia. Tämä tarkoittaa sitä, että linjalta on tosiasiassa vaihto jokaiseen raitiovaunuun, mutta joka toinen myötäpäivään ja joka toinen vastapäivään.

Eli päättelisin linjan toimivan seuraavasti. Lähtö Paavo Kolin kadulta, josta Opiskelijankadun raitiotiepysäkille, minne ennen kaupunkiin menevän raitiovaunun tuloa. Täältä Hervantakeskuksen raitiotiepysäkille, missä odotetaan kaupungista tulevan raitiovaunun matkustajia. Paluu päätepysäkille, missä kiertosuunta vaihtuu. Eli nyt mennään Hervantakeskukseen ennen kaupunkiin menevän raitiovaunun tuloa, siirrytään Opiskelijankadulle hakemaan kaupungista tulevan raitiovaunun matkustajat ja paluu päätepysäkille. Näin reitin varrella menisi vartin välein auto sekä myötä- että vastapäivään. Ja kun kummassakin suunnassa odottaa vaihtopysäkki, yhteys on jokaiseen raitiovaunuvuoroon.

Mutta kieltämättä tätä on vaikea päätellä tuosta karttapalvelusta, ja voi olla niinkin, että käsitin kuvion väärin.

Kiitos selvennyksestä, tuolla tavalla 300 kuulostaa jotensakin järkevältä. (en myöskään pane pahakseni päätepysäkkiä Paavo kolin kadulla, missä satun asumaan. En tosin tiedä sieltä mitään päätepysäkiksi soveltuvaa paikkaa - sellainen lienee tarpeen rakentaa)
Minulle tosin ei avaudu vieläkään, mitä etua saavutetaan ajamalla se kahteen eri suuntaan. Ainakaan ei selkeyttä. Muutenkin suunnittelijat saisivat laadukkaampaa palautetta, jos avaisivat näitä vähän perusteellisemmin. Nyt niillä luultavasti on tämän 300:n osalta laatikko täynnä "miksi ei liityntää joka ratikalle"-tyyppisiä palautteita.

Seuraavakin pala linjastosta on esillä http://joukkoliikenne.tampere.fi/oh...asto2021/linjastoluonnos-koillis-tampere.html
 
Koillis-Tampereen luonnos myös julkaistu. Linja 8 säilyy ennallaan, kaikki muu muuttuu aika paljon.
Vehmainen-Kalkku (nyt linja7) siirtyy Sammonkadun itäpäästä Kalevantielle ja kulkee Ratinan sillan ja Satamakadun kautta kalkkuun.
Linja 29 kulkee keskustassa siksakkia moneen kertaan.
Yhteydet Sorilasta, Rissosta ja Irjalasta keskustaan muuttuvat vaihdollisiksi ratikkaan joko Taysilla tai Kalevassa.
 
Hermiaan ja Ruskoon ei näköjään enää pääse keskustan suunnasta joukkoliikenteellä TTY:tä tai Mikontaloa lähemmäksi. Ja mikään vaihtoyhteys 38:iin ei ole ratkaisu, koska sen vuoroväli on 30 min. Kerrassaan uskomatonta. Jo nykyisinkin Hermian alue aiheuttaa valtaisan henkilöautoliikennepiikin aamu- ja iltapäiväruuhkaan ja tällä ratkaisulla se autoilu sinne suuntaan ei ainakaan vähene.
 
Pakko sanoa, että tuossa luonnoksessa on aika mielenkiintoisia linjavetoja, ja toisaalta joukkoliikenteen palvelualue laajenee.
 
Hermiaan ja Ruskoon ei näköjään enää pääse keskustan suunnasta joukkoliikenteellä TTY:tä tai Mikontaloa lähemmäksi. Ja mikään vaihtoyhteys 38:iin ei ole ratkaisu, koska sen vuoroväli on 30 min. Kerrassaan uskomatonta. Jo nykyisinkin Hermian alue aiheuttaa valtaisan henkilöautoliikennepiikin aamu- ja iltapäiväruuhkaan ja tällä ratkaisulla se autoilu sinne suuntaan ei ainakaan vähene.

Tämä vaikuttaakin olevan Hervannan linjastossa selvästi heikoin lenkki. Puolen tunnin vuoroväli tuonne on liian vähän ja on ylioptimistista ajatella, että ihmiset suuressa määrin olisivat valmiita kävelemään tuolta Hervantakeskukseen. Osa ihmisistä toki kävelee, varsinkin, jos kävelyhteyksien viihtyisyyteen ja kauneuteen panostetaan. Ehkäpä Hervannan itäpuolikin tarvitsisi vastaavan kiertolinjan, kuin mitä länsipuolen asuinalueille on ajateltu? Ainakin jo tässäkin ehdotuksessa vitosen vuoroväli on peräti 8 minuuttia (siis 7,5 min oletan), joten puolittain tuollaista jo ehdotetaankin.

Tietysti tämä kohta on myös paikka, jossa voidaan tehdä jotain muutakin. Koko ajan on käsittääkseni ajateltu, että jossain vaiheessa myös Hermiankadulla voisi olla linjaliikennettä. Myöskin, jos pieniä robottibusseja todella halutaan kokeilla, niin Hermian, TTY:n ja VTT:n alue on varmasti paras mahdollinen paikka sille.
 
Takaisin
Ylös