Sivu 7 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567891011 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/152

Viestiketju: Tampereen nivelbussit

  1. #91

    Liittynyt
    04.03.2014
    Sijainti
    Vasa/Vaasa
    Viestejä
    129

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Onko tosiaan näin? mä luulin että TKL:llä on Suburbaneja, mut taidankin olla väärässä.
    TKL:llä ei ole koskaan ollut Suburbaneita. Pirkanmaan Tilausliikenne niitä on hankkinut sen sijaan monta kymmentä kappaletta.

  2. #92
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1880

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Juu, onhan ne uudet Urbinot kans ihan tyylikkään näköisiä. Mikäs siinä. Mut mitä sä tarkoitat että Scania olis "epäsuosiossa" tai ettei Volvolla olis sopivia vaihtoehtoja? nyt en oikein ymmärtänyt. Mun mielest ainakin Citywide tai 7900 nivel oisivat ihan hyviä vaihtoehtoja TKL:ltä. Onks niissä muka jotain vikaa vai?
    Volvon nivelet ovat vähintään hybridejä nykyään. Lisäksi niihin ei välttämättä saa niin montaa istumapaikkaa mitä ehkä halutaan. Mutta en tiedä oikeasti. Uskoisin vaan että jos halutaan teliauton ylittävää kapasiteettia myös istumapaikkaluvun suhteen niin jokin 18m pidempi malli tulisi ennemmin kyseeseen. Solaris urbino 18.75 ilman takaovea voisi olla tällainen vaihtoehto.

  3. #93

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    361

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Volvon nivelet ovat vähintään hybridejä nykyään. Lisäksi niihin ei välttämättä saa niin montaa istumapaikkaa mitä ehkä halutaan. Mutta en tiedä oikeasti. Uskoisin vaan että jos halutaan teliauton ylittävää kapasiteettia myös istumapaikkaluvun suhteen niin jokin 18m pidempi malli tulisi ennemmin kyseeseen. Solaris urbino 18.75 ilman takaovea voisi olla tällainen vaihtoehto.
    Jokatapauksessa toivottavasti ne TKL:n uudet nivelbussit saavat hyvän vastaanoton niin kuljettajilta kuin asiakkailtakin ja että ne menestyy hyvin, että TKL haluaa hankkia lisää haitareita. Ja eihän sitä myöskään tiedä, jos ne aikoo tuoda jossain vaiheessa myös lisää käytettyjä nivelbusseja Ruotsista, kun sieltähän on tuotu paljon käytettyjä busseja Suomeen muutenkin. Onkohan muuten jokaisella TKL:n nykyisellä kuljettajalla "haitaribussin ajo hallussa"?

  4. #94

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    543

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Jokatapauksessa toivottavasti ne TKL:n uudet nivelbussit saavat hyvän vastaanoton niin kuljettajilta kuin asiakkailtakin ja että ne menestyy hyvin, että TKL haluaa hankkia lisää haitareita. Ja eihän sitä myöskään tiedä, jos ne aikoo tuoda jossain vaiheessa myös lisää käytettyjä nivelbusseja Ruotsista, kun sieltähän on tuotu paljon käytettyjä busseja Suomeen muutenkin. Onkohan muuten jokaisella TKL:n nykyisellä kuljettajalla "haitaribussin ajo hallussa"?
    En ole ajanut haitaribussia, mutta onhan se ketterämpi kuin telibussi. Peräpään sivuttaissiirtymäongelma on, mutta onko se kuitenkin pienempi kuin täyspitkässä telibussissa? Täyspitkällä telillä on kaupunkiliikenteessä jossain määrin stressaavaa, kun ei tiedä osaavatko tai välittävätkö muut liikenteessä olijat ottava huomioon peräpään sivuttaissiirtymää tiukoissa käännöksissä.

  5. #95

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    361

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    En ole ajanut haitaribussia, mutta onhan se ketterämpi kuin telibussi. Peräpään sivuttaissiirtymäongelma on, mutta onko se kuitenkin pienempi kuin täyspitkässä telibussissa? Täyspitkällä telillä on kaupunkiliikenteessä jossain määrin stressaavaa, kun ei tiedä osaavatko tai välittävätkö muut liikenteessä olijat ottava huomioon peräpään sivuttaissiirtymää tiukoissa käännöksissä.
    Ai sä oot siis TKL:llä töissä? minkä takia et oo ajanut niillä kahdella Solariksella?

  6. #96

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    543

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Ai sä oot siis TKL:llä töissä? minkä takia et oo ajanut niillä kahdella Solariksella?
    En ole, enkä ole ollut töissä TKL:lla.

  7. #97
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3856

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Vanhan ajan nivelissä veto oli hyvin usein keskimmäisellä akselilla, ja tällöin takimmaisen akselin pyörät olivat ohjaavia. Silloin oli vaara, että ajoneuvon takaosa siirtyi (käytännössä nousi) jalkakäytävän puolelle lähdettäessä pysäkiltä liikenteeseen ratin ollessa ääriasennossa vasemmalle. Ohjaavien takapyörien idea oli tietenkin se, että takaosa ei oikaisisi mutkissa. Tavallisin parirenkain takimmaisenkin akselin osalta varustetut nivelbussithan vähän oikaisevat, tuttu ilmiö myös perävaunullisista ajoneuvoista.

    Tuo mitä Melamies totesi telibussin jäykkyydestä ahtaissa paikoissa, on ilman muuta totta. Nivelbussien akselivälit ovat lyhyemmät teliin verrattuna, siitä saadaan se ketteryys.

  8. #98

    Liittynyt
    02.08.2016
    Viestejä
    22

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Vanhan ajan nivelissä veto oli hyvin usein keskimmäisellä akselilla, ja tällöin takimmaisen akselin pyörät olivat ohjaavia. Silloin oli vaara, että ajoneuvon takaosa siirtyi (käytännössä nousi) jalkakäytävän puolelle lähdettäessä pysäkiltä liikenteeseen ratin ollessa ääriasennossa vasemmalle. Ohjaavien takapyörien idea oli tietenkin se, että takaosa ei oikaisisi mutkissa. Tavallisin parirenkain takimmaisenkin akselin osalta varustetut nivelbussithan vähän oikaisevat, tuttu ilmiö myös perävaunullisista ajoneuvoista.
    Onkohan nivellinja-autoja saatavilla turvateleillä varustettuna? Uudemmissa teli-Volvoissahan auton automatiikka rajoittaa taka-akselin ohjausta pysäkiltä lähdettäessä, jottei perä heitä liikaa pysäkin puolelle ja esimerkiksi vie pysäkkikatosta mukanaan. Kuvittelisi vastaavan järjestelmän olevan mahdollinen myös nivelöidyissä, mutta eri asia on onko joku sellaista vielä rakentanut.

  9. #99

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    319

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Olisiko 18 m pitkä telibussi teoriassa mahdollinen?

  10. #100

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    361

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    En ole, enkä ole ollut töissä TKL:lla.
    Okei. Mä vaan aattelin, kun sanoit ettet ole ajanut haitaribussia, kun mietiskelin että onkohan kaikilla TKL:n nykyisillä kuskeilla kokemusta nivelbussin ajamisesta.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:05 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ahalm Näytä viesti
    Onkohan nivellinja-autoja saatavilla turvateleillä varustettuna? Uudemmissa teli-Volvoissahan auton automatiikka rajoittaa taka-akselin ohjausta pysäkiltä lähdettäessä, jottei perä heitä liikaa pysäkin puolelle ja esimerkiksi vie pysäkkikatosta mukanaan. Kuvittelisi vastaavan järjestelmän olevan mahdollinen myös nivelöidyissä, mutta eri asia on onko joku sellaista vielä rakentanut.
    Mersun CapaCity ainakin

  11. #101

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    67

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jufo Näytä viesti
    Olisiko 18 m pitkä telibussi teoriassa mahdollinen?
    Ehkä mutta varmasti olisi nopeasti kolhuja täynnä tuollaiset moukarit

  12. #102

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    543

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Okei. Mä vaan aattelin, kun sanoit ettet ole ajanut haitaribussia, kun mietiskelin että onkohan kaikilla TKL:n nykyisillä kuskeilla kokemusta nivelbussin ajamisesta.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:05 ----------
    Joo, mun pointtini oli, että ei sen ainakaan kesäkelillä luulisi olevan vaikeampaa kuin telibussin ajaminen ja telejähän siellä on ollut jo kauan.

  13. #103
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3856

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jufo Näytä viesti
    Olisiko 18 m pitkä telibussi teoriassa mahdollinen?
    Kyllä kai jonnekin lentokenttien sisäiseen liikenteeseen tuon tyylisiä* jopa kaksiakselisia busseja on tehty, mutta yleiseen liikenteeseen niitä ei ole mahdollista hyväksyä esimerkiksi kääntyvyysvaatimusten takia.

    *) Huomattavan pitkiä yksiosaisia ei-nivellettyjä busseja

  14. #104

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2090

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Kyllä kai jonnekin lentokenttien sisäiseen liikenteeseen tuon tyylisiä* jopa kaksiakselisia busseja on tehty, mutta yleiseen liikenteeseen niitä ei ole mahdollista hyväksyä esimerkiksi kääntyvyysvaatimusten takia.

    *) Huomattavan pitkiä yksiosaisia ei-nivellettyjä busseja
    Vaikka menee kevyesti ohi aiheen, googlettelulla löytyi tälläinen kaunistus. Aika vähän löytyi muuta tietoa tai kuvamateriaalia tälläisestä, mutta lehdistötiedote ei ehkä ole aprillia. Pituutta 14,6m ja leveyttä 3,75m.

    Nimi: Van-Hool-AP2375-Algiers-678x381.jpg
Katselukertoja: 448
Koko: 47,8 KB

  15. #105

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Lintuvaara
    Viestejä
    67

    oletus Vs: Tampereen nivelbussit

    Ei kelpaa Suomen lentokentille. Liian vähän istumapaikkoja ja joutuisi seistä siirtymän raskaan lennon jälkeen :p

    Mutta joo tyylikäs on pakko sanoa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Teli- ja nivelbussit
    kirjoittanut SD202 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 247
    Viimeisin viesti: 07.03.2019, 07:45
  2. Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin
    kirjoittanut trumanb foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 09.05.2010, 20:23
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 06.09.2009, 22:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 16:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 16:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •