Linjasto2021

Koin tarvetta laskea tulevan linjaston vuoromäärät keskustan eri kaduilla ruuhka-aikaan.

Odotettavissa olikin Pirkankadun ja Itsenäisyydenkadun tapaisten valtasuonten autioitumista, mutta Hämeenkadun itäpäässä muutos on vielä paljon niitäkin dramaattisempi!

Keskustan kehällä kulkee vielä muutoksistakin huolimatta vähemmän liikennettä kuin Hämeenkadun itäpäässä, mutta enemmän Rautatienkadulla ja Hämeenpuistossa kuin Satakunnankadulla tai Tampereen valtatiellä.

Kaikista eniten liikennettä tulee kulkemaan Hatanpään valtatiellä Koskikeskuksen kohdalla.

Hämeenkatu, itäpuoli
Yhteensä: 24 krt/tunti/suunta
Linjat 1, 3, 6, 90

Hämeenkatu, länsipuoli
Yhteensä: 54 krt/tunti/suunta
Linjat 2, 3, 7, 8, 9, 10, 19, 52, 70, 80, 90

Hämeensilta
Yhteensä: 64 krt/tunti/suunta
Linjat 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 19, 33, 35, 40, 50, 52, 80, 90

Hatanpään valtatie, Koskikeskuksen kohdalla
Yhteensä: 68 krt/tunti/suunta
Linjat 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 19, 33, 35, 40, 50, 52, 80

Pirkankatu, pääkirjaston kohdalla
Yhteensä: 38 krt/tunti/suunta
Linjat 2, 3, 7, 8, 10, 52, 70

Itsenäisyydenkatu
Yhteensä: 30 krt/tunti/suunta
Linja 1, 3, 6, 28, 29, 90

Kalevantie, yliopiston suuntaan
Yhteensä: 21 krt/tunti/suunta
Linjat 2, 7, 9, 19, 27

Rautatienkatu, eteläpääty
Yhteensä: 20 krt/tunti/suunta
Linjat 11, 12, 14, 15, 26, 28, 30, 31

Tampereen valtatie, Hämeenpuiston pääty
Yhteensä: 8 krt/tunti/suunta
Linjat 13, 26, 27, 28

Hämeenpuisto, Särkänniemen suuntaan
Yhteensä: 17 krt/tunti/suunta
Linjat 9, 13, 19, 80

Satakunnankatu, Finlaysonin kohdalla
Yhteensä: 12 krt/tunti/suunta
Linjat 12, 14, 15, 29
 
Koin tarvetta laskea tulevan linjaston vuoromäärät keskustan eri kaduilla ruuhka-aikaan.

Odotettavissa olikin Pirkankadun ja Itsenäisyydenkadun tapaisten valtasuonten autioitumista, mutta Hämeenkadun itäpäässä muutos on vielä paljon niitäkin dramaattisempi!

Keskustan kehällä kulkee vielä muutoksistakin huolimatta vähemmän liikennettä kuin Hämeenkadun itäpäässä, mutta enemmän Rautatienkadulla ja Hämeenpuistossa kuin Satakunnankadulla tai Tampereen valtatiellä.

Kaikista eniten liikennettä tulee kulkemaan Hatanpään valtatiellä Koskikeskuksen kohdalla.

Hämeenkatu, itäpuoli
Yhteensä: 24 krt/tunti/suunta
Linjat 1, 3, 6, 90

Hämeenkatu, länsipuoli
Yhteensä: 54 krt/tunti/suunta
Linjat 2, 3, 7, 8, 9, 10, 19, 52, 70, 80, 90

Hämeensilta
Yhteensä: 64 krt/tunti/suunta
Linjat 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 19, 33, 35, 40, 50, 52, 80, 90

Hatanpään valtatie, Koskikeskuksen kohdalla
Yhteensä: 68 krt/tunti/suunta
Linjat 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 19, 33, 35, 40, 50, 52, 80

Pirkankatu, pääkirjaston kohdalla
Yhteensä: 38 krt/tunti/suunta
Linjat 2, 3, 7, 8, 10, 52, 70

Itsenäisyydenkatu
Yhteensä: 30 krt/tunti/suunta
Linja 1, 3, 6, 28, 29, 90

Kalevantie, yliopiston suuntaan
Yhteensä: 21 krt/tunti/suunta
Linjat 2, 7, 9, 19, 27

Rautatienkatu, eteläpääty
Yhteensä: 20 krt/tunti/suunta
Linjat 11, 12, 14, 15, 26, 28, 30, 31

Tampereen valtatie, Hämeenpuiston pääty
Yhteensä: 8 krt/tunti/suunta
Linjat 13, 26, 27, 28

Hämeenpuisto, Särkänniemen suuntaan
Yhteensä: 17 krt/tunti/suunta
Linjat 9, 13, 19, 80

Satakunnankatu, Finlaysonin kohdalla
Yhteensä: 12 krt/tunti/suunta
Linjat 12, 14, 15, 29

TAKLI suunnitelma on siis toiminut hyvin.
 
