Mikä linja aloittaa Vuorekseen?

Ruuhka-aikojen ulkopuolella lähdöt on portaistettu linjan 39 kanssa. Tällöin vuoroväli Vuorekseen pysyy samana, mutta ajoreitti vaihtelee.
No mitenkäs ne Kanjoninkadun asiakkaat ja muut Hervannasta kenties TAYS-keskittymään pyrkivät potentiaaliset asiakkaat? Puolen tunnin välein kulkeva linja ei välttämättä riitä herättämään matkustushaluja kun tarjolla olisi vartin vuorovälillä kulkeva vaihtoehto.

Linjojen 9 ja 39 liikennöintiin saattaisi riittää kaksi autoa, jos reitti vaihtuu pääteasemalla.
Itse asiassa kalustoa vaaditaan neljä yksikköä, mikä kuulostaa vallan mainiolta. Ainoa vain etten tahdo sulattaa tunnin välein kulkevia linjoja, joten linjan 9 kokopäiväisyyttä en lähtisi puolustamaan.

Ongelman ydin ei todellakaan ole nykylinjoissa, vaan siinä, että nykylinjoilla ei esim. luoteis-Hervannan palvelutasoa saa järkevästi parannettua, ilman turhaa matka-ajan pidennystä. Linjan 23 siirtäminen kulkemaan jäähallin kiepin kautta heikentäisi taas Opiskelijankadun palvelutasoa, joten siihen en siksi lähtenyt kajoamaan.

No se linja ei tietenkään voisi olla 23 vaan 30. Mutta kaikesta huolimatta, tässä juuri näkyy prioriteettierojemme vaikutus :) Itse pyrin Vuoreksen avulla parantamaan myös nykyisien asuinalueiden palvelutarjontaa. Kanjonin ja eteläisen Insinöörinkadun palveleminen on järjestettävissä kolmannen kokopäiväisen linjan ansiosta, jolla on tiheä vuoroväli. Sellaisen saisi jatkamalla Arkkitehdinkadulta Vuorekseen. Linjalla 9 taasen panostettaisiin yksinomaan Vuorekseen. Kyse onkin vain siitä, mihin rahoja ensisijassa pyritään käytettävän. Itse näen tilanteen vielä vuonna 2008 niin, että Vuoreksessa ei asu kuin muutama sata asukasta, joten palvelemalla yksittäisellä tiheällä linjalla Hervannan kautta, parannettaisiin palvelutasoa suuremmalle kysynnälle.

Onneksi tulevaisuus näyttää vahvasti luotettavalta siltojen ja vuoreskeskusten rakennuttua, mutta näemmä välivaiheet, jotka siihen unelmalinjastoon johtavat, eivät vielä ole selvillä, kun näkemyksiä on monia.

Jos kuitenkin halutaan hukata tilaisuus luoda joukkoliikennelähiö, niin olkoot. Laitetaan saman tien linja 39 ajamaan vaikka linjan 6 reittiä Kaukajärven ja Takahuhdin kautta.

Noh, pyydän anteeksi. Näen linjan 9 yhä kalliina suhteessa sen hyötyyn, mutta väliaikaisena vaihtoehtona se on vertailukelpoinen. Kunhan varotaan sotkemasta palapeliä entistä vaikeammin purettavaksi... Jos nyt todetaan Hervannan nykylinjasto riittäväksi, saattaa se myös sellaisena säilyä hamaan raitiotieaikaan saakka.
 
Viimeksi muokattu:
Taloforum-palstalla oli miettimisen arvoinen kommentti:

Taloforum sanoi:
Suora pikaraitiotielinja keskustaan ja kumipyöräliikenteen kierto 3-moottoritien kautta olisi ollut joukkoliikenteen kilpailukyvyn kannalta selvästi parempi vaihtoehto kuin pelkästään suora yksityisautoiluyhteys keskustaan ja pikaraitiotien kiertoreitti Hervannan kautta. Mahtaakohan mutkan kautta kulkeva pikaraitiotie olla matka-ajaltaan kilpailukykyinen suoralle autoiluyhteydelle?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaihe II - Vuores on lähestulkoon valmis ja Lempäälänkin puolelle on rakennettu

- linjat 6, 13, 20, 23 ja 30 kuten vaiheessa I
- linjan 39 päätepysäkki siirretään Vuoreksen keskustaan
- linja 9 ajaa samaa reittiä kuin ennenkin, mutta vain ruuhka-aikoina
- Lempäälä-Höytämö/Sääksjärvi-Hervanta-linjasta tulee uusi linja 56 (mukaan yhteistariffiliikenteeseen, myöhemmin toki kilpailutukseen, kunhan alueellinen joukkoliikennesuunnittelu on saatu käyntiin), ajetaan melkein kokopäiväisesti arkisin ja lauantaisin päiväsaikaan, uudeksi reitiksi Lempäälä MH-Kuokkala-Ideapark-Kulju-Sääksjärvi-Vuores-Hermia/TTY-Hervantakeskus
- pikaraitioliikenne alkaa
Näkisin linjan 9 tässä vaiheessa turhana, samoin linjan 39. Linja 9 korvataan Lahdesjärven alueen kautta Särkijärven sillan yli Vuoreskeskukseen, ja mahdollisesti edelleen Hervantaan kulkevalla linjalla. Pikaraitiotie taas korvaa tehokkaasti linjan 39, mikäli sen reitiksi tulee Keskusta-TAYS-Hervanta-Vuores. Myöhemmässä vaiheessa myös Särkijärven siltaa kulkeva linja korvattaneen ratikalla.
 
Täällä voi katsoa pientä luonnostani Vuoreksen linjastosta sen valmistuttua. Otin tässä käyttöön linjanumeron 55 siitäkin huolimatta että se onkin tällä hetkellä Ideapark-linjan käytössä. Numeroiden ei pidä antaa hämätä, nehän voivat olla jotain muitakin.

Ja pikaratikkaa en tässä ole ottanut huomioon ollenkaan, koska on niin epävarmaa tuleeko sellaista koskaan. Luonnos on siis tehty onnikkaliikenteelle.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä voi katsoa pientä luonnostani Vuoreksen linjastosta sen valmistuttua. Otin tässä käyttöön linjanumeron 55 siitäkin huolimatta että se onkin tällä hetkellä Ideapark-linjan käytössä. Numeroiden ei pidä antaa hämätä, nehän voivat olla jotain muitakin..

Linjakarttaa oli ainakin minun vaikea hahmottaa, kun en tunne Tampereen linjastoa kovin hyvin. Se olisi selkeämpi, jos eri linjat olisi piirretty karttaan eri värisinä.
 
No mitenkäs ne Kanjoninkadun asiakkaat ja muut Hervannasta kenties TAYS-keskittymään pyrkivät potentiaaliset asiakkaat?

Sinä et ottanut huomioon linjoja 20 ja 6, jotka täydentävät linjan 39 tarjontaa. Ne yhteensä tarjoavat hyvän palvelutason Hervannan ja kyseisen keskittymän välille.

Puolen tunnin välein kulkeva linja ei välttämättä riitä herättämään matkustushaluja kun tarjolla olisi vartin vuorovälillä kulkeva vaihtoehto.

Kun tarjolla ei ole vartin välein kulkevaa linjaa. Ei itse asiassa mitään yhteyttä suoraan luoteis-Hervannasta keskustaan. Siksi toiseksi olennaisinta ei ole se vuoroväli, vaan koska ne vuorot kulkevat. Niiden välillä voi hyvinkin olla pidempikin väli, jos ne on ajastettu keskustaan ja Teiskontielle saapumisen osalta sopivasti.

No se linja ei tietenkään voisi olla 23 vaan 30.

