Pienituloisten kuukausilippu

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,572
Aamulehdessä 13.10.2006 kerrottiin tamperelaisvaltuutettujen Linzin matkasta ja sieltä tulleista ideoista seuraavasti:
AL sanoi:
Valtuusto tuo aktiivipassin tuliaisina Itävallasta

Joukkoliikenne: Tamperelaiset valtuutetut lupaavat, että kymmenen euron kuukausilippu pienituloisille otetaan budjettikäsittelyyn jo ensi vuonna.

Linzissä vieraillut Tampereen valtuusto innostui kaikkein pienituloisimmille suunnatusta aktiivipassista. Ensi vuoden alusta linziläiset saavat kuukauden lipun joukkoliikennevälineisiin kymmenellä eurolla, jos käteen jäävät tulot ovat tuhat euroa tai vähemmän
Aamulehden haastattelussa valtuuston ryhmänjohtajat päättivät, että aktiivipassi otetaan käsittelyyn, jo seuraavaan budjettiin
...
Tampereella tuloraja harkitaan erikseen. Jari Heinosen mielestä tuloraja voisi olla nykyisen köyhyysrajan tietämillä, eli 770 eurossa.
Ryhmänjohtajat tuumasivat, että passi lisäisi joukkoliikenteen käyttöä.
 
killerpop sanoi:
Aamulehdessä 13.10.2006 kerrottiin tamperelaisvaltuutettujen Linzin matkasta ja sieltä tulleista ideoista seuraavasti:

Kätevää. Ne köyhät, jotka ovat tähän asti säästäneet rahaa matkustamalla pyörällä ja kävellen, voivat tämän jälkeen hypätä bussin kyytiin. Tosin kansanterveydellisesti tämä voi olla huonokin asia. Joukkoliikenteen matkustajamäärien kannalta kuitenkin positiivinen. Tästä päästäänkin Anteron toisessa keskustelussa esille tuomaan asiaan, eli haluammeko joukkoliikenteeseen matkustajaksi työttömiä ja pakolaisia, vaikka ne nostavatkin matkustajalukuja. Minusta parempi on heidänkin päästä ihmisten ilmoille, etteivät jää masentumaan, ryyppäämään ja rällästämään lähiöihin muun aktiviteetin puutteessa.
 
Niin, paljonkohan tällainen lippu vähentäisi pummilla matkustamista pääkaupunkiseudulla!? ;)
 
Oletettavasti tuo koskisi myös opintorahalla+asumistuella kitkuttelevia tamperelaisia opiskelijoita. Ihan kannatettavaa sinänsä, monet opiskelijat eivät käytä bussia nimenomaan hintansa takia, jo 33 e kuukausilippu on liikaa heille.

Millä tavalla sitten lasketaan, että henkilö on pienituloinen? Lasketaanko se esim. edellisen vuoden aikana kertyneiden tulojen keskiarvon perusteella (jaettuna kahdellatoista), vai joka kuukausi erikseen? Eli häviäisikö alennus kesäkuukausilta, jos kävisi töissä?
 
Tulonjaot otetaan huomioon jo veroprogressiossa. Älytöntä lisätä byrokratiaa, tuloloukkuja ja lippujärjestelmien sekavuutta tuolla tavalla.

Joukkoliikennematkustamisen profiilikaan ei tuosta kauheasti nouse. Ne jotka mieltävät joukkoliikenteen sosiaalipalveluksi ja joilla on huono itsetunto pysyvät edelleen autoissaan vaikka kaikki rahat menisi.
 
Viimeksi muokattu:
edsel sanoi:
Ne jotka mieltävät joukkoliikenteen sosiaalipalveluksi ja joilla on huono itsetunto pysyvät edelleen autoissaan vaikka kaikki rahat menisi.
Tuohon viitaten, jos vain on mahdollisuutta lukea päivän Aamulehteä jossain, kannattaa katsoa uutisessa oleva kuva Tampereen kaupungin valtuutetuista ja tammikuussa valtaan astuvasta pormestarista linziläisessä spårassa. Timo P. Niemisen ilme ja asento on nimittäin sangen kärsivä - näkee hyvin, mitä pormestarimme ajattelee joukkoliikenteestä. :(

Eräästä blogista lainattua:
Herra pormestarin mukaan liikennettä ei tule kehittää vain joukkoliikenteen näkökulmasta vaan keskustaan ja kauppoihin on kuulemma päästävä myös autolla. Yksityisautoilu ei ole ongelma vaan kuuluu nykyaikaan, että ihmisillä on entistä enemmän autoja. Pitää kunnioittaa heidän valinnanvapauttaan, toteaa herra pormestari Timo P. Nieminen.
Toki mies on aikalaisensa, 60-luvun smithpolvismoottoritiefantasmat vain eivät kuulu enää nykyaikaan, joka on siis 2000-luku.
 
kemkim sanoi:
Joukkoliikenteen matkustajamäärien kannalta kuitenkin positiivinen.
Tällä logiikallahan Tampereella voitaisiin vaikka lisätä koulupäiviin yksi tunti lisää. Lisätunnin ajan koululaiset matkustelisivat bussilla (ilmaiseksi toki), niin johan saataisiin matkustajamäärät nousuun. ;)

Todennäköisesti uudistus ei ainakaan lisää lipputuloja. Maksakoot sossu avustusta pienituloisten matkoihin, jos on tarvetta. Joukkoliikenteen varoista niitä ei pitäisi rahoittaa.
 
Takaisin
Ylös