Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Tampereen uudet liikennevaloetuudet

  1. #1

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Tampereen uudet liikennevaloetuudet

    Tampereella aiotaan ottaa käyttöön uudet bussietuudet liikennevaloissa (AL 31.1). Systeemi tulee aluksi Messukylänkatu-Kangasalantielle sekä Lahdenperänkadulle ja Lempääläntielle. Hieno ja oikeansuuntainen askel kaupunkimme joukkoliikenteen kehittämiseksi.
    Vähän särähti silmään se, että systeemi perustuu Helsingissä kehitettyyn systeemiin. Hesassa systeemiä nimittäin hyödynnetään vain puolittaisesti. Systeemi antaa nykyisin etuuden vain mikäli bussi on myöhässä. "Etuus" tarkoittaa yleensä pitkitettyä vihreää, mutta jos bussi juuttuu pysäkille "slotti" menee.
    Raitioliikenteessä raskaasti kuormitetuille linjoille 4 ja 10 (kummankin vuoroväli ruuhkassa 4-5 min) yritettiin saada aikaan ikivihreä. Eli ratikalle olisi aina vihreä, oli se myöhässä tai ei. Nyt lupauksesta on lipsuttu, kaiketi autopuolueen painostuksesta.
    Sellaistakin on esiintynyt, että systeemi on lukenut bussin kulkua "väärinpäin " ja alkanut lyödä myöhässä olevalle autolle ylimääräisiä punaisia eteen.
    Toivottavasti valoetuuksia sovelletaan Tampereella rohkeammin kuin Hesassa. Pelkkä systeemi ei vielä kesää tee.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Tampereen uudet liikennevaloetuudet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Hesassa systeemiä nimittäin hyödynnetään vain puolittaisesti. Systeemi antaa nykyisin etuuden vain mikäli bussi on myöhässä.
    Kuten tälläkin foorumilla on monta kertaa todettu, moinen toiminto ei ole Helsingissä koskaan toiminut eikä tietääkseni toimi vieläkään. Ohjelmisto ei nimittäin tukenut aikatauluun perustuvan etuuden määrittelemistä risteys- ja linjakohtaisesti eikä sitä haluttu kytkeä päälle jokaisen etuuden osalta. Etuus siis annetaan edelleen aina.

    Uusiin C90+ -ajoneuvolaitteisiin ja mahdollisesti tilattaviin IP-pohjaisiin etuuksiin aikatauluun sidottu etuus on tulossa.

  3. #3
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Tampereen uudet liikennevaloetuudet

    Huomasin eilen etuuksien olevan käytössä jo ainakin Kortelahdenkadun ja Satakunnankadun risteyksessä. Istuin 16:ssa kohti keskustaa, huomasin punaisen valon ja sen vieressä Helsingistä tutun pienen ledin vilkkumassa, noin 20 metriä ennen risteystä valo vaihtui vihreäksi ja bussin keulan ohitettua pääopastimen valot vaihtuivat taas punaisiksi kuin rautateillä ikään. Hyvin toimii!

    Missäs muualla Tampereella on käytössä liva-etuudet tällä hetkellä?

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Kinmo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Tampereen uudet liikennevaloetuudet

    Olen viime ajat seurannut samaisen risteyksen valoetuutta ja MUTUna voin todeta sen toimivan vallan mainiosti.
    There are people talking in sentences that have no punchline and they don't even care.

  5. #5

    Liittynyt
    06.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    263

    oletus Vs: Tampereen uudet liikennevaloetuudet

    Tampereen joukkoliikenteeltä julkaistu pienimuotoinen tiedotus.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2949

    oletus Vs: Tampereen uudet liikennevaloetuudet

    Aamulehden tänään ilmestyneessä Moro-liitteessä on sivun juttu otsikolla:
    Bussi voi viedä risteyksessä vihreän liikennevalosi
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  7. #7
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Tampereen uudet liikennevaloetuudet

    Taas vähän tarkoitushakuista uutisointia AL:ltä, provosoivat tahallaan ihan kuin liva-etuudet olisivat suurikin haitta autoliikenteelle. Onneksi artikkelissa on mainittu, että autojen kannalta etuudet ovat "plus-miinus-nolla", eli sen minkä yhdessä risteyksessä häviää, sen toisessa voittaa bussin edellä tai vanavedessä.

    Sentään kolme neljästä haastateltavasta oli sitä mieltä, ettei tuo haittaa ja vain yksi äkäinen partasuu uhosi, että haittaa ja paljon, kun odottelu saastuttaa!

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uudet vaunut
    kirjoittanut M62 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.11.2017, 07:21
  2. Liikennevaloetuudet
    kirjoittanut GT8N foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 04.03.2010, 14:29
  3. VR:n uudet aikataulut
    kirjoittanut KMT foorumissa Junat
    Vastauksia: 30
    Viimeisin viesti: 09.09.2006, 10:29
  4. Uudet sopimukset, uudet bussit?
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 02.12.2005, 10:21
  5. Miten ratikoiden 100% liikennevaloetuudet mahdollistetaan?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 13.08.2005, 23:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •