Luvattoman heikkoa matkustajainfoa

No joo... siirryin pikavuoro puolelta seutuliikenteeseen vasta äskettäin mutta ei ole pureminen tullut mieleen. Kuule samaa asiaa kysytään usein ja moni matkustaja peräkkäin, eikä ole vielä pipoa alkanut kiristämään :). Alalla olen ollut vasta n.17 vuotta. Aina ei edes itse tiedä mitä tarkkaan ottaen kilvissä lukee, ne kun vaihdetaan numerosarjan mukaan, joka on ajosarjassa. Ja en ole löytänyt kuulutuslaitteita seutuliikenteen autosta joten kerro sinä viisaampana miten tässä pitäis toimia. :). Välillä tuntuu että asiantuntemus ja tieto on jossakin muuaalla kuin ratin ja penkin välillä. ;) Hyvät neuvot otan nöyränä ja kiitollisena vastaan. Niin ja kuljettaja ei tiedä millä pysäkillä jäät pois jos leimaat kaupungin matkakortin tai ostat kertalipun....
Hei tämä on yhteispeliä ihan totta. Jos matkustaja saa suunsa auki ja uskaltaa kysyä niin varmasti saat tietoa jatkaako vai jääkö keskustorille.
 
Aina ei edes itse tiedä mitä tarkkaan ottaen kilvissä lukee, ne kun vaihdetaan numerosarjan mukaan, joka on ajosarjassa. Ja en ole löytänyt kuulutuslaitteita seutuliikenteen autosta joten kerro sinä viisaampana miten tässä pitäis toimia. :). Välillä tuntuu että asiantuntemus ja tieto on jossakin muuaalla kuin ratin ja penkin välillä. ;) Hyvät neuvot otan nöyränä ja kiitollisena vastaan.

Kuten jo sanoin, kuljettajan on vaikea tehdä mitään jos bussifirma ei hoida omaa sarkaansa. Bussifirman hoidettavaksi kuuluu ensinnäkin yleinen informointi, aikataulut, netit yms, toisekseen kaluston ylläpito, tässä tapauksessa lähinnä linjakilvet ja se kuulutusjärjestelmä. Ja kolmannekseen tietenkin kuljettajien pitäminen ajan tasalla. Paha on kuljettajankaan ketään informoida jos ei itsekään tiedä missä mennään. Kun perusinformaatio on kunnossa ja kuljettajalla on sekä välineet informointiin että tarpeellinen tieto ja selvä käsitys siitä mitä matkustajien voi olettaa tietävän etukäteen, pallo siirtyy kuskille jonka sitten pitää hoitaa oma osansa elilkkä kuuluttaminen tarvittaessa että matkustajien oma-aloitteinen neuvominen esimerkiksi lippuja myytäessä.

Omasta kokemuksesta voin sen verta sanoa, että kun viime vuonna olin töissä Linnainmaan lukiossa silloin tällöin kuljin seutubussilla Kalevaan jos sellainen sattui kohdalle mutten kertaakaan uskaltautunut menemään seutubussilla toiseen suuntaan. Tietenkin asiaan vaikutti TKL:n runsas oma vuorotarjonta ja netistä saatavat pysäkkiaikataulut, joten motivaatio seutulinjojen opetteluun oli aika vähäinen. Kuitenkin Linnainmaalta tullessa luotin siihen että kohdalle tullut seutubussi ajaa Teiskontietä ainakin Kalevaan asti mutta en toisinpäin. Ja tietenkin ei ole niin paha juttu jos kotimatka venyy verrattuna töistä myöhästymiseen. Varsinkin kun työhön kuului jälki-istuntojen antaminen myöhästeleville oppilaille!
 
Hyvä Ville
Kuljettaja tietää minne ajaa ja miten pitäisi toimia, mutta kun ei tiedä millä pysäkillä asiakas jää pois. Jos asiakas lippua leimatessa sanoisi sen niin olisi huomattavasti nopeammin informoitu. Jos asiakas ei sano mitään, niin oletamme että hän jää poin aiemmin.

Minkä tähden muuten se puhuminen on niin vaikeaa kuljettajalle?
Siellä ratin ja penkin välissä on ihan tavallinen Matti tai Maija ajamassa!
Suuren eron huomaa muuten kun tulee seutuautolla Tampereen rajan sisäpuolelle. Tervehtiminen loppuu tai ainakin vähenee huomattavasti! Minä tervehdin aina asiakkaat enkä nyt kerjää vastausta... mutta hyvittuneena seurailen muun oheessa näitä jotka kulkevat ohi näkemättä mitään.
 
Kuljettaja tietää minne ajaa ja miten pitäisi toimia, mutta kun ei tiedä millä pysäkillä asiakas jää pois. Jos asiakas lippua leimatessa sanoisi sen niin olisi huomattavasti nopeammin informoitu. Jos asiakas ei sano mitään, niin oletamme että hän jää poin aiemmin.

Minkä tähden muuten se puhuminen on niin vaikeaa kuljettajalle?

Tästä on turha väitellä. Kuljettaja tuskin on syypää vaan kyse on firman palveluprosessin puutteista. Johdon pitää kantaa siitä vastuu.

Kokemuksen mukaan Paunun Nokia-Keskustori-Lempäälä -vuorot on markkeerattu miten sattuu ja päättyvät Keskustorille silloin kun mieli tekee, riippumatta siitä mitä kyltissä lukee.

Jos kyltissä lukee Nokia, niin silloin myös ennen Keskustoria Tampereella kyytiin noussut otaksuu, että vuoro myös menee Nokialle. Jos kyltissä lukee Lempäälä, ennen Keskustoria kyytiin noussut otaksuu, että vuoro tosiaan jatkaa Lempäälään. Jos vuoro päättyykin Keskustorille, kyltissä täytyy lukea Keskustori. Matkustajan tehtävä ei ole kysyä tätä kuljettajalta vaan luottaa ensisijaisesti kylttiin.

Ehdoton vähimmäisvaatimus on, että jos kyltissä on todellisuudesta poikkeavaa tietoa, kuljettajan tulee kuulutuksella informoida matkustajia poikkeamasta.

Jos tätä ei mitenkään muuten saada kuntoon, ehdotan että kyltteihin vaihdetaan systemaattisesti päätepysäkiksi Keskustori, jolloin asia olisi looginen. Tosin ei tämä kyllä palvelua parantaisi.
 
Ehdoton vähimmäisvaatimus on, että jos kyltissä on todellisuudesta poikkeavaa tietoa, kuljettajan tulee kuulutuksella informoida matkustajia poikkeamasta.
No Jani on sitten hyvä ja tuo autoihin mikrofonit ja kuulutuslaitteet. Mitenkäs tuolla kunnan puolella taitaa ainoa matkustajainformaatio poikkeusvuoroista, jotka päättyvät kesken ns. linjan olla kuljettajan murahdukset, ETTÄ ULOS. Paunulla insinöörin päättämänä on, että kaikkiin niihin keskustorille päättyviin vuoroihin, joilla on luonnollinen vaihtoyhteys Nokian suuntaan kilivitetään
Kangasalta tai Lempäälästä tullen tuo Keskustori Nokia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hyvä Ville
Kuljettaja tietää minne ajaa ja miten pitäisi toimia, mutta kun ei tiedä millä pysäkillä asiakas jää pois. Jos asiakas lippua leimatessa sanoisi sen niin olisi huomattavasti nopeammin informoitu. Jos asiakas ei sano mitään, niin oletamme että hän jää poin aiemmin.

Kyllä kysyminen sujuu multa aika helposti, ei siinä mitään. Mutta kun pitäisi tietää että mitä pitäisi kysyä. Sitä kun on tottunut olettamaan kaikenlaista, kuten vaikka että linjakilpi kertoo minne bussi on menossa! Ja sitten kun vaikka Kalevassa pysäkille tupsahtaa kolme autoa kerralla, ei siinä voi jokaisen kuskilta erikseen käydä kysymässä että minne mikäkin menee.

Välillä saatan ihan harrastuksen vuoksi käyttää seutubussia jos on mukavasti aikaa. Kerrankin olin menossa Linnainmaalle ja olin Pyynikintorilla hyvissä ajoin. Näin ollen kävin kaikessa rauhassa kysymässä Kangasalaan menevän bussin kuskilta, että meneekö tämä Leinolaan, olin tottunut ajattelemaan Linnainmaata Leinolana koska siihen aikaan Linnainmaalle menevän bussin 19 linjakilvessä luki Leinola ja määränpää oli aika tarkkaan Linnainmaan ja Leinolan rajalla. Olin myös määränpäässä nähnyt juuri tuon seutubussin numeron pysäkillä, joten reippaasti nousin kyytiin. Kun olin vielä siinä vaiheessa ainoa matkustaja, jäin oikein juttelemaan kuskin kanssa kaikenlaista. Siinä jutellessa onneksi selvisi, että eihän tämä bussi suinkaan mene Koilliskeskuksen kautta Leinolaan ja siitä eteenpäin vaan suoraan Sammon valtatietä pitkin. Joten ehdin ennen kuin vahinkoa ehti tapahtumaan jäämään pois Keskustorilla ja vaihtamaan TKL:n bussiin.
 
No Jani on sitten hyvä ja tuo autoihin mikrofonit ja kuulutuslaitteet. Mitenkäs tuolla kunnan puolella taitaa ainoa matkustajainformaatio poikkeusvuoroista, jotka päättyvät kesken ns. linjan olla kuljettajan murahdukset, ETTÄ ULOS. Paunulla insinöörin päättämänä on, että kaikkiin niihin keskustorille päättyviin vuoroihin, joilla on luonnollinen vaihtoyhteys Nokian suuntaan kilivitetään
Kangasalta tai Lempäälästä tullen tuo Keskustori Nokia.

Paunu liikennöitsijänä on vastuussa siitä miten varustaa bussinsa, en minä. Jos kuulutus ei onnistu, niin sitten ei onnistu, ja se tuntuu palvelukokemuksessa. Olisiko muuten syytä harkita jotain palvelun laatuvaatimuksia yhteistariffiliikenteessä?

Liikennelaitoksella matkustaessa vastaavia tapauksia on tullut eteen äärimmäisen harvoin, tosin kyllä niitäkin on. Mielikuva on, että niitä kyltitetään vähän paremmin, mutta ei ole faktoja lyödä pöytään tällä erää.

Mikä himputti muuten on "luonnollinen vaihtoyhteys"? Ei minulle ainakaan ole kukaan kuljettaja infonnut Keskustorilla (kuulutuksella tai muutenkaan), että tämä vuoro päättyy tähän, mutta tuolla pysäkillä seisoo toinen bussi, jolla matka voi jatkua haluttuun suuntaan. Kyllä minä ihan itsekseni meinasin kerran jäädä vahingossa bussiin istumaan, kun kuljettaja jo pakkasi kamppeitaan ja moottori oli sammutettu. Kaikki sanaakaan sanomatta ennen kuin varta vasten kysyin.
 
Takaisin
Ylös