Mikä linja aloittaa Vuorekseen?

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
Vuoreksen liikenne alkaa joko vuoden vaihteessa 2007/2008 tai elokuussa 2008. Ensimmäinen yhteys johdetaan varmastikin Hervannasta, koska Vuoreksen palvelut varsin pitkään löytyvät Hervannasta.
Vaihtoehtoja ovat käytännössä 13, 20, 23, 30 ja 39. Pohdinkin tässä hiukan niiden etuja ja haittoja Vuoreksen jatkoja ajatellen.
Luontevin Vuoreksen linja olisi 23, se on ainoa jonka reittiä ei tarvitse Vuoresta varten muuttaa, ainoastaan pidentää. 23:n händicappi on se, että se ei kulje Hervantakeskuksen kautta.
13 ei myöskään sovi, koska sen reitti Lukonmäen kautta on jo nyt muita linjoja pidempi. Matka-ajat Vuoreksesta tulisivat kohtuuttoman pitkiksi.
Eräs mahdollisuus olisi, että 13 jatkettaisiin Hermiasta Hikivuoreen ja 20 alkaisikin ajaa Vuorekseen. Itse pidän tätä parhaana vaihtoehtona. Hikivuoresta ei 20:llä kuljeta keskustaan, joten linja pituus ei ole ongelma
Helpoin ratkaisu olisi tietysti muuttaa linja 39 kokopäiväiseksi ja jatkaa se Vuorekseen.
 
Eräs mahdollisuus olisi, että 13 jatkettaisiin Hermiasta Hikivuoreen ja 20 alkaisikin ajaa Vuorekseen. Itse pidän tätä parhaana vaihtoehtona. Hikivuoresta ei 20:llä kuljeta keskustaan, joten linjan pituus ei ole ongelma.

Enpä näe tässä erityisemmin järkeä. Hermian nykytilannehan on 7,5 minuutin vuoroväli, joka on Hikivuori-Ruskon ja Lukonmäen palvelutasojen summa. Linja 20 palvelee Hikivuoren ja Hervannan, Ruskon ja keskustan sekä Hikivuoren ja Taysin välillä. Linjan 13 kanssa nämä muodostavat mielestäni lähes täydellisen kokonaisuuden, sillä jos ne yhdistettäisiin, niin Hermian takainen osuus ylimitoittuisi Hermian vaatiessa vähintään kymmenen minuutin vuoroväliä, ja tärkeä yhteys Kalevaan kuihtuisi.


Helpoin ratkaisu olisi tietysti muuttaa linja 39 kokopäiväiseksi ja jatkaa se Vuorekseen.

Tätä pidän itse todennäköisimpänä, että pidetään linjojen määrää ja näin ollen yhteyksien monipuolisuutta korkealla. Tosin paras vaihtoehto ei suinkaan ole helppo.

Itse olen ideoinut seuraavanlaisen linjaston, joka korvaa myös nykyisiä moitteita. Kustannustaso säilyisi ennallaan.



Linja 23: Hervanta - Teekkarinkatu - Tieteenkatu - Salhojankatu - Keskustori
Linja 30: Etelä-Hervanta - Kanjoninkatu - Iidesranta - Keskustori
Linja 39: Vuores - Arkkitehdinkatu - Teiskontie - Keskustori

+ Uudet vahvat runkolinjayhteydet niin eteläiselle Insinöörinkadulle kuin Kanjoninkadulle
+ Kaikkialta Hervannasta yhteys Hervantakeskukselle
+ Linjat 13, 20 ja 39 täysin porrastettavissa ruuhka-aikaan.
+ Vuorekseen vahva ja nopea kokopäivälinja, jolla laajat yhteydet.
- Palvelutason lasku Arkkitehdinkadulla ja Länsi-Hervannan päätteen ympäristössä

* linjan 30 asukaspohjaa siirtyy linjalle 39
=> Valtalinjat 30 ja 23 porrastettavissa keskenään 12 minuutin vuorovälillä

* lisärahan turvin voitaisiin myös harkita seuraavia toimenpiteitä:
+ Kokopäiväyhteyden palauttaminen Pyynikintorille jatkamalla joko linjaa 23 tai 30
+ Peruspalvelutason nostaminen 10 minuutin vuoroväliin linjoilla 23 ja 30

Tällä tavoin voitaisiin jakaa linjat uudelleen ja onnistuneesti palvella kaikkia lähiöitä tasaisesti, monipuolisesti ja tiheästi myös uusin katuyhteyksin. Kustannusten hienoinen nostaminen ei mielestäni olisi ongelma, kun palvelua tuodaan entistä lähemmäksi monia asuinalueita.
 
