Matkustajamäärien seuranta

Toinen seikka on tietysti se, että helsinkiläinen veronmaksaja ei oikeasti maksa veroa tamperelaista enempää. Helsingin äyri on alempi kuin Tampereen, silti joukkoliikenteen prosentuaalinen subventio on suurempi. Tämä ristiriita selittyy sillä, että Hgissä keskimääräiset tulot ovat sen verran hyvät, että rahaa kaupungin kassaan kertyy kohtuullisesti pienemmälläkin äyrillä.

Helsingin kaupunginjohtaja juuri kirjoitteli eräässä lehdessä siitä, että Helsingin Energia on siunaus kaupungille. Siis nimenomaan Helsingin Energia, koska helsinkiläisveronmaksajat ovat pienituloisempia kuin Espoossa ja Vantaalla. Koska Helsingin asukaspohja on vinoutunut opiskelijoihin, eläkeläisiin ja työssä käymättömiin päin ja samalla julkiset palvelut ovat hyvälaatuiset, rahaa menee paljon. Ilman Helsingin Energian voittoja kaupungin veroäyrin pitäisi olla 22 %. Mutta kun voittoja on, kassa pullistelee rahaa ja veroprosentti on sama kuin suuryritysten ja suurituloisten kansoittamalla Espoolla.

Helsingin ongelma, asukaspohjan vinoutuminen, vaivaa pienemmässä mittakaavassa myös Tamperetta, Turkua ja Jyväskylää. Kehyskunnat kasvavat kaikissa kaupungeissa kovaa vauhtia kuten autoistuminenkin. Oulussa vastaavaa ilmiötä ei ole, koska se on jo valmiiksi laaja, autoistunut ja omakotivoittoinen kunta.

Espoosta vielä, että veroprosentti voisi olla vieläkin alhaisempi, jos energialaitosta ei olisi myyty. Silloin Espoossa voitaisiin ajaa nykyistä enemmän joukkoliikennettä. Visioikaapa mielessänne, miten hyvää joukkoliikennettä saataisiin aikaiseksi muissa suurissa kaupungeissa, jos subventioaste olisi niissä Helsingin tasolla?
 
Toiseksi pysäkki-informaatio sorsii muuta, kuin TKL:n liikennettä. Ns. päreet osoittavat kaupungin linjojen määräpaikat hyvin, mutta sitten muiden yt-liikenteen numerot ovat miten sattuu ja ilman määräpaikkoja eikä katoksista löydy selkeää reittitietoa yt-vuoroista.
Nykyisessä järjestelmässä pysäkki-informaation tuottaminen ja levittäminen on liikennöitsijän vastuulla. Eli TKL on hoitanut tehtävänsä niin kuin sen tuleekin, mutta muut yhteistariffiliikennöitsijät ovat laistaneet tästä. Onneksi tähän on kuitenkin 1-2 vuoden aikana tullut parannusta siinä muodossa, että Paunu ja Länsilinjat ovat Tampereen kaupunkialueella lisänneet linjojen 50, 70, 71, 61, 62, 63, 80, 85 ja 86 pysäkkien varteen aikataulujansa, mitkä ovat omalta osaltaan helpottaneet tilannetta. Tässä on kuitenkin yhä omat puutteensa, mutta suunta on ollut kohti parempaa. Mitä taas "päreiden" teksteihin tulee, niin linjoilla on sen verran kirjavat määränpäät, että olisi hölmöläisten hommaa ruveta kyltittämään pysäkkejä entistä laajemmin. Minusta muun pysäkki-informaation lisääminen on paras ratkaisu tähän ongelmaan.

Bussiliikenteessä ajoajat yksinkertaisesti vaihtelevat muun liikenteen mukana niin rajusti, että teoreettiset tasavälit saattavat pakkautua useiden autojen nipuiksi eikä esim. 10 ja 15 minuutin vuoroväleillä kulkevia linjoja ole edes porrastettavissa. Asian suhteen on tehty jo niin hyvää työtä ettei ilman hyviä perusteita kannattaisi lähteä valittamaan.
Taisit ymmärtää väärin sen mitä Bassman ajoi takaa. Hän mitä todennäköisemmin ajoi takaa samaa mitä moni tamperelainen joukkoliikenteen normaali käyttäjä, eli sitä, että tietyillä useamman linjan osuuksilla tapahtuu yhä jatkuvasti eri linjojen autojen peräkkäinajoa tai pysäkin ohittamista hyvin lyhyen ajan sisällä (1-4 min). Tätä tapahtuu niin keskustaan kuin keskustasta ajaessa. Pari sellaista osuuttaa missä tätä on tapahtunut jo monta vuotta ovat Hyhky-Keskustori ja Hakametsä-Keskustori. Myöskin Teiskontiellä ja Kalevantiellä on ollut samanlaista menoa eritoten ilta-aikaan. Kyseinen ongelmahan herätti suurta närästystä viime vuonna Hatanpään sairaalan kohdalla, joka onkin jo tänä vuonna nyt sitten pyritty korjaamaan.

Selvää kuitenkin on, että tätä peräkkäinajoa tapahtuu ruokottoman paljon tietyillä runko-osuuksilla, mikä taas heikentää vuoroväliä näillä osuuksilla siitä mikä olisi mahdollista pienillä muutoksilla. Mutta sen sitä saa kun halutaan tasa-aikoja, eikä liioimmin jakseta hienosäätää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsingissä on energialaitoksen lisäksi toinenkin hyvä rahasampo: kiinteistövirasto. Se kuittasi kaupungille toissa vuonna tuloja enemmän kuin energialaitos. Eiranranta ym tuo rutkasti rahaa, siitä riittää HKL:llekin.

Olisi mukava, jos joku voisi joulunpyhinä laittaa eri linjojen matkustajamäärät tänne nettiin. Itseäni ainakin kiinnostaisi kovasti linjojen vilkkausjärjestys. Onko 22 jo mennyt 30 ohi? Entä miten sijoittuu 20 tai 13?

Johonki-palvelu edellyttää kausikorttia, eikä itselläni sellaista ole.

Hyvää joulua forumin väelle!
 
Matkustajamäärät voisivat jatkossa enetä mittavamminkin, mikäli jonossa ajelusta päästäisiin vuoroväleiltään porrastettuun liikennöintiin pääväylien kohdalta. --

Nyt tilanne on se, että pääväylillä vuorovälit ovat harvoja, kunnes autoja tulee 2-4 jonossa yht´aikaa.
Tällainen kommentointi ei minun(kaan) mielestä ole ajan tasalla. Näille asioille on saatu paljonkin parannusta aikaan kuluvan vuoden aikana.

Pakko sanoa, että on muuten erinomaisen vaikeaa sovittaa yksityisten ja TKL:n aikataulut yhteen niillä suunnilla joihin molemmat ajaa. Esimerkkinä mainittakoon nämä linjastojärjestelyt linjoilla 1, 18, 19 ja 26. Piti näet ottaa huomioon tasavälistys Haukiluomassa, Tesomalla ja Atalassa. Sen lisäksi tähän palettiin piti sovittaa linja 71 ja Multisillan suunta sekä ylöjärveläiset Lamminpään osalta. Väittäisin, että tässä onnistuttiin kuitenkin erinomaisen hyvin tehtävän luonteeseen nähden. Ainahan voi kuitenkin asioita parantaa ja pitkäjänteinen suunnittelutyö näyttää tuottavan tulosta, vähitellen...
 
Jouluaaton matkustajamäärät ovatkin hauskaa luettavaa :) Hautausmaat ja sairaalat ym. näkyvät selvästi pienenä piikkinä tietyillä linjoilla:

1: 543
2: 306
3: 148
7: 96
10: 54
12: 81
13: 477
15: 238
16: 538
17: 194
18: 740
21: 194
22: 722
23: 650
25: 406
26: 486
27: 353
28: 260
29: 137
30: 455

yht. 7078
 
Tällainen kommentointi ei minun(kaan) mielestä ole ajan tasalla. Näille asioille on saatu paljonkin parannusta aikaan kuluvan vuoden aikana.

Pakko sanoa, että on muuten erinomaisen vaikeaa sovittaa yksityisten ja TKL:n aikataulut yhteen niillä suunnilla joihin molemmat ajaa. .... Väittäisin, että tässä onnistuttiin kuitenkin erinomaisen hyvin tehtävän luonteeseen nähden.

Saanen pyytää täsmennystä ongelmaan? Tietääkseni tätä seikkaa on yhtä hyvin kuin linjojen suoristamistakin pyritty parantamaan.... Asian suhteen on tehty jo niin hyvää työtä ettei ilman hyviä perusteita kannattaisi lähteä valittamaan.

No on se sitten hyvä, että kaikki toimiikin jo hienosti.

....Ainakin asian harrastajien mielestä...

että, mitäs tässä sitten kritisoimaan. Kaikki on jo kunnossa.
 
No on se sitten hyvä, että kaikki toimiikin jo hienosti.

....Ainakin asian harrastajien mielestä...

että, mitäs tässä sitten kritisoimaan. Kaikki on jo kunnossa.

Nyt ei pokerinaama enää pitänyt, repsahdin hersyvään nauruun... Kiitos "bassmanin" kommentin ;-)

Toisin sanoen, yhdyn kirjallisen tuotannon osalta edelliseen puhujaan täysin.
 
Nojoo.

Tää palsta on sittenkin väärä paikka yrittää avata keskustelua asiasta.

On vähän niinkuin suomalainen nato-keskustelu. :)
 
Onko tuo siis vähän vai paljon? Tuo on kai aika vähän muihin syksyn kuukausiin verrattuna, mutta entä vuoden takaiseen joulukuuhun verrattuna?

Saisiko vähän suhteutusta pliis, niin osais arvioida missä mennään..
 
Onhan tuokin sentään lähes syyskuun tasoinen lukema. Uskoisin siis että ihan mukavasta asiakasmäärästä on vielä kyse :)
 
Tammikuu 2007 päättyi lukemaan 1 985 833. Eli kun ottaa huomioon kuun alkupuolen hiljaisemman jakson, oli matkustuksen volyymi ihan marraskuun luokkaa.

Linja 14: 2424 matkustajaa
Linja 31: 3865 matkustajaa
 
Ja helmikuun lukemat olivat kuukauden lyhyydestä ja hiihtolomasta johtuen hieman tammikuuta pienemmät:

1 910 003

14: 3710
31: 7035
 
Takaisin
Ylös