- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,370
Vuoden vaihtumiseen on vielä kaksi kuukautta aikaa, mutta jo tässä vaiheessa lienee sopivaa alkaa spekuloida TKL:n ja muiden liikennöitsijöiden ensi vuoden hankinnoista.
Mitä luulette, jatkaako TKL valitsemallaan tiellä hankkien K-Scaloja, vai joko alettaisiin harkita pitkästä aikaa myös nivelkalustoa, esim. Volvo 8700LEA-sarjan Low Entry-niveliä tai Volvo 7700LA-täysmatalia niveliä?
Miksi juuri niveliä? Vastaukseni: nivelkaluston telikalustoa suurempi seisomakapasiteetti tasaisi hieman aamuruuhkia, eli tuulilasikuormien synty ei olisi yhtä tavallista. Korkealattianivelten poistuttua meillä on enää 28 nivelautoa käytettävänä kuormitetuimmilla runkolinjoilla, mikä ei ole paljon. Sitä paitsi teliauton ohjattavuus on heikompaa kuin nivelen, eräskin kuski avautui minulle linjalla 17 Vehmaisten lenkistä ja kaarresäteistä...
Teliautoja tarvitaan vastaisuudessakin lisää, ja telit ovatkin useimmiten niveltä parempi vaihtoehto *-- olenhan tietoinen siitä, että nivelauton osto ja ylläpito on kalliimpaa kuin teliauton. Mutta nivelautoreserviä pitää ylläpitää kaikkein suurimman kuormituksen linjoja varten niin kauan, kunnes niiden tilalla on raideliikennettä. Vanhemmat matalalattianiveletkin poistettaneen seuraavien 5-10 vuoden aikana käytöstä. Sitä paitsi olisi surullista, jos Tampereen nivelautot kokisivat saman kohtalon kuin rollikat reilu 30 vuotta sitten. Itse asiassa nivelillä on jo pidempi historia Tampereella kuin mitä rollikoilla ehti olla.
...
Entäs sitten lyhyt kalusto, Scalaa toisensa jälkeen, vai onko jotain uutta varteenotettavaa pätkäkalustoa tullut markkinoille? Entä seutuliikennöitsijät, joko Paunu pitää tauon kalustohankinnoissa, hankkiiko Länskä vuorostaan uutta lähiliikennekalustoa lisää?
Mitä luulette, jatkaako TKL valitsemallaan tiellä hankkien K-Scaloja, vai joko alettaisiin harkita pitkästä aikaa myös nivelkalustoa, esim. Volvo 8700LEA-sarjan Low Entry-niveliä tai Volvo 7700LA-täysmatalia niveliä?
Miksi juuri niveliä? Vastaukseni: nivelkaluston telikalustoa suurempi seisomakapasiteetti tasaisi hieman aamuruuhkia, eli tuulilasikuormien synty ei olisi yhtä tavallista. Korkealattianivelten poistuttua meillä on enää 28 nivelautoa käytettävänä kuormitetuimmilla runkolinjoilla, mikä ei ole paljon. Sitä paitsi teliauton ohjattavuus on heikompaa kuin nivelen, eräskin kuski avautui minulle linjalla 17 Vehmaisten lenkistä ja kaarresäteistä...
Teliautoja tarvitaan vastaisuudessakin lisää, ja telit ovatkin useimmiten niveltä parempi vaihtoehto *-- olenhan tietoinen siitä, että nivelauton osto ja ylläpito on kalliimpaa kuin teliauton. Mutta nivelautoreserviä pitää ylläpitää kaikkein suurimman kuormituksen linjoja varten niin kauan, kunnes niiden tilalla on raideliikennettä. Vanhemmat matalalattianiveletkin poistettaneen seuraavien 5-10 vuoden aikana käytöstä. Sitä paitsi olisi surullista, jos Tampereen nivelautot kokisivat saman kohtalon kuin rollikat reilu 30 vuotta sitten. Itse asiassa nivelillä on jo pidempi historia Tampereella kuin mitä rollikoilla ehti olla.
...
Entäs sitten lyhyt kalusto, Scalaa toisensa jälkeen, vai onko jotain uutta varteenotettavaa pätkäkalustoa tullut markkinoille? Entä seutuliikennöitsijät, joko Paunu pitää tauon kalustohankinnoissa, hankkiiko Länskä vuorostaan uutta lähiliikennekalustoa lisää?