Hermian nykytilannehan on 7,5 minuutin vuoroväli, joka on Hikivuori-Ruskon ja Lukonmäen palvelutasojen summa. Linja 20 palvelee Hikivuoren ja Hervannan, Ruskon ja keskustan sekä Hikivuoren ja Taysin välillä. Linjan 13 kanssa nämä muodostavat mielestäni lähes täydellisen kokonaisuuden, sillä jos ne yhdistettäisiin, niin Hermian takainen osuus ylimitoittuisi Hermian vaatiessa vähintään kymmenen minuutin vuoroväliä, ja tärkeä yhteys Kalevaan kuihtuisi.
Hermian nykytilanne on tuo 7,5 minuuttia vain periaattessa, --> katsopas tätä. Vuoroväli ruuhkassa näyttäiskin olevan 1/14 minuuttia!

Kyllä luonnollisin vaihtoehto aloittaa liikenne Vuorekseen on linja 39. Se on kuitenkin yksinkertaisinta muuttaa kokopäiväiseksi Vuoresta varten. Kolmella autolla kun se saataisiin kustannuksiltaan tehokkaimmaksi muihin vaihtoehtoihin nähden. Ensimmäisenä ja toisena liikennöintivuotena Vuorekseen tuskin tarvitaan 23:n 12 minuutin tai edes 13:n vartin vuoroväliä. Mutta 39:lle on yksinkertaisinta laittaa yksi lisäauto kun asukasmäärä Mäyränmäessä lisääntyy ja Vuoreksen keskustaa aletaan rakentaa. Vuoreksen puistotien valmistuessa voidaankin sitten perustaa se suunniteltu uusi linja Vuorekseen Särkijärven sillan kautta. Hervannan kautta ajettava 39 olisi siis joka tapauksessa pelkästään väliaikainen ratkaisu Vuoreksen liikenteen hoitamiseksi. 23 tai 13 ei kuitenkaan enää uuden runkolinjan aloittaessa sinne liikennöisi, joten miksi tehdä jommalle kummalle linjalle muutaman vuoden poikkeusjärjestelyä?
 
Hienoa fundeeramista, mutta joka tapauksessa tuon linjan nro saisi tämmöisen vanhemman veronmaksajan mielestä olla joka nyt käyttämättömänä olevista- ennen vanhaankin aina TKL:llä tuli ja meni linjoja ja uudelle annettiin se mikä vapaana oli. En ymmärrää Hervannan teekkarikoulun tuotteiden fiksaatiota siihen, että nyt kaikki uudet ovat kolmekymmentä ja risat nroltaan, kun vapaana ovat 5, 8, 9, 11 ja 24....
 
...ennen vanhaankin aina TKL:llä tuli ja meni linjoja ja uudelle annettiin se mikä vapaana oli. En ymmärrää Hervannan teekkarikoulun tuotteiden fiksaatiota siihen, että nyt kaikki uudet ovat kolmekymmentä ja risat nroltaan, kun vapaana ovat 5, 8, 9, 11 ja 24....
Linjanumerot on varmaankin annettu jokseenkin sillä periaatteella, ettei tulisi sekaannusta. Jos ajattelee esim. numeroita 5, 11 ja 24, niin sellaiset linjat oli vielä viime talvena olemassa joten tavalliselle matkustajalle näistä numeroista saattaa helposti syntyä sellainen mielikuva, että esim. 11 menis Turtolaan, 5 Vehmaisiin jne... Tässä suhteessa on järkevämpi käyttää jotain uutta linjanumeroa uusia linjoja perustettaessa - sekaannusten välttämiseksi. Toki noihin mainitsemiesi numeroiden käyttöön voidaan vielä palata, mutta sitä kannattaa odottaa vähintään muutama vuosi, jotta mielikuvat niiden takana olevista entisistä linjoista olis hälvennyt.
 
Tässä suhteessa on järkevämpi käyttää jotain uutta linjanumeroa uusia linjoja perustettaessa - sekaannusten välttämiseksi. Toki noihin mainitsemiesi numeroiden käyttöön voidaan vielä palata, mutta sitä kannattaa odottaa vähintään muutama vuosi, jotta mielikuvat niiden takana olevista entisistä linjoista olis hälvennyt.
Etenkin kun ei ole mitenkään varmaa, että esim. 5, 11 ja 24 olisivat ikuisesti kuopattu niiden perinteisille palvelualueilleen (5 Vehmainen, 11 Turtola ja Pohtola, 24 Kaukajärvi). Ainakin vitosella on teoreettinen mahdollisuus palata ihan jo lähivuosina koululaisia, työväkeä ja vanhuksia tunnin välein palvelevana linjana esim. 7:30-17:00 välisenä aikana.

Vuorekseen jatkaisin itse linjan 23. "EcoCityyn" on järjestettävä tasokas joukkoliikenne alusta alkaen – jos pihdataan alkuvaiheessa, eivät kaksi autoa hankkineet asukkaat myöhemminkään käytä joukkoliikennettä.
 
Vaihtoehtoja ovat käytännössä 13, 20, 23, 30 ja 39. Pohdinkin tässä hiukan niiden etuja ja haittoja Vuoreksen jatkoja ajatellen.

Onko mietitty, että Vuorekseen alettaisiin liikennöidä pikalinjaa, joka menisi Vuoreksesta suoraan moottoritielle ja Tampereen keskustaan? Se olisi henkilöautolla kulkevalle kilpailukykyinen matka-ajassa. Minusta tällaista tulisi harkita ainakin ruuhka-aikaan. Millaiset tulevat olemaan yhteydet Vuoreksesta Pirkkalan ja Nokian suuntiin? Jos olisi Hervannasta Pirkkalan ja Nokian suuntaan kulkeva linja, niin tämä voitaisiin kytkeä Sääksjärvi th:n kautta niin, että Helsingin pikavuoroilta olisi vaihtoyhteys sekä Hervantaan, Vuorekseen, Nokialle että Pirkkalaan.
 
Vuorekseen jatkaisin itse linjan 23. "EcoCityyn" on järjestettävä tasokas joukkoliikenne alusta alkaen – jos pihdataan alkuvaiheessa, eivät kaksi autoa hankkineet asukkaat myöhemminkään käytä joukkoliikennettä.
Juttu onkin juuri siinä, että se 23 ei sinne jäisi sitten kun Vuores saa sen tasokkaan joukkoliikenteen eli sen uuden runkolinjan. Ei siis ole mitään järkeä tehdä parin vuoden poikkeusjärjestelyä uuden, rakennusvaiheessa olevan lähiön takia. 39 on siitäkin järkiratkaisu, että myöhemmin linjaa voidaan edelleen ajaa Vuorekseen ruuhkalinjana. Ja neljälläkin autolla sille saataisiin 20 minuutin vuoroväli, mikä minusta on jo enemmän kuin kohtuullinen palvelutaso kasvavalle Vuorekselle kahden seuraavan vuoden ajaksi.
 
Vuorekseen jatkaisin itse linjan 23. "EcoCityyn" on järjestettävä tasokas joukkoliikenne alusta alkaen – jos pihdataan alkuvaiheessa, eivät kaksi autoa hankkineet asukkaat myöhemminkään käytä joukkoliikennettä.

Niin. Jos joukkoliikennetarjonta ei ole alkuvaiheessa hyvä, alueelle muuttavat autoilumieliset ihmiset. Jos taas julkinen liikenne pelaa, autottomat voivat myös harkita alueelle sijoittumista. Jos alkuvaiheessa säästetään ja alueelle tulee paljon autoilijoita, saadaan odottaa pitkän aikaa, ennen kuin väki alueella on vaihtunut ja joukkoliikenteen käyttäjiä tullut tilalle.
 