Aa, tavoitteesi on siis vähentää joukkoliikenteen käyttöä Etelä-Hervannassa. No käy sekin, mutta minun ehdottamassa mallissa molemmilta alueilta olisi ollut kohtuullinen matka-aika. Teet sen virheen, että pyrit liian tehokkaaseen kapasiteetin hyödyntämiseen. Sen sijaan, että miettisit matka-ajan pituutta lähiön pääteaseman tienoilta, mietit kuinka samalla linjalla voisi matkan varrella palvella mahdollisimman monta aluetta. Et kuitenkaan ota sitä huomioon, että siinä samalla pidennät matka-aikaa niiden osalta, jotka tulivat kyytiin jo aikaisessa vaiheessa. Näin ollen näiden osalta henkilöauto muuttuu entistä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi, koska siinä matka-aika on paljon nopeampi kuin mutkittelevalla linjallasi. Tämä onkin yleinen virhe harrastajien suunnitelessa omia visioitansa. Ei näet muisteta ottaa huomioon sitä, että toisin kuin harrastaja, ei tavallinen kaupunkiliikenteen matkustaja vapaaehtoisesti mielellään istu linja-autossa yli 30 min. 20-30 min voidaan pitää vielä kohtuullisena tavallisen matkustajan kannalta. Harrastaja toki mielellään istuu vaikka 60 min.

Olennaista onkin se, että matka-ajan tulee olla myös etäisimmästä pisteestä linjalla kohtuullinen, eikä se, että autoon saisi mahdutettua mahdollisimman paljon matkustajia. Koska jos matka-aika on pitkä ja teoreettisella tasolla on maksimoitu kuormitus, niin todelliset matkustajat kaikkoavat. Siksi onkin mm. Atalan ja Leinolan yhteyksiä nopeutettu, koska tavallinen matkustaja ei halua körötellä Atalasta Leinolan ja Takahuhdin kautta. Siksi 28 ja 90Y olivatkin (ja ovat yhä) suosittuja. Nyt kuitenkin on tullut merkittävä parannus kun linja 18 suoristettiin. Toinen hyvä esimerkki on linja 6. Et sinäkään menisi sillä Hatanpäältä TAYS:aan, vaan kulkisit keskustan kautta tai omalla autolla, koska koko linjan kiertäminen on hitaampaa kuin sen suoremman reitin käyttö.

Itse näen tilanteen vielä vuonna 2008 niin, että Vuoreksessa ei asu kuin muutama sata asukasta, joten palvelemalla yksittäisellä tiheällä linjalla Hervannan kautta, parannettaisiin palvelutasoa suuremmalle kysynnälle.

No ne parisataa vuoreslaista eivät todellakaan ole kiinnostuneita kulkemaan keskustaan tuollaisella etanalinjalla - valitettavasti. Totuus vain on se, että normaali joukkoliikenteen käyttäjä ei halua matkustaa ylipitkiä aikoja, vaan valitsee sitten mieluummin sen oman auton. Nykyaikainen kaupunkilainen vain on vaativa kulkuyhteyksiensä suhteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aa, tavoitteesi on siis vähentää joukkoliikenteen käyttöä Etelä-Hervannassa. No käy sekin, mutta minun ehdottamassa mallissa molemmilta alueilta olisi ollut kohtuullinen matka-aika. Teet sen virheen, että pyrit liian tehokkaaseen kapasiteetin hyödyntämiseen. Sen sijaan, että miettisit matka-ajan pituutta lähiön pääteaseman tienoilta, mietit kuinka samalla linjalla voisi matkan varrella palvella mahdollisimman monta aluetta. Et kuitenkaan ota sitä huomioon, että siinä samalla pidennät matka-aikaa niiden osalta, jotka tulivat kyytiin jo aikaisessa vaiheessa. Näin ollen näiden osalta henkilöauto muuttuu entistä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi, koska siinä matka-aika on paljon nopeampi kuin mutkittelevalla linjallasi.

Ja hah hah, sanon minä sinulle, joka et edes katsele tarpeeksi tarkkaan. Linja 30 Näyttelijänkatu - Insinöörinkatu - Opiskelijankatu - Kanjoninkatu. Matkan pituus itse asiassa jopa lyhenee verrattuna nykyiseen ja vuorovälikin säilyy suunnillleen ennallaan kun asukaspohja ei merkittävästi muutu. Siitä huolimatta saadaan palveltua niin eteläistä Insinöörinkatua kuin Kanjoninkatua kokopäiväisellä keskustan tavoittavalla yhteydellä.

Nämä "syytöksesi" ovat täysin perusteettomia. Hervannan kokonaispalvelutaso yhteyksissä ja matkan kestoissa paranisi, ei välttämättä maksimaalisella hyödyllä, mutta positiivisella muutoksella kaikesta huolimatta.

No ne parisataa vuoreslaista eivät todellakaan ole kiinnostuneita kulkemaan keskustaan tuollaisella etanalinjalla - valitettavasti. Totuus vain on se, että normaali joukkoliikenteen käyttäjä ei halua matkustaa ylipitkiä aikoja, vaan valitsee sitten mieluummin sen oman auton. Nykyaikainen kaupunkilainen vain on vaativa kulkuyhteyksiensä suhteen.

Tämä on täysin paikkaansa pitävää, mutta tulee se myös kalliiksikin ajattaa niitä puolen tunnin välein kulkevia moottoritievuoroja, joiden asukaspohja on 200. Niille rahoille olisi paljon parempaakin käyttöä, kun kuitenkin yhden linjaan varaan keskittyvä ratkaisu on vain väliaikainen.
 
Tämä on täysin paikkaansa pitävää, mutta tulee se myös kalliiksikin ajattaa niitä puolen tunnin välein kulkevia moottoritievuoroja, joiden asukaspohja on 200. Niille rahoille olisi paljon parempaakin käyttöä, kun kuitenkin yhden linjaan varaan keskittyvä ratkaisu on vain väliaikainen.

Laitetaan nämä vuorot lähtemään Hervannasta. Vaihtoehtoinen yhteys keskustaan Vuoreksen ja moottoritien kautta. Näin saadaan linjalle kuormaa. Tai olisiko mahdollista hyödyntää suunnan Kulju, Moisio, Lempäälä linjoja kierrättämällä jotkut niistä Vuoreksessa ja sen jälkeen moottoritietä keskustaan.
 
Tuosta tulikin mieleeni, että miksei Rasbelinin periaatteella pelkkä Vuoreksen suhteen heilurilinja 39: Tays - Hervanta - Vuores - Keskusta riittäisi? Miksi myös Taysilta pitää jatkaa yhteys keskustaan? Nykyiset 3 autoa riittäisivät mainiosti palvelemaan kaikkia olennaisia yhteyksiä Vuores - Keskusta/Tays, Insinöörinkatu - Keskusta/Tays...
 
Tarkemmin ajateltuna Razerin Hervanta-luonnoksessa lienee paljon hyvääkin. Siinähän Kanjoninkadulle saataisiin paremmat yhteydet, ja linja 39 tulisi Arkkitehdinkadun kautta ajettaessa tehokkaammaksi, eikä olisi pelkästään Vuoreslaisten pääasiallinen linja. Mutta 23:n reitti voisi tässä tapauksessa jatkua vielä sinne Opiskelijankadun risteykseen asti, esimerkiksi... Vaan silti mietin, miten tarpeellinen Kanjoninkadun linjaus todella on. Sehän on Hervannan harvimmin asutuin nurkkaus tällä hetkellä, eivätkä kävelymatkat Opiskelijankadulle tai Insinöörinkadulle ole kohtuuttoman pitkiä.

Sekin kannattaa ottaa huomioon, että lähitulevaisuudessa Hervannan eteläpuolelle rakennetaan uusi, Hervantajärven asuinalue. Sekin tulee omalta osaltaan vielä muuttamaan alueen linjastoa.
 
Mutta 23:n reitti voisi tässä tapauksessa jatkua vielä sinne Opiskelijankadun risteykseen asti

Tiedän tämän, mutta on se hieman omituista että 100 metrin etäisyydellä sijaitsee kaksi päätesyvennystä...

Sekin kannattaa ottaa huomioon, että lähitulevaisuudessa Hervannan eteläpuolelle rakennetaan uusi, Hervantajärven asuinalue. Sekin tulee omalta osaltaan vielä muuttamaan alueen linjastoa.

Yhteyttä ei taideta rakentaa Näyttelijänkadulle, joten voi olla että jatkossa linja 30 yksinkertaisesti siirretään metsän toiselle puolen Ruskontielle. Toinen tapa olisi linjan 13 pidentäminen, mutta tällöin Lukonmäkeen tarvitaan Hervannasta jotain uutta linjaa.
 
Nykyisinhän on olemassa linja 65 Nokia-Pirkkala-Hervanta. Jossain vaiheessa ideoin Tampereen seudulle omaa "jokeri"-linjaa. Tarkemmin ajateltuna voisikin olla realistista ajatella kahta linjaa (esim. 98 / 99) reitille TAYS - Kaukajärvi - Hervanta - Vuores - Sarankulma - Pirkkala - Nokia. Näistä 98 ajaisi Nokialle tunnin välein ja 99 jäisi Sarankulmaan (Pirkkahalli) täydentäen vuorovälin 20 minuuttiin ruuhka-aikoina. Autoja tähän tarvittaisiin yhteensä 7. Se toki kuullostaa paljolta poikittaisliikenteeseen, mutta Vuoreksen valmistuessa kysyntää tällaiselle linjalle voisi ollakin ihan eri tavalla kuin nyt kutosella. Ja tällä ratkaisulla 6 toki kulkisi edelleen Hervannasta Hatanpäälle, joskin sellainenkin vaihtoehto olisi että reitin toinen pää siirtyisi TAYSista koilliselle alueelle. Mutta yhtä kaikki näiden molempien toteutuessa poikittaisliikenteen volyymi olisi kyllä aika hurja nykytilanteeseen verrattuna.
Tampereen seudun viime vuonna valmistuneen joukkoliikennesuunnitelman mukaan linja 65 tulisi ajamaan Vuoreksen kautta Hervantaan.
 
Ehdotukseni Vuoreksen linjastoksi:

http://www.uta.fi/~sk82151/vuores_linjat.png

Kaupunkiliikenteen linjat (suluissa ruuhka-ajan vuoroväli):

Raitiolinja A Pyynikintori-TAYS-Hervanta-Vuores (10 min)
9 Pyynikintori-Lakalaiva-Vormisto (10 min)
39 Pyynikintori-moottoritie-Matinlahti (30 tai 60 min)

Seutulinjat:
58 Lempäälä-Ideapark-Hervanta-Kangasala
(+ Paunun mainitsema 65 Nokia-Pirkkala-Lahdesjärvi-Vuores-Hervanta)

Tariffiraja menee suunnitelmissani jossain Sääksjärven ja Höytämöjärven eteläpuolella, joten Lempäälän puolella asuvilla vuoreslaisilla ei ole insentiiviä talsia esim. Annistosta Vuoreskeskukseen.
 
Paunun linja Hervanta-Pirkkala-Nokia saisi alkaa kulkea useammin. Puolen tunnin vuoroväli olisi luullakseni riittävä. Vuoreksesta tulisi olla riittävästi yhteyksiä myös Pirkkalan ja Nokian suuntaan. Nykytarjonnalla edes Hervantaan muualta tulevat opiskelijat eivät käytä linjaa niin paljon, kuin voisivat käyttää.
 
Takaisin
Ylös