Sivu 10 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 67891011 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 136-150/154

Viestiketju: Linjasto2021

  1. #136
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1999

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer Näytä viesti
    Onpahan ainakin reserviä, mistä ottaa sitten, jos ratikan kapasiteetti ei riitäkään.
    Vaan mahtaakohan ollakaan? Tänä kesänä autoja poistuu varmastikin ennätysmäärä. Kaikki 2006 käyttöönotetut ja sitä vanhemmat autot poistuvat kokonaan ja niitä on aika paljon. Myös hieman uudempiakin varmuudella poistuu ainakin Länsilinjoilta. TKL:ltä poistuu melkein kaikki 8500-Volvot (51,52 ja 70 vois veikata että jäävät kun niihin on tehty myös remppaa). Lopputulos on joka tapauksessa se että busseja on vähemmän reservissä kuin nyt silloin kun syysliikenne alkaa. Tämä on sikälikin huolestuttavaa, että jos ja kun ratikkalinjalla sattuu häiriöitä, on luvassa kaaosta kun korvaavaa liikennettä ei pahemmin saada aikaiseksi.

  2. #137
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    3213

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Kesän 2021 muutokset, 30 bussia poistuu Tampereella ratikan tulon myötä.
    Kerro toki, mitkä kaikki yksilöt
    Bussikirjasto | Suomen kirjastoautot

    Nämä ovat vakioita.

  3. #138

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    460

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Vaan mahtaakohan ollakaan? Tänä kesänä autoja poistuu varmastikin ennätysmäärä. Kaikki 2006 käyttöönotetut ja sitä vanhemmat autot poistuvat kokonaan ja niitä on aika paljon. Myös hieman uudempiakin varmuudella poistuu ainakin Länsilinjoilta. TKL:ltä poistuu melkein kaikki 8500-Volvot (51,52 ja 70 vois veikata että jäävät kun niihin on tehty myös remppaa). Lopputulos on joka tapauksessa se että busseja on vähemmän reservissä kuin nyt silloin kun syysliikenne alkaa. Tämä on sikälikin huolestuttavaa, että jos ja kun ratikkalinjalla sattuu häiriöitä, on luvassa kaaosta kun korvaavaa liikennettä ei pahemmin saada aikaiseksi.
    Miten onko tuota ratikkaa korvaavaa liikennettä edes kilpailutettu? Onko perusliikennöintisopimuksessa voi jotenkin jo olla valmiiksi määriteltynä häiriötilanteissa tarvittavan korvaavan liikenteen järjestely (liikennöivä yhtiö, korvaus, yms.). Tietysti kaksisuuntaisilla vaunuilla pystytään operoimaan häiriökohdan molemmilla puolilla, jos vain kaikki vaunut eivät ole samalla puolella motissa.

  4. #139

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    140

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Kerro toki, mitkä kaikki yksilöt

    Muistaakseni kaikki ovat TKL:n busseja.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 06:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:34 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Miten onko tuota ratikkaa korvaavaa liikennettä edes kilpailutettu? Onko perusliikennöintisopimuksessa voi jotenkin jo olla valmiiksi määriteltynä häiriötilanteissa tarvittavan korvaavan liikenteen järjestely (liikennöivä yhtiö, korvaus, yms.). Tietysti kaksisuuntaisilla vaunuilla pystytään operoimaan häiriökohdan molemmilla puolilla, jos vain kaikki vaunut eivät ole samalla puolella motissa.
    Mitään ratikkaa korvaavaa liikennettä ei ole olemassa eikä siis ole kilpailtettu.

    Raitiotie pystyy liikennöimään yksittäisen häiriökohdan kummallakin puolella normaalisti.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 06:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:35 ----------

    Nimi: Screenshot 2021-04-06 08.50.08.jpg
Katselukertoja: 866
Koko: 87,8 KB

    Muutokset jatkuvat

  5. #140

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    488

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Muistaakseni kaikki ovat TKL:n busseja.
    Entäs Paunu joka menettää liikennettä muutenkin? meneeköhän heiltä kaikki Scalat jne.?

  6. #141
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1999

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Entäs Paunu joka menettää liikennettä muutenkin? meneeköhän heiltä kaikki Scalat jne.?
    Paunulta taitaa lähteä ainakin yli-ikäiseksi menevät #160, 169,94-96. #171, 172 ovat kysymysmerkillä kaiketi että jäävätkö vielä. Niilläkin toisaalta tulee ikäraja vastaan ens vuonna. Nuo 94-96 ovat viimeiset Scania L94UB:t, joten sen mallin bussit poistuvat nysse-liikenteestä, kun varmasti ainoa ikaruskin on vain tilapäinen juttu länskällä.

  7. #142
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Linjasto2021

    Kuinka monella bussilla Valkeakosken liikennettä ajetaan? Nimittäin jos bussitarve laskee 30:llä vaikka Valkeakoski tulee mukaan, niin eikö todellinen väheneminen ratikan vaikutuksesta ole sitten suurempi.

    Karkeasti suoraan pinta-alasta laskien 15 Tampereen vaunua vastaa 39:ää telibussia, mihin verrattuna 30:n väheneminen on kuitenkin aika paljon pienempi.

  8. #143

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    688

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut laurira Näytä viesti
    Mitään ratikkaa korvaavaa liikennettä ei ole olemassa eikä siis ole kilpailtettu.

    Raitiotie pystyy liikennöimään yksittäisen häiriökohdan kummallakin puolella normaalisti.
    No ei tällaista odottamattomiin häiriöihin varautumista ole Helsingissäkään.

  9. #144

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    356

    oletus Vs: Linjasto2021

    Ei ratikoille olekaan, eikä sitä tarvita. Helsingissä ei juuri ole ratikan varressa paikkoja, johon ei olisi laaja ja tiheä bussiliikenne. Esimerkiksi nelosen reitillä Paciuksenkadulla kulkee yli 60 bussivuoroa tunnissa, kaikki ratikkamatkustajat mahtuvat näihin häiriön sattuessa vaivatta.
    Mielestäni Tampereen ratikka vertautuu enemmän Helsingin metroon, esimerkiksi Itä-Helsingistä ei ole metron kanssa rinnakkaisia bussilinjoja keskustaan. Muistelen, että häiriön sattuessa oli toimintamalli niin, että otetaan idän liityntälinjoilta joka toinen auto ja laitetaan nämä ajamaan linjaa Hakaniemi-Herttoniemi-Itäkeskus.

  10. #145

    Liittynyt
    06.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Karkeasti suoraan pinta-alasta laskien 15 Tampereen vaunua vastaa 39:ää telibussia, mihin verrattuna 30:n väheneminen on kuitenkin aika paljon pienempi.
    Kiitos tästä tiedosta. Tuosta nimittäin tulee suhdeluvuksi 38%, mikä on täsmälleen sama kuin Hervannan valtaväylällä, josta nykyiset 21 bussivuoroa tunnissa (linjat 3, 4, 5, 20) korvataan kokonaan ratikkavuoroilla, joita jää se 8 tunnissa. Jos myös linja 24 laskettaisiin mukaan, niin ratikkavuoroja jäisi tarkalleen 33% siitä, mitä nykyisin busseja kulkee.

    Olin silti ehkä enemmänkin huolissani Sammonkadusta, jonne ei jää yhtäkään bussilinjaa. Mutta kieltämättä Tamkille ja Taysille nykyisillä bussireiteillä 5 ja 20 kulkevat matkustajat voivat jatkossa vaihtaa Hakametsässä liityntäbussireittiin 16. Jos vaihtavia matkustajia olisi suunnilleen yhtä paljon kuin uusia nousevia matkustajia Kalevasta keskustaa kohti, niin ratikkahan voisi kulkea parhaimmillaan likimain yhtä täynnä sekä Turtolasta Hakametsään että Hakametsästä keskustaan.