Joukkoliikenteen tilaajien mukaan 23 ei sovi Vuoreksen linjaksi, koska se ei kulje Hervantakeskuksen kautta. (ks. Kansalaiskioski kaupungin kysymyssivuilla 12.1)
Muutenkin kauaksi umpimetsään rakennettu lähiö tuskin täyttää "eko" määritelmää kovin hyvin. Liikenteen päästöt ovat mittavat verrattuna siihen, että lähiö olisi rakennettu vaikkapa Vuohenojan ja Turtolan väliin. Siinä olisi ollut joukkoliikenne valmiina ja alueen rämeinen maisema olisi parantunut kertaheitolla.
Viitosta voi mielestäni hyvin käyttää Vuoreksen linjana. Vaikka Vehmaisiin tulisikin jotakin liikennettä, ei sen tarvitse pyöriä numerolla 5. Korkinmäen uudesti synnytetty linjakaan ei ole 12 eikä 21.
 
Millaiset tulevat olemaan yhteydet Vuoreksesta Pirkkalan ja Nokian suuntiin? Jos olisi Hervannasta Pirkkalan ja Nokian suuntaan kulkeva linja...
Nykyisinhän on olemassa linja 65 Nokia-Pirkkala-Hervanta. Jossain vaiheessa ideoin Tampereen seudulle omaa "jokeri"-linjaa. Tarkemmin ajateltuna voisikin olla realistista ajatella kahta linjaa (esim. 98 / 99) reitille TAYS - Kaukajärvi - Hervanta - Vuores - Sarankulma - Pirkkala - Nokia. Näistä 98 ajaisi Nokialle tunnin välein ja 99 jäisi Sarankulmaan (Pirkkahalli) täydentäen vuorovälin 20 minuuttiin ruuhka-aikoina. Autoja tähän tarvittaisiin yhteensä 7. Se toki kuullostaa paljolta poikittaisliikenteeseen, mutta Vuoreksen valmistuessa kysyntää tällaiselle linjalle voisi ollakin ihan eri tavalla kuin nyt kutosella. Ja tällä ratkaisulla 6 toki kulkisi edelleen Hervannasta Hatanpäälle, joskin sellainenkin vaihtoehto olisi että reitin toinen pää siirtyisi TAYSista koilliselle alueelle. Mutta yhtä kaikki näiden molempien toteutuessa poikittaisliikenteen volyymi olisi kyllä aika hurja nykytilanteeseen verrattuna.
 
Itse näen Hervannan ja Vuoreksen alueiden liikenteen kehityksen yhtenäisenä kokonaisuutena, jossa tulee huomioida se, että ensinnäkin Vuoreksesta tulee olla nopea yhteys keskustaan mahdollisimman nopeata reittiä, koska on suoraan sanottuna järjetöntä kierrättää matkustajia kehän ulkoreunaa pitkin, jos kehän poikki voi myös mennä. Siksi toiseksi tulee huomioida myös yhteystarve TAYS/TAMK/PIRAMK/Finn-Medi/Hippostalo/Sammon keskuslukio-keskittymään ja Hervantaan. Siksi toiseksi Hervanan jo olemassaolevia yhteystarpeita ei pidä vähätellä esim. lakkauttamalla linja 6. Muutenkin eritoten luoteis-Hervannan palvelutasoa olisi syytä kohentaa kokopäiväisellä linjalla.

Itse näen, että Vuoreksen aiheuttamat vaihtelut liikennöintitarpeessa tulisi toteuttaa seuraavanlaisilla linjastoilla kahdessa eri vaiheessa:

Vaihe I - Mäyrämäki on asutettu ja laajennus länteen on alkanut

- linjat 6, 13, 20 ja 23 kuten nyt
- linja 30 palautetaan ajamaan Pyynikintorille
- linja 39 liikennöi kokopäiväisesti linjaa Vuores-Ruskontie-Hervannan valtaväylä-Teekkarinkatu-Insinöörinkatu-Opiskelijankatu-Ruovedenkatu-Kanjoninkatu-Hervannan valtaväylä, jne. Pyynikintorille linjan nykyistä reittiä
- linja 9 Vuores-Keskustori, reittinä Ruskontie-VT 3-Lempääläntie-Tampereen valtatie-Hatanpään valtatie-Hämeenkatu-Keskustori, liikennöidään kokopäiväisesti

Vaihe II - Vuores on lähestulkoon valmis ja Lempäälänkin puolelle on rakennettu

- linjat 6, 13, 20, 23 ja 30 kuten vaiheessa I
- linjan 39 päätepysäkki siirretään Vuoreksen keskustaan
- linja 9 ajaa samaa reittiä kuin ennenkin, mutta vain ruuhka-aikoina
- Lempäälä-Höytämö/Sääksjärvi-Hervanta-linjasta tulee uusi linja 56 (mukaan yhteistariffiliikenteeseen, myöhemmin toki kilpailutukseen, kunhan alueellinen joukkoliikennesuunnittelu on saatu käyntiin), ajetaan melkein kokopäiväisesti arkisin ja lauantaisin päiväsaikaan, uudeksi reitiksi Lempäälä MH-Kuokkala-Ideapark-Kulju-Sääksjärvi-Vuores-Hermia/TTY-Hervantakeskus
- pikaraitioliikenne alkaa

Pääpointtina tässä ehdotuksessa on se, että jo heti ensialkuun Vuorekseen on riittoisa palvelu, eikä turhaan pakoteta matkustajia istumaan 35-40 min Hervannan ja Kalevan kautta keskustaan, kun kerran voi mennä nopeampaakin reittiä. Ilman pikalinjaa en valitettavasti voi uskoa joukkoliikenteen voittokulkuun Vuoreksen osalta, koska houkutus hurauttaa omalla autolla suoraan on suuri. Linja 39 tarjoaa parannetun palvelun luoteis-Hervantaan ja samalla yhteyden Hervannan keskustaan ja Hermia-TTY-rykelmään. Linja 9 taas toimii Vuoreksen pikayhteytenä keskustaan. Ruuhka-aikojen ulkopuolella linjojen 9 ja 39 tarjonta tulee tahdistaa niin, että Vuorekseen/sesta on vähintään kaksi kertaa tunnissa lähtö, joista toinen on linjalla 9 ja toinen linjalla 39. Silloin Vuoreksen oma tarjonta on tasaisen hyvä niin keskustasta, kuin Hervannasta.

Toisessa vaiheessa olennaista on se, että linja 39 ottaisi lähes kaiken vastuun linjan 9 korvaamisesta, koska pikaraitiotieyhteys on olemassa silloin. Linjalla 9 ajettaisiin vielä tarpeen mukaan yksittäisiä ruuhkalähtöjä, koska pikaraitiotie ei kuitenkaan kata koko Vuoresta, eli sillä voisi tarjota ruuhka-aikoina ylimääräisen hyvää palvelua vähän kauempana pikaraitiotiestä asuville. Toisessa vaiheessa korostuvat Vuoreksen kasvun myötä yhteydet itään ja etelään, joten linjat 39 ja 56 tulisivat olemaan tärkeitä sen kannalta. Linjalla 56 saataisiin samalla Vuoreksen lisäksi myös Hervannasta yhteys Ideaparkiin. Tulee myös muistaa, että koska osa Vuoreksesta on Lempäälän puolella, tarvitaan myös Lempäälän kuntakeskustaan yhteyksiä.

Mitä taas tamperelaiseen "Jokeri-linjaan" tulisi, en itse kannata sellaista, koska nykyisellä kysynnällä kannattaisi ennemmin kehittää nykyistä linjan 65 liikennöintimäärää, kuin keksiä pyörä uudestaan. Muutenkin esim. matka TAYS-Nokia on nopeampaa matkustaa keskustan kautta, kuin kiertää Hervannan kautta.
 
Itse näen Hervannan ja Vuoreksen alueiden liikenteen kehityksen yhtenäisenä kokonaisuutena, jossa tulee huomioida se, että ensinnäkin Vuoreksesta tulee olla nopea yhteys keskustaan mahdollisimman nopeata reittiä, koska on suoraan sanottuna järjetöntä kierrättää matkustajia kehän ulkoreunaa pitkin, jos kehän poikki voi myös mennä. Siksi toiseksi tulee huomioida myös yhteystarve TAYS/TAMK/PIRAMK/Finn-Medi/Hippostalo/Sammon keskuslukio-keskittymään ja Hervantaan. Siksi toiseksi Hervanan jo olemassaolevia yhteystarpeita ei pidä vähätellä esim. lakkauttamalla linja 6. Muutenkin eritoten luoteis-Hervannan palvelutasoa olisi syytä kohentaa kokopäiväisellä linjalla. --

Linja 39 tarjoaa parannetun palvelun luoteis-Hervantaan ja samalla yhteyden Hervannan keskustaan ja Hermia-TTY-rykelmään. Linja 9 taas toimii Vuoreksen pikayhteytenä keskustaan. Ruuhka-aikojen ulkopuolella linjojen 9 ja 39 tarjonta tulee tahdistaa niin, että Vuorekseen/sesta on vähintään kaksi kertaa tunnissa lähtö, joista toinen on linjalla 9 ja toinen linjalla 39. --

Toisessa vaiheessa olennaista on se, että linja 39 ottaisi lähes kaiken vastuun linjan 9 korvaamisesta, koska pikaraitiotieyhteys on olemassa silloin. --

Mitä taas tamperelaiseen "Jokeri-linjaan" tulisi, en itse kannata sellaista, koska nykyisellä kysynnällä kannattaisi ennemmin kehittää nykyistä linjan 65 liikennöintimäärää, kuin keksiä pyörä uudestaan. Muutenkin esim. matka TAYS-Nokia on nopeampaa matkustaa keskustan kautta, kuin kiertää Hervannan kautta.
Tässä on nyt kommentoitava yllä olevia kohtia...

Ensinnäkin en ajatellut että ideoimani "jokeri" olisi mitenkään tekemisissä TAYS-Nokia -yhteyden kanssa. Väli TAYS-Hervanta olisi tässä vain kutosen korvaajana sillä reittiosuudella. Se toisi vain monipuolisuutta reitteihin, ja kuitenkin kyseisellä välillä on matkustajia sen verran että kokonaisuutena siellä voisi jopa 20 min vuorovälein ajaa. Kutosta en olisi missään nimessä lakkauttamassa. Se voisi siis olla Hatanpää-Hervanta tai Hatanpää-Hervanta-Atala, esimerkiksi.

Pikaratikan tuloon en ota kantaa. Mutta se on selvää, että Vuoreksen puistotietä pitkin on takuulla yhtä nopeaa päästä keskustaan kuin kiertää motarin kautta. Tästä syystä ehdotettu pikalinja sen kautta on mielestäni turha. Lempäälän puoleiseen Vuorekseen voisin taas kuvitella sellaista ratkaisua, että linja 50 jaettaisiin kahdeksi linjaksi, joista toinen ajaisi Höytämöstä Vuoreksen kautta keskustaan ja siitä edelleen Siivikkalaan, tarkemmin sanottuna Vasaman uudelle asuinalueelle, jonka rakentamisesta on siitäkin hiljattain päätetty.
 
Itse näen Hervannan ja Vuoreksen alueiden liikenteen kehityksen yhtenäisenä kokonaisuutena. Ensinnäkin Vuoreksesta tulee olla nopea yhteys keskustaan mahdollisimman nopeata reittiä, toiseksi tulee huomioida myös yhteystarve TAYS/TAMK/PIRAMK/Finn-Medi/Hippostalo/Sammon keskuslukio-keskittymään ja Hervantaan eikä Hervannan jo olemassaolevia yhteystarpeita pidä vähätellä.

Nämä seikat ovat varmasti kaikkien mielissä, mutta toteutuksestasi niiden ratkaisemiseksi minun on kiisteltävä.

On toki selvää, että pikalinja tulee. Ellei heti, niin viimeistään Särkijärven sillan valmistuttua. Ongelmana vain on asukaspohjan riittämättömyys. Mäyrämäki itsessään ei tahdo riittää perusteeksi kokopäiväisen pikalinjan perustamiseen heti alkuvaiheessa. Jos rahaa ei jo nyt ole käytettävissä huomattavasti tärkeämpiinkin kehitystoimiin, niin en usko sitä riittävän tähänkään. Näin alkuvaiheessa linjan 39 kehittäminen on varmasti järkevintä. Ja otsikkohan kuuluu "Mikä linja aloittaa Vuorekseen?", eli jatkotoimenpiteistä ei edes ollut puhe ;)

Olet myös huomioinut Hervannan olemassa olevien yhteyksien kehittämisen, mutta ainoa muutos, minkä näet merkittävänä on linjan 39 koukkaus Kanjoninkadulla. Eli kierrätetään Vuoreslaisia entistäkin hitaampaa tietä ja säilytetään nykyiset reitit ennallaan, vaikka juuri niissä on ongelman ydin! Valtalinjat eivät palvele tarpeeksi tehokkaasti. Jos halutaan saavuttaa mittavia parannuksia, on myös kyettävä muuttamaan nykyistä rakennetta uuteen soveltuvammaksi. Uudelleenjärjestellään mieluummin linjojen 30 ja 23 suhteita ja jätetään myös kokopäiväiselle linjalle 39 palveltavaa. Näin päästään eroon päällekkäisyyksistä, kiertoteistä ja luodaan jokaiseen lähiöön yhteydet keskeisimpiin kohteisiin eikä vain keskitytä Vuorekseen. Linjasto ei saa olla palapeli, jonka päälle rakennetaan aina uusi kerros purkamatta edellistä ja saavuttamatta näin optimaalisempaa tulosta. Tomiva linja 39 tulee saavuttamaan keskustan 30 minuutissa ja kulkisi 15 minuutin vuorovälillä.
 
Ongelmana vain on asukaspohjan riittämättömyys. Mäyrämäki itsessään ei tahdo riittää perusteeksi kokopäiväisen pikalinjan perustamiseen heti alkuvaiheessa.

Riittää, koska on otin huomioon sen, että ruuhka-aikojen ulkopuolella lähdöt on portaistettu linjan 39 kanssa, kuten edellisessä viestissäni jo kerroin. Tällöin vuoroväli Vuorekseen pysyy samana, mutta ajoreitti vaihtelee. Aivan kuten esim. Soppeenmäkeen pääsee useampaa eri reittiä tietyllä vuorovälillä. Tässä on kuitenkin se etu, että ruuhka-ajan ulkopuolellakin on tarjolla nopea keskustayhteys kiertävän linjan lisäksi. Linja 39 olisi ensisijaisesti keskusta-Hervanta- ja Vuores-Hervanta/TAYS-matkoihin suunnattu, ei päästä päähän. Eli yhdellä reitillä saadaan aikaiseksi kaksi eri palvelua.

Eli kierrätetään Vuoreslaisia entistäkin hitaampaa tietä ja säilytetään nykyiset reitit ennallaan, vaikka juuri niissä on ongelman ydin!

Juuri sitä nimenomaan pyrin välttämään suunnitelmallani. Sinä ja muut yhden linjan varaan tukeutuvat olette kierrättämässä Vuoreksen asukkaita 35-40 min ajan aivan turhan mutkittelevaa reittiä Hervanan ja Kalevan kautta, siinä missä ehdotuksessani matka-ajaksi tulisi 20 min. Eli ruuhka-aikojen ulkopuolella riittäisi yksi auto. Itse asiassa linjojen 9 ja 39 liikennöintiin saattaisi riittää kaksi autoa, jos reitti vaihtuu pääteasemalla, jolloin paluu on nopeampi. Yhden linjan suunnitelmassa matkustajia kierrätettäisiin aivan turhaan 7 päivää viikossa tunnista toiseen, vaikka matkoista iso osa kuitenkin suuntautuu keskustaan.

Ongelman ydin ei todellakaan ole nykylinjoissa, vaan siinä, että nykylinjoilla ei esim. luoteis-Hervannan palvelutasoa saa järkevästi parannettua, ilman turhaa matka-ajan pidennystä. Linjan 23 siirtäminen kulkemaan jäähallin kiepin kautta heikentäisi taas Opiskelijankadun palvelutasoa, joten siihen en siksi lähtenyt kajoamaan. Hervannassa on potentiaali lisääntyneelle joukkoliikenteen käytölle, mutta se vaatii muuta kuin nykyisillä resursseilla kikkailua. Siksi linjojen 9 ja 39 liikennöinti ei ole sula mahdottomuus, koska resursseja joudutaan muutenkin lisäämään.

Tomiva linja 39 tulee saavuttamaan keskustan 30 minuutissa ja kulkisi 15 minuutin vuorovälillä.

Toivottavampaa, että se tapahtuisi 20 minuutissa, jolloin linja-auto olisi oikeasti kilpailukykyinen Vuoreksessa aivan alusta alkaen. Jos kuitenkin halutaan hukata tilaisuus luoda joukkoliikennelähiö, niin olkoot. Laitetaan saman tien linja 39 ajamaan vaikka linjan 6 reittiä Kaukajärven ja Takahuhdin kautta.
 
Takaisin
Ylös