Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä, kesäkausi 2018

Pirkanmaan Tilausliikenne on hankkinut Veolialta Volvo 8700 teliauton, nopeasti katsottuna rekisterinumero oli CHL-675. On Pirtil #16
 

Liitetiedostot

  • pirtil16.jpg
    pirtil16.jpg
    37.9 KB · Lukukerrat: 945
2.8.

TKL #17/11B
Ohitti Pyynikintorin 22:32 etukilvessä 11B RAHOLA ja sivukilvessä informatiivinen 11B RAH.

Tuollaista linjaa ei tiettävästi kesäaikataulukaudella ole edes. No eipä ole ko Ikaruskaan kesällä liiemmin linjahommissa ollut, pitkästä aikaa.
 
3.8
Siirtokilvissä (jotka hädintuskin näkyi) ollut bussi jonka kyljessä näytöllä luki Turbuss meni tänään Hallilan läpi kohden Hervantaa.

Pikkaisen on samea viimeinen kuva mutta mikähän se olisi, Hervannan valtaväylää kulki ja mielestäni väritys ja renkaiden koko oli outo
 

Liitetiedostot

  • Image.jpg
    Image.jpg
    88.5 KB · Lukukerrat: 733
  • Image (1).jpg
    Image (1).jpg
    136.7 KB · Lukukerrat: 703
  • Image (2).jpg
    Image (2).jpg
    31.3 KB · Lukukerrat: 710
Viimeksi muokattu:
Paunu hankki norjasta pari tuollaista volvoa. Ehkä skelleftebussilta? Väritys näyttää oudon kiiltävältä noin uutuuttaan ja kalpealta ilman tarroja. ;)
 
8.8.

TKL #114/5 (ZMJ-214)

Lisää uuden sukupolven Volvoja Tampereelle.

Tällä kertaa muutoksia on melkoinen määrä aiempien vuosien autoihin nähden: kolisevien sähköovien malli on vaihdettu, ilmastointia rukattu ja jopa penkkikankaan kuosia vaihdettu. Uutta on myös etuovi, joka on sähköinen ulospäin aukeava liukuovi.

Erityistä tässä autossa on kuitenkin se, että siinä on uudenlainen rahastuslaitteen Pusatec-etälukija käytössä. Kuljettajien uudempia vaaleita laitteita on jo aiemmin näkynyt ainakin TKL:n ja Pirkanmaan tilausliikenteen autoissa, mutta nyt muutos näkyy matkustajalle selkeämmin, kun se on ulotettu jo kortinlukijalaitteeseen. Lukijan ääni on mukavan vaimea kellon kilahdus vanhemman mallin piippaukseen verrattuna. Lisäksi lukijan näytöllä näkyvät tiedot lipun tyypistä ja voimassaoloajasta ovat entistä selkeämpiä kunnon näytöltä luettuna.

 
8.8.

TKL #114/5 (ZMJ-214)

Lisää uuden sukupolven Volvoja Tampereelle.

Tällä kertaa muutoksia on melkoinen määrä aiempien vuosien autoihin nähden: kolisevien sähköovien malli on vaihdettu, ilmastointia rukattu ja jopa penkkikankaan kuosia vaihdettu. Uutta on myös etuovi, joka on sähköinen ulospäin aukeava liukuovi.

Arvaanko pahasti väärin, että näissäkään ei ole USB-latausmahdollisuutta? Kuten ei ollut edellisessäkään sarjassa...
 
Näemmä uudistuksia on kuvista päätellen useita. Myös kattokanavat on uudelleen muotoiltu ja ilmastointilaitteesta voisi kuvan perusteella odottaa enemmänkin tehoja. Sähköovet lienee kuitenkin edelleen tamwaren käsialaa. Kaipa siellä on mietitty ahkeraan miten niistä saataisiin vähemmän kolisevia.

Onkohan solarikset numeroitu volvojen edelle? Niitäkin lienee lähiaikoina lupa odottaa saapuvaksi linjatyöhön...
 
Sähköovet lienee kuitenkin edelleen tamwaren käsialaa. Kaipa siellä on mietitty ahkeraan miten niistä saataisiin vähemmän kolisevia.

BUS 2018 -näyttelyssä esittelyssä olleessa 8900LE:ssä oli ainakin espanjalaisvalmistaja MASATS:n valmistamat ovet.
 
Arvaanko pahasti väärin, että näissäkään ei ole USB-latausmahdollisuutta? Kuten ei ollut edellisessäkään sarjassa...

Eipä tietenkään. Yksityisille niillä on jotain merkitystä, kun annetaan lisäpisteitä, mutta eiköhän tässä jatketa halvalla linjalla. TKL:llä oli myös hetken aikaa aiemmissa volvoissa ilmainen WiFi-kokeilu, josta siitäkin luovuttiin uudemmissa sarjoissa..

Myös kattokanavat on uudelleen muotoiltu ja ilmastointilaitteesta voisi kuvan perusteella odottaa enemmänkin tehoja.

Uudessa autossa on tietysti aina uuden auton tuoksu ja ominaisuudet, mutta massiivinen kompleksi auton keskiosan katossa on ainakin kokonsa puolesta ylivertainen aiempien mallien pieniin räppänöihin verrattuna. Puhallus tuntuu tosin myös ikkunanrajassa, hieman näkymättömissä. Saa nähdä millaiseksi muuttuu, kun TKL:n autoista jo suhteellisen tuoreissa 50-sarjan teli-Volvoissa on saanut tänä kesänä saunoa...

BUS 2018 -näyttelyssä esittelyssä olleessa 8900LE:ssä oli ainakin espanjalaisvalmistaja MASATS:n valmistamat ovet.

Nyt kun muistuu mieleen, niin keskiovien lasien alakulmassa oli sinisen kaaren kuva logossa, joka muistutti enemmän MASATS:n kuin Tamwaren logoa. Liekö kotimaisesta sitten hankkiuduttu eroon? Tamwaren ovissa on usein niiden yläosassa ollut selkeä Tamwaren logo, enkä usko, että sitäkään olisi muutettu.
 
Takaisin
Ylös