Luvattoman heikkoa matkustajainfoa

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
Tänään työmatkalla nousin Paunun bussiin 71K Pispalan valtatieltä. Linjakilvessä luki Lempäälä. Keskustorilla kaikkien muiden matkustajien poistuessa paljastui kuitenkin että ko. vuoro päättyy Keskustorille eikä jatka Hatanpään valtatielle Lempäälän suuntaan. Mistään tämä ei kylläkään käynyt ilmi: linjakilpi osoitti Lempäälää eikä kuljettaja ilmoittanut mitään päätepysäkistä ja/tai että bussi ei jatka enää eteenpäin. Itse kysymällä tämä selvisi, kun aloin asiaa epäillä. Ja kun en ole asiantuntija Paunun linjarakenteen suhteen, ei ainakaan minulle (kuten kenelle tahansa kaupungin puolella kyytiin nousevalle keskivertomatkustajalle) ole selvää, tarkoittaako tuo K-kirjain että vuoro päättyy Keskustorille tai mahdollisesti jotain koukkausta sivutien kautta Nokian puolessa.

Olisiko mahdollista, että Paunu kouluttaisi kuljettajansa sekä huolehtimaan että linjakilvissä on aina oikeaa tietoa että kuuluttamaan Keskustorille päättyvissä vuoroissa, että kyseessä on tämän vuoron päätepysäkki + kiitos kyydistä tms.?

Sama epämääräinen matkustajainfo ilmenee toisinaan myös Expressbus-vuorojen yhteydessä. Lokakuussa odotin Oulusta tulevaa Matkahuollon pakettia joka sisälsi tuoretavaraa. Paketti oli Jyväskylä-Tampere -Expressbussin kyydissä. Bussi ei vaan ikinä pysähtynyt matkustajien jättölaiturille Tampeeen linja-autoasemalla, jotta olisin saanut pyydettyä paketin kuljettajalta vaan se ajoi suoraan rahtiterminaaliin -- joka ei ole auki yleisölle enää siihen aikaan illasta kun tuo vuoro saapuu.

Itse asiassa mistään ei edes selvinnyt että vuoro oli saapunut eikä ollut myöhässä, koska tätä saapumistietoa ei tuohon aikaan illasta saa edes puhelimitse mistään, kun ei Paunun liikenteenvalvonta vastannut puhelimeen. Matkahuollon valtakunnallinen palveluhenkilö Helsingissä oli kyllä avulias, mutta hänellä ei ollut muuta tietoa kuin aikataulut ja tuo Paunun puhelinnumero johon ei vastattu. Onnistuin kyllä lopulta saamaan paketin tuoreeltaan joustavan palvelun ansiosta, mutta kaikenkaikkiaan palveluketju toimi epäluotettavan tuntuisesti, enkä taida enää uskaltaa käyttää Matkahuollon rahtipalvelua.

Yllä olevista esimerkeistä jää myös kaikenkaikkiaan sellainen olo, että liikennöitsijät hoitavat asioita omilla ehdoillaan ja korkeintaan ajatellen sellaisia vakiasiakkaita, jotka tietävät eksaktisti, miten mikäkin palvelu toimii. Mitään infoa ei vahingossakaan anneta, varsinkaan oikea-aikaisesti. Olisiko syytä katsoa peiliin ja miettiä millaisen palvelukokemuksen asiakas saa ja houkutteleeko se asioimaan saman tahon kanssa uudestaan? Koskaan ei sitäpaitsi voi tietää, tekeekö huonoa palvelua saava asiakas työssään päätöksiä laajemminkin siitä, mitä kuljetusmuotoa missäkin tapauksessa käytetään eli huonolla mielikuvalla voi olla hyvin kauaskantoisiakin vaikutuksia.
 
Niin kai paketin lähettäjä oli ilmoittanut että sitä ollaan vastassa? Nimittäin paketit viedään pääsääntöisesti Matkahuoltoon josta ne luovutetaan asiakkaalle kirjausten jälkeen. Ainoastaan niissä tapauksissa joissa asiasta on etukäteen sovittu, voidaan paketti luovuttaa matkustajalaiturissa.
 
Niin kai paketin lähettäjä oli ilmoittanut että sitä ollaan vastassa? Nimittäin paketit viedään pääsääntöisesti Matkahuoltoon josta ne luovutetaan asiakkaalle kirjausten jälkeen. Ainoastaan niissä tapauksissa joissa asiasta on etukäteen sovittu, voidaan paketti luovuttaa matkustajalaiturissa.

Kyllä. Oulun Matkahuollosta oli lähettäjälle nimenomaan sanottu, että ilmoittaa minulle että olen vastassa.
 
Tietenkään en kommentoi minkään yhtiön puolesta, vaan puhtaasti yksityishenkilönä.

Paunu ja expressbus saa vastata halutessaan sinulle tarkemmin, mutta mitä tulee kyseiseen rahtihässäkkään, niin kuljettaja toimi Matkahuollon liikennöitsijöiden kanssa sopiman kuljetussäännön mukaisesti.

Vain erityisen syyn ja erikseen sovitusti saa kuljettaja luovuttaa rahtia vastaanottajalle suoraan. Kukaan MH:n tai liikennöitsijän henkilökuntaan kuuluva ei voi sitä omavaltaisesti tehdä. Kysymyksessä ovat ensisijassa vastuu- ja turvallisuuskysymykset.

Se, että sinun kohdallasi ei asiaa selvitetty heti lähettäjälle oikein, on luultavimmin väärinkäsitys ja epätäsmällistä infoa. Lähettäjän tulisi tähdentää paketin vastaanottaneelle lähtöaseman virkailijalle vastaanoton erityisolosuhteet. Näinollen tieto vastaanottajasta virka-ajan ulkopuolella olisi tullut asianmukaisesti liitettyä paketin mukaan ja määräasemalle.

Edelleenkään kyse ei ole vuoroa ajavan liikennöitsijän tai kuljettajan virheestä.
Toiseksi on vaikea kuvitella minkään liikennöitsijän ylläpitävän 24h asiakaspalvelua. Kolmanneksi, kuvitteletko, että jos olisit saanut vuoroa ajaneen liikennöitsijän päivystäjän kiinni, olisit saanut pakettisi ohi "tiskin" ennen seuraavaa aamua? Enpä usko.

Se, että kertomasi mukaan onnistuit jotenkin saamaan pakettisi, kiinnostaa minuakin kovasti. Voisitko hieman kertoa lisää tästä joustavasta palvelusta.

Mitä tulee retkeesi Paunun 71K:lla. Aikataulusta selviää K kirjaimen salaisuus, tarkoittaa siis "Kankaantaan kautta" Nokialla. Käsitykseni mukaan kuljettaja edelleen toimi annettujen ohjeiden mukaisesti ja oli syöttänyt Nokialta lähtiessään kilpiin ajoselosteessaan olleen vuoronumeron. Kuljettajien koulutuksella ja asiakaspalvelukyvyilla ei ole mitään tekemistä kärsimäsi henkisen kivun kanssa.

Olen samaa mieltä kanssasi, että keskustorille päättyvien vuorojen kilvissä tulisi lukea vaikkapa; KESKUSTORI VAIHTO-LEMPÄÄLÄ, tai jotakin vastaavaa, jotta olisi hiukan selvempää hahmottaa auton jäävän keskustorille. Jotkut kuljettajat käyttävät tällaisessa tilanteessa omavaltaisesti pelkkää "KESKUSTORI" kilpeä vastoin annettuja ohjeita.

Tuohtunut kommenttisi liikennöitsijöiden ja matkahuollon palveluista ja kuljettajien huonosta asiakaspalvelutaidoista antaa kuvan, että sinulla kenties olisi jotain rakentavaa ehdottaa parannuksiksi asian tiimoilta. Onhan sinulla vankka mielipide ja käsitys siitä, miten tulisi toimia.

Muistuttaisin vielä hiukan asiakkaan vastuusta. Nykyinen uusavuttomuus korostuu informaatiotulvan aikakautena. Tietoa on ja sitä saa, kun VIITSII hakea, eikä odota, että pulla pureskellaan valmiiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Se, että sinun kohdallasi ei asiaa selvitetty heti lähettäjälle oikein, on luultavimmin väärinkäsitys ja epätäsmällistä infoa. Lähettäjän tulisi tähdentää paketin vastaanottaneelle lähtöaseman virkailijalle vastaanoton erityisolosuhteet. Näinollen tieto vastaanottajasta virka-ajan ulkopuolella olisi tullut asianmukaisesti liitettyä paketin mukaan ja määräasemalle.

Lähettäjä tähdensi kyllä ja Oulun Matkahuollon edustaja oli ohjeistanut varmistamaan, että olen varmasti paikalla odottamassa. Siksipä hieman harmitti odottaa kun ko. bussi ei edes pysähtynyt laiturissa vaan ajoi suoraan ohi ilman että ehdin edes linjakilpeä 100 % varmasti tulkita.

Toiseksi on vaikea kuvitella minkään liikennöitsijän ylläpitävän 24h asiakaspalvelua. Kolmanneksi, kuvitteletko, että jos olisit saanut vuoroa ajaneen liikennöitsijän päivystäjän kiinni, olisit saanut pakettisi ohi "tiskin" ennen seuraavaa aamua? Enpä usko.

Olisinpa voinut ainakin kysyä onko se auto saapunut vai ei. Että lähteäkö kotiin vai jäädä odottamaan. Minusta klo 19.30 paikkeilla ei vielä ole niin myöhä, että sillä perusteella voisi odottaa, ettei mitään asiakaspalvelua koko valtakunnasta ole saatavilla. Edes puhelimitse.

Se, että kertomasi mukaan onnistuit jotenkin saamaan pakettisi, kiinnostaa minuakin kovasti. Voisitko hieman kertoa lisää tästä joustavasta palvelusta.

Yksinkertaista: perässä tulleen toisen Paunun kuljettaja neuvoi menemään toiselta puolelta sisälle ja kysymään. Terminaali oli suljettu yleisöltä, mutta miehitys oli paikalla. Paketti löytyi noin 2 minuutissa ja kirjaukset tehtiin pykälien mukaan. Kiitos tästä joustavuudesta kuuluu henkilökunnalle, vaikkakin veikkaan että ihan ohjeiden mukaan ei toimittu.

Ongelmaa ei tietenkään olisi jos

1) terminaali olisi auki hiukan myöhempään, tai
2) saapumislaiturilta nouto toimisi luvatun kaltaisesti, tai
3) löytyisi sellainen yhteyspari paikkakuntien välillä (Oulu-Jkylä-Tre), että aamulla Oulusta lähetetty paketti saapuisi Tampereelle vajaata tuntia aikaisemmin (tässä tapauksessa kyseessä oli tietääkseni ainoa tarjolla oleva vuoropari)

Jos mikään näistä ei toteudu ja paketin haluaa samana päivänä ulos, Matkahuolto ei ole vaihtoehto.

Mitä tulee retkeesi Paunun 71K:lla. Aikataulusta selviää K kirjaimen salaisuus, tarkoittaa siis "Kankaantaan kautta" Nokialla. [...] Muistuttaisin vielä hiukan asiakkaan vastuusta. Nykyinen uusavuttomuus korostuu informaatiotulvan aikakautena. Tietoa on ja sitä saa, kun VIITSII hakea, eikä odota, että pulla pureskellaan valmiiksi.

Vähän kuten arvelinkin siis. Tuo tulkinta tuohtumuksesta on nyt ehkä vähän liioittelua. Pointti on, että julkisen liikenteen tulee olla helposti kaikkien käytettävissä. Pysäkkini ohi Pispalan valtatiellä kulkee ruuhka-aikana pari-kolmekymmentä vuoroa, linjojakin lienee kymmenkunta jos laskee myös muut kuin Liikennelaitoksen, en ole koskaan laskenut tarkkaa määrää. Minusta on kohtuutonta vaatia, että keskivertomatkustaja opettelisi tällaiset kommervenkit jokaisen linjan kohdalla ulkoa etukäteen. Linjakilvessä yksinkertaisesti tulisi lukea sen paikan nimi, johon bussi oikeasti menee eikä jotain linjan teoreettista päätepistettä mihin ei ikinä päädytä kyseisellä vuorolla.

