Sivu 19 / 19 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91516171819
Näytetään tulokset 271-281/281

Viestiketju: Linjasto2021

  1. #271

    Liittynyt
    30.07.2020
    Viestejä
    308

    oletus Vs: Linjasto2021

    Nysse on julkaissut vuosikertomuksensa vuodelle 2021: https://www.nysse.fi/julkaisut.html

    Sisältää mm. matkustajamäärätilastot erikseen kevät- ja kesäkausille 2021, sekä uuden linjaston mukaiselle syyskaudelle 9.8.21-31.12.21. Ratikalla 3 on ollut syyskaudella kaikista linjoista eniten matkustajia (2,7 milj.), toiseksi eniten ollut linjalla 8 (1,4 milj) ja kolmanneksi eniten ratikalla 1 (960 000).

    Itse laskeskelin jo joidenkin helposti laskettavien linjojen keskimääräisiä vuorokohtaisia matkustajamääriä. Täällä aiemmin esillä olleella linjalla 34 on ollut syyskaudella reilut 20 000 matkustajaa, joka on noin 4 matkustajaa per vuoro. Linjalla 30 ollut keskimäärin noin 15 matkustajaa per vuoro ja vaihtolinjalla 41 n. 5 matkustajaa per vuoro.

    Mielenkiintoinen huomio on myös se, että Pispalanharju-Keskustori välillä kevätkaudella liikennöinyt linja 115 on saanut lähes saman verran matkustajia kuin syyskaudella Pispalanharju-Järvensivu -välillä liikennöinyt 27. Molemmilla matkustajamäärä ollut n. 9 000. Jos nyt karkeasti arvioidaan, että noin puolet matkustajista 27:aan on tullut Järvensivulta, niin voisi arvioida, että Pispalanharjun matkustajamäärä on siis puolittunut linjastouudistuksen myötä.

    Edit: Laskinpa vielä vaihtolinja 16:n keskiarvon, n. 5 matkustajaa per vuoro on ollut siellä syyskaudella, jos laskuni meni oikein. 16 on näköjään ollut vaihtolinjoista vähiten käytetty, linjalla 41 tarkka lukema oli 5,3 matkustajaa per vuoro, joten jopa se on ollut hieman suositumpi kuin 16.
    Viimeisin muokkaaja nickr; 14.04.2022 kello 17:55.

  2. #272
    vaajy avatar
    Liittynyt
    17.12.2021
    Sijainti
    Pirkkala
    Viestejä
    170

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut nickr Näytä viesti
    Nysse on julkaissut vuosikertomuksensa vuodelle 2021: https://www.nysse.fi/julkaisut.html

    Sisältää mm. matkustajamäärätilastot erikseen kevät- ja kesäkausille 2021, sekä uuden linjaston mukaiselle syyskaudelle 9.8.21-31.12.21. Ratikalla 3 on ollut syyskaudella kaikista linjoista eniten matkustajia (2,7 milj.), toiseksi eniten ollut linjalla 8 (1,4 milj) ja kolmanneksi eniten ratikalla 1 (960 000).

    Itse laskeskelin jo joidenkin helposti laskettavien linjojen keskimääräisiä vuorokohtaisia matkustajamääriä. Täällä aiemmin esillä olleella linjalla 34 on ollut syyskaudella reilut 20 000 matkustajaa, joka on noin 4 matkustajaa per vuoro. Linjalla 30 ollut keskimäärin noin 15 matkustajaa per vuoro ja vaihtolinjalla 41 n. 5 matkustajaa per vuoro.

    Mielenkiintoinen huomio on myös se, että Pispalanharju-Keskustori välillä kevätkaudella liikennöinyt linja 115 on saanut lähes saman verran matkustajia kuin syyskaudella Pispalanharju-Järvensivu -välillä liikennöinyt 27. Molemmilla matkustajamäärä ollut n. 9 000. Jos nyt karkeasti arvioidaan, että noin puolet matkustajista 27:aan on tullut Järvensivulta, niin voisi arvioida, että Pispalanharjun matkustajamäärä on siis puolittunut linjastouudistuksen myötä.
    Tuo 34:n heikko suosio ei yllätä.