    Mutta jos käykin niin, että ratikka vain yksinkertaisesti on niin paljon suositumpi kulkuväline kuin dösä, ja matkustajien enemmistö yhä haluaa kulkea Hämeenkadun itäpäähän, rautatieasemalle ja Itsenäisyydenkadulle ennemmin kuin bussireiteillä Sorin aukiolle ja yliopistolle, niin ratikan kapasiteetti voi oikeasti tulla nopeasti vastaan suunnitellulla 7,5 minuutin vuorovälillä.

    Se, että kokonaisuus vähenee "vain" 30 bussilla, johtunee yksinkertaisesti siitä, että muutosten yhteydessä uutta liikennöintisuoritetta on sijoitettu paljon myös ratikan suoran vaikutusalueen ulkopuolelle. Kasvavien uusien kerrostaloalueiden reiteille tulee lisää vuorotarjontaa mm. Pyynikin trikoolla, Ranta-Tampellassa ja Vuoreksessa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Mielestäni Tampereen ratikka vertautuu enemmän Helsingin metroon, esimerkiksi Itä-Helsingistä ei ole metron kanssa rinnakkaisia bussilinjoja keskustaan. Muistelen, että häiriön sattuessa oli toimintamalli niin, että otetaan idän liityntälinjoilta joka toinen auto ja laitetaan nämä ajamaan linjaa Hakaniemi-Herttoniemi-Itäkeskus.
    Asia on kieltämättä juuri näin. Riippuu tietysti mahdollisen häiriökohdan sijainnista, että mitä kaikkia vaikutuksia voi aiheutua, mutta hyvin nopeasti ainakin bussireitti 6 olisi koetuksella Taysin ja keskustan välillä, jos ratikkalinjan 1 liikennöinti keskeytyisi oikeastaan miltään osalta reittiä. Sekin olisi jännittävää, jos ratikka ei pääsisikään liikennöimään vaikkapa Sammonkadulla jonkin liittymän yli tai esimerkiksi Turtolan ja Hakametsän väliä (mikä lienee itse asiassa yksi todennäköisimmistä skenaarioista!). Onneksi ratikan reitille on infran puolesta Tampereella paljon helpompaa ja sujuvampaa järjestää korvaavaa bussiliikennettä kuin vastaavasti Helsingin metrolle.

    Sekin pitää huomioida, että ratikan varikko on Hervannassa. Eli jos häiriötilanne osuu varsinkin Kalevan ja Hervannan väliin ennen kuin aamuliikenne on ehtinyt kunnolla alkaa, niin välttämättä riittävää määrää vaunuja ei saada ajoon keskustan ja Taysin haaran vaatimille osuuksille.

    Liityntälinja 18 tarjottiin ratikan operaattorin liikennöitäväksi varmaankin juuri tästä syystä, että tarvittaessa ainakin sen vuoroja voidaan ohjata liikennöimään Taysin vaihtoterminaalista eteenpäin keskustan suuntaan. Reitin kierrosaika lienee nyt 45 minuuttia, jolloin liikenteessä tarvitaan 6 kalustoyksikköä. Keskustaan asti venytettyä bussireittiä pystyy ilman pitkiä kääntöaikoja liikennöimään noin 60 minuutin kierrosajalla, jolloin vuoroväli olisi 10 minuuttia ja silloin yhdessä runkolinjan 6 kanssa busseja kulkisi Taysin ja keskustan välillä 5 minuutin välein (ja tiheämminkin kun huomioidaan vielä linjat 28, 29 ja 90).

    Jännittävä loppuvuosi tulossa, kun näissä riittää seurattavaa.
    Viimeisin muokkaaja Razer; 07.04.2021 kello 23:39.

  11. #146

    Liittynyt
    12.05.2008
    Viestejä
    241

    oletus Vs: Linjasto2021

    Alustava versio syksyn aikatauluista on julkistettu reittioppaassa: https://linjasto2021.digitransit.fi/?time=1628499600

    Sinne voi syöttää haluamansa linjan ja tarkastella aikatauluja. En ehtinyt tarkastella tarkemmin, mutta uteliaisuuttani katsoin ratikkalinjojen aikataulut. Niistä mielenkiintoisena huomiona mainittakoon, että vaunukiertosyistä iltaisin osa linjan 1 lopettavista vuoroista Kaupin kampukselta ajetaan Pyynikintorille, josta vaunut jatkavat linjalle 3 Hervantaan. Varhaisaamuisin puolestaan osa linjan 3 Hervantajärveltä lähtevistä vuoroista ajetaan linjatunnuksella 3S Sorin aukiolle, josta ne siirtyvät linjalle 1.

    Muutoksia on vielä luvassa kevään ja kesän aikana palautekierroksen perusteella.

  12. #147
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1999

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussimies Näytä viesti
    Alustava versio syksyn aikatauluista on julkistettu reittioppaassa: https://linjasto2021.digitransit.fi/?time=1628499600

    Muutoksia on vielä luvassa kevään ja kesän aikana palautekierroksen perusteella.
    Palautetta lienee syytäkin antaa. Muutamia asioita tuli tuolta pikaisesti tutkittua, ja ainakin Lamminpää ja Vuorentausta on aikataulullisesti jätetty varsin pitkälti heitteille. Arkisin vuoroväli on 30 min vain ruuhka-aikaan. Päivällä ja illalla se on 60 min. Ihanko tosissaan meinaavat että moinen onnistuu? Tokihan sillä suunnalla on huomattava määrä henkilöauton käyttäjiä, mutta syksystä eteenpäin sitten varmaan sitäkin enemmän.

    Myös linja 26 lopettaa varsin aikaisin. Viimeinen vuoro petsamosta klo 21.10, mihin en monesti töiden loppumisen jälkeen ehdi oikein mitenkään. Jos tuo toteutuu niin ei ehkä minua haittaa kuitenkaan koska olen itsekin autoa hankkimassa lähiviikkoina. Tästä syystä en taida nyssen palveluja enää kesällä ja syksyllä käyttää.

  13. #148
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4174

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lamminpään länsiosaa näyttäisi palvelevan kuitenkin linja 14 puolen tunnin vuorovälein, ruuhkissa 20 min tiheydellä. Lamminpään eteläisiä kohtia palvellaan elokuusta alkaen uudella linjalla 13 (korvaten nykyistä 21:tä). Vuorentaustantie Lamminpäässä ja itse Vuorentausta näyttävät tosiaan melko hiljaisilta. Nykyinen 81 menee tiheämmin kuin tuleva 28.

  14. #149

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    335

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lamminpään itäosassa Ylöjärventien molemmin puolin on kait enemmänkin asutusta (mm. kerrostaloja) kuin länsipuolella, jota 14 palvelee. Tunnin vuoroväli keskipäivällä, lauantaisin ja sunnuntaisin kuulostaa aika vähältä kun tällä hetkellä vuoroväli on 15 min arkisin koko päivän ja 30 min viikonloppuisin (80+81). Asiaa auttaisi, jos 14:aa voitaisiin jatkaa ylä-grillin tienoille Ylöjärventien ja Vuorentaustantien risteykseen, jos sinne saisi jonkinlaisen kääntöpaikan. Myös 1,8 km pituinen pätkä asuttua Epilänkatua jää kokonaan ilman palvelua.

    Tuosta reittioppaasta puuttuu vielä Valkeakosken linjat 60,63 ja lähijunatkin erityisesti Tesoman seisakkeella olisi hyvä saada siihen. Ainakin linjat 7, 8, 14 ja 26 tulisi sovittaa lähijunan Tesoman lähtöaikoihin hiljaisempina aikoina (vuoroväli 20+ min), jotta mahdollistetaan sujuva vaihto lähijuniin Tesomalla.

    //Lisätty tekstiä
    Viimeisin muokkaaja Jufo; 15.04.2021 kello 09:12.

  15. #150
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4174

    oletus Vs: Linjasto2021

    Tuo on totta, että tarjonta vähenee muuallakin kuin vain Vuorentaustassa ja Vuorentaustantiellä. Lamminpäässä nykyisten linjojen 80 ja 81 yhdessä palvelemalla alueella tarjonta putoaa todella jyrkästi. Sillä suunnalla näyttäisi olevan aika laillakin asutusta, joten noin voimakas palvelun pudottaminen kyllä ihmetyttää.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •