Tampereen nivelbussit

Osaako joku kertoa, että kuinka monta istumapaikkaa Tampereen Solariksissa on?
Rekisteritiedoissa näkyy lukema 51. Joskus noissa lukemissa on mukana kuljettajan paikka, varsinkin kun tässä tapauksessa ei mitään erittelyä näy.

Näissä keskusteluissa juttu tuppaa menemään vertailuksi, kuinka monta istumapaikkaa erimallisissa busseissa on. Asiaa voisi miettiä laajemminkin. Kuinka paljon istumapaikkoja menee joillakin yhteysväleillä tunnissa? Tällä vuosituhannella on ollut hyvin yleistä, että kaksiakselisia busseja on korvattu teliautoilla. Olettaen, että vuorovälejä ei ole pidennetty, paikkoja on tunnissa siis enemmän. Ja paljon muutakin on tapahtunut: On rakennettu metro länteen, kaupunkiratoja Leppävaaraan, lentoasemalle ja Keravalle. Pidemmät bussimatkat ovat korvautuneet lyhyillä syöttömatkoilla, onnekkaimilla kokonaan junalla (välineen väristä riippumatta). Ei ehkä ole enää tarvetta istua bussissa entisten aikojen malliin puolesta tunnista kolmeen varttiin. Uusilla runkolinjoilla - etenkin poikittaisilla - saatetaan mennä vain jokunen pysäkinväli ja tungos on valtava. Tässä viimeksi mainitussa liikenteessä runsasovisuus menee istumapaikkojen maksimoinnin edelle.

Tampereen Solarikset, joissa yllä viitattiin, eivät liity PK-seudun raidehankkeisiin, mutta Tampereellakin tie johtaa kiskoja kohti. Ratikka tulee parin vuoden kuluttua, samoin lähijunien pilotointiin valmistaudutaan. Bussien rooli Pirkanmaankin pääkeskuksessa tulee päivittymään.
 
Rekisteritiedoissa näkyy lukema 51. Joskus noissa lukemissa on mukana kuljettajan paikka, varsinkin kun tässä tapauksessa ei mitään erittelyä näy.

Näissä keskusteluissa juttu tuppaa menemään vertailuksi, kuinka monta istumapaikkaa erimallisissa busseissa on. Asiaa voisi miettiä laajemminkin. Kuinka paljon istumapaikkoja menee joillakin yhteysväleillä tunnissa? Tällä vuosituhannella on ollut hyvin yleistä, että kaksiakselisia busseja on korvattu teliautoilla. Olettaen, että vuorovälejä ei ole pidennetty, paikkoja on tunnissa siis enemmän. Ja paljon muutakin on tapahtunut: On rakennettu metro länteen, kaupunkiratoja Leppävaaraan, lentoasemalle ja Keravalle. Pidemmät bussimatkat ovat korvautuneet lyhyillä syöttömatkoilla, onnekkaimilla kokonaan junalla (välineen väristä riippumatta). Ei ehkä ole enää tarvetta istua bussissa entisten aikojen malliin puolesta tunnista kolmeen varttiin. Uusilla runkolinjoilla - etenkin poikittaisilla - saatetaan mennä vain jokunen pysäkinväli ja tungos on valtava. Tässä viimeksi mainitussa liikenteessä runsasovisuus menee istumapaikkojen maksimoinnin edelle.

Tampereen Solarikset, joissa yllä viitattiin, eivät liity PK-seudun raidehankkeisiin, mutta Tampereellakin tie johtaa kiskoja kohti. Ratikka tulee parin vuoden kuluttua, samoin lähijunien pilotointiin valmistaudutaan. Bussien rooli Pirkanmaankin pääkeskuksessa tulee päivittymään.

Allekirjoitan täysin Helsingin osalta tuon kehityssuunnan, mutta Tampereella nivelbusseja ollaan tuomassa nimenomaan koko kaupungin halkaisevalle heilurirunkolinjalle. Minusta on hienoa, että näitä on tulossa liikenteeseen, mutta kovin suurta hyötyä niistä ei saada juuri lainauksessa mainittujen tekijöiden vuoksi (koska Tampereella käyttötapa tulee olemaan lähes päinvastainen).
 
Nivelbussien paluu Tampereelle houkuttelee varmasti useita suomalaisia bussiharrastajia Tampereelle vain niiden takia, ja niistä otetaan varmasti innolla valokuvia eri sivustoille. Niistä tulee varmaan jälleen yleinen näky Tampereen kaduilla, jolloin niitä ei voi olla bongaamatta Tampereen keskustassa.

Vaikka Tampereella on jo nyt 2 nivelbussia liikenteessä, niin niiden bongaaminen on jostain syystä erittäin vaikeaa. Onneks tilanne muuttuu vuoden päästä, kun Tampereella koittaa ilon päivä! 🙂👍

---------- Viestit yhdistetty klo 01:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:05 ----------

Jäävätköhän ne 2 Solarista ajoon myös sen jälkeen, kun ne uudet haitarit ovat saapuneet eli ”varahaitareiksi”? eihän sitä myöskään tiedä jos TKL aikoo tuoda jossain vaiheessa lisää käytettyjä nivelbusseja Ruotsista, jos noi Solarikset ovat osoittautuneet luotettaviksi ja ovat saaneet TKL:llä hyvän vastaanoton. Kaikkihan on aina mahdollista... 😉
 
Kuuluuko muuten Mersun CapaCity Suomen maahantuontiohjelmaan? nekään ei olis yhtään hassumpi näky Tampereen kaduilla Nyssen väripuvussa. Niistä olis ainakin hyötyä kesällä, kun Särkänniemeen menee paljon porukkaa. Ja oishan Citaro-nivel kans ihan varteenotettava vaihtoehto TKL:ltä. :)
 
Aiemmin tänne linkatussa Tamperelaisen uutisessa todetaan seuraavaa: ”Tampereelle sopivia malleja on tarjolla ainakin viidellä valmistajalla. Kilpailutus on tarkoitus käynnistää tämän vuoden puolella.”
 
Aiemmin tänne linkatussa Tamperelaisen uutisessa todetaan seuraavaa: ”Tampereelle sopivia malleja on tarjolla ainakin viidellä valmistajalla. Kilpailutus on tarkoitus käynnistää tämän vuoden puolella.”

Toivottavasti Scania ja Mercedes-Benz kuuluvat joukkoon. 🙂
 
Aiemmin tänne linkatussa Tamperelaisen uutisessa todetaan seuraavaa: ”Tampereelle sopivia malleja on tarjolla ainakin viidellä valmistajalla. Kilpailutus on tarkoitus käynnistää tämän vuoden puolella.”

Toivottavasti myös Ivecoa katsotaan nimittäin Urbanway 18m voisi näyttää yllättävän hyvältä Nysse väreissä, tosin en tiedä kestävätkö Suomen olosuhteissa.
 
Mersujen istumapaikkamäärä on melko onneton.

Ja syy tähän on jokaisen nähtävissä noista Tkp:n linkkaaman esitteen sivuilla 8 ja 9 olevista pohjapiiroksista: Nivelbussin telibussia suuremmasta pituudesta menee suurin osa nivelosaan, johon ei sijoiteta istuimia. Lisäksi täysmatalissa (polttomoottori)nivelbusseissa moottori ja vaihteisto vievät tilaa matkustamosta.
 
Minä uskoisin että lopulta valituksi tulee Solaris Urbino 18 tai 18.75, näistä toki mielummin jälkimmäinen. Tämä siksi että kyseisen valmistajan tuotteita on jo ennestään ja niihin on oltu tyytyväisiä. Muussa tapauksessa pitäisi valita jokin merkki jota ei vielä TKL:llä ole. Scania on hieman epäsuosiossa ja Volvolta ei kaiketi saa aivan sellaista mitä halutaan.
 
Minä uskoisin että lopulta valituksi tulee Solaris Urbino 18 tai 18.75, näistä toki mielummin jälkimmäinen. Tämä siksi että kyseisen valmistajan tuotteita on jo ennestään ja niihin on oltu tyytyväisiä. Muussa tapauksessa pitäisi valita jokin merkki jota ei vielä TKL:llä ole. Scania on hieman epäsuosiossa ja Volvolta ei kaiketi saa aivan sellaista mitä halutaan.

Juu, onhan ne uudet Urbinot kans ihan tyylikkään näköisiä. Mikäs siinä. Mut mitä sä tarkoitat että Scania olis "epäsuosiossa" tai ettei Volvolla olis sopivia vaihtoehtoja? nyt en oikein ymmärtänyt. Mun mielest ainakin Citywide tai 7900 nivel oisivat ihan hyviä vaihtoehtoja TKL:ltä. Onks niissä muka jotain vikaa vai?
 
Juu, onhan ne uudet Urbinot kans ihan tyylikkään näköisiä. Mikäs siinä. Mut mitä sä tarkoitat että Scania olis "epäsuosiossa" tai ettei Volvolla olis sopivia vaihtoehtoja? nyt en oikein ymmärtänyt. Mun mielest ainakin Citywide tai 7900 nivel oisivat ihan hyviä vaihtoehtoja TKL:ltä. Onks niissä muka jotain vikaa vai?

Tällä epäsuosiolla taidettiin tarkoittaa sitä, ettei TKL:lle ole tullut Scanioita yli vuosikymmeneen... Viimeiset Scalatkin alkaa olla jo historiaa.
 
Tällä epäsuosiolla taidettiin tarkoittaa sitä, ettei TKL:lle ole tullut Scanioita yli vuosikymmeneen... Viimeiset Scalatkin alkaa olla jo historiaa.

Onko tosiaan näin? mä luulin että TKL:llä on Suburbaneja, mut taidankin olla väärässä.
 
Takaisin
Ylös