Linjasto2021

Kasille soisi apulinjan (olkoon vaikka 8x), jolla olisi identtinen reitti Härmälän ja keskustan välillä ja sitä kapasiteettia varmaankin olisi saatavissa kivuttomasti juuri tästä 30+31 -paketista. Päätepysäkkinä keskustan osalta voisi olla tässä tapauksessa Pyynikintori, jotta Härmälästä/Härmälään kulkevat välttyisivät tarpeettomilta autonvaihdoilta ja näkisivät sen houkuttelevampana vaihtoehtona normikasin sijasta. Tarjontaa sopisi olla myös tuona 10-12 välisenä aikana.

Varsinaiselta kasilta voisi kyllä leikata joka toisen vuoron pois osuudelta Suuppa-Kyösti, jopa kaikkina viikonpäivinä.
Tästä muistankin nyt että keskusteltiin taannoin. Tuo apulinja olisikin parempi ratkaisu kuin nykyinen 30+31 joita en toki vähäisistä havainnoistani huolimatta ole kovin kummoisissa kuormissa nähnyt. Tampellaan ajaminenkin lienee täysin turhaa kun sitä aluetta palvelee 11 ihan riittävällä tarjonnalla. Vai onko ruuhka-ajan tarjontaa perusteltu sillä, että ko. asuinalue on rikkaiden cityihmisten elitistialue, jonne täytyy tarjota vuoroja vaikka eivät käytäkään niitä?
11 riittäisi hyvin Tampellaan kaikkina aikoina, 31 voisi yksinään hoitaa sarankulman ja pereen alueen lisätarjonnan (30min välein?) niin että keskustan päätteenä toimisi esim. sorin aukio. Loput ylijääneet autot sitten tälle kasin apulinjalle, jonka numero vois olla vaikka tuo 30.
 
Odotin kyllä jo, että korjaustoimia tulee nopeamminkin, kuin vasta 2022 kesäliikenteen aloittaessa. Varmaan suunnittelijan työpöydällä linjat 30 ja 31 ovat näyttäneet kivalta, mutta Sarankulma tuntuu tällä hetkellä vähän ylipalvellulta alueelta. Vaikka matkustajamäärät eivät ennallaan ole, tuntuu linjassa 8 olevan tämän talvikauden tikittävä aikapommi, kunhan kelit tästä vielä kylmenevät. Jo alkusyksystäkin, on ollut osalla vuoroja haastavaa nousta kyytiin lännen suuntaan Sorin aukion pysäkiltä, kun vuorot lastattu etusiltaa myöten täyteen ja tämä vieläpä noin 10-12 välisenä aikana.

Kasille soisi apulinjan (olkoon vaikka 8x), jolla olisi identtinen reitti Härmälän ja keskustan välillä ja sitä kapasiteettia varmaankin olisi saatavissa kivuttomasti juuri tästä 30+31 -paketista. Päätepysäkkinä keskustan osalta voisi olla tässä tapauksessa Pyynikintori, jotta Härmälästä/Härmälään kulkevat välttyisivät tarpeettomilta autonvaihdoilta ja näkisivät sen houkuttelevampana vaihtoehtona normikasin sijasta. Tarjontaa sopisi olla myös tuona 10-12 välisenä aikana.

Varsinaiselta kasilta voisi kyllä leikata joka toisen vuoron pois osuudelta Suuppa-Kyösti, jopa kaikkina viikonpäivinä.

Mikä ero 30+31-parin ja tämän kasin apulinjan välillä olisi? Nykyisen järjestelyn ja ennen Linjasto 2021 -aikaa käytössä olleen linjan 27 ideahan on ollut tarjota lisäliikennettä ruuhkasuuntaan, eli aamupäivisin keskustaan ja iltapäivisin Härmälään. Samalla saadaan kaupanpäällisinä tarjontaa työpaikka-alueelle Sarankulmaan autojen tyhjänä ajattamisesta ruuhkasuuntaa vastaan Härmälän läpi.

Ranta-Tampellan ja osittain Pereenkin lenkit perustunevat muuten sopivien kääntöpaikkojen puutteeseen. Ranta-Tampellan osalta voi myös sanoa, että alueen joukkoliikennepalvelut ovat olleet pitkään täysin luokattomat alueen asukasmääriin nähden, joten hyvä että edes tätä kautta saadaan tärkeimpiin liikkumisaikoihin tarjontaa. Asukaspohja riittää kyllä, joten kyllä ne linjat löydetään ajan kanssa.
 
Mikä ero 30+31-parin ja tämän kasin apulinjan välillä olisi?
Ero olisi käytännössä keskustan pysäkkitarjonta. Tällä hetkellähän 30+31 skippaa linja-autoaseman, työmaasta johtuen Sorin aukion, Koskipuiston, Keskustorin unohtamatta myöskään Metso/Aleksanterin kirkko. Ongelmahan on enempi, mahtuuko kasin kyytiin ennen Koskipuistoa vai pitääkö itsensä hilata sinne asti. Voisi myös hieman hillitä vuorojen ketjuuntumista.

Runkobussilinjojen pituudet alkaa olla viety jo äärimittoihinsa ja ovat kovin häiriöherkkiä (poikkeuksena 2 ja 10). Marraskuun alkupuolella oli pienoinen peräänajo Paasikiventiellä joka ensin sekoitti linjat 9 ja 19, ja hetkeä myöhemmin oli myös koko Pispalan valtatie tukossa länteen (vielä klo 18), koska rantatunnelin liikenne ohjautui katuverkolle.

Tähän varmaan toki mennäänkin tulevaisuudessa enemmän liityntäliikenteen myötä, mutta se ei auta tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kävin tuossa ensimmäisessä asukastilaisuudessa Peltolammilla. Ilmeni, että koulupolku kulkee nykyään Multisillasta ja Peltolammilta Koivistonkylään Hatanpään sijaan. Ja juuri tästä syystä Nysse on saanut kärkästä palautetta ja sen takia Nysse esittää linjan 15 reitittämistä Koivistonkylän kautta. Paikan päällä olleet asukkaat olivat voimakkaasti yhtä mieltä siitä, että jo nykyinen reitti Hatanpään sairaalan kautta on liian mutkitteleva ja että enemmistö haluaa suoria reittejä keskustaan.

Tarkkasilmäinen lukija saattaa huomata, että nykyisin linja 50 palvelee juuri tällä samalla reitillä Multisillasta Koivistonkylään asti, että miksei se sellaisenaan riittäisi? Mutta kun valitettavasti linjalla 50 on vain 30 minuutin vuoroväli ja sen palvelualue ulottuu koko Lempäälän nauhatajaaman matkalle, niin linjan 50 linja-autot kulkevat nyt täynnä ja linja 15 tyhjillään, vaikka linjalla 15 olisi se tiheämpi 15 minuutin vuoroväli. Tilanteeseen tarvinnee siis joka tapauksessa jotenkin reagoida.

Nyssen itse luetteloimissa ongelmakohdissa mainittiin ettei Härmälästä, Multisillasta eikä Peltolammilta ole suoraa yhteyttä Hatanpään sairaalalle. Esittelijä kuitenkin mainitsi, että esimerkiksi Härmälän tapauksessa kyse on ensisijaisesti siitä, että kun aikaisemmin reitti kulki Hatanpään sairaalan kautta, niin härmäläläiset eivät sen vuoksi linjaa käyttäneet, ja runkolinja ruuhkautui. Asukastilaisuudessa läsnäolleet heti huomauttivat, että samaa ongelmaa ollaan nyt sitten vain siirtämässä heidän linjalleen nro 15.

Itse kommentoin, että jos koulumatkatarpeet toistuvat enintään 2-3 kertaa päivässä suuntaansa ja vain koulupäivisin, niin ei yksin niiden ehdoilla pidä tehdä muutoksia linjoihin, joiden kuuluu palvella käyttäjien enemmistöä vuoden jokaisena päivänä aamusta iltaan ja tiheällä vuorovälillä.

Juuri muista reiteistä tilaisuudessa ei edes keskusteltu. Bussilla haluttiin yhä päästä Keskustorille, ja jos bussi kiersi Satakunnankadun kautta, niin asukkaat kertoivat jäävänsä bussista Ratinassa ja kävelevänsä siitä Keskustorille. Viistokatukin muistettiin kertaalleen vaatia palautettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Olen yhden kerran ollut tuollaisessa asukastilaisuudessa, joskin siitä on monta vuotta aikaa ja silloin uutta linjastoa suunniteltiin. Kuitenkin yleiskuva oli sellainen että esittelijät itse puolustivat ratikan erinomaisuutta niinkuin olisivat jossain hypnoosissa. Kriittisiin kommentteihin ja palautteeseen vastattiin joko hiljaisuudella tai sitten jollakin ympäripyöreällä jargonilla. Kertoo vaan siitä että päätökset tehdään oikeasti kabineteissa ja nämä tilaisuudet ovat suunnittelijoille vain pakollinen kulu- ja ajantuhlaushetki, muodollisuuden vuoksi.
 
Tarkkasilmäinen lukija saattaa huomata, että nykyisin linja 50 palvelee juuri tällä samalla reitillä Multisillasta Koivistonkylään asti, että miksei se sellaisenaan riittäisi? Mutta kun valitettavasti linjalla 50 on vain 30 minuutin vuoroväli ja sen palvelualue ulottuu koko Lempäälän nauhatajaaman matkalle, niin linjan 50 linja-autot kulkevat nyt täynnä ja linja 15 tyhjillään, vaikka linjalla 15 olisi se tiheämpi 15 minuutin vuoroväli. Tilanteeseen tarvinnee siis joka tapauksessa jotenkin reagoida.

Tuo vaikuttaa ihan järkevältä syyltä vaihtaa linjojen 15 ja 50 reitit päittäin. Ei ole järkevää, että 50 kerää kaikki matkustajat pitkältä matkalta ja ruuhka-aikaan tuplasti tiheämmin liikennöivä 15 ajaa puolityhjänä. Voisiko uudelta 15:lta sitten vain jättää Hatanpään sairaalan kierron pois? Tällöin tosin sairaalalle jäisi enää linjat 11 ja 13, ja sitten ainakin 13 pitäisi reitittää Keskustorin kautta.
 
Voisiko uudelta 15:lta sitten vain jättää Hatanpään sairaalan kierron pois? Tällöin tosin sairaalalle jäisi enää linjat 11 ja 13, ja sitten ainakin 13 pitäisi reitittää Keskustorin kautta.
Voisi toki. Eihän sairaalalle ole pitkä matka valtatieltä. Korvaava palvelu sairaalan osalta voisi toteutua vaikkapa juurikin 13 reitittämisellä keskustorin kautta sekä linjan 31 avulla, joka tarjoaisi ruuhka-ajan vuorot ruuhkasuuntaan ap/ip.
 
Hervannan tilaisuudessa keskustelua riitti monipuolisemmin erilaisista aiheista ja näkökulmista, ja yleisö esitti epäkohtien lisäksi kiitettävän paljon myös ideoita ja ratkaisuehdotuksia.

Teemoja: Hallilan länsiosat, Näyttelijänkatu, suorien Tays-yhteyksien menettäminen, kiemurtelevat reitit, erillisen syöttöliikenteen puute, huonosti synkronoidut ja epäluotettavat vaihtoyhteydet, korvaavan palveluliikenteen palveluaikojen riittämättömyys.

Näkökulmia Hallilan länsiosista:
- yhteydet kouluihin Nekalaan ja Juhannuskylään menetetty
- vaihtaminen Koivistonkylässä ei toimi, koska bussit kulkevat niin epäluotettavasti keskustan ruuhkien takia
- ehdotus linjan 14 päätepysäkin siirtämisestä Turtolan sijaan Hallilaan
- kiitosta yhteyden saamisesta Hervantaan myös viikonloppuisin

Näkökulmia Näyttelijänkadulta:
- 800 metrin kävelyetäisyystavoite palvelutasokriteereistä ei täyty
- paljon ikäihmisiä ja huonojalkaisia, joille Insinöörinkadun ja Hervannantien pysäkit eivät toimi vaihtoehtona
- ehdotus linjan 35 jatkamisesta Näyttelijänkadulle
- vaihtoehtoisesti toivottiin uudelleen harkittavaksi katuyhteyden puhkaisemista Hervannantielle, koska hankkeen kohtaama aikaisempi vastustus tuskin oli enemmistön mielipide
 
Hervannan tilaisuudessa keskustelua riitti monipuolisemmin erilaisista aiheista ja näkökulmista, ja yleisö esitti epäkohtien lisäksi kiitettävän paljon myös ideoita ja ratkaisuehdotuksia.
---
Näkökulmia Näyttelijänkadulta:
- 800 metrin kävelyetäisyystavoite palvelutasokriteereistä ei täyty
- paljon ikäihmisiä ja huonojalkaisia, joille Insinöörinkadun ja Hervannantien pysäkit eivät toimi vaihtoehtona
- ehdotus linjan 35 jatkamisesta Näyttelijänkadulle
- vaihtoehtoisesti toivottiin uudelleen harkittavaksi katuyhteyden puhkaisemista Hervannantielle, koska hankkeen kohtaama aikaisempi vastustus tuskin oli enemmistön mielipide

Tuo linjan 35 jatkaminen Näyttelijänkadulle on itse asiassa ihan hyvä idea, tosin silloin se vaatisi myös linjan 33 jatkamista sinne. Laskeskelin että jos Mäyränmäestä linjat jatkaisivat Näyttelijänkadulle reittiä Ruskontie-Ahvenisjärventie-Arkkitehdinkatu-Näyttelijänkatu, joutuisi lähtöaikoja hieman korjaamaan, mutta tämä liikennöinti olisi silti mahdollista nykyisellä kapasiteetilla (2 bussia, 30 min vuoroväli). Silloin tosin ainoastaan Keskustorille jäisi kolmen minuutin kääntöaika, toiseen päähän ei juuri yhtään. Mutta tällä hetkellä esim. linjalla 71 on samanlainen tilanne, että kääntöajat ovat jotain minuutin luokkaa, joten mahdottomuus se ei ole. Arkkitehdinkadun kautta mentäessä myös sille alueelle tulisi nopeampi yhteys keskustaan linjan 5 lisäksi (ratikkapysäkki ei oikein palvele muita kuin kadun itäpäässä asuvia).

Toinen vaihtoehto voisi olla linjan 13 jakaminen A:ksi ja B:ksi, A menisi Näyttelijänkadulle ja B Lintuhyttiin. Mitään havaintoa minulla ei ole, mutta mietityttää, että tuleeko Lintuhytin yhdeltä pysäkiltä muka niin paljon matkustajia, että sinne on järkevää ajaa arkisin 20 minuutin välein. Siksikin Näyttelijänkadulle voisi sopia myös tämä vaihtoehto. Näyttelijänkadun jättäminen kokonaan ilman palvelua myös tulevaisuudessa olisi outoa, kun käsittääkseni matkustajamäärät eivät mitään kovin pieniä ole olleet.

Vielä tuosta aikaisemmin puhutusta Härmälän yhteydestä, ja linjoista 30+31, tänään todistin tilannetta kuinka Härmälänrannan hyvinkin suositulta pysäkiltä noin 25:stä matkustajasta muutama nousi aamuruuhkassa linjaan 30, ja loput parikymmentä jäivät odottamaan muutaman minuutin päästä tullutta kasia. Selvästikin siis ihmiset matkustavat mieluummin seisten tuulilasikuormassa Hämeenkadulle, kuin väljemmässä autossa Ratinaan, josta joko vaihtavat tai kävelevät. Myöskin Hatanpään pysäkeiltä tulee vielä reilusti ihmisiä kasiin, eli ilmeisesti myöskään Satakunnankatua liikennöivät linjat 12 ja 15 eivät ihmisiä innosta. Mietin, että koska Keskustorin terminaalissa on vielä yksi laituri tyhjänä, niin eikö 30+31-linjoja voisi ajattaa sinne asti, jos se saisi ihmiset niitäkin käyttämään. Ne kerrat kun olen nähnyt, niin aika lailla tyhjänä jatkavat Ranta-Tampellaan. Rautatienkatua kulkeva reitti aiheuttaa myös paljon myöhästymisiä etenkin Sorinaukion loppumattoman työmaan takia.
 
Tuo linjan 35 jatkaminen Näyttelijänkadulle on itse asiassa ihan hyvä idea, tosin silloin se vaatisi myös linjan 33 jatkamista sinne. Laskeskelin että jos Mäyränmäestä linjat jatkaisivat Näyttelijänkadulle reittiä Ruskontie-Ahvenisjärventie-Arkkitehdinkatu-Näyttelijänkatu, joutuisi lähtöaikoja hieman korjaamaan, mutta tämä liikennöinti olisi silti mahdollista nykyisellä kapasiteetilla (2 bussia, 30 min vuoroväli). Silloin tosin ainoastaan Keskustorille jäisi kolmen minuutin kääntöaika, toiseen päähän ei juuri yhtään. Mutta tällä hetkellä esim. linjalla 71 on samanlainen tilanne, että kääntöajat ovat jotain minuutin luokkaa, joten mahdottomuus se ei ole. Arkkitehdinkadun kautta mentäessä myös sille alueelle tulisi nopeampi yhteys keskustaan linjan 5 lisäksi (ratikkapysäkki ei oikein palvele muita kuin kadun itäpäässä asuvia).

Toinen vaihtoehto voisi olla linjan 13 jakaminen A:ksi ja B:ksi, A menisi Näyttelijänkadulle ja B Lintuhyttiin. Mitään havaintoa minulla ei ole, mutta mietityttää, että tuleeko Lintuhytin yhdeltä pysäkiltä muka niin paljon matkustajia, että sinne on järkevää ajaa arkisin 20 minuutin välein. Siksikin Näyttelijänkadulle voisi sopia myös tämä vaihtoehto. Näyttelijänkadun jättäminen kokonaan ilman palvelua myös tulevaisuudessa olisi outoa, kun käsittääkseni matkustajamäärät eivät mitään kovin pieniä ole olleet.

Vielä tuosta aikaisemmin puhutusta Härmälän yhteydestä, ja linjoista 30+31, tänään todistin tilannetta kuinka Härmälänrannan hyvinkin suositulta pysäkiltä noin 25:stä matkustajasta muutama nousi aamuruuhkassa linjaan 30, ja loput parikymmentä jäivät odottamaan muutaman minuutin päästä tullutta kasia. Selvästikin siis ihmiset matkustavat mieluummin seisten tuulilasikuormassa Hämeenkadulle, kuin väljemmässä autossa Ratinaan, josta joko vaihtavat tai kävelevät. Myöskin Hatanpään pysäkeiltä tulee vielä reilusti ihmisiä kasiin, eli ilmeisesti myöskään Satakunnankatua liikennöivät linjat 12 ja 15 eivät ihmisiä innosta. Mietin, että koska Keskustorin terminaalissa on vielä yksi laituri tyhjänä, niin eikö 30+31-linjoja voisi ajattaa sinne asti, jos se saisi ihmiset niitäkin käyttämään. Ne kerrat kun olen nähnyt, niin aika lailla tyhjänä jatkavat Ranta-Tampellaan. Rautatienkatua kulkeva reitti aiheuttaa myös paljon myöhästymisiä etenkin Sorinaukion loppumattoman työmaan takia.
33/35 ehdotetaan tihennettäväksi 20 min vuorovälille, joten väkisinkin niillä on ensi syksynä vissiinkin vähintään 3 bussia. Mutta pieni reitin pidennys lisäisi linjalle varmasti neljännen auton, joten tuskin sekään mikään iso lisäkulu on, etenkään jos asiakkaita on.

Linjalle 13 en lähtisi tekemään mitään haaroituksia, ainoastaan siirtäisin reitin keskustorin kautta kulkevaksi.

Härmälän osalta killerpop jo on moneen kertaan vahvistanut tämän saman havainnon. Enemmistö haluaa Keskustorille ja siitä eteenpäin, siksi 30 kulkee usein pienissä kuormissa ja kasi monesti tuulilasikuormassa. Tämän takia aiemmin mainittu apulinja olisi fiksumpi ratkaisu ja linjaa 31 voisi samalla harventaa. Tampellaan kyllä riittäisi hyvin linjan 11 palvelu.
 
Vielä tuosta aikaisemmin puhutusta Härmälän yhteydestä, ja linjoista 30+31, tänään todistin tilannetta kuinka Härmälänrannan hyvinkin suositulta pysäkiltä noin 25:stä matkustajasta muutama nousi aamuruuhkassa linjaan 30, ja loput parikymmentä jäivät odottamaan muutaman minuutin päästä tullutta kasia. Selvästikin siis ihmiset matkustavat mieluummin seisten tuulilasikuormassa Hämeenkadulle, kuin väljemmässä autossa Ratinaan, josta joko vaihtavat tai kävelevät. Myöskin Hatanpään pysäkeiltä tulee vielä reilusti ihmisiä kasiin, eli ilmeisesti myöskään Satakunnankatua liikennöivät linjat 12 ja 15 eivät ihmisiä innosta. Mietin, että koska Keskustorin terminaalissa on vielä yksi laituri tyhjänä, niin eikö 30+31-linjoja voisi ajattaa sinne asti, jos se saisi ihmiset niitäkin käyttämään. Ne kerrat kun olen nähnyt, niin aika lailla tyhjänä jatkavat Ranta-Tampellaan. Rautatienkatua kulkeva reitti aiheuttaa myös paljon myöhästymisiä etenkin Sorinaukion loppumattoman työmaan takia.
Tässäpä tämä, hyvä että myös muut havainnoivat samaa. Markkinaehtoiset toimijatkin laittavat vuoronsa sinne, missä sitä kysyntää on ja yrittävät myös vastata siihen kysyntään, mutta Nysse tekee hukkalinjoillansa juuri toisin, kuin mitä asiakkaat oikeasti tarvitsevat. Juuri tämä pysäkkiverkoston epäsymmetrisyys keskustan päässä tekee näistä 30+31 vaihdollisia linjoja, jos on menossa vähänkin pidemmälle tai haluaisi minimoida kävelymatkansa.

Sikäli kun tarvitsee vaihtaa vaikkapa siihen ratikkaan 1 Sorilla tai toisin päin, on tiheämmin kulkeva 8 enempi houkutteleva vaihtoehto kuin harvemmin kulkeva 30+31 joka kulkee kauempaa.

Seurataan tilannetta mielenkiinnolla, mutta en usko, että 30+31 suurempaa suosiota tulee saamaan koskaan
 
Markkinaehtoiset toimijatkin laittavat vuoronsa sinne, missä sitä kysyntää on ja yrittävät myös vastata siihen kysyntään, mutta Nysse tekee hukkalinjoillansa juuri toisin, kuin mitä asiakkaat oikeasti tarvitsevat.

Aamulehdessä on ollut hyvä mielipidekirjoitus nyssen toiminnasta. Kun työvuorot alkavat Pitkässäniemessä klo. 7.00 niin 15b on pihassa viisi yli. Vastaavasti illalla kun pitäisi kotia lähteä töistä niin bussi lähtee pihasta muutama minuutti ennen työvuorojen päättymistä. Nyssen vastaus facebookissa kirjoitukseen on tyypillistä viranomaisen diipadaapaa. Noo, mitä enemmän nysse p*rseilee sitä syvempään hatanpään automyyjät kumartaa Frenckelin suuntaan.

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008389148.html
https://www.facebook.com/nysse.fi/posts/10158323944457283?comment_id=10158330861372283
 
Härmälän osalta killerpop jo on moneen kertaan vahvistanut tämän saman havainnon. Enemmistö haluaa Keskustorille ja siitä eteenpäin, siksi 30 kulkee usein pienissä kuormissa ja kasi monesti tuulilasikuormassa.

Veikkaan, että kyse on myös siitä, että keskivertohärmäläläisellä ei ole hajuakaan minne joku silloin tällöin kulkeva linja 30 on menossa, jolloin moni suosiolla jää odottamaan tuttua runkolinjaa vaikka se todennäköisesti olisikin seisomakuormassa. Olen vuosikymmenten varrella törmännyt tähän samaan ilmiöön monessa eri paikassa ja monella eri linjalla. Toisaalta tuo on myös yksi keskeinen syy miksi runkolinjoja on haluttu kehittää: harvemmista linjoista muodostuva, mutta tiheämmillä vuoroväleillä palveleva linjasto on tavalliselle joukkoliikenteen käyttäjälle huomattavasti helpompi hallita kuin perinteinen spagettilinjasto.
 
Aamulehdessä on ollut hyvä mielipidekirjoitus nyssen toiminnasta. Kun työvuorot alkavat Pitkässäniemessä klo. 7.00 niin 15b on pihassa viisi yli. Vastaavasti illalla kun pitäisi kotia lähteä töistä niin bussi lähtee pihasta muutama minuutti ennen työvuorojen päättymistä. Nyssen vastaus facebookissa kirjoitukseen on tyypillistä viranomaisen diipadaapaa. Noo, mitä enemmän nysse p*rseilee sitä syvempään hatanpään automyyjät kumartaa Frenckelin suuntaan.

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008389148.html
https://www.facebook.com/nysse.fi/posts/10158323944457283?comment_id=10158330861372283

Ongelma on, että jos iltapäivän xx:25 ja xx:55 lähdöt Pitkäniemestä muutetaan xx:10 ja xx:40 niin silloin Sandvikilta lähdöt on vastaavasti muutettava xx:25 ja xx:55 ja ongelma siirtyy sinne. Kysymys kuuluu, kummassa kohteessa (Myllypuro/Pitkäniemi) on enemmän työntekijöitä joiden työvuoro loppuu tasan tasalta tai puolelta?

Voisi kai Pitkäniemestä lähteä xx:03 ja xx:33 ja Sandivikilta xx:15 ja xx:45 niin ainakaan kohtuuttoman pitkiä odotusaikoja ei ole työvuoron päättymisen jälkeen kenelläkään?
 
Minulla on jäänyt tajuamatta, että miksi linjalle 15 haluttiin järjestää A- ja B-variaatiot? Mikseivät kaikki linjan 15 vuorot aja Pitkäniemeen, ja Sandvikin liikenne hoideta linjalla 71, kuten ennenkin? Huomasin nimittäin, että linjalle 71 on kaikessa hiljaisuudessa lisätty arki-illoille kaksi Ax-vuoroa, jotka koukkaavat Sandvikin kautta Nokialta tullessaan. Mahdollisesti matkustajatoiveiden tulos, etenkin kun tuossa kohtaa iltaa on 15A:lla kolmen tunnin väli. Toki minulla ei ole mitään tietoa Sandvikin (ja Myllypuron teollisuusalueen) matkustajamääristä, tuleeko sieltä pari vai parikymmentä matkustajaa, jos käyttäjiä on enemmän, niin silloin on ehkä perusteltuakin tarjota vaihdotonta yhteyttä keskustaan (tätähän ei linja 71 mahdollista).
 
Takaisin
Ylös