Maksumuurin takana, mutta
https://www.aamulehti.fi/a/d1d977bf-6741-473d-958f-bdf9801864a2
"Valkeakoski liittyy Tampereen joukkoliikenteeseen 2021 – Kuukausilipun hintaan roima pudotus
Muutos voi tulla Valkeakosken kaupungille kalliiksi. Alustavan arvion mukaan tukea tarvitaan 200 000 euroa, mutta kustannukset riippuvat
Valkeakosken ja Tampereen väliä bussilla matkustavien lippuhinnat romahtavat, kun Valkeakoski liittyy Tampereen seudun joukkoliikenteen Nysse-järjestelmään.
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi keskiviikkona Valkeakosken kaupunginhallituksen viime viikolla tekemän ehdotuksen siitä, että kesäkuun 2021 alusta aletaan sekä Tampere" jonka jälkeen maksumuuri.
Valkeakosken ja Tampereen väliä bussilla matkustavien lippuhinnat romahtavat, kun Valkeakoski liittyy Tampereen seudun joukkoliikenteen Nysse-järjestelmään. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi keskiviikkona Valkeakosken kaupunginhallituksen viime viikolla tekemän ehdotuksen siitä, että kesäkuun 2021 alusta aletaan sekä Tampereen seudun ja Valkeakosken välisessä että Valkeakosken sisäisessä liikenteessä käyttää Nyssen lippu-, maksu- ja informaatiojärjestelmiä. Valkeakosken mahdolliseen Nysse-aikaan on vielä puolitoista vuotta aikaa, mutta tällä hetkellä voimassa olevien lippuhintojen vertailu näyttää, kuinka iso hintaero on kuluttajalle. Ero esimerkiksi 30 päivän lipussa Tampere–Valkeakoski-välille on 81 euroa kuussa.
Julkista tukea ainakin 200 000 euroa lisää
Kuluttajan näkökulmasta muutos näyttää hyvältä, mutta se voi tulla Valkeakosken kaupungille kalliiksi. Kun Valkeakoski liittyy Nysseen, rahoittaa kaupunki Valkeakosken ja Tampereen välisen joukkoliikenteen maksamalla lippujen tuoton ja liikennöintipalvelun hinnan välisen rahoitusalijäämän yhdessä Pirkanmaan ely-keskuksen kanssa. Toisin sanoen, kun matkustajat maksavat lipusta entistä vähemmän, pitää jonkun kattaa alentuneet lipputuotot liikennöitsijälle. Sitä, kuinka suureksi alijäämä voi nousta, ei tiedetä, Valkeakosken kaupungin talous- ja kehittämisjohtaja Minna Uschanoff tunnustaa. Varovaisen arvion mukaan julkista tukea tarvittaisiin vuositasolla 200 000 euroa lisää. Hinta voi olla tätä korkeampikin riippuen tulevan kilpailutuksen tuloksesta. Valkeakosken maksaman alijäämän määrä riippuu siitä, kuinka korkeaksi summa nousee, sillä Pirkanmaan ely-keskus on Uschanoffin mukaan luvannut maksaa vuodessa 200 000 euroa. Se on suunnilleen sama summa, jolla ely-keskus tuki mennyttä seutulippujärjestelmää. Valkeakosken kaupunki käyttää joukkoliikenteeseen tällä hetkellä vuodessa noin 300 000 euroa. Summalla ostetaan kaupungin sisäinen liikenne sekä liikennettä Kangasalle, Akaaseen, Pälkäneelle ja Lempäälään. Tampereen ja Valkeakosken väli on ollut puhtaasti markkinaehtoista, eli liikenteeseen ei ole tullut julkista tukea, vaan ainoa maksaja on ollut matkustaja.
Nysseen liittymisestä huolimatta joukkoliikenteen suunnittelu- ja hankintavastuu säilyy Valkeakosken kaupungilla ja Pirkanmaan ely-keskuksella. Tätä silmällä pitäen ely-keskus on järjestänyt Valkeakosken ja Tampereen välisessä liikenteessä toimivien liikennöitsijöiden kuulemisen marraskuun alussa. Mahdollisuus perääntyä, jos kustannukset karkaavat Kuinka paljon Valkeakoski olisi valmis maksamaan tavoitteestaan tehdä kaupungista houkuttelevampi joukkoliikenteen avulla? Uschanoff ei suostu sanomaan kattohintaa. Hän toivoo, että tulevissa neuvotteluissa jää mahdollisuus myös vetäytyä, jos kustannukset uhkaavat karata käsistä. – Olemme aloittaneet niin, että Valkeakosken sisäinen liikenne menisi samalla kustannuksella kuin tähän asti. Valkeakoski–Tampere-välille on arvioitu edullinen hinta, jollaisia on Pirkanmaalla saatu samanlaisissa kilpailutuksissa. Tällä hetkellä Valkeakosken sisäistä liikennettä ajaa Valkeakosken Liikenne ja sopimus on kilpailutettu kevääseen 2021 asti. Valkeakosken kaupunginhallitus päätti 18. marraskuuta ehdottaa Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle, että kesäkuun 2021 alusta aletaan sekä Tampereen seudun ja Valkeakosken välisessä että Valkeakosken sisäisessä liikenteessä käyttää Nyssen lippu-, maksu- ja informaatiojärjestelmiä. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta käsitteli ehdotusta keskiviikkona 27. marraskuuta. Päätöksen mukaan Valkeakoski liittyy Nysseen kesällä 2021. Ennen Nysseen liittymistä liikenne pitää kilpailuttaa. Tavoitteena on, että liikenne kilpailutetaan kevään 2020 aikana. Valkeakoski–Tampere-välin kilpailuttamista on viime syksystä jatkettu kaupungin, Lempäälän kunnan, Tampereen joukkoliikennelautakunnan ja ely-keskuksen yhteistyössä.