Tampereen liikennekaaos 1.11.2006

Liittynyt
11 Elokuu 2005
Viestit
224
Vs: Uudet bussit 2007

Tämän poikkeuspäivän satoa. Olin tänään Kangasalla Suoraman pysäkillä kolmen maissa vaille bussikyytiä keskustaan. Pysäkit olivat aivan täynnä Paunun linjan 70 odottajia ja noin tunnin odottelun aikana niitä menikin sinne itäänpäin 5 kappaletta, joista 3 ekaa jonossa tyhjinä.

Takaisinpäin niitä ei vain kuulunut, ja päivän kuulopuheidenkin mukaan nimenomaan aina yleensä niin luotettava Paunu oli se , joka ei koko tämän pyrypäivän aikana saanut rivejään järjestykseen vaan autot paikkurissa kulkivat koko päivän ihan miten sattuu ja maine kusi aika lailla...


Miksi pitää tyhjänä vetää jonossa toiselle päättärille asti kaikki myöhässä kulkevat autot, vaikka nähdään, että matkalla on ruuhkaan asti toiseen suuntaan menijöitä??? Missä vara-autot???

Pelastus saapui kuitenkin lumimyräkän keskeltä eli täällä kyseenalaistettu kesähankinta eli Luopparin ex-Oras Leyland toi urhoollisesti kauhean lastin väkeä Treelle. Muutenkin näytti silti , että esim. Jätti-Wiimat ja Omnit kulkivat TKL:llä suht ajallaan, mutta näitä lasista ja sokerista tehtyjä Scaloja ei juuri näkynyt missään muualla kuin jonossa Keskustorilla yrittämässä liikkeelle....

Eli on se vaan kummaa, että tänne aina vaan ostetaan noita leikkiautoja unohtaen se tosiasia, että muutaman kerran talvessa keli yllättää ja silloin tarvitaan semmoista kalustoa, mitä Pohjolassa tarvitaan...

Länskällä näytti homma jopa suhtkoht pelaavan, kun on reservissä erilaisia vanhanajan oikeita busseja..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit 2007

Miksi pitää tyhjänä vetää jonossa toiselle päättärille asti kaikki myöhässä kulkevat autot, vaikka nähdään, että matkalla on ruuhkaan asti toiseen suuntaan menijöitä??? Missä vara-autot???

Vara-autoja olisi varmaan ollut, mutta Kerropas Ozzy mistä Paunu, tai mikään muukaan firma yhtäkkiä kaivaa esim. kymmenen kuljettajaa ajamaan ylimääräisiä vuoroja? Omalla työpaikalla, joka on suurinpiirtein Paunun kokoinen, on aamuisin kaksi päivystäjää, ja iltapäivällä yksi, niillä ei montaa ylimääräistä autoa ajeta. Ja varsinkin kun päivystäjän tehtäviin kuuluu myös rikkinäisten autojen vaihto ym. hommaa... Ja ylimääräisistä autoista harvemmin on apua, kun suurin osa ajasta menee ruuhkassa seisomiseen.

Pitäisikö Paunun tästä lähtien alkaa seisottamaan paria autoa ja kuljettajaa päätepysäkeillä siltä varalta että tulee joku hässäkkä? Siitähän ei tulisi yhtään lisää kuluja jotka sitten näkyisivät lippujen hinnoissa?

Muutenkin näytti silti , että esim. Jätti-Wiimat ja Omnit kulkivat TKL:llä suht ajallaan, mutta näitä lasista ja sokerista tehtyjä Scaloja ei juuri näkynyt missään muualla kuin jonossa Keskustorilla yrittämässä liikkeelle....

Eräs toinen havainnoitsija kyllä kertoi, että ne olivat nimenomaan TKL:n nivelet, jotka olivat jumissa mikä missäkin mäessä. Telillä sentään pääsee yleensä taaksepäin ottamaan lisää vauhtia, mutta nivelen peruuttamien liukkaassa mäessä on samanlaista arpapeliä kuin lottoaminen, ja yleensä päättyy siihen että auto on linkussa keskellä tietä/ojassa, eikä lähde siitä kuin hinausautolla.
 
Viimeksi muokattu:
Aamulehteen kerättiin joitakin lukijoiden lähettämiä kokemuksia, jotka löytyvät täältä

"Työmatka Härmälästä" oli tuttu mullekin, satuin oleen siinä autossa joka meni tuulilasikuormassa jo Pirkkalan Killosta alkaen, kun kyytiin tuli aikaisemman vuoron matkustajat, joka juuttui Nesteen pysäkille. Tuo Rantaperkiön mäessä ollut auto itseasiassa oli TKL #205, joten ei ne jätti-wiimat sen paremmin pärjänneet.

Kaaos on liian lievä sana kuvaan sitä, mitä täällä koettiin. Ajamattomien vuorojen määrä ei oikeastaan osannut yllättää, pikemminkin yllätti se, kuinka paljon vuoroja pystyttiin ajamaan, vaikka väylät tukossa ja kalustoa poissa pelistä.

Aamuruuhkassa juuri juuttuneiden rekkojen määrä sai liikenteen seisahtuun ihan kokonaan. Hatanpään valtatiellähän niitä oli muutama ja pari oli paikallaan ilmeisesti muuten vain odottelemassa ajokaistoilla vuoroaan ilman ohjastajiaan (Tammer-Auton/Lokomon risteys).
 
Arvon herra Ozzy:llä on kyllä aina kovasti intoa arvostella erilaisia asioita, mutta miten olisi jos kertoisit joskus vaikka ihan omin sanoin RATKAISUJA näihin pohtimiisi ongelmiin. Olisi nimittäin mielenkiintoista tietää, miten ihmeessä vaikkapa Nokian päähän ruuhkaan/lumen helvetilliseen määrään juuttuneet autot saataisiin silmänräpäyksessä hoidettua (ruuhkan, lumihankien ym läpi) noin 50 km päähän vaikkapa Kangasalle noutamaan siellä odottavia matkustajia? Mikäli siihen joku mahdollinen konsti olisi olemassa, en epäile hetkeäkään etteikö sitä olisi käytetty...

Itse kävin heti aamutuimaan eilen ajelemassa mm. linjoja 61 sekä 70 (Nokialle), eikä ollut mitään ongelmaa liikkua, vaikka autona oli pikkupyöräinen B10BLE Volvo. Aamupäivän aikana (klo 06 - 12) tulin nähneeksi lukemattoman määrän TKL:n kalustoa juuttunena mikä minnekin, mm. 2 kpl jätti-Wiimoja, noin kymmenen matalaa niveltä, sekä jokusen matalan telin. Kiinni oli juuttuneena myös Paunun autoja, enkä jaksa uskoa että minkään muunkaan liikennöitsijän kalusto olisi tuolta kohtalolta eilisen kaltaisessa kelissä täysin välttynyt.

Mielenkiintoinen on myös joidenkin kansalaisten olettamus, että "kun oma auto juuttuu hankeen, voi aina mennä bussilla". Tälläkin kertaa taisi käydä niin, että bussiin, takseihin ja juniin pyrkivien matkustajien määrä moninkertaistui vain ja ainoastaan siksi että se oma henkilöauto ei liikahtanutkaan hangesta. Tästä seuraa se, että väkeä on pysäkit täynnään ja vaikutus tuplaantuu, triplaantuu tai jotain sinne päin jo ilman "lisämatkustajia" koska osa vuoroista on jumissa ruuhkassa, lumipenkassa tai muuta vastaavaa.

Ymmärrän kernaasti, että vuorojen eilisen kaltaisesta myöhässä olosta tai ajamattomuudesta hermostutaan, mikäli kyseessä olisi vaikkapa autojen tielle hajoamisesta johtuvat vuororikot. Silloin syyttävän sormen voisi kohdistaa vaikkapa liikennöitsijöiden huolto/korjaamotoiminnan suuntaan. Tiistai- ja keskiviikkopäivien kaltaisen kelin vallitessa on mielestäni varsin kohtuutonta syyttää liikennöitsijöitä, ne kun eivät valitettavasti mahda luonnonvoimille mitään. Ei, vaikka varmasti niin usein tahtoisivatkin. Eikä taida esimerkiksi VR olla yhtään sen ylivoimaisemmassa asemassa luonnonvoimia kohtaan?

Ps. Tarkoitukseni ei todellakaan ole puolustella mitään yksittäistä liikennöitsijää tai laitosta, vaan tuoda julki joltain osin todellisuuteenkin perustuva mielipiteeni siitä, mitä tuon kaltaisille luonnonmullistuksille voidaan liikennöitsijän toimesta tehdä. Kuten "tkp" aiemmin totesi, on täysin mahdotonta saada liikenteeseen sormia napsauttamalla useita vara-autoja saati sitten niihin kuljettajia. Pelkästään siinä, että kaikkiin varsinaisiin vuoroautoihin saadaan tuollaisella kelillä kuljettajat ajoissa, on täysi työ. Valitettavasti kun meidän kuljettajienkin täytyy ensin jollain konstilla päästä sinne työpaikalle, ennen kuin yksikään linjavaunu, juna tai taksi liikahtaakaan leposijastaan.

Ps. 2. Eilisen kaltaisessa kelissä on lopulta aivan sama, onko auto matalalattiainen vai ei. Liikuttaessa tiellä, missä on lunta 10-40 senttiä milloin missäkin kohtaa, on kokolailla lottoa päästäkö perille vai juuttuako kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Arvon herra Ozzy:llä on kyllä aina kovasti intoa arvostella erilaisia asioita, mutta miten olisi jos kertoisit joskus vaikka ihan omin sanoin RATKAISUJA näihin pohtimiisi ongelmiin.

Ei se ole minun asiani pohtia niitä ratkaisuja. Itse olen päivätyöni jo työmaailmassa tehnyt ja toimin vaan enään parissa rakennusfirmassa hallituksen puheenjohtajan ominaisuudessa ja rahakirstun vartijana. Mutta kai
silti harrastajana ja työmaillani tuolla Kangasalan suunnassa ihan arkipäivisin
joka päivä käyvänä matkustajana olen oikeutettu mm. sinua arvostelemaan, jos arvosteluun aihetta löytyy. Ja itse olet kirjoitellut mm. iltapäivälehtien yleisönosastoja myöten pääkaupunkiseudun kuljetusjärjestelyistä innoituksen puuskassa.

Kuten jo alkuperäisessä viestissäni sanoin , niin Paunua kohtaan, mulla ei muuta kuin hyvää palautetta annettavana, ja siellä on paljon tuttujanikin töissä. Eilinen ei vaan toiminut , kuten ei vielä tänäänkään- lähtivät molemmilta päättäreiltä nuo seitenkymppisen Scalat aivan miten sattuu. Ja tuo viestini oli lohkaistu uudeksi ketjuksi Moderaation toimesta, vaikka sen alkuperäinen eilinen tarkoitus oli kritisoida omalla tavallaan näiden käyttäjien (eli matkustajien) vähemmän pitämien Scalojen hankkimista ja häiriöherkkyyttä. Jos leikkikalu on kuskista hieno, niin matkustajille lienee tärkeintä, että se toimii.

Itse asiassa en mielestäni ole tällä palstalla juurikaan niin paljon edes esiintynyt, että ansaisisin kuvaamasi "jatkuvan arvostelijan" arvonimen.

Sen sijaan olen mielellään todennut , että nimimerkki J-J , joka lensi mm. Ferrycomista jo aikaa sitten räyhäämisellään pois , on rauhoitellut omaa lapsellista kaikkia vihaavaa arvosteluaan - ja kirjoitellut ihan asiallisia ja asiapitoisia viestejä.

Tämä Kangasalan suunnan Paunu-keskustelu lienee eka kerta, kun olemme
samasta aiheesta Foorumoineet ja jääköön se ihan tähän.En halua kanssasi kinata.

Sen verran kuitenkin, että kaikki firmamme (5 kpl yhteensä) käyttävät paljon Paunun tilureita, ja aivan kuten tähänkin asti tilausta tehdessäni olen sanonut, että en haluaisi ketään kaikentietävää aggressionoviisia meidän ukkoporukkamme kuskiksi ( en ole toki ketään nimeltä sanonut, koska en nimiä edes tiedä enkä haluakaan tietää -vaan ainoastaan toivonut iäkkäämpiä miestä tai naista kuskiksi) -kaikkea hyvää sinulle ja laita aikataulu - ja lumenluontiongelmat kuntoon...
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kai silti harrastajana ja työmaillani tuolla Kangasalan suunnassa ihan arkipäivisin joka päivä käyvänä matkustajana olen oikeutettu mm. sinua arvostelemaan, jos arvosteluun aihetta löytyy. Ja itse olet kirjoitellut mm. iltapäivälehtien yleisönosastoja myöten pääkaupunkiseudun kuljetusjärjestelyistä innoituksen puuskassa.

No, näemmä halusit tämän(kin) asian viedä henkilökohtaisuuksiin ja kaivella vanhoja, muista yhteyksistä kuulemiasi versioita tarinan jatkeeksi :) Totta ihmeessä sinulla on oikeus arvostella minua kuten kaikkia muitakin, kuten sanoit "matkustajana, mikäli aihetta löytyy".

Totta myös, että kirjoitin taannoin Helsingin taksikeskuksen toiminnasta aidon ihmetykseni Helsingin Sanomiin (mitä en osaa mieltää iltapäivälehdeksi). Entisenä taksinkuljettajana ja taksiyrittäjänä en voinut käsittää silloin, enkä käsitä edelleenkään heidän silloista tapaansa toimia. Taksikeskuksen toiminta ei edistänyt asiakkaan, eikä myöskään taksinkuljettajan/-yrittäjän etua millään tavoin.

Jatka siis valitsemallasi tiellä, minne se sitten ikinä johtaakin... Kuvittelin että tämä foorumi olisi mainitsemaasi "Ferrycomia" sen verran älyllisemmin jäsenin (kuten myös moderaattorein) varustettu, että ei tarvitsisi sinunkaan lähteä kovasti arvostelemaan meikäläisen työntekoa tai muuta sellaista, mistä ilmeisesti et tiedä tuon taivaallista.

Asiaan... En mielestäni millään tavoin yrittänyt edellisessä viestissäni kinata kanssasi, vaan ihan kuten kirjoitukseni lopussa kerroin, tuoda oman mielipiteeni aiheesta esille. Ilmeisesti se oli kaltaisellesi, kaiken nähneelle ja kaiken kokeneelle vanhalle herralle liikaa? Niinpä päättelen, että lienee vallan turhaa koettaa keskustella kanssasi asialinjalla, koskapa et näemmä sillä linjalla kykene pysymään. Sitävastoin kerrot kokemuksen syvällä rintaäänellä, millainen "aggressionoviisi" olen :) Montako kertaa minulla mahdollisesti on ollut ilo palvella arvon herraa? Tai muuten olla tekemisissä tuollaisen herrasmiehen kanssa naamatusten. Enpä tiedä ainuttakaan, mutta vedä seuraavalla kerralla ihmeessä hihasta. Olisi suuri kunnia saada keskustella kasvotusten vaikkapa kahvin tai oluen äärellä tuollaisen fiksun ja filmaattisen aikuisen miehen kanssa, joka pystyy niin asiapitoiseen keskusteluun jopa tälläisellä "kasvottomalla" nettifoorumilla ;)

Mainitsit, että "Scalat ovat kuskille kivoja leikkikaluja, mutta matkustajille ei-pidettyjä". Omakohtaisesti voin kertoa, että todennäköisesti keskivertomatkustaja pitää Scaloista paljon enemmän kuin allekirjoittanut. Onhan ne toki uusia, sinällään helppoja työkaluja kaikin kohtuudella toivottavissa olevin mukavuuksin, mutta mieluummin valitsen vaikkapa muutaman vuoden vanhemman Volvon matalalattian työkaluksi, jos valintaan pääsen vaikuttamaan. Kohdalleni ei ole osunut kertaakaan Scalaa joka olisi jättänyt tielle minkään mekaanisen vian takia. Enkä ole kyllä kuullut matkustajilta muutenkaan ainoatakaan moitetta matalalattiabusseista, päinvastoin. Ilmeisesti heistä suuri osa kokee ne kuitenkin mukavammiksi matkustaa kuin vaikkapa 20 vuotta vanhat, meluisat mutta kohtuullisen toimintavarmat korkealattiaiset Wiimat ja Ajokit?

Ps. Tulinko edellisessä kirjoituksessani maininneeksi että itselläni olisi ollut lumenluonti- tai muita mainitsemiasi ongelmia? Olkoon tämä kaikesta huolimatta viimeinen yritys keskustella mistään asiasta kanssasi ASIALLISESTI, ilman että yrität vääntää ja kääntää tarinaa johonkin aivan muuhun kuin itse aiheeseen. Kuten itsekin kirjoitit, on sinulla lupa "arvostella jos siihen aihetta on". Niinpä ystävällisimmin pyydänkin, että mikäli sinulla on jatkossa huomautettavaa allekirjoittaneen työnteosta, esittänet väitteellesi jonkinlaiset perustelut. Kiitos siitä jo etukäteen.
 
Sorry muut lukijat-mutta en siltikään vastannut YV:llä.
, kuten ekana meinasin.

Itse en alunperinkään vienyt keskustelua henk.kohtaisuuksiin, enkä sitä tee nytkään. En ole arvostellut sinun tai kenenkään muun yksittäisen kuljettajan
työntekoa tai tekemättä jättämisiä, vaan Scaloja ja parin viime päivän ongelmia.

Itse otit tämänkin asian jostain syystä tyypilliseen tapaasi henk.koht ja mitä tulee kirjoitukseesi viime kesältä otin sen esiin vain siksi, koska annoit ymmärtää että arvostelu on jotenkin erikoinen äksyjen vanhojen ukkojen ominaisuus. Tuon juttusi luin Ilta-Sanomista, joka on samaa konsernia Hesarin kanssa ja julkaisee usein samoja mielipidejuttuja, joita Hesarikin on aiemmin julkaissut.

Kuten jo sanoin , en minulla ole pienintäkään mielenkiintoa jatkaa aiheesta
sen enempää, koska sinä sen nyt kylläkin käänsit väkisin henkilötasolle.
Minä en edes tuolla tiluriloppukaneetillakaan mitenkään sinua tai ammattiylpeyttäsi henk.koht. halunnut loukata ja mikäli olen niin tehnyt , niin pyydän anteeksi. Sen sijaan omalla reagoinnillasi vaan vahvistit taas sen ikuisen sukupolvien välisen kuilun olemassaolon, että jatkossakin matkustelen mieluummin leppoisan elämää nähneen tyypin, kuin särmikkään räjähdysherkän
tyypin kyydissä. Ja kuten totesin jo aiemmin, niin hyvää Joulua vaan sinullekin... ja case totally closed !
 
Ei vielä sittenkään ihan Closed, koska tänään tulin torille taas kerran seitsenkymppisellä Kangasalta ja istuin bussissa aika eteen, koska huomiota
kiinnitti eräs Paunun hlö, joka oli paikalla ilmeisesti lähinnä neuvomassa/ tai arvioimassa /kouluttamassa uutta kuskia. Bussi kulki pahasti myöhässä ja kuskiparka sai haukut useilta kyytiin nousseilta pitkin matkaa. Tosin tuossa Kaukajärven tienoilla aloimme saada kyytiin seuraavan vuoron odottajia, koska tämä vanhempi kaveri heiltä useimmilta ko.asiaa kysyi.

Torille saavuimme ja juttelin näiden molempien mukavien ja asiakaspalveluhenkisten paunulaisten kanssa. Aikataulusta olimme myöhässä 19 minuuttia, kun vuoroväli on 20 ja seuraava 70 olisi näin ollen pitänyt tulla minuutin sisään. Soittivat ko.autoon ja se oli silloin Messukylässä vasta tulossa, joten kyllä talvikeliaikataulu taitaa olla ainakin Treen suuntaan liian tiukaksi suunniteltu...
 
Tätä varten on PARAS-järjestelmä jonka olisi hyvä toimia luotettavasti, jotta näkisi onko bussi jo mennyt. Keskustorin katosten alle saisi myös tulla pikkunäytöt. Näin esim. 70 kohdalla näkisi, onko bussi lähtenyt keskustorilta ajallaan 2min sitten vai onko se juuri tulossa. (hämeenkadulle katsomalla sen myös näkee, mutta mahdollisisten lisäviivästysten vuoksi näyttötaulut olisivat hyväksi)
 
PARAS-järjestelmä on ihan ok.
Se ei vaan ymmärrä ainakaan odottajien näytöllä esim. vuoroa,joka on 19 min. myöhässä.- Kun sen lähtöaika meni, niin bussikin meni- aivan täysin huolimatta siitä, missä se Bussukka tosiasiassa on- tosin tästä en ole vakuuttunut, kyllähän se varmasti sen voisi näyttää, mutta se olisi huonoa mainosta.... hienon järjestelmän ovat poitsut luoneet, mutta kun ainoa paikka , jossa se toimii ja siitä on hyötyä ainakin toistaiseksi ovat bussissa sisällä jo olevat matkustajat, jotka näkevät näytöltä missä mennään... sekin on toki jo hieno palveluele tai jopa luksusta matkustajien suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
PARAS-järjestelmä on ihan ok.
Se ei vaan ymmärrä ainakaan odottajien näytöllä esim. vuoroa,joka on 19 min. myöhässä.
Vaikka tänään ei ollut liikennekaaos, tuli suoritettua bongailua sv:n kanssa. Paras-järjestelmä on pääasiassa toiminut hyvin, mutta silti löytyy edelleenkin aimo annos kaikkea epämääräistä.

Yksi mieleenpainunut tilanne tuli noin klo 19:13 aikoihin, jolloin rautatieaseman pysäkin 508 PARAS-näyttötaulu kertoi että linja 7 tulisi 4 min kuluttua seurannassa ja 4 min kuluttua ilman seurantaa. Kuten arvata saattoi, vain yksi autohan sieltä tuli, eli TKL #619

Sen sijaan silmämääräistä seurantaa vaadittiin linjan 13 osalta, jossa vuoroväli oli huikeimmillaan 15 sekunnin luokkaa ja seuraava tulikin 4 minuutin sisällä. Ihan asiallinen 3 auton letka Hermian suuntaan, jokseenkin #257 lienee vedetty Tampere-talon tienoilla ympäri ja lasti siirretty takanatuleviin autoihin. Se nyt on ihan normaalia, että joka perjantai Pispalan vt on ihan tukossa kun pikkuautot sinne pyrkivät.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Talvikeliaikataulu taitaa olla ainakin Treen suuntaan liian tiukaksi suunniteltu...

Jos eräänä keskiviikkona 23:n iltapäiväkierros kestää kolme varttia normaalia pidempään, niin pitäisikö silloin koko talvelle asettaa 5x12=60 kierroksen sijaan 9x12=108 tai vastaavaa? Varsinkin jos pyritään pitämään nykyinen suoritetaso niin ihmettelen, mistä hatusta aiot vetää sen aikataulun, jossa autot sitten varmasti mieliksesi pysyisivät. Ollaan nyt edes kiitollisia niistä vuoroista, mitä ohitse kulki...
 
Linjat 10, 13 ja 22 poikkeusreiteillä. 10 siis reittiä Itsenäisyydenkatu-Salhojankatu-Viinikankatu, 13 ja 22 reitti Itsenäisyydenkatu-Salhojankatu-Kalevantie.
 
Takaisin
Ylös