Talviliikenne 2020-21

Jasperintie on näemmä avattu läpiajettavaksi. Nyt vain odotellaan saako Nysse sinne liikennettä. Pysäkit näky olevan jo paikallaan
 
Tampereen valtatiellä ollaan rakentamassa linjan 28 ajantasauspysäkeitä Ratinanranta 0084/0085. Toisella puolella onkin jo melkein valmista. Kuva liitteenä.IMG_20200802_170833.jpg

Nyt kun linja 85 ei talvikaudella enää liikennöi Virroille, lukee Nysse-sivuilla että liikenteen tilaa Pirkanmaan Ely-keskus ja aikataulut löytää Matkahuollosta. Kun kuitenkin katsoin Matkahuollon nettisivuilta aikatauluja tuolle välille, ovat ne aivan samat talvikaudella kuin kesäkaudellakin, eli yksi suora vuoro Tampere-Virrat lähtien klo 10.30, ja paluu Virroilta klo 15.10. Saattaa tietysti olla, että Virroilta tulevia matkustajia on mitättömän vähän, mutta olen silti vähän yllättynyt, että ns. korvaavaa vuoroa noille vanhoille vuoroille ei ole, eli aamulla ei enää pääse Virroilta Tampereelle eikä iltapäivällä takaisin.
 
Toivottavasti aikataulut on 28:lla sovitettu tarpeeksi kireiksi, että ajantasausta ei tarvi tehdä käytännössä koskaan. Ja jos tarvisi, olisi Ratinan kauppakeskus se ainoa paikka. Ongelmahan tuossa Ratinan kauppakeskuksen pysäkillä käytännössä on, että se on myös saattoliikenteen parkki ja lähes aina turhan täynnä.

Mutta tänäaamuna kun katselin tuota 28:n aikataulua, ikäväkseni huomasin että linja on siirretty sitten takaisin Satakunnankadulle Pirkankadun sijasta. Aiemmissa viestiketjuissa toki ihmeteltiin sitä koukkausta Hämeenpuistossa Satakunnankadun risteykseen, mutta sieltähän sen piti tulla alas Metsolle. Ainakin itseltä ko reittimuutos mennyt täysin ohi.
 
Joo juuri tuon kauppakeskuksen pysäkin ruuhkaisuuden takia onkin varmaan päätetty laittaa ajantasauspysäkiksi Ratinanranta, jossa näyttää olevan tilaa useammallekin bussille. Ratikka-ajan linjastossa Tampereen valtatiellä meneekin jo useampi linja, jota jo varmaan pysäkin koollakin ennakoidaan.
 
Jasperintie on näemmä avattu läpiajettavaksi. Nyt vain odotellaan saako Nysse sinne liikennettä. Pysäkit näky olevan jo paikallaan

Ja saatiinhan tuonne linja 67, https://joukkoliikenne.tampere.fi/media/aikataulut/2020_syksy/linja67.pdf

Jokainen voi sitten miettiä että ketä tuollainen keskellä ei mitään ajettava ympyrälinja palvelee. Nykyistä linjastoa hieman muokkamaamalla olisi saatu Jasperintielle huomattavasti edullisemmalla järkevä linjasto.
 
Linjan 67 olisi varmaan järkevämpi kiertää iltapäivällä vastapäivään, jos sillä on tarkoitus tarjota Partolasta työmatka-liityntäyhteydet keskustaan. Itse olisin toteuttanut sen 11C:n autokierrolla.
 
Melkein jo voisi veikata, että tämä uusi linja 67 tukee vielä alittamaan linjan 115 keskikuormat. Nekin, jotka kulkisivat Suupalta Partolaan, jäävät todennäköisesti odottamaan ykköstä.
 
Mitä noita 67:n autoja on tullut seurattua niin tyhjiä penkkejä siellä viedään. Kuten sanottua Jasperintien työmatkayhteydet olisi saanut tehtyä huomattavasti helpommalla ja halvemmalla. Vaikkapa jatkamalla linjalta 27 yksi tai kaksi lähtöä tunnissa Partolasta linnakorpeen, jasperintielle ja siitä Vaittiin josta olisi ollut lyhyet siirtymät joko 11c:lle tai 65:lle, ja iltapäivällä toisinpäin. Mutta eipä noi nyssen aivotukset aina aukea tavalliselle tallaajalle.
 
Takaisin
Ylös