Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-30/30

Viestiketju: Matkustajamäärien seuranta

  1. #16
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Toinen seikka on tietysti se, että helsinkiläinen veronmaksaja ei oikeasti maksa veroa tamperelaista enempää. Helsingin äyri on alempi kuin Tampereen, silti joukkoliikenteen prosentuaalinen subventio on suurempi. Tämä ristiriita selittyy sillä, että Hgissä keskimääräiset tulot ovat sen verran hyvät, että rahaa kaupungin kassaan kertyy kohtuullisesti pienemmälläkin äyrillä.
    Helsingin kaupunginjohtaja juuri kirjoitteli eräässä lehdessä siitä, että Helsingin Energia on siunaus kaupungille. Siis nimenomaan Helsingin Energia, koska helsinkiläisveronmaksajat ovat pienituloisempia kuin Espoossa ja Vantaalla. Koska Helsingin asukaspohja on vinoutunut opiskelijoihin, eläkeläisiin ja työssä käymättömiin päin ja samalla julkiset palvelut ovat hyvälaatuiset, rahaa menee paljon. Ilman Helsingin Energian voittoja kaupungin veroäyrin pitäisi olla 22 %. Mutta kun voittoja on, kassa pullistelee rahaa ja veroprosentti on sama kuin suuryritysten ja suurituloisten kansoittamalla Espoolla.

    Helsingin ongelma, asukaspohjan vinoutuminen, vaivaa pienemmässä mittakaavassa myös Tamperetta, Turkua ja Jyväskylää. Kehyskunnat kasvavat kaikissa kaupungeissa kovaa vauhtia kuten autoistuminenkin. Oulussa vastaavaa ilmiötä ei ole, koska se on jo valmiiksi laaja, autoistunut ja omakotivoittoinen kunta.

    Espoosta vielä, että veroprosentti voisi olla vieläkin alhaisempi, jos energialaitosta ei olisi myyty. Silloin Espoossa voitaisiin ajaa nykyistä enemmän joukkoliikennettä. Visioikaapa mielessänne, miten hyvää joukkoliikennettä saataisiin aikaiseksi muissa suurissa kaupungeissa, jos subventioaste olisi niissä Helsingin tasolla?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #17
    Rasbelin avatar
    Liittynyt
    05.07.2005
    Sijainti
    Finn Köztársaság
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bassman Näytä viesti
    Toiseksi pysäkki-informaatio sorsii muuta, kuin TKL:n liikennettä. Ns. päreet osoittavat kaupungin linjojen määräpaikat hyvin, mutta sitten muiden yt-liikenteen numerot ovat miten sattuu ja ilman määräpaikkoja eikä katoksista löydy selkeää reittitietoa yt-vuoroista.
    Nykyisessä järjestelmässä pysäkki-informaation tuottaminen ja levittäminen on liikennöitsijän vastuulla. Eli TKL on hoitanut tehtävänsä niin kuin sen tuleekin, mutta muut yhteistariffiliikennöitsijät ovat laistaneet tästä. Onneksi tähän on kuitenkin 1-2 vuoden aikana tullut parannusta siinä muodossa, että Paunu ja Länsilinjat ovat Tampereen kaupunkialueella lisänneet linjojen 50, 70, 71, 61, 62, 63, 80, 85 ja 86 pysäkkien varteen aikataulujansa, mitkä ovat omalta osaltaan helpottaneet tilannetta. Tässä on kuitenkin yhä omat puutteensa, mutta suunta on ollut kohti parempaa. Mitä taas "päreiden" teksteihin tulee, niin linjoilla on sen verran kirjavat määränpäät, että olisi hölmöläisten hommaa ruveta kyltittämään pysäkkejä entistä laajemmin. Minusta muun pysäkki-informaation lisääminen on paras ratkaisu tähän ongelmaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer Näytä viesti
    Bussiliikenteessä ajoajat yksinkertaisesti vaihtelevat muun liikenteen mukana niin rajusti, että teoreettiset tasavälit saattavat pakkautua useiden autojen nipuiksi eikä esim. 10 ja 15 minuutin vuoroväleillä kulkevia linjoja ole edes porrastettavissa. Asian suhteen on tehty jo niin hyvää työtä ettei ilman hyviä perusteita kannattaisi lähteä valittamaan.
    Taisit ymmärtää väärin sen mitä Bassman ajoi takaa. Hän mitä todennäköisemmin ajoi takaa samaa mitä moni tamperelainen joukkoliikenteen normaali käyttäjä, eli sitä, että tietyillä useamman linjan osuuksilla tapahtuu yhä jatkuvasti eri linjojen autojen peräkkäinajoa tai pysäkin ohittamista hyvin lyhyen ajan sisällä (1-4 min). Tätä tapahtuu niin keskustaan kuin keskustasta ajaessa. Pari sellaista osuuttaa missä tätä on tapahtunut jo monta vuotta ovat Hyhky-Keskustori ja Hakametsä-Keskustori. Myöskin Teiskontiellä ja Kalevantiellä on ollut samanlaista menoa eritoten ilta-aikaan. Kyseinen ongelmahan herätti suurta närästystä viime vuonna Hatanpään sairaalan kohdalla, joka onkin jo tänä vuonna nyt sitten pyritty korjaamaan.

    Selvää kuitenkin on, että tätä peräkkäinajoa tapahtuu ruokottoman paljon tietyillä runko-osuuksilla, mikä taas heikentää vuoroväliä näillä osuuksilla siitä mikä olisi mahdollista pienillä muutoksilla. Mutta sen sitä saa kun halutaan tasa-aikoja, eikä liioimmin jakseta hienosäätää.
    Viimeisin muokkaaja vko; 24.12.2006 kello 11:23. Syy: lainauksia siivottu

  3. #18

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Helsingissä on energialaitoksen lisäksi toinenkin hyvä rahasampo: kiinteistövirasto. Se kuittasi kaupungille toissa vuonna tuloja enemmän kuin energialaitos. Eiranranta ym tuo rutkasti rahaa, siitä riittää HKL:llekin.

    Olisi mukava, jos joku voisi joulunpyhinä laittaa eri linjojen matkustajamäärät tänne nettiin. Itseäni ainakin kiinnostaisi kovasti linjojen vilkkausjärjestys. Onko 22 jo mennyt 30 ohi? Entä miten sijoittuu 20 tai 13?

    Johonki-palvelu edellyttää kausikorttia, eikä itselläni sellaista ole.

    Hyvää joulua forumin väelle!

  4. #19
    Rasbelin avatar
    Liittynyt
    05.07.2005
    Sijainti
    Finn Köztársaság
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Johonki-palvelu edellyttää kausikorttia, eikä itselläni sellaista ole.
    Arvokorttikin riittää.

  5. #20
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bassman Näytä viesti
    Matkustajamäärät voisivat jatkossa enetä mittavamminkin, mikäli jonossa ajelusta päästäisiin vuoroväleiltään porrastettuun liikennöintiin pääväylien kohdalta. --

    Nyt tilanne on se, että pääväylillä vuorovälit ovat harvoja, kunnes autoja tulee 2-4 jonossa yht´aikaa.
    Tällainen kommentointi ei minun(kaan) mielestä ole ajan tasalla. Näille asioille on saatu paljonkin parannusta aikaan kuluvan vuoden aikana.

    Pakko sanoa, että on muuten erinomaisen vaikeaa sovittaa yksityisten ja TKL:n aikataulut yhteen niillä suunnilla joihin molemmat ajaa. Esimerkkinä mainittakoon nämä linjastojärjestelyt linjoilla 1, 18, 19 ja 26. Piti näet ottaa huomioon tasavälistys Haukiluomassa, Tesomalla ja Atalassa. Sen lisäksi tähän palettiin piti sovittaa linja 71 ja Multisillan suunta sekä ylöjärveläiset Lamminpään osalta. Väittäisin, että tässä onnistuttiin kuitenkin erinomaisen hyvin tehtävän luonteeseen nähden. Ainahan voi kuitenkin asioita parantaa ja pitkäjänteinen suunnittelutyö näyttää tuottavan tulosta, vähitellen...
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  6. #21
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Jouluaaton matkustajamäärät ovatkin hauskaa luettavaa Hautausmaat ja sairaalat ym. näkyvät selvästi pienenä piikkinä tietyillä linjoilla:

    1: 543
    2: 306
    3: 148
    7: 96
    10: 54
    12: 81
    13: 477
    15: 238
    16: 538
    17: 194
    18: 740
    21: 194
    22: 722
    23: 650
    25: 406
    26: 486
    27: 353
    28: 260
    29: 137
    30: 455

    yht. 7078
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  7. #22
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Jouluaaton matkustajamäärät ovatkin hauskaa luettavaa
    Kunpa tänne YTV-alueellekin saataisiin tuollainen seuranta, olisi mielenkiintoista seuarilla noita matkustusmääriä!
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #23
    bassman avatar
    Liittynyt
    29.09.2005
    Viestejä
    82

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Tällainen kommentointi ei minun(kaan) mielestä ole ajan tasalla. Näille asioille on saatu paljonkin parannusta aikaan kuluvan vuoden aikana.

    Pakko sanoa, että on muuten erinomaisen vaikeaa sovittaa yksityisten ja TKL:n aikataulut yhteen niillä suunnilla joihin molemmat ajaa. .... Väittäisin, että tässä onnistuttiin kuitenkin erinomaisen hyvin tehtävän luonteeseen nähden.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer Näytä viesti
    Saanen pyytää täsmennystä ongelmaan? Tietääkseni tätä seikkaa on yhtä hyvin kuin linjojen suoristamistakin pyritty parantamaan.... Asian suhteen on tehty jo niin hyvää työtä ettei ilman hyviä perusteita kannattaisi lähteä valittamaan.
    No on se sitten hyvä, että kaikki toimiikin jo hienosti.

    ....Ainakin asian harrastajien mielestä...

    että, mitäs tässä sitten kritisoimaan. Kaikki on jo kunnossa.

  9. #24
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bassman Näytä viesti
    No on se sitten hyvä, että kaikki toimiikin jo hienosti.

    ....Ainakin asian harrastajien mielestä...

    että, mitäs tässä sitten kritisoimaan. Kaikki on jo kunnossa.
    Nyt ei pokerinaama enää pitänyt, repsahdin hersyvään nauruun... Kiitos "bassmanin" kommentin ;-)

    Toisin sanoen, yhdyn kirjallisen tuotannon osalta edelliseen puhujaan täysin.
    Elämä on, mikset sinäkin?

  10. #25
    bassman avatar
    Liittynyt
    29.09.2005
    Viestejä
    82

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Nojoo.

    Tää palsta on sittenkin väärä paikka yrittää avata keskustelua asiasta.

    On vähän niinkuin suomalainen nato-keskustelu.

  11. #26
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Joulukuu: 1 711 999 matkustajaa TKL:n linjoilla.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  12. #27

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Onko tuo siis vähän vai paljon? Tuo on kai aika vähän muihin syksyn kuukausiin verrattuna, mutta entä vuoden takaiseen joulukuuhun verrattuna?

    Saisiko vähän suhteutusta pliis, niin osais arvioida missä mennään..

  13. #28

    Liittynyt
    06.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    263

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Onhan tuokin sentään lähes syyskuun tasoinen lukema. Uskoisin siis että ihan mukavasta asiakasmäärästä on vielä kyse

  14. #29
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Tammikuu 2007 päättyi lukemaan 1 985 833. Eli kun ottaa huomioon kuun alkupuolen hiljaisemman jakson, oli matkustuksen volyymi ihan marraskuun luokkaa.

    Linja 14: 2424 matkustajaa
    Linja 31: 3865 matkustajaa
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  15. #30
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1655

    oletus Vs: Matkustajamäärien seuranta

    Ja helmikuun lukemat olivat kuukauden lyhyydestä ja hiihtolomasta johtuen hieman tammikuuta pienemmät:

    1 910 003

    14: 3710
    31: 7035
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. 3 ja 7 matkustajamäärien vähentyminen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 16.02.2007, 18:46

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •