Tampereen nivelbussit

Oishan se Citaron tai Lion's Cityn nivelversio Tampereella vielä näyttävämpi näky kuin Urbino-nivel. Koska se muuten selviää taas kuka voittaa tarjouksen ja ehtivätkö ne uudet nivelet kuitenkin liikenteeseen aikataulun mukaisesti elokuussa?

Kun hankinta keskeytetään, niin alkaa tarjousprosessi määräaikoineen alusta alkaen. Siitä hetkestä, kun uusi tarkennettu Tarjouspyyntö tulee auki Hilmaan (hankintailmoitukset.fi) saamme tietää tarjouspyynnön aukioloajan (ehkä noin kuukausi? ks. Hankintalaki). Sen jälkeen tehdään vertailut ja päätösesitykset. Päätöksen jälkeen on vielä 14 vuorokauden valitusaika.

Voisi arvioida, että kilpailutuksen tulos voisi tulla lainvoimaiseksi elokuussa. Toki, jos edellisen kilpailutuksen (sen hylätyn) voittaja menestyy ja on omalla isolla riskillä tilannut uudet nivelet, niin ....
 
Ja TKL:n johtokunnan kokouksessa on nyt päätetty keskeyttää koko hankinta ja tehdä uusi tarjouspyyntö:

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toi...kintaoikaisupyynto_Linjaautohankinnat(132472)

Tarjouspyynnössä on ollut tulkinnanvaraisia epätarkkuuksia ja tarjoajien tasapuolinen kohtelu on siten vaarantunut. Hankinnan keskeyttämisestä on päättänyt itse hankintayksikkö, joten markkinaoikeuskäsittelyä tuskin tulee.
Nyt kun tämä sulku vaikuttaa niin moneen asiaan, eikä ole sanottua että joukkoliikenteen kysyntäkään tämän jälkeen enää palaa kriisiä edeltävälle tasolle, voisi päättävissä elimissä miettiä kannattaako moisten bussien hankinta sittenkään. Teliautoja saisi samalla rahalla enemmän ja ne saattaisivat sittenkin riittää hieman alemman kysynnän ja liikkumismäärien maailmassa.

Samoin tulisi miettiä, onko ratikkahankeen jatko länteen enää ajankohtaista pitkälti samoista syistä. Myös kaupungin suuresti himoitsema ympäristötuhohanke, Lielahden tekosaari, on ollut pienoisessa vastatuulessa, ja hyvä niin. Jos ja kun toivottavasti hallinto-oikeus ei anna järven täyttämiseen lupaa, olisi viimeistään silloin harkittava vakavasti koko ratikan läntisen jatkeen hylkäämistä. Myös kriisin aiheuttama talouslama antaa perusteita vähintään koko jatkeen siirtämiselle myöhempään ajankohtaan - mutta mielestäni sen hylkääminen kokonaan olisi siltikin järkevämpää. Kun talous sakkaa nyt kovasti tämän kaiken takia, voi Ylöjärven kaupunkikin tulla toisiin aatoksiin näistä kiskohankkeista kun tiedetään touhun hintalappu.
 
Miltä näyttää Tampereen nivelbussiasia tällä hetkellä? onko nyt sit päätetty ettei niitä sittenkään hankita? ikävä juttu, jos näin on, varsinainen pettymys kyllä. Kun vielä alle vuosi sitten oltiin niin varmoja, että TKL hankkis uusia nivelbusseja (ja asiasta vielä uutisoitiinkin), mut jos suunnitelmat nivelbussien hankinnasta ovat nyt peruttu kokonaan, niin ei sitten. Ikävä juttu. :icon_frown::frown:
 
Miltä näyttää Tampereen nivelbussiasia tällä hetkellä? onko nyt sit päätetty ettei niitä sittenkään hankita? ikävä juttu, jos näin on, varsinainen pettymys kyllä. Kun vielä alle vuosi sitten oltiin niin varmoja, että TKL hankkis uusia nivelbusseja (ja asiasta vielä uutisoitiinkin), mut jos suunnitelmat nivelbussien hankinnasta ovat nyt peruttu kokonaan, niin ei sitten. Ikävä juttu. :icon_frown::frown:

Näin kerrottiin kuukausikatsauksessa:

"Vuoden 2020 hankintasuunnitelmassa oli tilaajan toivomuksen mukaisia nivelbusseja. Hankinta kilpailutettiin, mutta
maaliskuussa tehdyllä päätöksellä hankinta on toistaiseksi keskeytetty. Liikenteen tilaukseen kohdistuvien muutosten
vuoksi on tässä vaiheessa perusteltua pidättäytyä toistaiseksi isommista investoinneista.
Linja-autojen sijaan investointeja saattaa loppuvuodesta kohdentua pienessä määrin huoltokalustoon tai
rahastuslaitejärjestelmään."
 
Ykköslinjan reitti, jonne niveliä oli suunniteltu muuttuu jokatapauksessa haukiluomaan kun ratikka aloittaa joten lienee järkevämpää ensiksi seurata matkustajamääriä ja sitten vasta miettiä onko nivelille tarvetta.
 
Onko noiden TKL:n kahden Solariksen tarkoitus poistua vuodenvaihteessa, kun ne täyttää 15? sit on kai nivelbussien aika Tampereella pysyvästi ohi. En valitettavasti usko, että tullaan enää siihen tulokseen että linjalla 1 tarvittais niveliä, kun matkustajamäärät pienenee muutenkin ratikan myötä. Eiköhän siellä pärjätä jatkossa edullisemmilla Volvo 8900-telibusseilla. Onneks tilannetta lohduttaa se, että HSL-alueelle tulee uusia sähkönivelbusseja, jolloin Suomen maa ei jää täysin ilman haitareita.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:30 ----------

Ykköslinjan reitti, jonne niveliä oli suunniteltu muuttuu jokatapauksessa haukiluomaan kun ratikka aloittaa joten lienee järkevämpää ensiksi seurata matkustajamääriä ja sitten vasta miettiä onko nivelille tarvetta.

Joka tuskin tulee tapahtumaan. :icon_frown:
 
Onko noiden TKL:n kahden Solariksen tarkoitus poistua vuodenvaihteessa, kun ne täyttää 15? sit on kai nivelbussien aika Tampereella pysyvästi ohi. En valitettavasti usko, että tullaan enää siihen tulokseen että linjalla 1 tarvittais niveliä, kun matkustajamäärät pienenee muutenkin ratikan myötä. Eiköhän siellä pärjätä jatkossa edullisemmilla Volvo 8900-telibusseilla. Onneks tilannetta lohduttaa se, että HSL-alueelle tulee uusia sähkönivelbusseja, jolloin Suomen maa ei jää täysin ilman haitareita.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:30 ----------



Joka tuskin tulee tapahtumaan. :icon_frown:

En kyllä usko, että ratikka tulee pienentämään Pirkkalan ja Tesoman suunnan matkustajamääriä, kun se ei sinne liikennöi. Tesomalla mahdollinen lähijuna saattaa niitä vähentää, mutta toisaalta juna ei palvele Länsi-Tampereelle menijöitä ollenkaan. Pirkkalan suuntaan saatetaan toki ratikka jossain vaiheessa rakentaa, mutta se ei ole vielä ajankohtaista. Linjat 1 ja 8 ovat jo nyt niin kuormitettuja, että uskon, että nivelbusseja saatetaan hyvinkin nähdä tulevalla ykköslinjalla jos niiden hankintaan vain riittää on rahaa.
 
Matkustajamäärät vähenee varmaan sen verran muutamaksi vuodeksi, ettei nivelille ole enää akuuttia tarvetta. Sitten kun niitä tarvitaan, ei dieselniveliä varmaan enää edes harkita, vaan hankitaan sähköbusseja.
 
Matkustajamäärät vähenee varmaan sen verran muutamaksi vuodeksi, ettei nivelille ole enää akuuttia tarvetta. Sitten kun niitä tarvitaan, ei dieselniveliä varmaan enää edes harkita, vaan hankitaan sähköbusseja.

Entäs hybridinivel ja biokaasunivel?
 
Tämän sanoi Joukkoliikennejohtaja valtuustossa 7.9.2020 joten voidaan pitää luotettavana toteamuksena.
Valtuustoissa sanotaan yhtä sun toista, mikä ei aina pidä paikkaansa. Tosin ilman tarkkaa lainausta en usko, että joukkoliikennejohtaja asiantuntevana kaverina olisi oikeasti noin sanonut.

Näin internetin aikakaudella jokainen voi tarkistaa itse netistä, mitä lainsäädäntö ja tehdyt päätökset oikeasti määräävät. Tälläkin foorumilla on keskusteltu aikaisemmin EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaikutuksesta.
 
Kumpaakin.

Tämän sanoi Joukkoliikennejohtaja valtuustossa 7.9.2020 joten voidaan pitää luotettavana toteamuksena.

Lisäksi seuraava päätös on tehty:

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Vi...kobussiliikenteeseen_liittyvien_simul(151584)

Tuolla sanotaan: "EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin päivitys astuu voimaan 2.8.2021. Sen jälkeen tehtävistä kaupunkibussihankinnoista _määrätty osa_ tulee olla sähköbusseja." Mitä määrätty osa tarkoittaa löytyy em. kuukangon viestistä
 
Takaisin
Ylös