Razerin esittämä tilasto on mielenkiintoinen. Se on historiallinen etenkin siksi, että osa (joukko)liikennevälineistä on nyt raitiovaunuja. Raitiovaunujen osuus on hallitseva varsinkin Hämeenkadun itäosassa. Itsenäisyydenkadulla raitiovaunujen prosentuaalinen osuus on vähän edellistä alempi, kun siellä on mukana myös bussit 28 ja 29.

Yksi asia, joka sai minulta huomiota, oli se, että Pirkankadun joukkoliikenne on niinkin paljon Hämeenkadun länsiosaa vähäisempää, kuin tilasto näyttää. Osa Hämeenkadun länsiosan busseista (9, 19 ja 80 versioineen) meneekin Hämeenpuistoa pohjoiseen. Mutta oliko Razerin listasta jäänyt Pirkankadun tietojen osalta bussi 90 pois? Se tosin on hyvin harvaan kulkeva linja, mutta periaatteessa senkin tulisi näkyä, kun kerran se menee tuossa tilanteessa Pirkankadun kautta Pyynikintorille.
 
Yksi asia, joka sai minulta huomiota, oli se, että Pirkankadun joukkoliikenne on niinkin paljon Hämeenkadun länsiosaa vähäisempää. Osa Hämeenkadun länsiosan busseista meneekin Hämeenpuistoa pohjoiseen. Mutta oliko listasta jäänyt Pirkankadun osalta bussi 90 pois?

Pieniä virheitä voi olla. Tuota en sitten vain huomannut. Vuoromääriä jouduin jonkin verran arvioimaan, koska kaikilta osin lähdemateriaali ei ollut mielestäni aivan yksiselitteinen esim. vuorovälit muodossa "10-30" tai "30-60" minuuttia tms. Linjalle 90 muistaakseni oletin 2 krt/tunti/suunta, vaikka variantteja oli lukuisia ja kaikissa niissä luki reitti keskustaan asti.

TAKLI suunnitelma on siis toiminut hyvin.

Tätä kommenttia ymmärrän huonosti? TAKLI-suunnitelma on keväältä 2013 ja sisältää tässä vaiheessa jo suurilta osin vanhentunutta tietoa. Joukkoliikennereitteihin esitettiin nähdäkseni vain yhtä muutosta ja sekin toteutettiin jo 2014, kun bussilinja 1 reititettiin kulkemaan Suomen pankin aukion kautta idän ja etelän välillä. Suunnitelmassa on esitetty busseille etuuksia mm. Hämeenkadun itäpäähän, ja keskustan kehän bussireiteille puolestaan etuudet on todettu tarpeettomiksi - oletettavasti koska niitä on niin vähän. Rautatienkadun eteläpäätyyn ei nähty edes tarpeelliseksi esittää bussiliikennettä. Ratikan piti kulkea Sepänkadun sijasta Hämeenpuiston kautta ja ratikan ensimmäisen vaiheen piti aloittaa liikennöinti jo 2019. Paljon on siis muuttunut tuon jälkeen, ja jos jotakin, niin näkisin näiden bussiliikenteen muutosten vain vaikeuttavan keskustan kehän sujuvaksi saamista, koska kasvava bussiliikenne lisää liikennemääriä entisestään sen oman osuutensa.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä kommenttia ymmärrän huonosti? TAKLI-suunnitelma on keväältä 2013 ja sisältää tässä vaiheessa jo suurilta osin vanhentunutta tietoa. Joukkoliikennereitteihin esitettiin nähdäkseni vain yhtä muutosta ja sekin toteutettiin jo 2014, kun bussilinja 1 reititettiin kulkemaan Suomen pankin aukion kautta idän ja etelän välillä. Suunnitelmassa on esitetty busseille etuuksia mm. Hämeenkadun itäpäähän, ja keskustan kehän bussireiteille puolestaan etuudet on todettu tarpeettomiksi - oletettavasti koska niitä on niin vähän. Rautatienkadun eteläpäätyyn ei nähty edes tarpeelliseksi esittää bussiliikennettä. Ratikan piti kulkea Sepänkadun sijasta Hämeenpuiston kautta ja ratikan ensimmäisen vaiheen piti aloittaa liikennöinti jo 2019. Paljon on siis muuttunut tuon jälkeen, ja jos jotakin, niin näkisin näiden bussiliikenteen muutosten vain vaikeuttavan keskustan kehän sujuvaksi saamista, koska kasvava bussiliikenne lisää liikennemääriä entisestään sen oman osuutensa.

Takli raportti vuodelta 2013 https://www.tampere.fi/liitteet/t/6G7TgrM90/takliraportti290413.pdf kertoi aika hyvin tulevaisuuden, ratikkalinjat sekä ratikan laajentumisen seutukuntiin.

Lisäksi koko pysäköintiparkiston, jonka eka osa Hämppi on käytössä ja Kunkunparkki suunnittelussa

"Toteutuksen 3. vaihe 2030 –
Tampereella toteutettu laaja kaupunkiraitiotieverkko
Suunnitelmassa raitiotieverkko on laajentunut ja se on
esitetty myös Hatanpään valtatielle. Tässä toteutusvaiheessa bussiliikenteen määrä keskustassa on vähäinen
nykyiseen verrattuna.".
 
Linjastosuunnitelmaan esitetään vielä muutosta Siivikkalan liikennöinnin osalta. Kaikkia linjan 82 vuoroja esitetään jatkettavaksi Tuulensuuhun Lielahden päätepysäkin sijaan. Perusteluna sanotaan, että Lielahden pysäkkien rakenne ei ole sopiva vaihtoyhteyksien järjestämiseen, ja Lielahti-Siivikkala -välin aikatauluja ei ole budjetoidulla kalustomäärällä mahdollista muodostaa niin, että vaihtoyhteydet Lielahdessa olisivat asiakkaille riittävän selkeät ja luotettavat.

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...kkoliikenteen_palvelutaso_talvikaudel(184817)
 
Linjastosuunnitelmaan esitetään vielä muutosta Siivikkalan liikennöinnin osalta. Kaikkia linjan 82 vuoroja esitetään jatkettavaksi Tuulensuuhun Lielahden päätepysäkin sijaan. Perusteluna sanotaan, että Lielahden pysäkkien rakenne ei ole sopiva vaihtoyhteyksien järjestämiseen, ja Lielahti-Siivikkala -välin aikatauluja ei ole budjetoidulla kalustomäärällä mahdollista muodostaa niin, että vaihtoyhteydet Lielahdessa olisivat asiakkaille riittävän selkeät ja luotettavat.

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...kkoliikenteen_palvelutaso_talvikaudel(184817)
Tämäpä on kerrassaan positiivinen yllätys! Sinänsä Tuulensuu on ihan hyvä päätepysäkki, mutta en ymmärrä miksi Pyynikintoria pidetään yhä samanlaisena perunapeltona mitä se on ollut jo vuosikausia. Olisi jo aika tehdä sille kunnollinen suunnitelma ja muuttaa se ajanmukaiseksi bussiliikenteen terminaaliksi, jossa voisi olla useamman linjan päätepysäkki. Kuljettajillekin kyseinen terminaali on hyvä, koska palveluja on ihan vieressä.

Ja nämä keskustan katujärjestelyt ovat aika nolo suoritus kyllä suunnittelijoilta, etenkin tuon Tuulensuun osalta. Kun Hämeenpuistosta ei pääse lainkaan kääntymään vasemmalle Pirkankadulle, aiheuttaa tätä monen linjan pakollisen reitittämisen Satakunnankadun kautta. Jos olisi oltu oikein radikaaleja, olisi voitu rakentaa Rillingin kohdalle kunnollinen bussipysäkki, jossa olisi muutaman linjan päätepysäkki sekä myös ajantasauspysäkki Hämeenpuistoa kulkeville linjoille, ja josta toki oltaisiin voitu mahdollistaa kääntyminen vasemmalle Pirkankadulle. Harmittaa tämä vallalla olevan viherkommunismin viha kaikkea kumipyöräliikennettä kohtaan, paitsi pyöräilyä tietysti...
 
Kaikkia linjan 82 vuoroja esitetään jatkettavaksi Tuulensuuhun Lielahden päätepysäkin sijaan. Perusteluna sanotaan, että Lielahden pysäkkien rakenne ei ole sopiva vaihtoyhteyksien järjestämiseen, ja Lielahti-Siivikkala -välin aikatauluja ei ole budjetoidulla kalustomäärällä mahdollista muodostaa niin, että vaihtoyhteydet Lielahdessa olisivat asiakkaille riittävän selkeät ja luotettavat.
No kas, että se vasta nyt huomattiin. Käytännössä vaihdot olisivat onnistuneet sujuvasti oikeastaan vain linjasta 9 niiden yhteisillä pysäkeillä ja todennäköisesti vaihtoajat olisivat olleet sitten 14–29 min suunnassa Siivikkalaan, sen verran on nähty tuota linjan 3 ketjuuntumistakin, etenkin viikonloppuisin. No parempi nyt tuo esitys, kuin aiempi.
 
Linjastosuunnitelmaan esitetään vielä muutosta Siivikkalan liikennöinnin osalta. Kaikkia linjan 82 vuoroja esitetään jatkettavaksi Tuulensuuhun Lielahden päätepysäkin sijaan. Perusteluna sanotaan, että Lielahden pysäkkien rakenne ei ole sopiva vaihtoyhteyksien järjestämiseen, ja Lielahti-Siivikkala -välin aikatauluja ei ole budjetoidulla kalustomäärällä mahdollista muodostaa niin, että vaihtoyhteydet Lielahdessa olisivat asiakkaille riittävän selkeät ja luotettavat.

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...kkoliikenteen_palvelutaso_talvikaudel(184817)

Oikeampi nimi päätepysäkille on Hämeenpuisto
 
Oikeampi nimi päätepysäkille on Hämeenpuisto
Ulkopaikkakuntalaisena en lähde sanelemaan, mikä on oikeampi pysäkin nimi, mutta otan esille pari näkökohtaa. Ainakin remixin palvelussa mainittuun kohtaan päättyvien linjojen (esim. 72 ja 82X) linjannimissä näkyvä paikannimi on tosiaankin tuo Hämeenpuisto. Linjannimissä näkyvä paikannimi ei ole aina sama kuin pysäkkikilvessä ja tietyissä muissa palveluissa näkyvä itse pysäkin nimi. Remixin kartalla linjan 82X Tampereen pään tulopysäkin nimi näkyy muodossa Aleksanterin koulu. Lähtöpysäkki Ylöjärven suuntaan kadun toisella puolella on saman palvelun mukaan Hämeenpuisto 31. Niitä lähin ratikkapysäkki on nimeltään Tuulensuu. Ratikka on varmasti monelle tärkeä linkki yhteyksille, joilla on päättäri noilla kulmilla. Tuulensuun nimi on siinä mielessä luonteva valinta joihinkin tiedotteisiin, joilla halutaan tarkentaa, mihin kohtaa Hämeenpuistoa tarkisteltava linja ulottuu. Tuulensuu on tietenkin todella tuttu pysäkki (ja maantieteellinen piste) paikkakunnan bussiliikennettä pitkään käyttäneille. Lopullinen linjannimi tarkentunee vielä joskus. Remixin juttuihin en katso aiheelliseksi suhtautua tarpeettoman suurella vakavuudella, sehän on vain "työkalu"...
 
Ulkopaikkakuntalaisena en lähde sanelemaan, mikä on oikeampi pysäkin nimi, mutta otan esille pari näkökohtaa. Ainakin remixin palvelussa mainittuun kohtaan päättyvien linjojen (esim. 72 ja 82X) linjannimissä näkyvä paikannimi on tosiaankin tuo Hämeenpuisto. Linjannimissä näkyvä paikannimi ei ole aina sama kuin pysäkkikilvessä ja tietyissä muissa palveluissa näkyvä itse pysäkin nimi. Remixin kartalla linjan 82X Tampereen pään tulopysäkin nimi näkyy muodossa Aleksanterin koulu. Lähtöpysäkki Ylöjärven suuntaan kadun toisella puolella on saman palvelun mukaan Hämeenpuisto 31. Niitä lähin ratikkapysäkki on nimeltään Tuulensuu. Ratikka on varmasti monelle tärkeä linkki yhteyksille, joilla on päättäri noilla kulmilla. Tuulensuun nimi on siinä mielessä luonteva valinta joihinkin tiedotteisiin, joilla halutaan tarkentaa, mihin kohtaa Hämeenpuistoa tarkisteltava linja ulottuu. Tuulensuu on tietenkin todella tuttu pysäkki (ja maantieteellinen piste) paikkakunnan bussiliikennettä pitkään käyttäneille. Lopullinen linjannimi tarkentunee vielä joskus. Remixin juttuihin en katso aiheelliseksi suhtautua tarpeettoman suurella vakavuudella, sehän on vain "työkalu"...

Tuulensuun talo on tietysti nimenpohjana, mutta Tuulensuusta on tulossa samanlainen vaihtopiste kuin Sorin Aukiosta.
 
Oikeampi nimi päätepysäkille on Hämeenpuisto

No ei todellakaan olisi. Tuulensuu on kuitenkin rajattavissa kahden korttelin alueelle, toisin kuin Hämeenpuisto, joka on noin 1,28km pitkä alue. Yhtä informatiivinen, kuin Nyssen edeltäjän linjakilvitys seutulinjoilla ”Tampere”, joka tarkoitti Keskustoria, Koskipuistoa tai vaikka linja-autoasemaa.
 
Kesän 2021 muutokset, 30 bussia poistuu Tampereella ratikan tulon myötä.

Screenshot 2021-04-05 14.16.27.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös