- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Tänään työmatkalla nousin Paunun bussiin 71K Pispalan valtatieltä. Linjakilvessä luki Lempäälä. Keskustorilla kaikkien muiden matkustajien poistuessa paljastui kuitenkin että ko. vuoro päättyy Keskustorille eikä jatka Hatanpään valtatielle Lempäälän suuntaan. Mistään tämä ei kylläkään käynyt ilmi: linjakilpi osoitti Lempäälää eikä kuljettaja ilmoittanut mitään päätepysäkistä ja/tai että bussi ei jatka enää eteenpäin. Itse kysymällä tämä selvisi, kun aloin asiaa epäillä. Ja kun en ole asiantuntija Paunun linjarakenteen suhteen, ei ainakaan minulle (kuten kenelle tahansa kaupungin puolella kyytiin nousevalle keskivertomatkustajalle) ole selvää, tarkoittaako tuo K-kirjain että vuoro päättyy Keskustorille tai mahdollisesti jotain koukkausta sivutien kautta Nokian puolessa.
Olisiko mahdollista, että Paunu kouluttaisi kuljettajansa sekä huolehtimaan että linjakilvissä on aina oikeaa tietoa että kuuluttamaan Keskustorille päättyvissä vuoroissa, että kyseessä on tämän vuoron päätepysäkki + kiitos kyydistä tms.?
Sama epämääräinen matkustajainfo ilmenee toisinaan myös Expressbus-vuorojen yhteydessä. Lokakuussa odotin Oulusta tulevaa Matkahuollon pakettia joka sisälsi tuoretavaraa. Paketti oli Jyväskylä-Tampere -Expressbussin kyydissä. Bussi ei vaan ikinä pysähtynyt matkustajien jättölaiturille Tampeeen linja-autoasemalla, jotta olisin saanut pyydettyä paketin kuljettajalta vaan se ajoi suoraan rahtiterminaaliin -- joka ei ole auki yleisölle enää siihen aikaan illasta kun tuo vuoro saapuu.
Itse asiassa mistään ei edes selvinnyt että vuoro oli saapunut eikä ollut myöhässä, koska tätä saapumistietoa ei tuohon aikaan illasta saa edes puhelimitse mistään, kun ei Paunun liikenteenvalvonta vastannut puhelimeen. Matkahuollon valtakunnallinen palveluhenkilö Helsingissä oli kyllä avulias, mutta hänellä ei ollut muuta tietoa kuin aikataulut ja tuo Paunun puhelinnumero johon ei vastattu. Onnistuin kyllä lopulta saamaan paketin tuoreeltaan joustavan palvelun ansiosta, mutta kaikenkaikkiaan palveluketju toimi epäluotettavan tuntuisesti, enkä taida enää uskaltaa käyttää Matkahuollon rahtipalvelua.
Yllä olevista esimerkeistä jää myös kaikenkaikkiaan sellainen olo, että liikennöitsijät hoitavat asioita omilla ehdoillaan ja korkeintaan ajatellen sellaisia vakiasiakkaita, jotka tietävät eksaktisti, miten mikäkin palvelu toimii. Mitään infoa ei vahingossakaan anneta, varsinkaan oikea-aikaisesti. Olisiko syytä katsoa peiliin ja miettiä millaisen palvelukokemuksen asiakas saa ja houkutteleeko se asioimaan saman tahon kanssa uudestaan? Koskaan ei sitäpaitsi voi tietää, tekeekö huonoa palvelua saava asiakas työssään päätöksiä laajemminkin siitä, mitä kuljetusmuotoa missäkin tapauksessa käytetään eli huonolla mielikuvalla voi olla hyvin kauaskantoisiakin vaikutuksia.
Olisiko mahdollista, että Paunu kouluttaisi kuljettajansa sekä huolehtimaan että linjakilvissä on aina oikeaa tietoa että kuuluttamaan Keskustorille päättyvissä vuoroissa, että kyseessä on tämän vuoron päätepysäkki + kiitos kyydistä tms.?
Sama epämääräinen matkustajainfo ilmenee toisinaan myös Expressbus-vuorojen yhteydessä. Lokakuussa odotin Oulusta tulevaa Matkahuollon pakettia joka sisälsi tuoretavaraa. Paketti oli Jyväskylä-Tampere -Expressbussin kyydissä. Bussi ei vaan ikinä pysähtynyt matkustajien jättölaiturille Tampeeen linja-autoasemalla, jotta olisin saanut pyydettyä paketin kuljettajalta vaan se ajoi suoraan rahtiterminaaliin -- joka ei ole auki yleisölle enää siihen aikaan illasta kun tuo vuoro saapuu.
Itse asiassa mistään ei edes selvinnyt että vuoro oli saapunut eikä ollut myöhässä, koska tätä saapumistietoa ei tuohon aikaan illasta saa edes puhelimitse mistään, kun ei Paunun liikenteenvalvonta vastannut puhelimeen. Matkahuollon valtakunnallinen palveluhenkilö Helsingissä oli kyllä avulias, mutta hänellä ei ollut muuta tietoa kuin aikataulut ja tuo Paunun puhelinnumero johon ei vastattu. Onnistuin kyllä lopulta saamaan paketin tuoreeltaan joustavan palvelun ansiosta, mutta kaikenkaikkiaan palveluketju toimi epäluotettavan tuntuisesti, enkä taida enää uskaltaa käyttää Matkahuollon rahtipalvelua.
Yllä olevista esimerkeistä jää myös kaikenkaikkiaan sellainen olo, että liikennöitsijät hoitavat asioita omilla ehdoillaan ja korkeintaan ajatellen sellaisia vakiasiakkaita, jotka tietävät eksaktisti, miten mikäkin palvelu toimii. Mitään infoa ei vahingossakaan anneta, varsinkaan oikea-aikaisesti. Olisiko syytä katsoa peiliin ja miettiä millaisen palvelukokemuksen asiakas saa ja houkutteleeko se asioimaan saman tahon kanssa uudestaan? Koskaan ei sitäpaitsi voi tietää, tekeekö huonoa palvelua saava asiakas työssään päätöksiä laajemminkin siitä, mitä kuljetusmuotoa missäkin tapauksessa käytetään eli huonolla mielikuvalla voi olla hyvin kauaskantoisiakin vaikutuksia.