Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2020

Liittynyt
30 Heinäkuu 2020
Viestit
453
Länsilinjojen #76 on ilmeisesti pysyvästi siirtynyt Turusta Tampereelle, kun se on Nysse-väreihin maalattu ja oli tänään linjalla 55. Kai myös autolle #75 on käynyt samoin, kun joku sen oli kesällä nähnyt myös 55:lla.

Huomasin muuten, että linja 36 liikennöi talvikaudella nyt myös päiväsaikaan, eikä pelkästään ruuhkina. Tästä ei kuitenkaan oltu tiedotettu mitään, vaikka muista vuorojen lisäyksistä oli informoitu. Sama juttu oli keväällä, kun linjalle 36 lisättiin vuoroja kaikessa hiljaisuudessa. Mikähän on syy tällaiseen, ettei 36:n vuoromuutoksista kerrota etukäteen mitään?
 
Huomasin muuten, että linja 36 liikennöi talvikaudella nyt myös päiväsaikaan, eikä pelkästään ruuhkina. Tästä ei kuitenkaan oltu tiedotettu mitään, vaikka muista vuorojen lisäyksistä oli informoitu. Sama juttu oli keväällä, kun linjalle 36 lisättiin vuoroja kaikessa hiljaisuudessa. Mikähän on syy tällaiseen, ettei 36:n vuoromuutoksista kerrota etukäteen mitään?

Mahtaako päiväliikenteelle olla edes paljoa kysyntääkään? Aika tyhjillään ovat kulkeneet kun on tullut linjan 36 auto bongattua. Toki nyt koronan takia kaikkialla vähemmän matkustajia.

Itse olisin käyttänyt samat resurssit ennemmin vaikka linjan 72 vahvistamiseen. Turuntien eteläpuolisen Nokian joukkoliikenteen käyttöaste on asukasmäärään nähden hyvin alhainen ja siellä olis ehkä eniten kasvupotentiaalia joukkoliikenteen käytölle.
 
Viimeksi muokattu:
No joo, epäilen kyllä itsekin kysynnän määrää. Hassua, että muutamilla paljon käytetyillä linjoilla (esim. 8 ja 9)on nyt talvikauden alussa harvennettu aikataulu säästösyistä, mutta sitten nähdään tarpeelliseksi lisätä tuolle linjalle liikennettä. Kesällä aina kun näin 36:n, niin oli kyllä hyvin tyhjää, max. 5-6 matkustajaa ruuhka-aikaankin. Viime talvikaudella näin ruuhka-aikaan jo ihan ok käyttäjämääriä, ehkä noin 20-25 matkustajaa silloin kun bussia näin, mutta saattavathan ne todellisuudessa olla suuremmatkin, en ole kuitenkaan mikään linjan vakikäyttäjä.
 
Satuinpa olemaan tuossa puoli kuuden aikaan Taysin seudulla, ja huvin vuoksi päätin hetken tarkkailla noita linjan 36 autoja. Viisi autoa näin, kaksi Taysia kohti ja kolme Lentävänniemeen, yhteensä autoissa oli kahdeksan matkustajaa. Kolme tuli Lentävänniemestä ja viisi meni. Siitähän tulee huikaiseva alle kahden matkustajan keskiarvo per bussi tuohon aikaan. Mahtaa tulla hyvät voitot linjalta. :D

Mutta kalustona näkyi TKL:n #122, #94, #62 ja #63.
Sen lisäksi linjalla 29 oli LL #166 ja linjalla 80 LL #100.
 
Tai itseasiassa hyödynnetty poistetun scalan penkit. Noissahan istuin ja selkänojaosat on todella helppo vaihtaa.
Ja itseasiassa vaihtamattakin olisi kuosi ollut periaatteessa TKL:n koska Veolian autot olivat samalla mustalla kuosilla mitä TKL käytti alunperin scaloissa.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:25 ----------

Satuinpa olemaan tuossa puoli kuuden aikaan Taysin seudulla, ja huvin vuoksi päätin hetken tarkkailla noita linjan 36 autoja. Viisi autoa näin, kaksi Taysia kohti ja kolme Lentävänniemeen, yhteensä autoissa oli kahdeksan matkustajaa. Kolme tuli Lentävänniemestä ja viisi meni. Siitähän tulee huikaiseva alle kahden matkustajan keskiarvo per bussi tuohon aikaan. Mahtaa tulla hyvät voitot linjalta. :D
Ennen virushömppää linjalla oli kyllä enemmän kulkijoita. Mikä enemmän mietityttää on se seikka miten kyseinen linja otetaan vuoden päästä vastaan kun reitti jatkuu itään Linnainmaan kautta Hervantaan, korvaten nykyiset linjat 32 ja 38.
 
Huomasin muuten, että linja 36 liikennöi talvikaudella nyt myös päiväsaikaan, eikä pelkästään ruuhkina. Tästä ei kuitenkaan oltu tiedotettu mitään, vaikka muista vuorojen lisäyksistä oli informoitu. Sama juttu oli keväällä, kun linjalle 36 lisättiin vuoroja kaikessa hiljaisuudessa. Mikähän on syy tällaiseen, ettei 36:n vuoromuutoksista kerrota etukäteen mitään?

Tämä päiväsaikaan kulkeminen on ollut kans yllätys sekä itselle että joillekin kanssamatkustajille. Tavallaan tällä olisi voinut saada vielä sujuvampia yhteyksiä mm Pyynikintorin suunnalle, jos vaan vaihdot linjoille 21 ja 80 toimisivat edes jotenkin, kun linja 28 vietiin sieltä taas kerran pois. Mutta silti monesti sieltä kerkiää jo tulla se seuraava 3A/3B, kun Venesatamassa koittaa vaihtaa toisille linjoille. Ja ne jotka ei toki hoksaa vaihtaa, hoksaa seuraavan kerran olla käyttämättä linjaa, kun seuraava pysäkki on vasta rantatunnelin itäpuolella.

Tarjoaahan se tietty myös Lentävänniemen/Niemenrannan alueen väelle yhteyden Enqvistinkadulle, mutta näitä kulkijoita on ollut todella marginaalinen määrä, ainakin niissä vuoroissa, joissa itse olen kulkenut.
 
Kirjoitin juuri hyvin pitkän viestin, ja kun painoin lähetyksen jälkeen vielä muokkausnappia, koko teksti hävisi kokonaan, joten tässä kirjoitan saman nyt typistetysti:

Eli mahtaakohan joku asiantuntevampi henkilö tietää, onko linjakilpien tekstin ja sen koon säätäminen jotenkin erityisen monimutkaista? Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn, kun Pirkanmaan Tilausliikenteellä näkee niin erilaisia tekstejä linjakilvissä, välillä on ihan normaalin kokoista, mutta välillä lukee hyvin pienellä kulmassa, tai voi olla teksti isolla ja numero tosi pienellä. Tänään näin 21:n, jossa luki isoilla väleillä: T u r t o l a.
Viime vuonnahan näkyi tälläkin foorumilla mainitut yhdistelmät: LIELAHTITURTOLA ja TURTOLA-LIELAHTI.
Usein minulta kysytään, että mikä auto tuossa tulee, kun teksti on niin pientä. En ole muilla liikennöitsijöillä nähnyt tällaista ongelmaa, Länsilinjoilla oli uusissa busseissa myös pientä tekstiä ensimmäisenä päivänä, mutta se korjattiin kyllä nopeasti. Tilausliikenteellä ei taideta edes tietää miten korjataan. :D
 
Kirjoitin juuri hyvin pitkän viestin, ja kun painoin lähetyksen jälkeen vielä muokkausnappia, koko teksti hävisi kokonaan, joten tässä kirjoitan saman nyt typistetysti:

Eli mahtaakohan joku asiantuntevampi henkilö tietää, onko linjakilpien tekstin ja sen koon säätäminen jotenkin erityisen monimutkaista? Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn, kun Pirkanmaan Tilausliikenteellä näkee niin erilaisia tekstejä linjakilvissä, välillä on ihan normaalin kokoista, mutta välillä lukee hyvin pienellä kulmassa, tai voi olla teksti isolla ja numero tosi pienellä. Tänään näin 21:n, jossa luki isoilla väleillä: T u r t o l a.
Viime vuonnahan näkyi tälläkin foorumilla mainitut yhdistelmät: LIELAHTITURTOLA ja TURTOLA-LIELAHTI.
Usein minulta kysytään, että mikä auto tuossa tulee, kun teksti on niin pientä. En ole muilla liikennöitsijöillä nähnyt tällaista ongelmaa, Länsilinjoilla oli uusissa busseissa myös pientä tekstiä ensimmäisenä päivänä, mutta se korjattiin kyllä nopeasti. Tilausliikenteellä ei taideta edes tietää miten korjataan. :D

Mobitecin kilvissä, mitä suurin osa kilvistä tällä hetkellä lienee, kilven tekstien "optimointiin" on kilpien kirjoitusohjelmassa oma näppäin. Tämä siis optimoi tekstit mahdollisimman isoiksi. Usein tosin tämän jälkeen linjanumeroa joutuu manuaalisesti suurentamaan, eli se optimoinnissa on samankokoinen muiden kanssa. Jos kilvessä tekstit näkyvät oudosti tai menevät väärin, suurin syy lienee väärä kilpiformaatti ko. autoon. Eli tekstit ovat ohjelmoitu erikokoiselle/tyyppiselle kilvelle ja sen vuoksi teksti näkyy huonosti. Tai tuota optimointia ei ole tehty, vaan on vain kirjoitettu teksti millä fontilla on sattunut eikä kilpeä ole ns. formatoitu. Minusta lähes kaikissa Pirkanmaan Tilausliikenteen autojen sivukilvissä tekstit menevät kilven yli, vaikka etukilpi olisikin oikein, niin veikkaisin väärää konfiguraatiota kilpien tyypin/koon suhteen.

Hanoverin kilvissä tälläistä automaattiformatointinappia ei minusta ole, vaan ne tekevät sen sovittamisen automaattisesti kun tekstin luo. Mitronin kilvissä ei tietääkseni ollut mitään automatiikkaa vaan teksti oli muotoiltava ihan käsin.
 
Minusta lähes kaikissa Pirkanmaan Tilausliikenteen autojen sivukilvissä tekstit menevät kilven yli, vaikka etukilpi olisikin oikein, niin veikkaisin väärää konfiguraatiota kilpien tyypin/koon suhteen..

Tilausliikenteen #49, eli vanhemman mallin VDL Citea tuli tässä yksi päivä vastaan linjalla 63 ja siinä hyvä kun puolet etukilvestä näkyi. Lieneekö syynä että autossa ainakin näyttäisi olevan pienempi linjakilpi mitä uudemmissa on.
 
Tilausliikenteen #49, eli vanhemman mallin VDL Citea tuli tässä yksi päivä vastaan linjalla 63 ja siinä hyvä kun puolet etukilvestä näkyi. Lieneekö syynä että autossa ainakin näyttäisi olevan pienempi linjakilpi mitä uudemmissa on.

Kyseessä on mitä ilmeisemmin Ventoniemen entinen #15, joten mistään uudesta ongelmasta ei todellakaan ole kysymys.
 
Takaisin
Ylös