Ideapark-liikenne 1.12.2006 alkaen

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,568
Lempäälän puolella sijaitseva Ideapark saa heti avajaispäivästä alkaen erinomaisen bussiliikenteen.

Nytkin paikalle jo pääsee linjojen 51, 52 ja 54 vuoroilla (vakiovuoroja Valkeakoskelle, Vesilahdelle ja Urjalaan) siten että Valkeakosken Liikenteen vuorot stoppaavat mt 130:n varressa ja 54:lla pääsee ihan Ideaparkinkadulle asti.

Laskeskelin pikaisesti, että
  • Tampere-Ideapark -suunnassa ajetaan arkisin yhteensä 52 vuoroa ja lauantaisin 30 vuoroa.
  • Ideapark-Tampere suunnassa ajetaan arkisin yhteensä 54 vuoroa ja lauantaisin 31 vuoroa.
  • Lempäälä-Ideapark suunnassa ajetaan arkisin yhteensä 30 vuoroa ja lauantaisin 12 vuoroa.
  • Ideapark-Lempäälä suunnassa ajetaan arkisin yhteensä 28 vuoroa ja lauantaisin 12 vuoroa.

Valitettavasti mitään yhteisaikataulua ei ole olemassa, ellei sellaiseksi kelpaa epävirallinen tekemäni aikataulu -yhdistelmä, jossa kaikki vuorot ovat samassa nipussa. Aikataulu on tehty OpenOfficella ja käännetty sillä PDF:ksi, joten toivottavasti se toimii.

Linjasto tulee olemaan seuraavanlainen:
  • 55 Pyynikintori-Ideapark: pääasiassa kerran tunnissa, lauantaisin osin 30 min välein.
  • 71B Keskustori-Ideapark-Lempäälä: pääasiassa kerran tunnissa, myös lauantaisin. Lempäälässä reitti kulkee vanhaa ysitien pohjaa keskustaan.
  • 51 Tampere-Valkeakoski: muutama uusi vuoro ja päivästä alkaen vuorot käyvät Ideaparkin kautta
  • 54 Tampere-Ideapark-Lempäälä-Vesilahti/Urjala/Forssa... Lempäälässä vuorot kulkevat Moision ja Hakkarin kautta
  • Lisäksi Paunun joitakin vakiovuoroja Turkuun/Forssaan/Hämeenlinnaan ja toiseen suuntaan ajetaan samaa reittiä kuin edellä mainittu 54.
  • Uutta on myös Länsilinjojen Tampere-Vihilahti-Rukkamäki-Multisilta-Sääksjärvi th - Ideapark -vuorot. 4 vuoroa arkisin, 3 lauantaisin

Kauempaa ostosmatkalle tai töihin tulevia varmasti kiinnostaa tieto siitä, että myös Marjamäen pikavuoropysäkin paikka siirtyy tuohon Ideaparkinkadun liittymän tienoille. Näin ollen Ideapark on saavutettavissa valtakunnallisellakin tasolla jopa vaihdottomasti niin Helsingistä, Vaasasta kuin Seinäjoeltakin ;)
 
Heh, pääsisin itsekin vaihtamatta Ideaparkiin Länsilinjojen ansiosta :D Ainoa vaan, että lipusta joutuisi kuitenkin maksamaan taas omaisuuden eli käyn mieluummin lähikaupassa myös jatkossa.

Aikataulukirjasta ei tietenkään löydy taaskaan mitään mainintaa näistä uusista linjojen 50 ja 71 ajoreiteistä eli informaatioon olisi voinut panostaa jo hyvissä ajoin asiakasmäärien kohottamiseksi. Verrattuna myös Ideapark.fi -sivuston aikatauluun killerpopin versio olisi myös huomattavasti selkeämpi...
 
Viimeksi muokattu:
Aikataulukirjasta ei tietenkään löydy taaskaan mitään mainintaa näistä uusista linjojen 50 ja 71 ajoreiteistä eli informaatioon olisi voinut panostaa jo hyvissä ajoin asiakasmäärien kohottamiseksi.
Ei olisi, koska aikataulukirjan aineisto piti jättää kesällä. Liikenneluvat taas myönnettiin vasta muutama kotvanen sitten.
 
Sellaisen voinee tehdä itse menemällä www.matkahuolto.info ja laittamalla siihen sekä lähtö- että kohdepysäkit?

Tiedän kyllä, että aikataulut saa valtakunnallisesti ko osoitteesta. Kyseinen aikataulupalvelu on kylläkin bookmarkattu myös puhelimeni selaimeen.

Pointti onkin siinä, että eihän asiakasta voi vaatia tekeen itselleen aikataulut tai pitämään mukanaan gprs-yhteyttä, jolla surfffata katsomaan aikataulut. Tai tekeen niistä sitten oman yhteenvedon.

Tuo itse koostamani aikataulu ei varmaan palvele eri liikennöitsöiden intressejä, mutta asiakkaalle se on sitäkin oleellisempi tieto. Ainakin näkee millon sinne pääsee ja milloin pois.

Razer sanoi:
Aikataulukirjasta ei tietenkään löydy taaskaan mitään mainintaa näistä uusista linjojen 50 ja 71 ajoreiteistä eli informaatioon olisi voinut panostaa jo hyvissä ajoin asiakasmäärien kohottamiseksi. Verrattuna myös Ideapark.fi -sivuston aikatauluun killerpopin versio olisi myös huomattavasti selkeämpi...
Kinmo kertoikin todellisen syyn. Muutenkin talven aikataulukirja tulee vanhentumaan Tampere-Ylöjärvi -suunnassa. 1.1.2007 kun tulee myös muutoksia.

Linjalla 50 ei ole oikeastaan muuta tekemistä näiden Länsilinjojen Ideapark-vuorojen kanssa, paitsi yhtenäinen reitti Sääksjärvelle Karhumäelle asti. Siitä sitten ajetaan moottoritietä Ideaparkiin. Linjanumero 50 ei kuulu suunnitelmiin.
 
Linjan 55 tuleville pysäkeille on nyt lyhyen ajan sisällä ilmestynyt tarvittavat kilvitykset. Myöskin lähtölaituri Pyynikintorin päässä on nyt selvinnyt, eli tulee jakamaan laiturin linjan 45 kanssa. Aikataulua tuolla ei kuitenkaan ole (vielä).
 

Liitetiedostot

  • Ideapark.jpg
    Ideapark.jpg
    131.1 KB · Lukukerrat: 1,563
Razer sanoi:
Ainoa vaan, että lipusta joutuisi kuitenkin
maksamaan taas omaisuuden eli käyn mieluummin lähikaupassa myös
jatkossa.

Hmm, jossakin oli joskus, että pysäköintimaksulipukkeesta sai kassalla
hyvitystä. Jos vastaavantyyppisesti bussilipusta (esim. vaikka 50c, 1e, ...). Jos maksaa kortilla, voisi pyytää kuljettajalta Ideapark-lipukeen, jota vastaan hyvitys. Taikka jos vaikka kahvilipukkeen.
 
Tuli juuri huomattua, että Valkeakosken Liikenteellä saa 5 eurolla meno-paluun Tampereelta tai Valkeakoskelta Ideaparkiin.

Ideapark-asiointilippu

Valkeakosken Liikenne Oy ja Ideapark Koy tarjoavat Teille yhdessä edullisen Ideapark-asiointilipun reittiväleille Tampere-Ideapark ja Valkeakoski-Ideapark. Meno-paluulipun hinta on 5 euroa ja se on voimassa ostopäivän. Lippu kelpaa Valkeakosken Liikenne Oy:n linjoilla 51, 52 ja 53.
 
Onko sama hinta lapselta?Ja millaisella kalustolla ne liikennöivät?

Halvemmaksi lapselle tulee hankkia kaksi menolippua, 2,20€ suuntaansa (lapsihan on alle 12-vuotias).

Kalusto löytyy osoitteesta http://www.bussit.net/tampere/vlk/ joista ainakin auto #1 on jo nyt puettu Ideapark-asuun ja #3 tulee myöhemmin samoissa maaleissa. Ainakin auto #22 on aluksi Ideapark-vuoroissa, mutta tarkempi autokierto selviää myöhemmin. Pääasiassa 9700-Volvoja tuosta kulkee.
 
Ja millaisella kalustolla ne liikennöivät?

Vaikuttaako joidenkin ihmisten ostostarpeisiin huomattavassakin määrin se, millaisella bussilla ostoshelvettiin liikennöidään? Eikös pääasia ole se, että sinne PÄÄSEE, eikä se millaisella bussilla...
 
otto s lienee foorumimme nuorimpia käyttäjiä. Hän ehkä ajattelee kulkuyhteysasioita vähän eri näkökulmasta kuin esimerkiksi sinne ajavien linja-autojen kuljettajat tai ihan ketkä muut tahansa aikuiset ihmiset. Nuoria ja osaksi ehkä vähän iäkkäämpiäkin bongareita kiinnostaa toisinaan kovastikin, millä kalustolla liikennöidään missäkin. Ei otto s:n kysymys nähdäkseni foorumin luonnetta ajatellen tavattoman aiheeton ollut.
 
Halvemmaksi lapselle tulee hankkia kaksi menolippua, 2,20€ suuntaansa (lapsihan on alle 12-vuotias).

Kalusto löytyy osoitteesta http://www.bussit.net/tampere/vlk/ joista ainakin auto #1 on jo nyt puettu Ideapark-asuun ja #3 tulee myöhemmin samoissa maaleissa. Ainakin auto #22 on aluksi Ideapark-vuoroissa, mutta tarkempi autokierto selviää myöhemmin. Pääasiassa 9700-Volvoja tuosta kulkee.

Miksi ne sen kolmosen värittivät -loogisempaahan olisi ollut tehdä vitosesta se toinen. Kolmonen olisi hyvin korvannut vitosen siellä Toijalan päässä???...

Helpompaa on tietysti panna noita myynnissä olevia sitten muihin hommiin.
Minua viisaammathan sen ovat päättäneet. Mutta asiasta viidenteen- kävikö siellä kukaan tänään avaustilurien kuvia räppäämässä? Killeri?

Meinaan vaan sillä että mikä oli ensivaikutelma - tulisiko tuosta samanlainen bussibongaajan paratiisi kuin IKEAt ja Keskisen Tuuri-store?
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaako joidenkin ihmisten ostostarpeisiin huomattavassakin määrin se, millaisella bussilla ostoshelvettiin liikennöidään? Eikös pääasia ole se, että sinne PÄÄSEE, eikä se millaisella bussilla...

Kuten Rattivaunu jo totesikin minua kiinnostikin ajetaanko vuorot lähiliikenne-busseilla vai "turisti-busseilla".Vastauksen sainkin jo tietää...
 
Ensitunnelmia Ideapark-liikenteestä löytyy joulukuun 2006-kuvastosta.

Valitettavasti pääsin itse paikan päälle vasta pimeyden tultua töiden loputtua, joten kuvia itse alueelta ei oikein ole.

Kalusto oli hyvin kirjavaa.
- Paunulla linjaa 71B hoidettiin pääasiassa autoilla #90 ja #114 (90-luvun pitkiä Carruksia)
- Lauttakylällä oli aina pienimmän tilaluokan Kapenoista aina isoihin busseihin. Ainakaan vielä Vesilahden vuoroja ei oltu laitettu ajettavaksi isoilla autoilla vallan.
- Länsilinjoilla saattoi löytyä kanssa ääripäitä: matalalattiaista Mersua ja teli-Vegaa.
- Valkeakosken Liikenteen osalta tilausajovuorot asemalta hoidettiin 9700H:lla. Linjalla 55 saattoi olla niin Carrus Vectoria, 9700S:ää tai se Ideapark-maaleissa oleva Vega.

Suurimpia avajaispäivän ongelmia oli "ilmaiset bussivuorot", joista Aamulehti meni hehkuttamaan. Niiden aikataulut kyllä löytyivät Ideaparkin sivustolta, mutta sen koommin asiakkaat eivät tienneet mitkä ovat ilmaisia ja mitkä ei. Tästä johtuen monet kävivät kyllä tavallisissa linjaliikenteen vuoroissa ovella mutta palasivat takaisin odottamaan seuraavaa, kun kuulivat olevankin vuoron maksullinen. Olihan tuo aika vinoutunut asetelma, että tavalliset linjavuorot olivat hyvin tyhjinä, mutta Valkeakosken Liikenteen ilmaisvuorot sitten seisomakuormassa.

Liikenne tuntui alueella sujuvan odotettua paremmin, vuorot pysyivät aikataluissaan ja Ideaparkinkadun 2+2 kaistaa ei ollut tosiaankaan huono asia. Toki lauantai näyttää sitten, mihin tilanne muotoutuu.

Ideaparkin edustan bussipysäkkien merkinnät saavat vain pelkkiä moitteita. Alueella on kaksi pysäkkiä, joista toisesta mennään Tampereelle, toiselta Lempäälään/Urjalaan/Forssaan/Turkuun/Vesilahdelle/Valkeakoskelle, mutta niitä ei ole mitenkään tajuttu nimetä. Informaatio oli käsittämättömän huonosti toteutettua, ja asiakkaita sai opastaa, että ei tämä auto mene Valkeakoskelle, ei liiemmin Kuljuun tai Peltolammillekaan. Itseasiassa yksikään Kuljuun tai Peltolammille menevä vuoro ei edes koukkaa alueen kautta (Ideaparkinkatu). Toivottavasti Ojalat ja Paunut saavat vaadittua asianmukaiset kyltit pysäkkien yhteyteen, nykytilanne on kestämätön.

Ja kyllä, tämä paikka on jo nyt tilausajobusseja bongaavalle aivan ehdoton mesta. Ei muuta kuin kamera kouraan ja antaa palaa vaan!
 
Takaisin
Ylös