    Ennen kulkenut vanhemmille saunaan 1B/1C ja takaisin 1C/1B, mutta kun ei viikonloppuisin 34:sta kulje, niin ei tule käytettyä julkista liikennettä siihen.

    Perjantai-illan jälkeen saa monta tuntia odottaa tuomiopäivää ennen kuin seuraava 34 kurvaa pysäkin ohi tyhjänä aina maanantaiaamuun asti.

    Se hyvä tuossa, että kunto on noussut, kun joutunut niin paljon enemmän kävelemään.

    Linja 12 eli entinen 1B sekin onnistuttiin pilaamaan, kun ei pysähdy enää Lidlin pihalla vaan vie kauemmaksi kauppakeskittymään.

    Seuraavaksi luetaan kun palvelumaksut nousevat, vaikka palvelu ei ole ollut hyvä aikoihin.

    Sitten kun ratikka vielä rakennetaan Pirkkalaan, niin menee sekin palvelu vaihtoihin ja vähentyneisiin pysäkkeihin.
    Pahoittelen häiriötä rivien välistä, mutta bussifanin matkasuosikki on Väinö Paunu Oy!

  3. #273

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    409

    oletus Vs: Linjasto2021

    Laskin itsekin linjat 7, 8 ja 15:

    9.8.2021 - 31.12.2021
    Arkipäivä/lkm = 104, la = 20, pyhä = 21

    Vuoroja 7: 21280 (Vuoroja/arkipv = 163, la = 124, pyhä = 88)
    Vuoroja 8: 29992 (Vuoroja/arkipv = 226, la = 190, pyhä = 128)
    Vuoroja 15: 12320 (Vuoroja/arkipv = 96, la = 58, pyhä = 56)

    Nousuja/vuoro 7: 37,1
    Nousuja/vuoro 8: 48,6
    Nousuja/vuoro 15: 31,1

    Yhdeksi vuoroksi lasketaan koko linjasivu esim. Haukiluomasta Kyöstiin.

    Tulokset linjassa sen kanssa mitä olisin mutulla arvoinut.

  4. #274

    Liittynyt
    30.07.2020
    Viestejä
    308

    oletus Vs: Linjasto2021

    Nysse järjestää kyselyn, jossa halutaan selvittää asiakkaiden ajatuksia joukkoliikenteen kehittämiseen liittyen: bit.ly/3vwqRZe. Vastausaikaa 24.4. asti.

    Kyselyn yksi päätavoite näyttää olevan, että halutaan selvittää matkustajien ajatuksia pakkovaihtoihin/liityntäliikenteeseen liittyen. Tuntuu kuitenkin, että kyselylläkin yritetään puffata ratikkaa, sillä on mielestäni harhaanjohtavaa esittää linjastovaihtoehdot niin, että ilman ratikkaa bussiyhteyskin on hidas tai harvaan kulkeva. Kun kyselyssä puhutaan vaihtamisesta ratikkaan, korostetaan kuinka helppo ja mutkaton vaihto olisi, mutta kun puhutaan bussiyhteyksistä niin korostetaan, kuinka mutkitteleva matka on tai kuinka kauan bussia joutuu odottamaan.

  5. #275

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    398

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut nickr Näytä viesti
    Nysse järjestää kyselyn, jossa halutaan selvittää asiakkaiden ajatuksia joukkoliikenteen kehittämiseen liittyen: bit.ly/3vwqRZe. Vastausaikaa 24.4. asti.

    Kyselyn yksi päätavoite näyttää olevan, että halutaan selvittää matkustajien ajatuksia pakkovaihtoihin/liityntäliikenteeseen liittyen. Tuntuu kuitenkin, että kyselylläkin yritetään puffata ratikkaa, sillä on mielestäni harhaanjohtavaa esittää linjastovaihtoehdot niin, että ilman ratikkaa bussiyhteyskin on hidas tai harvaan kulkeva. Kun kyselyssä puhutaan vaihtamisesta ratikkaan, korostetaan kuinka helppo ja mutkaton vaihto olisi, mutta kun puhutaan bussiyhteyksistä niin korostetaan, kuinka mutkitteleva matka on tai kuinka kauan bussia joutuu odottamaan.
    Totta. Törkeää, harhaanjohtavaa johdattelua ja kysymystenasettelua. Toivottavasti moni vastaa "oikein", tai ainakin siten että totuus tulee manipuloinnista huolimatta kuulluksi.

  6. #276
    vaajy avatar
    Liittynyt
    17.12.2021
    Sijainti
    Pirkkala
    Viestejä
    170

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Admiral Observer Näytä viesti
    Totta. Törkeää, harhaanjohtavaa johdattelua ja kysymystenasettelua. Toivottavasti moni vastaa "oikein", tai ainakin siten että totuus tulee manipuloinnista huolimatta kuulluksi.
    No hyvä, että edes jotakin kyselyä on. Kehua ei nimittäin voi liikaa linjaa 12.

    Ennen pääsi kotiovelta suoraan Lidliin linjalla 1B, ja kotiin pääsi ja kotoa pääsi vaikka myös "väärään suuntaan" linjalla 1C. Se oli ihanaa aikaa.

    Tuon jälkeen oikeastaan tapahtui se kun aloin vähentää Nyssen ja erityisesti linjan 12 käyttöä.

    1A oli ennen muinoin Pikavuoro Kotiin, eli jäi turhat lenkit asuinalueiden kautta pois!

    En muuten edes tiennyt tuosta köyselystä, no tulipa täytettyä, vielä onneksi ehtii. No painoa laski nyt tämän takia muutama kilo taas eli ei voi ainakaan liikaa kritisoida

    Tosin en usko että koskaan palaan entiseen Nysse-käyttöön, jolloin käytin Väinö Paunu Oy:n autoja jopa joka päivä linjalla 1.

    Olen tällä hetkellä työelämän ulkopuolella ja kesäksi alkoi kiinnostus heräämään polkupyörään, joten aion kesällä polkea enemmän.

    Huhtikuusta 2021 olen onnistunut pitämään henkilökohtaisen Väinö Paunu Oy:n käyttöasteen yli 80 prosentissa siitäkin huolimatta, että he ajavat enää vain n. 28 prosenttia vuoroista linjalla 8 (keskiarvo)

    Arvoakin menee nyt aika vähän, kun pääsen lainaamaan tuttavan kausikorttia, silloin käytän vähän vapaammin busseja. Alla oleva tilanne tänään 19.4.22.

    Eli oon aika hyvin suosinut Väinö Paunua minun mielestäni ja loppuun asti mennään siinä Kesäkuussa sitten hiljaa sammuttavat varikkonsa valot...

    Olen aina sanonut, että voitte viedä minulta paunulaiset, mutta ette ikinä vie minua paunulaisista. Siihen pystyy vain kyseisen osakeyhtiön konkurssi. Onhan noita sitten kutosella ja ainakin Turkuun

    LIIKENNÖITSIJÖITTÄIN PROSENTTIJÄRJESTYKSESSÄ HUHTIKUUSTA 2021

    Tampereen seudun joukkoliikenne / Väinö Paunu Oy 323 matkaa (81,35 % (tavoite: 80-85 %))
    Tampereen seudun joukkoliikenne / Länsilinjat Oy 26 matkaa (6,55 %)
    Tampereen seudun joukkoliikenne / Pirkanmaan Tilausliikenne Oy 24 matkaa (6,05 %)
    Tampereen seudun joukkoliikenne / Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos 10 matkaa (2,52 %)
    Tampereen seudun joukkoliikenne / Vekka Liikenne Oy 2 matkaa (0,50 %)
    ExpressBus / Väinö Paunu Oy 8 matkaa (2,02 %)
    ExpressBus / OnniBus.com Oy 4 matkaa (1,01 %)

    Yhteensä 397 bussimatkaa vaihdolla tai ilman, käytetty raha 184,70 euroa.

