Uudet bussit 2019

Pirkanmaan Tilausliikenne on saanut/saamassa ainakin muutaman kaksiakselisen Scania Citywide LE Suburbanin. Eilen linjalla 21 havaitsin auton #21 ja jossain foorumilaisen kuvassa Jokimaan tehtaan pihalla odotteli myös #23. Yhtiön muista uusista autoista linjoille 9, 17 ja 20 ei taida olla vielä kenelläkään havaintoa.

On muuten huomattavaa, että nämä uudet Scaniat ovat ensimmäiset kotimaiset uudet bussit Tampereelle yli kymmeneen vuoteen. Ellei sitten viimevuotiset #12-#14 tulleet myös Jokimaalta?
 
phototransiin on ilmestynyt 22 teli-Scanian tiedot http://phototrans.eu/2415,2222,15881,0.html nykyisten kolmen lisäksi. Ilmeisesti yhden tiedot vielä puuttuvat, tämän http://phototrans.eu/14,985321,0,Scania_CK280UB_6x2_LB_Citywide_LE_Suburban_G0_561B.html kuvatekstin perusteella voisi olla 23 tulossaan, joka vastaisi 26 tarjottua uutta autoa.
Saapa nyt nähdä saadaanko kaikki teli-scaniat kilpiin ennen liikenteen alkua. Kolme päivää aikaa, eikä vieläkään mitään havaintoa autoista. Toissaviikolla linjalla 20 taisi pyöriä Paunu #161, joten alkupäivät linjoilla taitaa näkyä hieman laina-autojakin. Voisiko olla, että #159, #162 ja #163 (ym.) olisi vielä ringissä mukana...?
 
Vielä rekisterikilvetön teli-Suburban numerolla 35 meni tänään n. 9.30 Sääksjärvellä moottoritietä Tampereelle päin.
 
TKL hankkii vuonna 2019 aiemman kilpailutuksen optioilla 7 uutta Volvo 8900LE telibussia.
Aloin leikkimään ajatuksella, mikä olisi TKL:n nykynumerointi jos 2009 vuonna tehtyä numeroiden tiivistämistä ei olisi ikinä tapahtunut, vaan telit olisi sijoittunut 200-sarjaan ja jatkaneet 300-sarjaan, nivelet 400-sarjaan ja tavalliset sitten 600-sarjaan.
Nämä Volvot osuisivat numeroille #358, #359, #360, #361, #362, #363 ja #364, mutta nykysysysteemissä on selvä rako alkaen #124 ja päättyen #130. No, vanhaan ei ole paluuta, etenkin kun uuden systeemin aikaisiakin autoja on poistunut jo liuta. Mutta jos kiinnostaa, niin tältä voisi näyttää numerointi 2009 alkaen.
 
Aloin leikkimään ajatuksella, mikä olisi TKL:n nykynumerointi jos 2009 vuonna tehtyä numeroiden tiivistämistä ei olisi ikinä tapahtunut, vaan telit olisi sijoittunut 200-sarjaan ja jatkaneet 300-sarjaan, nivelet 400-sarjaan ja tavalliset sitten 600-sarjaan.
Nämä Volvot osuisivat numeroille #358, #359, #360, #361, #362, #363 ja #364--

Olen itsekin leikitellyt ajatuksella. Listauksesi on hieno! Väitänpä kuitenkin, että käytettynä hankittuja ei olisi numeroitu uusien sekaan, vaan niille olisi "todennäköisesti" annettu jokin oma numeroavaruus. Esim. käytetyt kaksiakseliset olisivat voineet saada numeronsa 500-sarjaan tai 600-sarjan alkuun, tai miksei vaikkapa myös 100-sarjan alkuun. Käytetyt telit olisivat voineet saada numeronsa 200-sarjan alkuun tai vaikkapa numerosta 123 alkaen (proto-Scanoiden 121 ja 122 jatkeeksi). No, spekulaatiotahan tämä vain.

Sinänsä kyllä harmi, että numerointi uudistettiin nykyisenlaiseksi, koska nyt käytetyt ja uudet ovat kaikki sikinsokin jättäen numeroavaruuteen aukkoja sinne tänne sitä mukaa kun käytetyt poistuu ajosta. Jos kerran haluttiin käyttää pienempiä numeroita, olisin itse ratkaissut sen antamalla heti 2009 alkaen uusille (ja vain uusille) autoille juoksevat numerot 1:stä alkaen ja numeroinut käytetyt vanhan numeroinnin (autotyypin) mukaisesti aina edellisten perään. Esim. 7 ja 99 olisivat olleet 287 ja 288, käytetyt 13-16 olisivat olleet 665-668, käytetyt 76 ja 80 olisivat olleet 428 ja 429 jne.
 
Traficomin tietojen mukaan myös PirTilin autot #44, #45, #46 ja #47 menivät tänään 21.10. rekisteriin, joten ko sarjasta ei ole enää ainuttakaan rekisteröimättä.
 
TKL:n uudet Volvot luovutettiin tänään (#124...130) ja yhden rekisteri näytti facebookin kuvassa olevan ETA-479.
 
TKL:n uudet Volvot luovutettiin tänään (#124...130) ja yhden rekisteri näytti facebookin kuvassa olevan ETA-479.
Ajoneuvorekisteriin näiden kokonaispituudeksi näyttää sitten päätyneen 15000mm. Aiemmat, samalla akselivälillä toteutetut B8RLE6x2/8900:t ovat olleet kuitenkin maksimissaan 14797mm, joten vaikea uskoa näiden olevan yhtään pidempiä.
 
Takaisin
Ylös