Linjasto2021

Linjasto 2021 viedään kaupunginhallituksen käsittelyyn 4.3. pykälä 95. Esityslista löytyy kaupungin nettisivuilta päätöksenteko-kohdasta.

Pykälässä esitelllään, millä tavoin runkolinjasto aiotaan toteuttaa ratikan käynnistymisen jälkeen. Linja 8 on kartassa katkaistu Taysille, linja 1 kulkee Pirkkalasta Haukiluomaan ja kuutonen Hervannasta Iidesrannan ja Koskipuiston kautta Vatialaan. Seiska siirtyy Kalevantielle ja Kaukajärven kympin läntiseksi päättäriksi tulee Tahmela.

Tuskinpa kh kovin paljoa muuttelee esitystä. Suurempi vääntö saattaa tulla pikkulinjoista kuten ajetaanko jatkossa Korkinmäkeen, Järvensivulle ja Pispalanharjulle lainkaan. Noissa osissa kaupunkia painostusryhmät on elementissään ja tietää, miten poliitikkoja ahdistetaan.
Saattaa olla, että 11- linjoista päätetään vasta kevään eduskuntavaalien jälkeen.
 
Lopullinen linjastokokonaisuus vuodelle 2021 tulee päätöksentekoon kaupunginhallituksessa viikon päästä torstaina 11.4. Viimeiset, pääosin palautteen perusteella tehdyt muutokset ovat:

-Linjan 9B jatkaminen Annalasta Ruskon kautta Hervantakeskukselle (aiemmin linja 65, joka jää nyt Hervannan kampukselle)
-Linja 15 jatkettu Kaarilasta Raholan kautta Tesomalle
-Linja 72 siirretty Paasikiventielle ja päätepysäkki siirretty Pyynikintorilta Hämeenpuistoon
-Linja 115 Järvensivu-Pispalanharju lisätty
-Linja 500 Vuores-TAKK-keskusta lisätty ruuhkiin

Linkki tiedotteeseen ja linjastosuunnitelmiin:

http://joukkoliikenne.tampere.fi/oh...ta-paattaa-ratikka-ajan-bussilinjastosta.html

Tarkemmat linjakohtaiset perusteet reiteille ja reittimuutoksille sekä palvelutasomäärittelyt löytyvät esityslistan liitteestä:

http://tampere.cloudnc.fi/download/noname/{9294c279-b81d-414f-9807-56585b73f636}/3004807
 
Viimeksi muokattu:
Kaarilaan päättyvässä 15:ssa taas lienee taustalla ajoaika, mutta aiempi esitys, jossa linja olisi jatkunut Tesomalle Westerin ympyrään, olisi ollut huomattavasti parempi. Vaikka Simolankadulta ja Peurankadulta nyt ei ihan hirveästi varmaan kysyntää ole joukkoliikenteellä, niin silti kuitenkin alueen lähipalvelut ovat Tesomalla.

Lopullinen linjastokokonaisuus vuodelle 2021 tulee päätöksentekoon kaupunginhallituksessa viikon päästä torstaina 11.4. Viimeiset, pääosin palautteen perusteella tehdyt muutokset ovat:

- Linja 15 jatkettu Kaarilasta Raholan kautta Tesomalle

No kappas. Samalla myös saadaan Raholan Nokiantien varresta yhteys Tesomalle. Hyvä hyvä. Ja näemmä tulihan tuo tosiasia tunnustettua tuossa esityslistan liitteessä ” Linjan jatko Tesomalle Raholan kautta tarjoaa yhä laajemmalle alueelle mahdollisuuden päästä oman aluekeskuksen palveluihin”
 
Tällä hetkellä linja 25 (Linjasto 2021:n mukaan se on sitten linja 10) päätypysäkki on Tahmela Viikinsaarenkadun kohdalla. Jos halutaan mennä länsin suuntaan täytyy kävellä noin 10 minuttia Pispalantorille asti, tai täytyy mennä keskustaan suuntaan ja vaihtaa bussi Metson pysäkillä. Se on tottakai sama juttu
päinvästöin että jos tullaan länsistä ja halutaan mennä Tahmelaan. Idea olis että linja 25 (10) jatka Pispalantroin asti. Siellä olis hyvä mahdolisuus vaihtamaan busselle mitä menevät länsin suuntaan.

Ongelma on että Tahmelan viertotie on Pispalantorin kohdalla liian jyrkkävä. Mulla on sitten tämä idea että linja 25 (10) menee Uittotunnelinkaudun kautta Pispalan valtatielle. Tällä hetkellä siellä ei oo katu-liitymä, vain polku. Mutta tämä polku vois leventää että linja 25 (10) voi mennä sinne kautta Pispalan valtatielle. Se uusi katu-liitymä ei olisi niin jyrkkävä. Toki se liitymä olisi vain bussin-liikennen varten. Uittotunnelinkaudulle voi tulla myöskin uusi bussi-pysäkin pari. Bussi 25 (10) voi kääntää Porintien ja Pojanmaantien kautta tai voi jatkaa enemään länsin suuntaan pitkiin. Jatko-yhteytyt Länsi-tamperelle, Nokialle ja Ylöjärvelle Tahmelasta ja Pyynikinrinnelta on huomatvasti parempi ja nopeampi sitten.
 
Hah hah! Näin ne ajat muuttuvat. Ei ole kauaa siitä kun lentoasemalle suunniteltiin ratikkaa. Nyt tässä suunnitelmassa sinne ajaisi pari kertaa päivässä tuo nykyinen koululaislinja 63. No, taksit kiittävät sitäkin vähää asiakasmäärää joka pirkkalasta/-aan lentää...

Vähintään yhtä kummallinen on tuo 670. Meinaavat sitten että asiakkaat viitsivät vaihtaa bussia partolan cittarin kohdalla tai ajaen ensin suupantorille... 😂

Mutta on tuossa hyvääkin. 1 on selkeämpi ja Tesomalla saadaan aikaiseksi ainakin teoriassa tasainen 5min vuoroväli linjan 7 kanssa.
14 on myöskin järkevämpi noin vähintäänkin aikataulutuksen kannalta, koska 5 bussia sinne menee jokatapauksessa ja nykyisellä reitillä taitaa jäädä useinkin hieman löysää joka sivu.
Ilmeisesti linja 16 menee myös länsilinjoille, mutta 11 ja 27 osin TKL:lle...?
 
Viimeksi muokattu:
Hah hah! Näin ne ajat muuttuvat. Ei ole kauaa siitä kun lentoasemalle suunniteltiin ratikkaa. Nyt tässä suunnitelmassa sinne ajaisi pari kertaa päivässä tuo nykyinen koululaislinja 63. No, taksit kiittävät sitäkin vähää asiakasmäärää joka pirkkalasta/-aan lentää...

Kuinka monta päivittäistä kaupallista lentoa Pirkkalaan operoi?
 
Kuinka monta päivittäistä kaupallista lentoa Pirkkalaan operoi?
Ainakin nyt niitä on todella vähän. Finavian sivuilta äkkiseltään tuli katsottua ja viikonlopun aikana ei saavu eikä lähde ainuttakaan lentoa. Ilmeisesti tällä hetkellä kulkee vain joitain syöttölentoja Vantaalle arkisin?
 
Taitaa olla päivittäinen lentoliikenne nolla. Pandemian alussa Helsinki ja Turku määriteltiin viranomaisohjeena ainoiksi ulkomaanliikenteen kentiksi Suomessa.
 
Silloin tällöin Pirkkalassa näkee jonkun koneen seisovan. Lieneekö tilauslentoja tai yksityiskäytössä olevia koneita
 
Uuden linjaston linjanumerointi on mennyt suurelta osin uusiksi. Kolminumeroisista linjatunnuksista on luovuttu ja nyt numerointi noudattaa seuraavaa logiikkaa:

  • tiheästi liikennöitävät ns. runkolinjat 1-9
  • linjat 11-29 palvelutason mukaan alenevassa järjestyksessä
  • linjat 30-39 täydentävä linjasto, esimerkiksi poikittaiset yhteydet
  • seudun kymppisarjat säilyvät:
  • 40-sarja Kangasalle
  • 50-sarja Lempäälään ja Vesilahdelle
  • 60-sarja Valkeakoskelle
  • 70-sarja Nokia
  • 80-sarja Ylöjärvi
  • 90-sarjaTeisko ja Orivesi

Joitakin poimintoja muutoksista verrattuna edelliseen versioon (jota ei harmillisesti enää löydy Nyssen sivuilta, jotta voisi vertailla):

-Ratikkalinja 4 on nyt tulevaisuuden laajennoksia silmällä pitäen linja 1
-Runkolinja 1 on nyt runkolinja 8
-Idän suunnan liityntälinjat ovat nyt linjareittien perinteitä kunnioittaen 16 (ent. 270), 17 (ent. 170) ja 18 (ent. 8). 420 on nyt 41.
-9A ja 9B ovat nyt 9 ja 19
-Härmälän-Pirkkalan suunnalla on nyt kolmen palvelutason linjoja: runkolinja 8, peruslinjat 11 ja 12, täydentävät linjat 30, 31, 34, 36, 39 ja 39A
-Joitakin muita linjanumeromuutoksia (suluissa edellisen version linjanumero): 15A ja 15B (26A ja 26B), 13 (21), 26 (14), 36 (65), 35 (5x, 500)

Linkki uudistuneeseen linjalistaukseen: https://www.nysse.fi/media/arkisto/linjalista2021.pdf

Linkki uutiseen koskien linjastomuutoksia sekä linjaston käyttöönottoa: https://www.nysse.fi/ajankohtaista/uutiset/linjasto-2021-otetaan-kayttoon-vaiheittain.html

Linjatunnukset vahvistetaan joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 27.1.2021.
 
  • linjat 11-29 palvelutason mukaan alenevassa järjestyksessä

Kuinkakohan tuollainen numerointijärjestelmä aiotaan ylläpitää? Ilmeisesti linjat eivät ole ihan tarkassa järjestyksessä vaan vain sinnepäin tai sitten järjestys on lähtötilannetta varten ja ne saavatkin mennä epäjärjestykseen palvelutasojen muuttuessa.
 
Uuden linjaston linjanumerointi on mennyt suurelta osin uusiksi. Kolminumeroisista linjatunnuksista on luovuttu ja nyt numerointi noudattaa seuraavaa logiikkaa:...
Kiinnostaisi vielä tietää mitkä linjat mikäkin liikennöitsijä sitten suorittaa. Esim. onko tuleva 8 Paunun ja TKL:n yhteishoidossa, mikä tarkoittaisi samaa myös linjan 10 kohdalla. Voisin kyllä veikata, että linjat 9 ja 19 menee kokonaisuudessaan PirTil:lle, koska siihen yhdistynee myös nykyisten linjojen 17 ja 20 liikennettä, ja siltikin jää vielä yksiköitä vailla suoritetta. Menisikö sitten loput autot linjalle 14, eli Lamminpään-Tohlopin linjalle tai sitten linjalle 17? Tosin kysymysmerkki on sitten linja 7 sikäli, että voisiko jopa nykyisten linjojen 9, 17 ja 20 autot jakaa tulevien linjojen 9, 7 ja 19 kesken?

Linja 18 menee tiettävästi Pohjolan liikenteelle, joten siltäkin osin TKL:n tuotanto supistuu jälleen ensi elokuussa.

Noin muuten pidän numerouudistusta ihan hyvänä. Eihän täällä ole totuttu turkulaistyylisiin kolminumeroisiin linjoihin. Parempi näin.
 
Kuinkakohan tuollainen numerointijärjestelmä aiotaan ylläpitää? Ilmeisesti linjat eivät ole ihan tarkassa järjestyksessä vaan vain sinnepäin tai sitten järjestys on lähtötilannetta varten ja ne saavatkin mennä epäjärjestykseen palvelutasojen muuttuessa.

Ainakin linjalla 29 Risso-Rahola näyttäisi olevan tiheämpi vuoroväli (15/30 min) kuin linjalla 15 Höytämö-Pitkäniemi/Myllypuro (20/30 min). Vaihtaisin noiden kahden linjan päät lännessä keskenään, koska lienee parempi että Myllypuroon/Pitkäniemeen olisi 15 min vuoroväli eli 30 min kummallekin haaralle. Ja Korvenkatu tuskin tarvitsee noin tiheää liikennettä, joten Höytämön linja harvemmalla vuorovälillä sopisi paremmin sinne. Oikeastaanhan Korvenkadun tarjonnan saisi hoidettua jo silläkin, että linja 26 Kaarilan kautta tekisi piston Korvenkadun päässä mennen tullen.
 
Takaisin
Ylös