Tällä foorumilla tietenkin on paljon osallistujia, joille tällainen tieto on elämän suola ja mielenkiinnon kohde. Tämä on täysin luonnollista. Itsekin tiedän yhtä ja toista detaljia niistä liikennemuodoista, jotka minua ensi sijassa kiinnostavat. Keskivertomatkustaja ei kuitenkaan piittaa siitä, mitä firman sisäiset ohjeet sanovat tai onko niitä noudatettu. Jos matkanteko on helppoa ja asiat luonnistuvat kysymättä oikein ensi yrittämällä, palvelu koetaan hyväksi ja siitä halutaan nauttia toistekin. Jos asiat tökkivät mistä tahansa syystä, seuraavaa asiointikertaa ei ehkä ikinä tule. Onko se nyt sitten kenenkään etu yhteiskunnassa jossa haluttaisiin suosia julkista liikennettä autoilun sijasta? Kyse on palveluasenteesta ja asettumisesta asiakkaan asemaan: yksinkertaisia perusasioita, ei mitään ihme akrobatiaa.

Asiakkaan syyttäminen uusavuttomaksi ei ole oikea asenne. Osa asiakkaista voi jopa oikeasti olla avuttomia, esim. ulkomaalaisia, vieraspaikkakuntalaisia, lapsia tai vanhuksia. Eikö olisi parempi reilusti yli-informoida kaikkia jotta varmasti kukaan ei eksy tai töppäile kuin sokeana luottaa että kaikki ottavat asioista selvää etukäteen, ja kuka ei viitsi ottaa selvää, sen ei sitten pärjäämänkään pidä?

Tämä moralisoivalla paatoksella täydennetty vaikeneminen kaikilla kielillä on ah niin suomalainen asenne, ja jotain minkä haluaisin lopullisesti kitkeä pois tästä maasta. Täsmälleen samat kommentit kuin mitä sain taannoiseen kritiikkiini Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Tikkurilan välisen yhteyden infopuutteista. Sen sijaan haluaisin että meillä kaikilla yhtäläisesti olisi suorastaan intohimo hyvään asiakaspalveluun, selkeään informointiin ja kanssaihmisten auttamiseen. Ei se ole keneltäkään pois vaan helpottaa kaikkien elämää ja tekee sen miellyttävämmäksi. Sekä tietenkin parantaa bisnestä. Tätä asennetta yritän nöyrästi itse toteuttaa omassa työssäni (hieman eri alalla ja erityyppisissä tehtävissä tosin) ja ilahdun aina kun havaitsen sitä muualla.
 
Tuossa Oulu-Tampere-rahtitapauksessa on selvästikin ollut kyse inhimillisestä erehdyksestä, eli tieto ei ole kulkenut perille asti pakettia viimeisenä kuljettaneelle kuljettajalle, koska sitä tietoa ei ole kirjattu minnekään, tai sitten asia on unohtunut. Eritoten kun veikkaan, että kyseessä on ollut perusrahti (muuta ei ainakaan ilmennyt). Ja vaikka olisikin muistanut ja joustanut, niin toimitusehdot on silti täytetty, vaikka et pakettiasi hieman ohjeiden ohi saanut. Jos lähettäjä olisi lähettänyt paketin pikarahtina, olisi paketti voitu sopia ehtojenkin mukaan luovutettavaksi määränpäässä heti bussista tai jo peräti matkan varrella jollain pysäkillä. Muutenkin kyseinen paketti olisi kiinnittänyt enemmän huomiota silloin.

En nyt tahdo sen enempää syyllistää, mutta tämä on niitä syitä miksi on olemassa erikoishinnoiteltuja palveluita, jotka tarjoavat sitten nopeutta ja joustoa (voit perehtyä tarkemmin ominaisuuksiin MH:n sivustolla). Vaikka on hyvää asiakaspalvelua ja PR:ää pelata hieman ohi sääntöjenkin, niin siinäkin täytyy asettaa se raja jonnekin, koska muuten kaikki tulevat jonottamaan pakettejansa autolle, jolloin järjestelmä todenteolla rupeaa takkuilemaan.
 
Tuo reittikilpihomma on ihan aiheellinen valituksen aihe. Kyllä yhteistariffialueen matkustajan pitää pärjätä ottamatta selvää kaikenmaailman Nokian kiemuroista. Olkoon kenen vika vaan, korjattavaa voisi ehkä olla.

Matkahuollon rahtipalvelutkin asiakas mieltää kokonaisuudeksi. Ei asiakasta tarvitse kiinnostaa sen, mitä kuljettajan kuuluu tai ei kuulu tehdä. Samaten jossain toimipisteessä annettu lupaus on se vahvin lupaus, jonka kuuluu ylittää kaikki ohjesäännön pykälät. Jos jotain virheellisesti on luvattu, pitää tuonkokoisessa organisaatiossa todella kaikkien osasten toimia. Ensin palvellaan asiakas annetun lupauksen mukaan ja sen jälkeen voidaan organisaation sisällä tarkastella, missä tehtiin virhe. Sitä kutsutaan asiakaspalveluksi.

Yksi esimerkki oli oikein esillä. Yritys myi tuotteitaan ja oli sopinut, että tavarat toimitetaan liikkeisiin perille. Loppujen lopuksi tuotteet lojuivat peräkylän MH-asiamiehen nurkissa, kun kyseisellä paikkakunnalla ei ollut jakelua. MH-terävöitti toimintaansa ja sai tämän asiakkaan tauon jälkeen takaisin.

Joskus muuten kuljettaja potki pakettia edellään menemään Matkahuollon pihalla. Muutenkaan se pakettien paiskominen ei innosta lähettämään siinä firmassa tavaraa.

Toivottavasti liikennöitsijöiden ja Matkahuollon piirissä ei kritiikkiin suhtauduta samalla tavalla kuin tällä palstalla. Silloin nimittäin on linja-autoliikenteen alamäki vain jyrkkenemässä.
 
Ensin palvellaan asiakas annetun lupauksen mukaan ja sen jälkeen voidaan organisaation sisällä tarkastella, missä tehtiin virhe. Sitä kutsutaan asiakaspalveluksi.

Paha siinä on palvella asiakasta jos ei ole tietoa. Eli todennäköisesti tieto siitä että pakettia ollaan vastassa, on jäänyt jonnekin Oulu-Jkl välille. Siinä vaiheessa kun paketti on lastattu Jkl:ssä Tampereelle menevään autoon ei siitä ole ollut mitään tietoa että sitä ollaan vastassa. Toki jos paketti olisi lähetetty pikarahtina (kuten olisi kuulunut), se olisi käsitelty erikseen ja kuljettajalla olisi ollut tieto että pakettia ollaan vastassa. Sitä miksi Oulussa on luvattu jotain, mitä ei toimitusehdoissa mainita, voidaan vaan arvailla.
 
Olisiko mahdollista, että Paunu kouluttaisi kuljettajansa sekä huolehtimaan että linjakilvissä on aina oikeaa tietoa että kuuluttamaan Keskustorille päättyvissä vuoroissa, että kyseessä on tämän vuoron päätepysäkki + kiitos kyydistä tms.?

Paunun huonot linjakilvet ja olematon matkustajainfo näyttävät vain jatkuvan.

Nousin tänään Hatanpään valtatiellä n. klo 17.50 paikkeilla bussiin 70 tai 71 (en muista enää kumpi), jonka linjakilvessä luki Nokia-Keskustori. Tarkoitus oli matkustaa Pyynikintorille, joten yllätys oli suuri kun bussi pysähtyi Keskustorille ja kaikki poistuivat. Kysyin kuljettajalta, koska bussi jatkaa eteenpäin. Vastaus oli, että ei jatka.

Summa summarum: Linjakilpi osoitti Nokialle eikä Keskustorilla edes infottu kuulutuksella linjan päättyvän sinne. Olisin voinut jäädä yksin istumaan tyhjään bussiin.

Tämä horjuttaa rajusti luottamusta Paunun asiakaspalvelukykyyn. Ei niillä busseilla matkusta vain vakioväkeä, jotka kaikki tasan tarkkaan tietävät mikä bussi päättyy minnekin, jos kilvissä lukee jotain ihan muuta.
 
Tämä horjuttaa rajusti luottamusta Paunun asiakaspalvelukykyyn. Ei niillä busseilla matkusta vain vakioväkeä, jotka kaikki tasan tarkkaan tietävät mikä bussi päättyy minnekin, jos kilvissä lukee jotain ihan muuta.

Tuttua myös Helsingin kapearaiteisen tuikitiheässä poikkeusliikenteestä ;)
 
Paunun huonot linjakilvet ja olematon matkustajainfo näyttävät vain jatkuvan.

Nousin tänään Hatanpään valtatiellä n. klo 17.50 paikkeilla bussiin 70 tai 71 (en muista enää kumpi), jonka linjakilvessä luki Nokia-Keskustori. Tarkoitus oli matkustaa Pyynikintorille, joten yllätys oli suuri kun bussi pysähtyi Keskustorille ja kaikki poistuivat. Kysyin kuljettajalta, koska bussi jatkaa eteenpäin. Vastaus oli, että ei jatka.

Summa summarum: Linjakilpi osoitti Nokialle eikä Keskustorilla edes infottu kuulutuksella linjan päättyvän sinne. Olisin voinut jäädä yksin istumaan tyhjään bussiin.

Tämä horjuttaa rajusti luottamusta Paunun asiakaspalvelukykyyn. Ei niillä busseilla matkusta vain vakioväkeä, jotka kaikki tasan tarkkaan tietävät mikä bussi päättyy minnekin, jos kilvissä lukee jotain ihan muuta.

Uskaltaudun vaihteeksi komppaamaan - yleeensähän se on täällä niin, että jos uskaltautuu Paunua arvostelemaan saa ämpärillisen niskaansa . Paunu hoitaa tyylillä ja hienosti kaukoliikenteen, mutta lähikuntien paikkuriliikenteen hoidossa on nimenomaan tuon kohteliaisuuden tai aikataulujen suhteen jatkuvasti sanomista ( ei se ole matkustajan eikä kuskinkaan vika, jos ne kusee) , ehkäpä pinna on kuskilla kireenä, kun aikataulu kusee pahasti ja joka stopilla saa kuittia tästä - kummaa on että nämä mukavat "siirtolaiskuskit" ovat kaikki varsin höveleitä ja kohteliaita, mutta ilmeisesti nämä paikkurilinjoilla tuuraavat muutamat "parempia" linjoja normaalisti kuskit kokevat nuo ajot jotenkin niin tylsiksi että on varaa rähjätä asiakkaille...

No jaa editoin tätä kovastikin, säästyäkseni koko likasangolta... perästä kuulunee, mutta en tosiaan tarkoita tänne kirjoittavia kuskeja joidenka kyytiin en ole koskaan osunut. ;)

EDIT: tämä kommentti vain siksi, että minkään muun firman kyydissä en ole änkyröintiä asiakkaita kohtaan Treen seudulla havainnut- ainoastaan Paunun paikkureissa pari-kolme kertaa. Se ei ole kohdistunut minuun, kun olen jo istumassa, mutta sen kuulee osa matkustajista....
 
Viimeksi muokattu:
Nousin tänään Hatanpään valtatiellä n. klo 17.50 paikkeilla bussiin 70 tai 71 (en muista enää kumpi), jonka linjakilvessä luki Nokia-Keskustori. Tarkoitus oli matkustaa Pyynikintorille, joten yllätys oli suuri kun bussi pysähtyi Keskustorille ja kaikki poistuivat. Kysyin kuljettajalta, koska bussi jatkaa eteenpäin. Vastaus oli, että ei jatka.

Summa summarum: Linjakilpi osoitti Nokialle eikä Keskustorilla edes infottu kuulutuksella linjan päättyvän sinne.

Minun mielestä Nokia-Keskustori osoittaa ennemmin Keskustorille? Tiedäthän, että linjakilpiä luetaan, niin kuin kaikkea muutakin, vasemmalta oikealle... ;)

Tämä horjuttaa rajusti luottamusta Paunun asiakaspalvelukykyyn. Ei niillä busseilla matkusta vain vakioväkeä, jotka kaikki tasan tarkkaan tietävät mikä bussi päättyy minnekin, jos kilvissä lukee jotain ihan muuta.

Jos siellä tosiaan on lukenut Nokia-Keskustori, ja linja on ollut tulossa Lempäälästä, niin joko kuljettaja on unohtanut vaihtaa linjakilvet päätepysäkillä, tai sitten kilpiin on ohjelmoitu väärät tekstit ko. vuoronumerolle. Aina kun niitä ei ehdi päätepysäkillä käydä katsomalla mitä siellä lukee, vaan luottaa siihen että kilpiin on ohjelmoitu oikeat, vuoron kilvet.

Kummassakin tapauksessa varmaan kannattaisi samalla vaivalla kirjoittaa myös osoitteeseen paunu.fi aiheesta kun tännekin, niin ehkä ne linjakilvet näyttäisi ensi kerralla oikeaa osoitetta...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kummassakin tapauksessa varmaan kannattaisi samalla vaivalla kirjoittaa myös osoitteeseen paunu.fi aiheesta kun tännekin, niin ehkä ne linjakilvet näyttäisi ensi kerralla oikeaa osoitetta...

No joo, tuolla tietysti saataisiin liikennöitsijä (ehkä) korjaamaan tämä. Mutta kun ei kiinnosta ruveta kilpipoliisiksi. Enemmän kuin yksittäinen tapaus häiritsee se asenne, että hoidetaan hommia hälläväliä-meiningillä ja luottaen siihen, että vakiomatkustajat kyllä tietävät kaikki yksityiskohdat.

Mutta kun pitäisi palvella myös satunnaisia kulkijoita luottamusta herättävästi. Hyvä matkustajainfo kaikilla tavoilla tuotettuna herättää luottamusta ja halua käyttää palveluja jatkossakin, ja huono palvelu karkottaa kaikki muut kuin pakkokäyttäjät.

Tätä kautta tämä linkkautuu liikennepolitiikkaan: jos halutaan kasvattaa joukkoliikenteen markkinaosuutta, niin tällaisiin asioihin täytyy panostaa. Sen miten se teknisesti tapahtuu kuuluu liikennöitsijälle (tai tilanteesta riippuen liikenteen tilaajalle) itselleen ratkaistavaksi: joko uutta tekniikkaa, uudet ohjeistukset tai sitten palveluprosessia pitää myllätä jotenkin muuten uuteen uskoon, jotta laatupoikkeamilta vältytään.

Hyvä esimerkki panostamisesta ovat PARAS-pysäkkinäytöt, huono esimerkki taas se, että ne eivät toimi vieläkään kunnolla. Eikä niitä ole juuri siellä missä kipeimmin kaipaisi eli esim. Pispalan valtatien tai Hatanpään valtatien pysäkeillä, joista kulkee paljon linjoja ja ajoaikojen heilahtelun vuoksi ei voi olla varma pysäkille tullessa onko se paras vuoro jo mennyt vai onko vasta tulossa <-- vaikuttaa siihen kannattaako välittömästi seuraavaan bussiin nousta vai odottaa ehkä perässä myöhässä ajavaa toista bussia jolla pääsisi suoraan kohteeseen vaihtamatta.
 
Juu kyllä kuulutettaisiin jos olisi laitteet millä kuulutetaan. Minun mielestä on aika tökeröä jos kuljettaja alkaa huudella auton perälle miten jatko sujuu.
Muuten ensikerralla kusy autoon noustessasi jatkaako auto jonnekkin vai päättyykö linja keskustorille. Ei se kuljettaja pure vaikka pahalta näyttäisi... :)
 
Täytyykin sitten muistaa jos joskus tarvitsen seutulinjoja tehdä itselle etukäteen muistilappu kaikista asioista joita täytyy kysyä kaiken varalta kuljettajalta etukäteen. Ohimennen sanoen, kyllä kuskikin voi lopulta jo purra kun jokainen matkustaja vuorollaan kysyy: "meneekö tämä bussi sinne mitä linjakilvessä lukee?" Kyllä kunnollisen matkustajainfon antaminen on kuljettajalle/firmalle loppupeleissä helpointa kun sitten ei tarvitse erikseen neuvoa jokaista jolle reitti ei ole jo ennestään tuttu. Tietenkin yksittäisen kuskin on paha tehdä mitään jos firma ei tee omaa osaansa.
 
Takaisin
Ylös