Talviliikenne 2019-2020

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,270
Lautakunnan esityslistassa: http://tampere.cloudnc.fi/download/noname/{c1c996fc-ec3b-41b5-a1de-d250283ae2fa}/2882314

Tyrkyllä on mm. seuraavanlaisia muutoksia:
-Linjalle 3 tulossa arkeen 7,5 minuutin vuoroväli
-Linjalle 8 sunnuntaisin 20 min vuoroväli
-Linjoille 40 ja 50 lisätään vuoroja lauantaipäiville
-Linja 37 lakkautetaan ja korvataan linjoilla 14 (Ryydynpohja), 25 (Janka-Koilliskeskus) ja 29 (Koilliskeskus-Risso). Reittikuvausten mukaan Lahtomäenkadulle ei enää ajettaisi lainkaan.
 
Mielestäni hyviä muutoksia kaikenkaikkiaan, erityisesti linjan 37 korvaaminen muilla linjoilla ja pikalinja 36 Lentävänniemestä tunnelin kautta TAYS:ille.

Linjastomuutoksia on esitetty myös kartalla: https://platform.remix.com/map/9856cb7?latlng=61.50916,23.70283,10.5. Pienenä yksityiskohtana 29B näyttäisi ajavan Kissanmaalla Karhunkadun kautta viime kesän poikkeusreittiä.

Linjan 25 vuorovälin voisi ehkä harventaa takaisin 20 minuuttiin, joilloin sen voi porrastaa linjan 17 kanssa Hakametsässä ja Jankassa. Alunperinhän vuoroväliä tihennettiin Pispalanharjulta poistuneen linjan 15 takia.
 
Pienenä yksityiskohtana 29B näyttäisi ajavan Kissanmaalla Karhunkadun kautta viime kesän poikkeusreittiä.
Toivottavasti kyseessä on vain virhe kartassa. Karhunkatu on aika ahdas ajaa linja-autolla kevyen liikenteen ja pysäköityjen autojen seassa.
 
Mielestäni hyviä muutoksia kaikenkaikkiaan, erityisesti linjan 37 korvaaminen muilla linjoilla ja pikalinja 36 Lentävänniemestä tunnelin kautta TAYS:ille.

Linjastomuutoksia on esitetty myös kartalla: https://platform.remix.com/map/9856cb7?latlng=61.50916,23.70283,10.5. Pienenä yksityiskohtana 29B näyttäisi ajavan Kissanmaalla Karhunkadun kautta viime kesän poikkeusreittiä.

Linjan 25 vuorovälin voisi ehkä harventaa takaisin 20 minuuttiin, joilloin sen voi porrastaa linjan 17 kanssa Hakametsässä ja Jankassa. Alunperinhän vuoroväliä tihennettiin Pispalanharjulta poistuneen linjan 15 takia.

Nyt hyväksyttäväksi esitetyn suunnitelman mukaan 115 liikennöi 31.12.2019 asti, joten perustelut 15:n poistumisesta pätevät yhä.

29B ei näytä enää ajavan Karhukatua. Lienee siis laitettu vahingossa väärään paikkaan ja sittemmin korjattu.
 
Nyt hyväksyttäväksi esitetyn suunnitelman mukaan 115 liikennöi 31.12.2019 asti, joten perustelut 15:n poistumisesta pätevät yhä.

Linja 25 ei oikein kunnolla korvaa 15/115-linjaa korkeuseroista johtuen joten Tahmelaan riittänee 20 minuutin vuoroväli ihan hyvin. Havaintoni linjan 25 bussien täyttöasteesta on ollut, että 15 min vuorovälillä bussit ovat vain puoliksi täynnä, mutta ehkä jollain muulla on tarkempia havaintoja.

Varsinkin kun linjaa 25 pidennetään Koilliskeskukseen vartin vuoroväli vie huomattavasti enemmän autopäiviä verrattuna 20 min vuoroväliin mutta tavalliselle matkustajalle ei hieman tiheämmästä vuorovälistä ole juurikaan etua. Vuoroväli on edelleen liian harva runkolinjamaiseen palveluun mutta kustannukset ovat huomattavasti 20 min vuoroväliä korkeammat. 20 min vuoroväli on siis mielestäni parempi koska se synkronoituu 17:n vuoroväliin.
 
Linja 25 ei oikein kunnolla korvaa 15/115-linjaa korkeuseroista johtuen joten Tahmelaan riittänee 20 minuutin vuoroväli ihan hyvin. Havaintoni linjan 25 bussien täyttöasteesta on ollut, että 15 min vuorovälillä bussit ovat vain puoliksi täynnä, mutta ehkä jollain muulla on tarkempia havaintoja.

Varsinkin kun linjaa 25 pidennetään Koilliskeskukseen vartin vuoroväli vie huomattavasti enemmän autopäiviä verrattuna 20 min vuoroväliin mutta tavalliselle matkustajalle ei hieman tiheämmästä vuorovälistä ole juurikaan etua. Vuoroväli on edelleen liian harva runkolinjamaiseen palveluun mutta kustannukset ovat huomattavasti 20 min vuoroväliä korkeammat. 20 min vuoroväli on siis mielestäni parempi koska se synkronoituu 17:n vuoroväliin.
Ehkäpä näin, mutta kelpaa vartin vuoroväli myös. Eipä siitä ainakaan mitään haittaa ole, ja täyttöaste varmasti kasvaa Kalevanrinteen rakentumisen myötä. Toki Ristinarkussa vuorovälit eivät ole synkassa 17:n kanssa, mutta toisaalta varmasti 25 helpottaa 17:n kuormitusta hieman. Eikä tätä aikaa kestä kuin pari vuotta, jonka jälkeen ajetaan yhdellä runkolinjalla jopa 10 minuutin välein.

Mitä Tahmelaan tulee, niin tuskin siellä kukaan vartin vuoroväliä vastustaa. Reilun parin vuoden päästä pitäisi olla parhaimmillaan 10 min väli mikäli sinne silloin 10 alkaa kulkea.

Voisi kuvitella että ensi elokuussa PTL saa ajettavakseen voittamansa linjat täysillä. Ilmeisesti tuleva runkolinja 7 päätynee myös heille, vähintäänkin osittain. 25:n sopimushan oli lyhyt ja muistaakseni ehtii loppua ennen ratikka-aikaa.
 
Kiinnostavaahan tässä 25:n linjauksessa ja tiheässä vuorovälissä on se, että Kalevan Prismalle syntyy vaihtohubi: tuossa voi helposti vaihtaa Hervannasta tullessa 25:lle, jos on menossa Kalevanharjun kohteisiin. Toisinpäin mennessä tietysti on helpompaa käyttää 17:ää.

Kaikkinensa 25:n linjaus rakentaa joukkoliikenneverkkoa, kun se menee ristiin monen vahvan runkolinjan kanssa muodostaen tai paremminkin vahvistaen hubeja. Ihan hyvä suuntaus ja kiinnostavaa nähdä, missä mitassa ihmiset alkavat hyödyntämään uusia mahdollisuuksia.
 
Hieman off-topicina: Muistan kouluaikoina noin vuonna 1993 tai 1994 matkustaneeni linjalla 23 Hervantaan tuota Takojankadun ja Sarvijaakonkadun reittiä. Olikohan tuo pysyvä vai väliaikainen reitti tuohon aikaan? Ja onko reitillä sittemmin ajanut mikään linja?
 
Hieman off-topicina: Muistan kouluaikoina noin vuonna 1993 tai 1994 matkustaneeni linjalla 23 Hervantaan tuota Takojankadun ja Sarvijaakonkadun reittiä. Olikohan tuo pysyvä vai väliaikainen reitti tuohon aikaan? Ja onko reitillä sittemmin ajanut mikään linja?

Tuo reitti oli väliaikainen muistan itsekkin tuon ja tais olla jokin silta työmaa Kalevantiellä mikäli en väärin muista.
 
Tuo reitti oli väliaikainen muistan itsekkin tuon ja tais olla jokin silta työmaa Kalevantiellä mikäli en väärin muista.
Vuohensilta oli remontissa kesällä 1993, jolloin kaikki Kalevankankaalta itäänpäin suuntautuneet linja-autovuorot ajettiin Takojankadun kautta Hervannan valtaväylälle ja siitä sitten taas Messukyläntielle pl. Hervantaan menevät.
 
En ymmärrä tuota linjan 3 vuorovälin tihentämistä. Vai onko peräkkäinajoon ja täynnä-tyhjä busseihin keksitty joku ratkaisu? Miksi ei voida myöntää että linjan suunnittelussa on epäonnistuttu ja perustaa joku uusi linja johon laittaa ne lisäautot. Vaikka joku pikakolmonen
 
En ymmärrä tuota linjan 3 vuorovälin tihentämistä. Vai onko peräkkäinajoon ja täynnä-tyhjä busseihin keksitty joku ratkaisu? Miksi ei voida myöntää että linjan suunnittelussa on epäonnistuttu ja perustaa joku uusi linja johon laittaa ne lisäautot. Vaikka joku pikakolmonen

Onko linjan suunnittelussa epäonnistuttu, jos se on erityisen suosittu? Eivätkö suuret matkustajamäärät kieli juurikin onnistumisesta?
 
Onhan se matkustajalle kiva, että sammonkadulla on jo pelkällä kolmosella 7,5min vuoroväli ruuhkassa ja muut linjat vielä siihen päälle. Mielestäni hervannan päälinja saisi mennä viinikan ja iidesrannan kautta, mutta reitti piti muuttaa, että saatiin tarve ratikalle. :lol:
Muokkaus: Pointtini on siis siinä, että en näe järkeä megalinjassa, joka yrittää palvella hyvin laajaa ja väestörikasta aluetta. Seisomakuorma toisensa jälkeen torilta kohti hervantaa. Matkustajamäärä ei välttämättä olisi yhtään sen pienempi järkevöittämällä linjastoa. Matkustusmukavuus parantuisi kyllä. Voidaanko suunnittelua pitää onnistuneena jos yksittäinen linja on ylikuormitettu?
 
Viimeksi muokattu:
Onko linjan suunnittelussa epäonnistuttu, jos se on erityisen suosittu? Eivätkö suuret matkustajamäärät kieli juurikin onnistumisesta?
Kolmoslinjan tapauksessa sanoisin että ei. Reitti kulkee tiheästi asuttujen alueiden läpi. Siitä syystä kulkijoita on paljon ja ajoaika pitkä. Reitin länsipäässä ei ole läheskään niin ruuhkaista kuin keskustasta itään. Jos olisin hervantalainen linjan käyttäjä, toivoisin keskustaan mennessä nopeampaa reittiä. Näin oli ennen kun 23 kulki Kalevantietä ja 30 Iidesrannan kautta. Toki tuohon aikaan ei ollut yhteyttä Sammonkadulta Hervantaan, mutta tuskin kysyntääkään niin paljoa. Nykyisin lie enemmänkin, mutta Etelä-Hervannan seutu kaipaisi kyllä nopeampia yhteyksiä keskustaan.
 
Kolmoslinjan tapauksessa sanoisin että ei. Reitti kulkee tiheästi asuttujen alueiden läpi. Siitä syystä kulkijoita on paljon ja ajoaika pitkä. Reitin länsipäässä ei ole läheskään niin ruuhkaista kuin keskustasta itään. Jos olisin hervantalainen linjan käyttäjä, toivoisin keskustaan mennessä nopeampaa reittiä. Näin oli ennen kun 23 kulki Kalevantietä ja 30 Iidesrannan kautta. Toki tuohon aikaan ei ollut yhteyttä Sammonkadulta Hervantaan, mutta tuskin kysyntääkään niin paljoa. Nykyisin lie enemmänkin, mutta Etelä-Hervannan seutu kaipaisi kyllä nopeampia yhteyksiä keskustaan.

Oliko virhe simuloida ratikkaa kolmoslinjalla? Ehkä oli, ehkä ei, ainakin saatiin osoitettua, että mikä toimii ratikalla, ei toimi bussilla. Tässä vaiheessa kun ratikka aloittaa parin vuoden päästä, olisi kuitenkin hölmöä siirrellä runkolinjoja. Pysyvyys on useimmille tärkeämpää kuin nopeus. Itse olen varsin tyytyväinen siihen, että Hervannasta on kunnollinen yhteys Kalevaan, tosin saatan olla puolueellinen kun voin käyttää myös nelosta.
 
Takaisin
Ylös