Uudet bussit 2007

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Vuoden vaihtumiseen on vielä kaksi kuukautta aikaa, mutta jo tässä vaiheessa lienee sopivaa alkaa spekuloida TKL:n ja muiden liikennöitsijöiden ensi vuoden hankinnoista.

Mitä luulette, jatkaako TKL valitsemallaan tiellä hankkien K-Scaloja, vai joko alettaisiin harkita pitkästä aikaa myös nivelkalustoa, esim. Volvo 8700LEA-sarjan Low Entry-niveliä tai Volvo 7700LA-täysmatalia niveliä?

Miksi juuri niveliä? Vastaukseni: nivelkaluston telikalustoa suurempi seisomakapasiteetti tasaisi hieman aamuruuhkia, eli tuulilasikuormien synty ei olisi yhtä tavallista. Korkealattianivelten poistuttua meillä on enää 28 nivelautoa käytettävänä kuormitetuimmilla runkolinjoilla, mikä ei ole paljon. Sitä paitsi teliauton ohjattavuus on heikompaa kuin nivelen, eräskin kuski avautui minulle linjalla 17 Vehmaisten lenkistä ja kaarresäteistä... :rolleyes:

Teliautoja tarvitaan vastaisuudessakin lisää, ja telit ovatkin useimmiten niveltä parempi vaihtoehto *-- olenhan tietoinen siitä, että nivelauton osto ja ylläpito on kalliimpaa kuin teliauton. Mutta nivelautoreserviä pitää ylläpitää kaikkein suurimman kuormituksen linjoja varten niin kauan, kunnes niiden tilalla on raideliikennettä. Vanhemmat matalalattianiveletkin poistettaneen seuraavien 5-10 vuoden aikana käytöstä. Sitä paitsi olisi surullista, jos Tampereen nivelautot kokisivat saman kohtalon kuin rollikat reilu 30 vuotta sitten. Itse asiassa nivelillä on jo pidempi historia Tampereella kuin mitä rollikoilla ehti olla.

...

Entäs sitten lyhyt kalusto, Scalaa toisensa jälkeen, vai onko jotain uutta varteenotettavaa pätkäkalustoa tullut markkinoille? Entä seutuliikennöitsijät, joko Paunu pitää tauon kalustohankinnoissa, hankkiiko Länskä vuorostaan uutta lähiliikennekalustoa lisää?
 
Entäs sitten lyhyt kalusto, Scalaa toisensa jälkeen, vai onko jotain uutta varteenotettavaa pätkäkalustoa tullut markkinoille? Entä seutuliikennöitsijät, joko Paunu pitää tauon kalustohankinnoissa, hankkiiko Länskä vuorostaan uutta lähiliikennekalustoa lisää?

Länsilinjojen osalta on vielä tämän vuoden autohankinnat kesken. Kahta Volvoa odotellaan vielä ja käsittääkseni ovat samanmoisia Volvo 8700:ia kuin mitä kesällä tulleet.

TKL:n hankinnoissa nivelautot ovat aika poissuljettu asia.
 
Vuoden vaihtumiseen on vielä kaksi kuukautta aikaa, mutta jo tässä vaiheessa lienee sopivaa alkaa spekuloida TKL:n ja muiden liikennöitsijöiden ensi vuoden hankinnoista.
Niin, olisihan se kivaa saada uusia niveliä. Mutta nykytilanteessa niiden hankkimiseen ei ole mitään järkevää syytä, jos ajatellaan kokonaistaloudellisuutta - ja miksi ei ajateltaisi. Tampereen seudun joukkoliikenteessä eletään nyt suurten muutosten aikaa. Nivelkaluston hankkimiseen ei muutenkaan liene tarvetta, jos nämä mahdolliset tuulilasikuormat ovat joillakin muilla ratkaisuilla helpotettavissa. Jos matkustajamäärät alkavat merkittävästi lisääntyä, niin ehkä vasta siinä tapauksessa voisi TEORIASSA alkaa harkitsemaan nivelbussihankintoja.

KUB-Scalat ovat edelleen lähestulkoon varma vaihtoehto nykyisessä tilanteessa. Ja jos kapasiteettia halutaan lisää, täytyy muistaa että teliversiota on saatavissa myös 53-paikkaisena - Concordiahan hankki 3 kappaletta tällaisia autoja hiljattain.

Mikä sitten on tämän hetken tarve? Jätti-Wiimat poistunevat talven kuluessa, joten 6 teliä taitaa vähintään tulla. Pätkien osalta tilanne on jo parempi, sillä vanhimmathan ovat vuodelta -93. Muutenkaan niistä ei ole nyt pulaa, joten on hyvinkin mahdollista että telejä voisi tulla enemmänkin kuin tuo 6 kappaletta. Aika näyttää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
TKL:lle on ensi vuoden talousarvioehdotuksessa varattu 1,4 milj. euroa uusien bussien hankintoihin. Alun perin summa oli 2,2 miljoonaa, millä olisi todennäköisesti saatu tuotantosopimuksen edellyttämä 10 uutta, mutta jälkikäteen summasta lohkaistiin pois 3 - 4 bussin hinta.
 
Länsilinjat #93 (B7RLE /8700LE) on saanut ylleen Osuuspankin mainosteipit ja joulun jälkeen odotellaan tulevaksi autoa #90.
 
Ilmeisesti tulossa linjan 50 kalustoksi korvaamaan autoja 13, 15, (17,) 19 ja 22? Siis nuo kaksi ja aiemmin hankitut 91 ja 92.
 
Osittain ehkä , mutta eihän noista aiemmista viiskymppistä aja kuin toinen.

Lisäksi toinen Scaloista on jo viiskymppisen vakiokamaa. Sitäpaitsi Aamulehti yms. paikalliset jo uutisoivatkin uusista Ylöjärven suunnan aikatauluista ja siitä, että ensi viikon tiedotustilaisuuksissa on mahdollisuus bongata" uusi matalalattia-auto" Ylöjärvellä- joten eiköhän nuo mene 50/50 . Älä siis nuolaise/tee johtopäätöksiä liian aikaisin
 
Osittain ehkä , mutta eihän noista aiemmista viiskymppistä aja kuin toinen.
Eipä niin, mutta #92:n sijoittaminen 50:n vakiokalustoksi on vain järjestelykysymys. ;)

Lisäksi toinen Scaloista on jo viiskymppisen vakiokamaa. Sitäpaitsi Aamulehti yms. paikalliset jo uutisoivatkin uusista Ylöjärven suunnan aikatauluista ja siitä, että ensi viikon tiedotustilaisuuksissa on mahdollisuus bongata" uusi matalalattia-auto" Ylöjärvellä- joten eiköhän nuo mene 50/50 . Älä siis nuolaise/tee johtopäätöksiä liian aikaisin
AL:n juttua en bongannutkaan, milläs tavalla Ylöjärven taulut muuttuvat? Todennäköistä on toki, että LL jakaa uudet bussit tasasesti linjoille 8x ja 50, OP-mainosbussi taitaa tosin tulla 50:lle, kuten aiemminkin.
 
Ylöjärvelle on tulossa ruuhkiin 10 minuutin vuorovälit. Tämän takia mitään paikkureita ei lähdetä poistelemaan nyt, vaikka uusia Volvoja taas tuleekin.

Toivoa sopii että ensi vuonna näitä Volvoja tulisi vähintään toiset 4 lisää, hyvästä paikkurikalustosta kun länskällä on edelleen suuresti pulaa ;)
 
Mikäpä olisi parempaa tekemistä jouluaattona kuin käydä kuvaamassa uutuus linjalla? Kuvia löytyy sisältä ja ulkoa Joulukuun kuvista

Länsilinjat #93: FHX-993, Alusta YV3R6K6277A118174 (B7RLE), Kori 3553 (8700LE).

Erona tiettävästi aiempiin #91 ja #92 tiheämpi perä, joten tässä on kaupunkivälitykset.
 
Mikä muuten on syynä sille, että pääkaupunkiseudulla Volvon 8700:t valtaavat alaa, mutta TKL:n kalusto vahvistuu edelleen vain ja ainoastaan Scanian Scaloista?
 
Mikä muuten on syynä sille, että pääkaupunkiseudulla Volvon 8700:t valtaavat alaa, mutta TKL:n kalusto vahvistuu edelleen vain ja ainoastaan Scanian Scaloista?
Ehkä lähinnä se, että kun yhdelle tielle on lähdetty, ei sitä kokonaistaloudellisessa mielessä kannata toiseksi vaihtaa.

Ottaisin minä kyllä mahdolliset 8700LE:t ilomielin vastaan, jos sellaisia TKL:n rivistöön olisi tulossa - tarjoavathan ne huikan mukavempaa kyytiä kuin Scalat. Jousitus ei pompota ja istuimetkin ovat mukavempia jne...
 
Liikennelaitoksen toimitusjohtaja on tehnyt 15.2.2007 hankintasopimuksen viiden linja-auton alustan hankinnasta Oy Scan-Auto Ab:lta ja hankintasopimuksen viiden linja-auton korin hankinnasta Lahden Autokori Oy:n kanssa.
 
Tkl hankkii samanlaisia scaloja, kun viime vuonna paitsi ne on 30cm pitempiä sen takia, että saatais eteen lisää jalkotilaa, minun tiedon mukaan. Numerot pitäis olla 271-275.
 
Tkl hankkii samanlaisia scaloja, kun viime vuonna paitsi ne on 30cm pitempiä sen takia, että saatais eteen lisää jalkotilaa, minun tiedon mukaan. Numerot pitäis olla 271-275.
Vaan oliskos kuitenkin kyse siitä, että istumapaikkoja näihin tulis 52 tai 53...? Ja jos en aivan väärin nyt käsitä, uutuudet sijoitetaan pääasiassa linjalle 16, jolle uusia autoja ja kapasiteettia tarvitaan.
 
Takaisin
Ylös