Uudet bussit 2020

Liittynyt
12 Toukokuu 2008
Viestit
338
TKL on hankkimassa vuodelle 2020 vähintään 5 uutta nivelbussia. Tarjouspyynnön valmistelumateriaalissa määräksi on päätetty 5-10 autoa vuodelle 2020 ja optiona 0-10 nivelbussia vuosille 2021 ja 2022 kullekin. Linkki päätösehdotukseen:
http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toi...kous_20112019/Linjaautohankinnat_2020(113738)

Nivelbussihankinnan lisäksi TKL saattaa hankkia muitakin autotyyppejä uutena tai käytettynä myöhemmin.

Länsilinjat on hankkimassa voittamilleen Nysse-linjoille vuonna 2020 yhteensä 23 uutta bussia. Lähteenä Aamulehden artikkeli:
https://www.aamulehti.fi/a/476df5d5-8173-4c26-ad37-85a8bfa88422

EDIT: Oletettavasti uusista 20 on telejä ja 3 kaksiakselisia. Länsilinjojen voittamien linjojen tarjouspyyntöjen perusteella linjoja 11, 26 ja 27 varten tarvitaan 18 telibussia ja linjaa 72 varten 2 telibussia. Linjaa 71 varten tarvitaan lisäksi 4 kaksiakselista bussia, joista kolmea koski tiukemmat kalustovaatimukset (1 auto poistuu autokierrosta ratikan aloitettua liikennöinnin).
 
Viimeksi muokattu:
Ite pidinkin sitä jo hyvin todennäköisenä että TKL:n uudet haitarit ovat Solariksia. Ja 8 kappaletta on mielestäni oikein hyvä määrä näin aluksi. On se ainakin sen verran paljon ettei niiden bongaaminen ole vaikeeta Tampereen keskustassa. Ovatko ne Urbino 18.75-mallia?

---------- Viestit yhdistetty klo 19:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:06 ----------

Kilpailut on nyt käyty ja TKL hankkii tänä vuonna 8 kpl dieselkäyttöisiä nivelbusseja Solarikselta. Hybridiominaisuudesta on saanut 15 lisäpistettä, joten oletan näiden olevan hybridejä:

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toi...unta/Kokous_1922020/Linjaautohankinta(127958)

Ton mukaan myös Veho oli näköjään jättänyt tarjouksen jolloin ne uudet nivelet ois voineet olla myös MB Citaroita. Tarkoitti ainakin sitä että neki sopis hyvin Tampereelle. Noh, sen näkee sitten jos TKL sit jossain vaiheessa hankkii niitäkin kalustoonsa... :)
 
Kilpailut on nyt käyty ja TKL hankkii tänä vuonna 8 kpl dieselkäyttöisiä nivelbusseja Solarikselta. Hybridiominaisuudesta on saanut 15 lisäpistettä, joten oletan näiden olevan hybridejä:

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toi...unta/Kokous_1922020/Linjaautohankinta(127958)

Mikäli Solariksen tarjous sekä autoista ja huolenpitosopimuksesta on saanut parhaat pisteet (50+45 p maksimit noista), jää jäljelle vain 2 lisäpistettä, koska Solariksen tarjous sai 97 pistettä. Silloin ei tule hybridejä.

Lisäksi, vaikka Solaris olisi ollut noissa kategorioissa vasta toisella sijalla (Vehon tarjousta kun ei huomioida), niin olisivatko he saaneet vain 82 pistettä (jotta 15 p hybridistä mahtuu 97:ään.)?
 
Mikäli Solariksen tarjous sekä autoista ja huolenpitosopimuksesta on saanut parhaat pisteet (50+45 p maksimit noista), jää jäljelle vain 2 lisäpistettä, koska Solariksen tarjous sai 97 pistettä. Silloin ei tule hybridejä.

Lisäksi, vaikka Solaris olisi ollut noissa kategorioissa vasta toisella sijalla (Vehon tarjousta kun ei huomioida), niin olisivatko he saaneet vain 82 pistettä (jotta 15 p hybridistä mahtuu 97:ään.)?

Kas juu, tätä en tullut huomioineeksi. Huolenpitosopimuksesta tuossa päätöksessä kuitenkin puhuttiin, joten sellainen on kymmeneksi vuodeksi ostettu. Uusiutuvalla dieselillä joka tapauksessa mentäneen.

Tampereella joukkoliikenteen käyttövoimalinjaukset valmistuvat tänä vuonna ja kiinnostuneille tiedoksi myös apulaispormestarin vastaus kaupunginvaltuuston kyselytunnilta tammikuulta koskien biokaasubussien hankintaa:

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toi...tuustokysely_koskien_biokaasukayttois(125342)
 
Kattelin äsken TKL:n kalustolistaa, ja yllättävän vähän Scanioita TKL:llä vaikuttaa olevan nykyään ja Volvo näyttää olevan TKL:n valtamerkki nykyään, eikä TKL:lle ole vissiin tullut uusia Scanioita enää vuoden 2007 jälkeen. Kaikki TKL:n jäljellä olevat Scalatkin ovat vm.2006-07, eli ei mee varmaan kauaa ennen kuin nekin poistuvat. Mikäli TKL ei aio enää hankkia Scanioita kalustoonsa, tulee TKL:stä "Scaniaton" firma viimeisten Scalojen poistuessa. Lisäksi TKL:llä on myös se Westendin linjalta käytettynä hankittu Ikarus, ja sekin on vm.2006 eli pikkuhiljaa menossa varmaan poistoon.
 
...eikä TKL:lle ole vissiin tullut uusia Scanioita enää vuoden 2007 jälkeen. Kaikki TKL:n jäljellä olevat Scalatkin ovat vm.2006-07, eli ei mee varmaan kauaa ennen kuin nekin poistuvat. Mikäli TKL ei aio enää hankkia Scanioita kalustoonsa, tulee TKL:stä "Scaniaton" firma viimeisten Scalojen poistuessa. Lisäksi TKL:llä on myös se Westendin linjalta käytettynä hankittu Ikarus, ja sekin on vm.2006 eli pikkuhiljaa menossa varmaan poistoon.

Tätähän tässä ollaan odotettu jo kauan, mutta aika käy yllättävän hitaasti. Tuo Ikarus ei sinänsä ole Westendin Linjalta hankittu vaan konkurssihuutokaupasta. No se taitaa sentäs vielä käydä kaikilla pytyillä.
 
Mikäs mahtaa olla TKL:n nivelbussihankinnan tilanne? Peruiko korona koko hankinnan vai onko tarkoitus vielä käynnistää uusi tarjouskilpailu tälle vuodelle?
 
Nopeasti vilkaistuna kymmenkunta uutta Nysseä oli tänään Sarankulman Bus Centerin pihamaalla.
 
Nopeasti vilkaistuna kymmenkunta uutta Nysseä oli tänään Sarankulman Bus Centerin pihamaalla.

Länsilinjoille.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:30 ----------

Mikäs mahtaa olla TKL:n nivelbussihankinnan tilanne? Peruiko korona koko hankinnan vai onko tarkoitus vielä käynnistää uusi tarjouskilpailu tälle vuodelle?
Veho oli kuulemani mukaan valittanut tästä että Solariksen tarjous on epäreilu ja näin ollen käydään uusi kilpailu.
 
Länsilinjoille.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:30 ----------


Veho oli kuulemani mukaan valittanut tästä että Solariksen tarjous on epäreilu ja näin ollen käydään uusi kilpailu.

Ite toivotan Vehon puolesta onnea voittoon ja että Tampereelle saadaan nivel-Citaroita. Se, että Veho oli ylipäätään osallistunut kilpailuun, niin oli ainakin varma merkki siitä, että nivel-Citarot ovat sopivaa nivelkalustoa Tampereelle. Niillä on sit pakko päästä koematkustamaan, jos TKL:lle tulee niitä. 😊
 
Ite toivotan Vehon puolesta onnea voittoon ja että Tampereelle saadaan nivel-Citaroita. Se, että Veho oli ylipäätään osallistunut kilpailuun, niin oli ainakin varma merkki siitä, että nivel-Citarot ovat sopivaa nivelkalustoa Tampereelle. Niillä on sit pakko päästä koematkustamaan, jos TKL:lle tulee niitä. 😊

Joo Veho olisi voittanut jossei olisi ollut Solarista 👍
 
Veho oli kuulemani mukaan valittanut tästä että Solariksen tarjous on epäreilu ja näin ollen käydään uusi kilpailu.

Juu tämä olikin tuolla nivelbussiketjussa jo aiemmin käsitelty, mutta suurin epävarmuus liittyy nyt siihen, käynnistetäänkö uutta kilpailua lainkaan vai ei. Kaupunginhallituksen loppuvuoden budjetin toteumaennusteessa TKL:n investoinneista on laskettu säästyvän suunnilleen nivelbussihankinnan verran, mikä viittaisi siihen, että nivelbusseja ei välttämättä tässä vaiheessa tule sittenkään.

Lähde: Tampereen toiminnan ja talouden katsaus 4/2020, sivu 16. "Kalustohankinnan keskeytys maaliskuussa 2020" -> vaikutus +2,5 miljoonaa euroa.

http://tampere.cloudnc.fi/download/noname/{52da4b58-51b4-499e-aa36-01b84d9cc6a7}/4062337

EDIT: Tarkempaa tietoa koko julkaisun (aiempi oli kaupunginhallituksen kokouksen tiivistetty esittelymateriaali) sivulla 98:

"Investointeja ennustetaan toteutettavan 0,5 milj. eurolla eli 2,5 milj. euroa suunniteltua vähemmän. Vuoden 2020 hankintasuunnitelmassa oli joukkoliikenteen tilaajan toivomuksen mukaisia nivelbusseja. Hankinta kilpailutettiin, mutta maaliskuussa tehdyllä päätöksellä hankinta on toistaiseksi keskeytetty. Liikenteen tilaukseen kohdistuvien muutosten vuoksi on tässä vaiheessa perusteltua lähteä jatkamaan budjetoitua selkeästi pienemmällä investointitasolla."

http://tampere.cloudnc.fi/download/noname/{8c5f802b-18fc-4dd6-b2f9-735238f9ce16}/4062340
 
Viimeksi muokattu:
Juu tämä olikin tuolla nivelbussiketjussa jo aiemmin käsitelty, mutta suurin epävarmuus liittyy nyt siihen, käynnistetäänkö uutta kilpailua lainkaan vai ei. Kaupunginhallituksen loppuvuoden budjetin toteumaennusteessa TKL:n investoinneista on laskettu säästyvän suunnilleen nivelbussihankinnan verran, mikä viittaisi siihen, että nivelbusseja ei välttämättä tässä vaiheessa tule sittenkään.

Lähde: Tampereen toiminnan ja talouden katsaus 4/2020, sivu 16. "Kalustohankinnan keskeytys maaliskuussa 2020" -> vaikutus +2,5 miljoonaa euroa.

http://tampere.cloudnc.fi/download/noname/{52da4b58-51b4-499e-aa36-01b84d9cc6a7}/4062337

Aivan, jos tulevaisuudessa tulee nivelkalustoa, niin tarvitaan uusi kilpailutus. Tosin kaikki riippuu markkinaoikeuden https://www.markkinaoikeus.fi/fi/ ratkaisusta. Voihan olla, että Vehon valitus hylätään. Mutta ennen sitä ei Tampere saa missään tapauksessa aloittaa hankintaa. Markkinaoikeuden päätöstä tulee odottaa.
 
Takaisin
Ylös