Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä, huhtikuu 2018

Liittynyt
12 Tammikuu 2012
Viestit
666
19.4.

Ratinan avajaisiin ja sieltä pois matkustajia kuljettivat TKL:n OXI-Volvot #68 ja #69. Autot lähtivät kauppakeskuksen edestä Vuolteenkadulta kello 10.00–20.00 tunnin välein tasatunnein sekä päätepysäkeiltään Hervannasta ja Lentävänniemestä 9.30–19.30 tunnin välein puolelta. Kyydit olivat maksuttomia, ja niissä kulki mukana Ratinan promoottori, joka jakoi kauppakeskuksen esitteitä. Autot pysähtyivät tarvittaessa kaikilla reitin varrella olevilla pysäkeillä.

Erityisen mielenkiintoinen oli reitti Ratinasta Hervantaan, joka kulki Vuolteenkadulta Tampereen valtatietä pitkin Viinikan liittymään, josta jatkettiin suoraan Nekalantielle ja sieltä Steiner-koulun jälkeen Hallilantien ja Nekalantien risteyksestä valtaväylälle. Matka-aika kello 15.00 Ratinasta lähteneellä autolla Laulunmaan pysäkille valtaväylällä oli 7 minuuttia ja Opiskelijankadun ensimmäiselle pysäkille 15 minuuttia. Yhtäkään matkustajaa ei tullut Ratinan jälkeen kyytiin, ja matkustajia alkoi nousta pois valtaväylän pysäkeillä. Kysyntää moiselle nopealle pikalinjalle Hervantaan pysyvänlaisestikin voisi olla linjan 3 reitin Sammonkatua pitkin ollessa melko tukkoinen etenkin ruuhka-aikaan, vaikka autoja kulkeekin viiden minuutin välein.

Kuljettaja tiesi kertoa, että Hervannan auton oli alun perin tarkoitus kääntyä Teekkarinkadun liikenneympyrässä, jota ei kuitenkaan raitiotietyömaan takia ollutkaan enää olemassa. Niinpä Hervannassa ajettiin melko mielenkiintoista reittiä valtaväylältä Opiskelijankadulle, Ahvenisjärventielle ja Teekkarinkadulle, josta edelleen valtaväylän kautta takaisin. Paluureitti oli tosin hieman eri kulkien Sammonkadun, Itsenäisyydenkadun ja Kalevantien kautta Vuolteenkadulle. Lisää mutkia matkaan toi se, että linjan ajantasaus toteutettiin Teekkarinkadun pysäkiltä muutama metri eteenpäin tien reunalla, sillä valtaväylän pysäkit eivät oikein tällä haavaa sovellu pitempään seisoskeluun tiheän linja-autoliikenteen takia, jonka vuoksi esimerkiksi linjan 65 päätepysäkki siirrettiin Hermialle jo aiemmin.
 
19.4.

Ratinan avajaisiin ja sieltä pois matkustajia kuljettivat TKL:n OXI-Volvot #68 ja #69. Autot lähtivät kauppakeskuksen edestä Vuolteenkadulta kello 10.00–20.00 tunnin välein tasatunnein sekä päätepysäkeiltään Hervannasta ja Lentävänniemestä 9.30–19.30 tunnin välein puolelta. Kyydit olivat maksuttomia, ja niissä kulki mukana Ratinan promoottori, joka jakoi kauppakeskuksen esitteitä. Autot pysähtyivät tarvittaessa kaikilla reitin varrella olevilla pysäkeillä.

Erityisen mielenkiintoinen oli reitti Ratinasta Hervantaan, joka kulki Vuolteenkadulta Tampereen valtatietä pitkin Viinikan liittymään, josta jatkettiin suoraan Nekalantielle ja sieltä Steiner-koulun jälkeen Hallilantien ja Nekalantien risteyksestä valtaväylälle. Matka-aika kello 15.00 Ratinasta lähteneellä autolla Laulunmaan pysäkille valtaväylällä oli 7 minuuttia ja Opiskelijankadun ensimmäiselle pysäkille 15 minuuttia. Yhtäkään matkustajaa ei tullut Ratinan jälkeen kyytiin, ja matkustajia alkoi nousta pois valtaväylän pysäkeillä. Kysyntää moiselle nopealle pikalinjalle Hervantaan pysyvänlaisestikin voisi olla linjan 3 reitin Sammonkatua pitkin ollessa melko tukkoinen etenkin ruuhka-aikaan, vaikka autoja kulkeekin viiden minuutin välein.

Kuljettaja tiesi kertoa, että Hervannan auton oli alun perin tarkoitus kääntyä Teekkarinkadun liikenneympyrässä, jota ei kuitenkaan raitiotietyömaan takia ollutkaan enää olemassa. Niinpä Hervannassa ajettiin melko mielenkiintoista reittiä valtaväylältä Opiskelijankadulle, Ahvenisjärventielle ja Teekkarinkadulle, josta edelleen valtaväylän kautta takaisin. Paluureitti oli tosin hieman eri kulkien Sammonkadun, Itsenäisyydenkadun ja Kalevantien kautta Vuolteenkadulle. Lisää mutkia matkaan toi se, että linjan ajantasaus toteutettiin Teekkarinkadun pysäkiltä muutama metri eteenpäin tien reunalla, sillä valtaväylän pysäkit eivät oikein tällä haavaa sovellu pitempään seisoskeluun tiheän linja-autoliikenteen takia, jonka vuoksi esimerkiksi linjan 65 päätepysäkki siirrettiin Hermialle jo aiemmin.

Lisätään tuohon vielä auto TKL #67 ajoi myös Ratinan avajais kuljetuksia ja tuon TKL #69 olin kyllä näkevinäni kyllä omalla linjallaan 20 eilen
 
Lisätään tuohon vielä auto TKL #67 ajoi myös Ratinan avajais kuljetuksia ja tuon TKL #69 olin kyllä näkevinäni kyllä omalla linjallaan 20 eilen

Pitää paikkansa. Viestissä on virhe. #69 oli linjalla 20 ja autot #67 ja #68 olivat Ratinan kuljetuksissa.
 
23.4.

TKL #80/5

Vihdoin tarttui kiertolainen kennolle, linjan 5 osapäivässä. Liekö toinen letkuista, #76, käynyt vitosella kertaakaan, kun tuppaa aina olemaan tuo #80 – sekin tosin vitosella varsin epäsäännöllisen säännöllisesti, jopa viikottain. Linjan 12 osapäivässä sen sijaan on käynyt molempia, siellä linjaa 5:kin useammin. Joka tapauksessa toinen autoista on mitä ilmeisemmin kytketty Nokialle linjalle 73K ainakin kello 7-9 ja 12-15, mutta ilmeisesti sielläkin on välillä ajettu jotakin muuta autoa nivelen tilalla.

Vuosimallinsa puolesta näille autoille voisi löytyä tehtäviä kesälläkin, mutta tuskinpa polttoaineenkulutuksensa takia?

 
25.4.

TKL #122/8. Lieni ensimmäistä päivää Tampereella kaupallisessa ajossa.
 
Takaisin
Ylös