Tampereen nivelbussit

Juu, onhan ne uudet Urbinot kans ihan tyylikkään näköisiä. Mikäs siinä. Mut mitä sä tarkoitat että Scania olis "epäsuosiossa" tai ettei Volvolla olis sopivia vaihtoehtoja? nyt en oikein ymmärtänyt. Mun mielest ainakin Citywide tai 7900 nivel oisivat ihan hyviä vaihtoehtoja TKL:ltä. Onks niissä muka jotain vikaa vai?
Volvon nivelet ovat vähintään hybridejä nykyään. Lisäksi niihin ei välttämättä saa niin montaa istumapaikkaa mitä ehkä halutaan. Mutta en tiedä oikeasti. Uskoisin vaan että jos halutaan teliauton ylittävää kapasiteettia myös istumapaikkaluvun suhteen niin jokin 18m pidempi malli tulisi ennemmin kyseeseen. Solaris urbino 18.75 ilman takaovea voisi olla tällainen vaihtoehto.
 
Volvon nivelet ovat vähintään hybridejä nykyään. Lisäksi niihin ei välttämättä saa niin montaa istumapaikkaa mitä ehkä halutaan. Mutta en tiedä oikeasti. Uskoisin vaan että jos halutaan teliauton ylittävää kapasiteettia myös istumapaikkaluvun suhteen niin jokin 18m pidempi malli tulisi ennemmin kyseeseen. Solaris urbino 18.75 ilman takaovea voisi olla tällainen vaihtoehto.

Jokatapauksessa toivottavasti ne TKL:n uudet nivelbussit saavat hyvän vastaanoton niin kuljettajilta kuin asiakkailtakin ja että ne menestyy hyvin, että TKL haluaa hankkia lisää haitareita. Ja eihän sitä myöskään tiedä, jos ne aikoo tuoda jossain vaiheessa myös lisää käytettyjä nivelbusseja Ruotsista, kun sieltähän on tuotu paljon käytettyjä busseja Suomeen muutenkin. Onkohan muuten jokaisella TKL:n nykyisellä kuljettajalla "haitaribussin ajo hallussa"? :D
 
Jokatapauksessa toivottavasti ne TKL:n uudet nivelbussit saavat hyvän vastaanoton niin kuljettajilta kuin asiakkailtakin ja että ne menestyy hyvin, että TKL haluaa hankkia lisää haitareita. Ja eihän sitä myöskään tiedä, jos ne aikoo tuoda jossain vaiheessa myös lisää käytettyjä nivelbusseja Ruotsista, kun sieltähän on tuotu paljon käytettyjä busseja Suomeen muutenkin. Onkohan muuten jokaisella TKL:n nykyisellä kuljettajalla "haitaribussin ajo hallussa"? :D

En ole ajanut haitaribussia, mutta onhan se ketterämpi kuin telibussi. Peräpään sivuttaissiirtymäongelma on, mutta onko se kuitenkin pienempi kuin täyspitkässä telibussissa? Täyspitkällä telillä on kaupunkiliikenteessä jossain määrin stressaavaa, kun ei tiedä osaavatko tai välittävätkö muut liikenteessä olijat ottava huomioon peräpään sivuttaissiirtymää tiukoissa käännöksissä.
 
En ole ajanut haitaribussia, mutta onhan se ketterämpi kuin telibussi. Peräpään sivuttaissiirtymäongelma on, mutta onko se kuitenkin pienempi kuin täyspitkässä telibussissa? Täyspitkällä telillä on kaupunkiliikenteessä jossain määrin stressaavaa, kun ei tiedä osaavatko tai välittävätkö muut liikenteessä olijat ottava huomioon peräpään sivuttaissiirtymää tiukoissa käännöksissä.

Ai sä oot siis TKL:llä töissä? minkä takia et oo ajanut niillä kahdella Solariksella?
 
Vanhan ajan nivelissä veto oli hyvin usein keskimmäisellä akselilla, ja tällöin takimmaisen akselin pyörät olivat ohjaavia. Silloin oli vaara, että ajoneuvon takaosa siirtyi (käytännössä nousi) jalkakäytävän puolelle lähdettäessä pysäkiltä liikenteeseen ratin ollessa ääriasennossa vasemmalle. Ohjaavien takapyörien idea oli tietenkin se, että takaosa ei oikaisisi mutkissa. Tavallisin parirenkain takimmaisenkin akselin osalta varustetut nivelbussithan vähän oikaisevat, tuttu ilmiö myös perävaunullisista ajoneuvoista.

Tuo mitä Melamies totesi telibussin jäykkyydestä ahtaissa paikoissa, on ilman muuta totta. Nivelbussien akselivälit ovat lyhyemmät teliin verrattuna, siitä saadaan se ketteryys.
 
Vanhan ajan nivelissä veto oli hyvin usein keskimmäisellä akselilla, ja tällöin takimmaisen akselin pyörät olivat ohjaavia. Silloin oli vaara, että ajoneuvon takaosa siirtyi (käytännössä nousi) jalkakäytävän puolelle lähdettäessä pysäkiltä liikenteeseen ratin ollessa ääriasennossa vasemmalle. Ohjaavien takapyörien idea oli tietenkin se, että takaosa ei oikaisisi mutkissa. Tavallisin parirenkain takimmaisenkin akselin osalta varustetut nivelbussithan vähän oikaisevat, tuttu ilmiö myös perävaunullisista ajoneuvoista.

Onkohan nivellinja-autoja saatavilla turvateleillä varustettuna? Uudemmissa teli-Volvoissahan auton automatiikka rajoittaa taka-akselin ohjausta pysäkiltä lähdettäessä, jottei perä heitä liikaa pysäkin puolelle ja esimerkiksi vie pysäkkikatosta mukanaan. Kuvittelisi vastaavan järjestelmän olevan mahdollinen myös nivelöidyissä, mutta eri asia on onko joku sellaista vielä rakentanut.
 
En ole, enkä ole ollut töissä TKL:lla.

Okei. Mä vaan aattelin, kun sanoit ettet ole ajanut haitaribussia, kun mietiskelin että onkohan kaikilla TKL:n nykyisillä kuskeilla kokemusta nivelbussin ajamisesta.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:05 ----------

Onkohan nivellinja-autoja saatavilla turvateleillä varustettuna? Uudemmissa teli-Volvoissahan auton automatiikka rajoittaa taka-akselin ohjausta pysäkiltä lähdettäessä, jottei perä heitä liikaa pysäkin puolelle ja esimerkiksi vie pysäkkikatosta mukanaan. Kuvittelisi vastaavan järjestelmän olevan mahdollinen myös nivelöidyissä, mutta eri asia on onko joku sellaista vielä rakentanut.

Mersun CapaCity ainakin
 
Okei. Mä vaan aattelin, kun sanoit ettet ole ajanut haitaribussia, kun mietiskelin että onkohan kaikilla TKL:n nykyisillä kuskeilla kokemusta nivelbussin ajamisesta.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:05 ----------

Joo, mun pointtini oli, että ei sen ainakaan kesäkelillä luulisi olevan vaikeampaa kuin telibussin ajaminen ja telejähän siellä on ollut jo kauan.
 
Olisiko 18 m pitkä telibussi teoriassa mahdollinen?
Kyllä kai jonnekin lentokenttien sisäiseen liikenteeseen tuon tyylisiä* jopa kaksiakselisia busseja on tehty, mutta yleiseen liikenteeseen niitä ei ole mahdollista hyväksyä esimerkiksi kääntyvyysvaatimusten takia.

*) Huomattavan pitkiä yksiosaisia ei-nivellettyjä busseja
 
Kyllä kai jonnekin lentokenttien sisäiseen liikenteeseen tuon tyylisiä* jopa kaksiakselisia busseja on tehty, mutta yleiseen liikenteeseen niitä ei ole mahdollista hyväksyä esimerkiksi kääntyvyysvaatimusten takia.

*) Huomattavan pitkiä yksiosaisia ei-nivellettyjä busseja

Vaikka menee kevyesti ohi aiheen, googlettelulla löytyi tälläinen kaunistus. Aika vähän löytyi muuta tietoa tai kuvamateriaalia tälläisestä, mutta lehdistötiedote ei ehkä ole aprillia. Pituutta 14,6m ja leveyttä 3,75m.

Van-Hool-AP2375-Algiers-678x381.jpg
 
Ei kelpaa Suomen lentokentille. Liian vähän istumapaikkoja ja joutuisi seistä siirtymän raskaan lennon jälkeen :p

Mutta joo tyylikäs on pakko sanoa
 
Takaisin
Ylös