Linjasto2021

En minä niin hullu olisi, että lähtisin täältä Pirkkalasta Ratinan Lidliin, eli 30 min matka, ja 30 min takaisin. Ylimääräiset 15 min, tosin meneehän tuo 10 min kävellessä...

Mikä ongelma, kun olet niin hullu, että käytät aikaa fanitustekstien kirjoittamiseen Paunusta ja istut bussien kyydissä tuntitolkulla ilman varsinaista tarkoitusta?
 
Hei.
Sinulta taisi unohtua Pirkkalan Lidl.
No kun se ei ole reitin varrella niin en sitä edes vaivautunut mainitsemaan. Mutta jos linjan varrella on jo 4 ko ketjun liikettä käytännössä ilman kävelymatkoja, niin se on melkoinen saavutus. Voisi LIDL hankkia kokomainosteipit linjan 12 autoihin ja Nyssekin voisi markkinoida linjaa Lidl-Linjana.
 
Mikä ongelma, kun olet niin hullu, että käytät aikaa fanitustekstien kirjoittamiseen Paunusta ja istut bussien kyydissä tuntitolkulla ilman varsinaista tarkoitusta?
Ei ole Väinö Paunu Oy:n kyyti, niin ei siellä nyt tuntikaupalla istuta ;)

Tänäänkään ei tarvitse iltamenoihin busseilla lähteä kun molemmat Pirkanman Tilausliikenteen vuorot ajamatta kuljettajapulaan linjalla 12. Eilenkin odottivat monet ihmiset ilta-aikaan tulematonta bussia.

Onneksi on polkupyörä, kun ei enää Paunun varmoja kyytejä ole tarjolla.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:56 ----------

Linjalta 12 vaihto tiheästi kulkevaan linjaan 8 Suupantorilla? Aika paljon heikompiakin asiointiyhteyksiä on olemassa kuin tuo. Ihan joka paikasta ei voi olla suoraa yhteyttä ovelta ovelle.

Ennen oli, vaihto on aika hankalaa joka välissä varsinkin takaisin, isojen laukkujen kanssa. Pitää myös huomioida sairaita, joille kaikki ylimääräiset vaihdot on vaikeita.

Mutta Nysse on Nysse ja onneksi voi näin kesäaikaan äänestää jaloilla, eli polkupyörällä kauppaan ovelta ovelle.
 
Eipä kauaa se linja 34 ajanut TAKKsta Pirkkalaan :D

Se esitetään lakkautettavaksi ensi vuodelle. Perusteluna, mikäs muukaan, liian vähäiset matkustajamäärät.

Sanon Nysselle, että ihmettelen noita päätöksiä. Miksi kaikessa päätöksenteossa on tavalla tai toisella mukana raha eli kannattavuus.

Ruokakaupassakin on selvää, että kaikki myynnissä olevat tuotteet eivät voi olla myyntivaltteja. Silti niitä myydään.

Linja 34 on oikein hyvä linja Pirkkalasta Ikeaan, tosi nopeaa ja se palvelee myös kauppakeskuksiin menijöitä.

Vaikka viiton linjalle 34 ainoana koko teollisuustiepätkällä, niin miten jatkossa pääsee sieltä Ikeaan, kun ei autoakaan oo.

Pitää muistaa, että ihmiset eivät jaksa palvella joukkoliikennettä vaihtamalla koko ajan busseja. Vaan joukkoliikenteen tulisi palvella meitä.

Tästä on hyvä esimerkki eräästä työmiehestä joka ennen pääsi Vatialasta Vaitin teollisuusalueelle suoraan yhdellä bussilla. Matka-aika oli pitkä, mutta hän matkusti. Tunnin kerrallaan.

Illalla toinen tunti. Linja oli 1B/1C samassa ajoneuvossa.

Sitten tuli tää uudistus ja hän sanoi ettei aio istua kutosessa, vaihtaa kasiin ja sieltä 34:lle. Odotuksineen työmatka olisi 1,5 tuntia ja illalla samat.

Jotta kyseiselle työmiehelle jäisi edes kourallinen aikaa vapaalle:

Häntä ei ole enää bussissa näkynyt työmatkalla. Nysse on hävinnyt matkustajan. Hän ajelee nykyään samalle työpaikalle autolla ja se hoituu jopa ykköstä nopeammin.

Hienoa tää ratikka, hienoa tää keskustan superpalvelu, mutta täällä. Vaihtoa vaihdon perään. Vie äkkiä matkustajat ja parhaimmillaan lopullisesti.

Bussit ovat valmiiksi hitaita, miksi meitä kiusataan vaihdoilla ja tehdään matka-ajoista entistä vähemmän houkuttelevia? Se, jos mikään, generoi autoilua.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:40 ----------

Vielä linjasta 12 palautetta ja yleisesti bussien matka-ajoista.

Linja 12 on tosi pitkä linja ja matka-aika Lielahteen on helposti 45 minuuttia. Autot koko ajan myöhässä.

Tehtiin joskus testi, pääsin itse Lielahteen nopeammin polkupyörällä vaikka lähdin kesällä Pirkanmaan Tilausliikenne Oy:n #5 kanssa samaan aikaan Vaitista!

Kun Pirkanmaan tilausliikenne meni sitä omaa pitkää reittiään, paahdin popit soiden kiertoreitillä, metsäisiä polkuja, niin jopa 7 kilometriä putosi pois.

Samalla nostatin kuntoa ja säästin hieman rahaa 2,10 menossa ja 2,10 paluussa.

Kesällä olen monesti ihmetellytkin miksi porukka ahtautuu linjaston 2021 täpötäysiin busseihin esim. linjalla 8 myöhässä 10-20 minuuttia, kun itse nauttii pikkutuulesta ja pyöräilystä.

Kirjaimellisesti jopa Pirkkalan keskustasta Tampereelle monesti tullut nopeammin kuin bussi.

Vaitista Lielahteen linjalla 12 bussilla noin 50 minuuttia, pyörällä oikoreittiä 45 minuuttia... olen säästänyt satasia pelkästään viime kesällä kun vaihdoin hitaista busseista nopeimpiin kulkuneuvoihin.

Olen ottanut kilpaa myös Paunun kuskien kanssa Pirkkalassa. Bussit pysähtyvät joka välissä ja vaihtoja voi tulla muutoksissa. Niin hulluhan siinä saa olla jos ei nopeammasta pyöräilystä ota kiinni.

Jotkut matkustajat lähtevät keskioville vasta kun ne aukeavat ja sitten odotellaan... odotellaan... kun sä poljet vain.

Vaikka linjasto tehdään joukoille, niin siitä puuttuu nopeus. Tarvitseeko pysäkkejä olla joka kulmalla? Voisiko moottoriteitä hyödyntää enemmän?

Mitä muutamalta autoilijalta kysynyt, bussien matka-aika ja vaihdot ovat sellaisia, jotka saavat heidät pysymään busseista pois jatkossakin. Jos työmatka-aika on tuplaten-triplaten busseilla, niin kyllä auto valitaan.

Mitä tuohon kilpaan tulee niin olen jo teininä tullut Lielahdesta nopeammin kauppakassit tangolla kuin TKL matkustajineen Lentävänniemeen. Silloin oli vielä haitaribusseja reitillä 16.

Linjastossa ei huomioida sitä, että monelle matkustajalle linjan nopeus ja vaihdottomuus on tärkeä kriteeri valitseeko lopulta bussin vai esim. polkupyörän tai auton.

Tuo Vekka Groupin moottoritietä hyödyntävä linja 103 on tervetullut uudistus, mutta valitettavasti vuoroja on aivan liian vähän, jotta siitä tulisi käyttökelpoinen linja Pirkkalasta Tampereelle vartissa.
 
Takaisin
Ylös