Linjasto2021

Tuohon kun saisi vielä eri linjojen kohdalle lisänä suunnittelijan kommentteja juuri noista Villen mainitsemista asioista, että mikä linjoista alkaa olla lopullisesta muodostaan, ja missä nuo viivat ovat vain placeholdereita. Useampi sellainen kohta tuolla on, joista pystyy jo nyt sanomaan, etteivät tule toteutumaan. Esimerkiksi linjan 6 veto Näyttelijänkadun asuntoalueen läpi suoraan Lintyhyttiin tuskin koskaan toteutuu.
 
Kertoo vain siitä että palautteita ei ainakaan vakavasti ole otettu huomioon.

Itse löysin ainakin useita muutoksia ensimmäisiin luonnoksiin verrattuna, joista voi suoraan sanoa, että annetut kommentit ja palaute ON otettu huomioon.

Esimerkiksi linjan 29 oikaiseminen keskustassa Satakunnankadulle (Ratinan kierron sijaan), Risson palveleminen suoremmin ja ilman vaihtoa (linja 29, alunperin luonnoksessa 250 Jankan kautta Kalevan ratikkapysäkille), Linjan 11 jatkaminen Lahdesjärvelle/Nirvaan, jolloin alue tulee palveltua ja linja luo myös uuden poikittaisyhteyden Partolan palveluihin ja Härmäläläisille pääsyn Ikeaan. Hervannan ja Lempäälän välinen yhteys linjalla 55 (Vesilahdesta oletettavasti vaihto junaan) jne.

Paljon on edelleen muokattavaa, kuten suunnittelusta sivustolla kommentoidaankin. Itse näkisin kriittisimmäksi Raholan, Pohtola-Ryydynpohjan ja mahdollisesti Pispalanharjun palvelemisen. Kuitenkin monet ideat ovat jalostuneet jo ensimmäisistä luonnoksista eteenpäin toteuttamiskelpoisempaan suuntaan. Linjan 7 koukkaus Jankan kautta on tehokkuuden kannalta järkevä, koska se ei kestä ajallisesti erityisen kauan ja poistaa tarpeen päällekkäiselle Jankan-linjalle. Linjan 10 keskustan osio on erinomainen ja tiheä vuoroväli (10 min) palvelee uuden Ranta-Tampellan tehokkaasti. Suora tunnelin kautta ajava 33 Lentävänniemestä Taysiin on usein toivottu ja hieno lisä tarjontaan. Keskustan reuna-alueet (mm. Ratinanranta, Eteläpuisto, Satakunnankatu, Tampella ja Juhannuskylä) palvellaan nyt vihdoinkin kunnollisesti, kun aiemmin joukkoliikennettä on ollut lähinnä Hämeenkadun linjauksella. Isoja parannuksia on siis tulossa jo tällä luonnoksella. Hyvä tästä tulee, kunhan suunnitelmia kehitetään edelleen palautteen perusteella.
 
Näyttääkin siltä, että osa tässä esitetyistä muutoksista toteutuukin jo nyt kesäkaudella: Aamulehden juttu. Ehkäpä tämä on hyvä, kun päästään näin jo etukäteen kokeilemaan, miten muutokset toimivat käytännössä. Osa muutoksista on tietysti hyvinkin perusteltuja ainakin väliaikaisina ratkaisuina työmaita ajatellen.
 
Kummasti tuo linjan 10 reittimuutos kiertämään Muotialantie–Uotilantie tuntuu pysyvän jatkosuunnitelmissakin. Jos nytkin kierrosajat ovat toisinaan koetuksella, niin tuo on omiaan joko lisäämään kalustotarvetta (ja sitä myöten veronmaksajien kustannuksia) kierrosajan puitteissa tai sitten mennään loppupäivä ilman aikataulua.

Ei nuo Hallilantien ja Nekalantien pysäkit pitäisi olla tuolta alueelta niin mahdottoman hankalasti saavutettavissa. Toki linjan olisi voinut suunnitella näinkin https://goo.gl/maps/K5KbE7aAMQR2 ...
 
Idässä saadaan yöliikenteessä makua entisestä, kun Y8 kiertää Kissanmaan ja Takahuhdin kautta. :D
 
Melko alkutaipaleelle jää Atalan suunnassa. Idässä melkoisia aukkoja, ja toisaalta taas paikoitellen älytöntä ylitarjontaa, esim. 3 linjaa Koilliskeskukseen. Lännessäkin ehkä kannattaisi hakea lisää peittoa kiemurtelulla.
 
Olen päivittänyt karttaa ja värkännyt ihan uutta versiota: https://drive.google.com/open?id=1J00r57SdlRoHNH7i4tM-rDc02-TATC4s&usp=sharing

Tässä versiossa perustin uuden kolmoslinjan Vatialasta Partolaan, ikäänkuin nykyisiä 1, 11 ja 27 -linjoja mukaillen.

Sorinaukiolle kuvittelin pienen terminaalin linjoille 4 ja 8, mutta voisi pääteasema olla muuallakin, esim. Keskustorilla, mikäli sitä ei päätetäkään pilata.

Erikoisuutena tässä versiossa palvelisi "citylinja" 15 A,B ja C versioineen Pispalanharjun, Petsamon ja Järvensivun välisellä vyöhykkeellä. Näistä A-versio liikennöisi kaikkina päivinä, muut vain ma-la.

Osa linjoista on vielä merkitsemättä karttaan, mutta niissä ei olisi mitään dramaattista.

Palautetta en tietenkään jättänyt suunnittelijoille :D
 
Uusi ja lopullinen, hiontaa vaille valmis linjastosuunnitelma esitellään joulukuussa. Linjastosuunnitelma on kehitetty aiempien linjastoluonnosten ja niiden saaman palautteen pohjalta. Suunnitelmasta pääsee keskustelemaan neljässä Nyssen järjestämässä tilaisuudessa:

Lielahtikeskuksessa tiistaina 4.12. klo 17–19
Hervantakeskuksessa maanantaina 10.12. klo 17–19
Pääkirjasto Metsossa tiistaina 11.12. klo 17–19
Koilliskeskuksessa keskiviikkona 12.12. klo 17–19
 
Länsipuolen linjastoa esiteltiin ensimmäisessä "spektaakkelissa" lielahtikeskuksella. Kartasta löytyi mm.:
1 Pirkkala - Haukiluoma
7 Kalkku - Ratina - yliopisto - Janka - Linnainmaa, vuoroväli parhaimmillaan 10 min, mikä herättää kysymään onko idässä toinen haara Vehmaisiin nykyreittiä.
9 Annala - Lentävänniemi
12 Hallila - Lamminpää
14 Pere - Reuharinniemi. Reitti kiertää Ryydynkadun kautta ottaen 37:n reittiosuuden haltuun.
15 Petsamo - Kaarila
21 Tesoma - Lielahti - Turtola
26 Höytämö - Myllypuro, korvaa 29: Villilässä ja Kalkussa. Lisäksi jokin linja piirretty myös Nokiantietä pitemmällekin länteen. Vuoroväli parhaimmillaan 20min
29 Risso - Rahola
71 Lielahti - Tesoma Nokia jne.
 
Ykkösen reitistä päätellen ilmeisesti idässä vieläkin pakkosyötetään Taysilla busseista ratikkaan Linnainmaan suunnan reiteiltä. Näemmä Tampereen suunnittelijoiden pitää saada itse tehdä länsimetrot ennenkuin uskovat, ettei tuo tule ainakaan matkustajia lisäämään. 4-5 minuutin odottelu vs. bussilla samassa ajassa jo Itsenäisyydenkadulle asti. Päällekkäisyyttä saa ja pitää jonkin verran olla noillakin reiteillä. Tays on epäluonteva vaihtopaikka mm. siksi, että tuolla tehtävä vaihto häviää sujuvuudeltaan henkilöautolle tehtävälle matkalle. Koskipuisto on vaihtopaikkana paljon loogisempi, kahden erillisen liikennesuunnan vaihtopaikka.
 
Viimeksi muokattu:
Hervannan osalta näemmä suunnitelmista löytyi uusi linja 6, joka noudattelee nykyistä ykköslinjaa vatialasta koskipuistoon, siitä nykyistä neloslinjaa iidesrannan läpi ja sen jälkeen nykyistä kutosta lukonmäen kautta. Hervannassa ajettaisiin teekkarinkatua länsi-hervantaan. Vuoroväli parhaimmillaan 7,5 min.
 
Tuo kuulostaa kieltämättä fiksulta ratkaisulta, vältytään samalla erillisen Hervannan sisäisten tynkälinjojen luonnissa yhdistämällä ratikan syöttöliikenne tuollaiseen pitkään heilurilinjaan, eikä koillispuoli kaupungista jää pelkän syöttöliikenteen varaan. Muuten tuo linjasto, jos toteutuu, vaikuttaa ihan järkevältä. 12 (Hallila - Lamminpää) on sellainen, mikä olisi jo aiemmin toteutunut ilman poliittista suhmurointia. Toivottavasti näissä ei nyt tehdä pispalanharjuja, ja tehdä reitteihin älyttömiä koukkauksia turhan takia.
 
Ykkösen reitistä päätellen ilmeisesti idässä vieläkin pakkosyötetään Taysilla busseista ratikkaan Linnainmaan suunnan reiteiltä. Näemmä Tampereen suunnittelijoiden pitää saada itse tehdä länsimetrot ennenkuin uskovat, ettei tuo tule ainakaan matkustajia lisäämään.

Taaaaai sitten voi vaan odottaa, että suunnitelma julkistetaan ja todeta, että linja 6 ajaa 7,5 min vuorovälillä vaihdotta keskustaan.

Tämänpäiväisessä Metson tilaisuudessa ei paljastunut vielä hirveästi uutta, esillä olleessa keskustan kartassa näkyi vasta runkolinjat 1-10 (paitsi 8) ja se näytti seuraavanlaiselta:

1 Pirkkala-Keskustori-Haukiluoma
2 Rauhaniemi-Tampere-talo-Keskustori-Pyynikintori
3 Pyynikintori-Hervanta (ratikka)
4 Pyynikintori-TAYS (ratikka)
5 Länsi-Hervanta-Vuores-Keskustori (ei Hatanpään koukkausta)
6 Vatiala-TAYS-Koskipuisto-Järvensivu-Lukonmäki-Länsi-Hervanta
7 Linnainmaa-Janka-Yliopisto-Keskustori-Kalkku (linjan 25 ensi kesän reittiä Jankasta Metsolle asti)
9 Annala-Keskustori-Lentävänniemi
10 Kaukajärvi-Keskustori-Tahmela

Hervannan tilaisuudessa on eilen esitelty lisäksi linjat:

38 Hervantakeskus-Hermia-Kaukajärvi-Koilliskeskus-TAYS-rantatunneli-Lentävänniemi
330 Hervantajärvi-Lintuhytti-Hervantakeskus
65 Hermia-Turtola-Hatanpää-Härmälä-Pere-Pirkkala

Huomenna julkistetaan vielä Koillis-Tampereen linjoja.

Luonnos 3 julkaistaan kokonaisuudessaan vasta tammikuun alkupuoliskolla, selvisi myös tänään.
 
Takaisin
Ylös