    Tuttavan kausikortilla matkustan ilmaiseksi silloin kun hän ei sitä itse tarvitse.
    Viimeisin muokkaaja vaajy; 19.04.2022 kello 21:20.
    Pahoittelen häiriötä rivien välistä, mutta bussifanin matkasuosikki on Väinö Paunu Oy!

  7. #277

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1985

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vaajy Näytä viesti
    Tuttavan kausikortilla matkustan ilmaiseksi silloin kun hän ei sitä itse tarvitse.
    Öö, onko Tampereella siis käytössä haltijakohtainen kausikortti?

  8. #278
    vaajy avatar
    Liittynyt
    17.12.2021
    Sijainti
    Pirkkala
    Viestejä
    170

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Öö, onko Tampereella siis käytössä haltijakohtainen kausikortti?
    Minun mielestä kausikortteja voi lainata, olen kysynyt myös kuljettajalta.

    Sellaisia ei voi lainata, jotka ovat etuuksilla, esim. eläkeläiskortilla ei saa matkustaa eläkeläisaikaan jos ei ole eläkelänen.

    Niin voi toki tehdä, että menee ennen eläkeläisaikaa ja palaa sen jälkeen lainakortilla. Samoin työsuhdelippuja ei saa lainata.

    Muina aikoina matkustus onnistuu.

    Olen käyttänyt tuttavan kausikorttia noin jo vuosia ongelmitta ja säästänyt tuhansia euroja. Nyt matka maksaa 2,10 euroa, joten kun tuollaisia tekee 30 lainakortilla kuukaudessa, niin on 63 euroa säästöä

    Kun huomioidaan lisäksi yömatkat verrattuna omaan arvokorttiini, niin säästöä tulee vieläkin enemmän.

    Matkakortin lainaaminen

    Matkakorttia voi lainata, jos kortilla ei ole henkilökohtaista lippua ja kortin ikäryhmä on lainaajalle sopiva.

    • 7-16-vuotiaan lapsen kortin voi lainata vain toisen lapsen käyttöön.
    • 17-24-vuotiaan nuoren kortin voi lainata toisen nuoren tai lapsen käyttöön.
    • 25 vuotta täyttäneen aikuisen kortin voi lainata kenen tahansa käyttöön.
    • 65 vuotta täyttäneen seniorin kortin saa lainata kenen tahansa käyttöön seniorien alennusajan ulkopuolella. Alennusaikana, päivittäin kello 9-14 kortin saa lainata vain toiselle 65 vuotta täyttäneelle.

    https://www.nysse.fi/liput-ja-hinnat/matkakortti.html

    Eli tuolla lainakortilla voinut esim. itse testata linjasto 2021 toimivuutta, joka ei kyllä kaikilta osin toimi hyvin, mutta on ainakin yritetty.

    Esim. Vatialaan meno on muuttunut vaihdolliseksi, mutta se on sentään suhteellisen kivuton operaatio ajantasauspysäkkien vuoksi. Paljon vähemmän kuitenkin siellä enää käyn verrattuna täysin vaihdottomaan ykkösbussiin.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 22:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:43 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Öö, onko Tampereella siis käytössä haltijakohtainen kausikortti?
    Sitten vielä se tärkein unohtui.

    Ainakin Väinö Paunu Oy:n kuljettajat saavat bussikortin halutessaan Nysseen (vuosikortti) verojen hinnalla.

    Yksi luottokuski tosin sanoi, että kun hän 9 tuntia päivässä niitä busseja ajaa, niin vapaa-ajalla eivät silmät busseja katso Samoin autolla hän ei tee vapaa-ajalla kuin pakolliset.

    Sen verran täynnä sitä ajamista, sehän on tarkkaa ja väsyttävää työtä kuitenkin.

    Sitä korttia ei luonnollisestikaan voi lainata edes perheenjäsenelle, paitsi jos hän on töissä bussikuskina.

    Kuljettajan mukaan Väinö Paunu Oy ei tarjoa työntekijöilleen mitään muuta etua, kuten kulttuuri- ja sporttipassia, vaikka se olisi mielestäni jopa parempi kuin bussietu.

    Ei ne kuljettajat kuitenkaan töihin bussilla pääse, jos on esim. ensimmäinen lähtö, ja eivät taida muutenkaan jaksaa vielä työmatkoja busseissa istua. Miltei kaikilla on auto.

    Kuulemma aika harva ilman autoa tässä työssä pärjää, vaatisi aika lailla varikon vieressä asumista.
    Viimeisin muokkaaja vaajy; 19.04.2022 kello 23:57.
    Pahoittelen häiriötä rivien välistä, mutta bussifanin matkasuosikki on Väinö Paunu Oy!

  9. #279

    Liittynyt
    26.03.2014
    Viestejä
    97

    oletus Vs: Linjasto2021

    Linja 7

    Lähes jokainen linjan 7 auto ajaa Linnainmaan päätepysäkiltä (Prisma) Citymarketin taakse parkkialueelle/terminaalille odottamaan seuraavaa lähtöä. Reitti sieltä jatkuu Piettasenkadulle ja Mäentakusenkadun pysäkin ohi pysäkille Linnainmaa D joka on linjan lähtöpaikka Kalkkuun kohti ajaessa.

    Mielestäni olisi oivallista käyttää reitin varrelle käyttämättä jääviä pysäkkejä Linnainmaa C (Citymarketin edessä) & Mäentakusenkatu (Sports Center Linnainmaa) sekä perustaa päätepysäkki Linnainmaan Citymarketin taakse. Näkisin tämän olevan käytännöllinen ratkaisu, toki vaatisi jotain järjestelyjä Citymarketin tielle kun siellä voi olla joskus lastausrekka yms tiellä. Sekä kuski ei välttämättä pääse hakemaan kaupasta eväitä jos pysäkki perustetaan, sillä autoa on hyvä olla vahtimassa matkustajien varalta.

    Itse olen kuskilta kysynyt, että voiko heittää Citymarketiin asti, joskus onnistaa.

    Sekä kuulisin mielelläni syitä, miksei tälläistä reittiä voida järjestää.

    Alla havainnekuva, merkkasin käytettävät pysäkit vaaleanpunaisella ympyrällä.

    Nimi: Linja7uudetpysakit.jpg
Katselukertoja: 277
Koko: 55,1 KB

    Sitten toinen asia linjan 7 reitiltä:

    Hakametsässä on 2 pysäkkiä aivan vierekkäin, 70-100m kävelymatkaa näiden välissä, ei kovinkaan käytännöllistä aikataulullisesti.

    Nimi: linja7hakametsa.jpg
Katselukertoja: 277
Koko: 51,1 KB

  10. #280
    vaajy avatar
    Liittynyt
    17.12.2021
    Sijainti
    Pirkkala
    Viestejä
    170

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lahti 402 Näytä viesti
    Linja 7

    Lähes jokainen linjan 7 auto ajaa Linnainmaan päätepysäkiltä (Prisma) Citymarketin taakse parkkialueelle/terminaalille odottamaan seuraavaa lähtöä. Reitti sieltä jatkuu Piettasenkadulle ja Mäentakusenkadun pysäkin ohi pysäkille Linnainmaa D joka on linjan lähtöpaikka Kalkkuun kohti ajaessa.

    Mielestäni olisi oivallista käyttää reitin varrelle käyttämättä jääviä pysäkkejä Linnainmaa C (Citymarketin edessä) & Mäentakusenkatu (Sports Center Linnainmaa) sekä perustaa päätepysäkki Linnainmaan Citymarketin taakse. Näkisin tämän olevan käytännöllinen ratkaisu, toki vaatisi jotain järjestelyjä Citymarketin tielle kun siellä voi olla joskus lastausrekka yms tiellä. Sekä kuski ei välttämättä pääse hakemaan kaupasta eväitä jos pysäkki perustetaan, sillä autoa on hyvä olla vahtimassa matkustajien varalta.

    Itse olen kuskilta kysynyt, että voiko heittää Citymarketiin asti, joskus onnistaa.

    Sekä kuulisin mielelläni syitä, miksei tälläistä reittiä voida järjestää.
    Olen luottokuskilta kuullut, että eivät voi ottaa matkustajia kyytiin/kuljettaa heitä, kun auto on siirtoajossa.

    Luottokuski on Väinö Paunu Oy:llä töissä, kuulemma vakuutukset eivät ole voimassa silloin, jos jotakin matkustajalle sattuu esim. mahdollisessa yhteentörmäyksessä.

    Silti samainen luottokuski on kuljettanut minua pysäkkiä pidempään siirtoajossa esim. linjalla 1C lenkkimaaston pysäkille ja linjalla 1B/1 Suupantoria seuraavaa K-kauppaa kohti.

    Sirpa, kans paunulainen luottkuski, sanoo aina kasissa että voit mennä varikolle kanssani, kun näyttää olevan tielläsi kotiin. Silloin kun vuoro päättää. Puoli kilometriä vähemmän käveltävää.

    Paunu tosin vetäytyy kesäkuussa, joten siihen loppuu kuljetus, mutta anyway kiitoksia Sirpalle siitä.

    Siis en tiedä itsekään onko se kuinka sallittavaa kuljettaa ihmisiä siirtoajossa, mutta selvästi jotkut paunulaisetkin kuljettajat tekevät sitä. Mielestäni kasi voisi muutenkin lopetella Turkkirataan.

    Linjalla 7 olisi varmaan myös hyvä jos jatkaisi vähän pidemmälle Linnainmaalla.

    Valitettavasti noita linjoja eivät tunnu joukkoliikenteen käyttäjät suunnittelevan, niin tulos on siinä.
    Viimeisin muokkaaja vaajy; 03.05.2022 kello 22:31.
    Pahoittelen häiriötä rivien välistä, mutta bussifanin matkasuosikki on Väinö Paunu Oy!

  11. #281

    Liittynyt
    04.07.2021
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    8

    oletus Vs: Linjasto2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut nickr Näytä viesti
    Nyssen sivuille oli tullut kattavaa tietoa ratikan korvaavasta liikenteestä. Täällä kun oli mietitty liikenteen kilpailuttamista ja autojen määrää, niin selitykset löytyvät täältä:

    https://www.nysse.fi/poikkeustilanteet.html
    Tämä on kaikessa hiljaisuudessa muuttunut jossakin vaiheessa, luultavasti kesäaikatauluihin siirtymisen yhteydessä (ja siis silloin, kun linja 5 siirtyi TKL:ltä PL:lle). Linja 5R on poistunut, ja sen sijaan linjaa 3R on jatkettu Hervantaan (Lintuhyttiin) asti, tosin niin, että siitä odotetaan tyypillisessä poikkeustapauksessa liikennöitävän vain osuutta Hakametsä–Hervanta tai Pyynikintori–Hakametsä tapauksesta riippuen ja koko matkaltaan vain, jos raitioliikenne ei pysty hoitamaan linjan kumpaakaan puolikasta. Linjan 3R osuuden Hakametsä–Hervanta perustamisessa on sama 2 tunnin viive kuin muilla poikkeuslinjoilla, mutta osuus Pyynikintori–Hakametsä ja linjan koko mitta Pyynikintori–Hervanta on merkitty käytettäviksi vain pitkäaikaisissa häiriötilanteissa, kuten ennen. Ilmeisesti lyhyempiä häiriötilanteita varten on edelleen 7R ja linjan 1 häiriötilanteita varten 18R.

    Hervannassa Korvaava bussi -päreet ovat vastaavasti siirtyneet Hervannan valtaväylän varrelta Insinöörinkadun bussipysäkeille. Insinöörinkadun eteläpäähän on Etelä-Hervannan ja Hervannan kampuksen ratikkapysäkkien yhteyteen lisätty takaisin bussipysäkit, jotka kerkesivät muutaman kuukauden olemaan pois näiltä paikoilta.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •