Lipunmyynnin ja tariffijärjestelmän muutokset 2021

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Joukkoliikennelautakunnalle esitetään 28.10.2020 kokouksessa mm. seuraavia muutoksia:
  • lähimaksaminen pankkien lähimaksukorteilla otetaan käyttöön 1.4.2021. Lähimaksamisessa on käytössä vain aikuisten hintaryhmä
  • toteutetaan Nyssen jälleenmyyjille myyntiin tuleva busseissa ja ratikassa lukijalaitteella luettava QR-koodillinen kertalippu. Lippua saa aikuisten ja lasten ikäryhmissä kaikilla vyöhykkeillä. Lipun voi ostaa Nyssen noin 50 jälleenmyyjän toimipisteestä
  • lippujen käteismyynti Nysse-liikenteen busseissa lopetetaan kesäliikennekauden alussa 7.6.2021
  • lastenvaunujen kanssa matkustaminen on ratikassa maksullista. Busseissa maksuttomuus säilyy
  • vaihto-oikeus on kaikilla vaihto-oikeuden sisältävillä lipuilla jatkossa 90 minuuttia
 
Koodi:
lastenvaunujen kanssa matkustaminen on ratikassa maksullista. Busseissa maksuttomuus säilyy

Ei kovin reilua jos lastenvaunujen kanssa matkustaja asuu siellä missä ei enää busseja liikku. Paras olis että se on kaikkille maksullista ja busseihiin asennetaan korttilukemija myöskin keskiovelle (linjalla 2 se on jo). Vois asentaa bussikuskille jotain tarkastus-lampun että hän näkee ja voi olla varma että matka on maksettu.

Koodi:
lippujen käteismyynti Nysse-liikenteen busseissa lopetetaan kesäliikennekauden alussa 7.6.2021

Olen tästä sama mieltä: https://www.aamulehti.fi/a/c3963163-4aa5-4b68-8ea6-329ccec8d3f3?c=1536306568605&fbclid=IwAR2GfFnYx1ovDOttNKLf270deQ_3LbnbJ3mDOYyKaxTJHWmrV5xhXAVcxlk

Koodi:
vaihto-oikeus on kaikilla vaihto-oikeuden sisältävillä lipuilla jatkossa 90 minuuttia

Se on tosi hyvä juttu vois mennä samalla lippulla takasin jos pitäs osta jotain esim. keskustassa. Se tunti on sinne aika tiukka.
 
Kaikki esitykset eivät menneet läpi joukkoliikennelautakunnassa. Bussien kuljettajalipunmyynnistä luopuminen hylättiin äänin 5 - 8 ja lastenvaunujen kanssa kulkevien matkojen maksullisuus ratikassa äänin 4 - 9.
 
Kaikki esitykset eivät menneet läpi joukkoliikennelautakunnassa. Bussien kuljettajalipunmyynnistä luopuminen hylättiin äänin 5 - 8 ja lastenvaunujen kanssa kulkevien matkojen maksullisuus ratikassa äänin 4 - 9.

Pääasia että lähimaksu että QR-koodillinen kertalippu tulee käyttöön 1.4.2021.
 
En tiedä olisiko tästä kuulunut luoda uusi ketju, mutta kokeillaanpa nyt tähän.

Eli osaako kukaan asiantuntevampi kertoa, mikä näissä Nyssen mobiililipuissa mättää? Niiden leimaaminen monissa busseissa on liki mahdotonta. Ilmeisesti puhelin pitää olla millilleen oikeassa paikassa, mutta usein sekään ei riitä. Olen usein ollut mobiililipulla matkustavan perässä kyytiin noustessa, ja leimaamisen epäonnistuessa olen eri kerroilla nähnyt tällaisia virhekoodeja: "Virheellinen QR-koodi", "Lue lippu uudelleen", "Code not found". Joillakin kerroilla ensimmäisen epäonnistuneen leimauksen jälkeen toinen leimaus onnistuu, mutta usein ei laite ole pystynyt lukemaan lippua ollenkaan.

Olen Nysselle toki antanut palautetta ja kysynyt mistä ongelma johtuu, mutta vastauksena sain että ei ole kukaan muu valittanut (=ongelmaa ei silloin ole?) eikä heillä ole tiedossa mitään vikaa järjestelmässä tmv. Ihmettelen, etteivätkö edes kuljettajat anna palautetta, jos ei kerran muilta ole viestiä tullut vai sulkeeko Nysse silmänsä tältä ihan kokonaan.

Käytän usein linjaa 25, jolla nyt kesäisin menee paljon turisteja, joista nykyisin harmittavan monella on käytössä mobiililippu. Ennätysmyöhästyminen pelkästään mobiililippulaisten takia on ollut 11 minuuttia. Osa kuljettajista kehottaa vain menemään peremmälle kun laite ei toimi, mutta osa seisotuttaa bussia niin kauan, kunnes jokainen lippu on luettu, ja siitä juuri tuo 11 minuuttia kertyy, kun joka toisella pysäkillä seistään se pari kolme minuuttia leimausta yrittämässä. Usein siinä ajassa, missä yksi mobiililippu on luettu, olisi ehtinyt myydä useammankin käteislipun.

Toki lopuksi täytyy todeta, että on myös niitä busseja joissa lipun lukeminen sujuu helposti, etenkin jos laitteen alla on se "aputaso", jonka päälle puhelimen voi laittaa. Minun kohdalleni sattuu näitä leimauksen epäonnistumisia kuitenkin niin usein, että alkaa jo aika lailla ärsyttää.
 
kertalippujen myynti loppuu myös busseissa?

"Lautakunnalle esitetään käteismaksun lopettamista busseissa ja lisäksi yölisää ehdotetaan poistettavaksi kaikilta kausilipuilta. Käteisellä on voinut busseissa maksaa kertalipun ja yölisän."

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...utoksesta-paatetaan-lautakunnassa-10.11..html

Tämä oli minusta ihan kumma juttu. Juuri vuosi sittenhän tämä oli esityslistalla ja äänestettiin kumoon, samoilla perusteluilla se on kuitenkin jälleen tuotu pöydälle?

Toivon ainakin itse, että sama päätös toistuu kuin vuosi sitten. Muutama päivä sitten bussiin nousi henkilö, joka halusi maksaa kertamaksulla, koska pankkikortti ei toiminut. Ilmeisesti satunnaismatkaajana hänellä ei ollut Nysse Mobiilia tai matkakorttia. Jos kertamaksua ei olisi hyväksytty, niin sittenhän hän ei olisi päässyt mitenkään kyytiin!
 
Tämä oli minusta ihan kumma juttu. Juuri vuosi sittenhän tämä oli esityslistalla ja äänestettiin kumoon, samoilla perusteluilla se on kuitenkin jälleen tuotu pöydälle?
Ei se ole lainkaan kumma juttu. Kyse on laajemmasta poliittisesta agendasta, jolla pyritään luopumaan käteisestä rahasta. Siksi näitä tuodaan esityslistalle tietyin väliajoin kunnes menevät lopulta läpi. Feikkipandemia on hyvä tekosyy, millä poliitikkojen päät saadaan käännettyä hyväksymään tällaiset ehdotukset.
 
Tämä oli minusta ihan kumma juttu. Juuri vuosi sittenhän tämä oli esityslistalla ja äänestettiin kumoon, samoilla perusteluilla se on kuitenkin jälleen tuotu pöydälle?
Hetkinen, tää on mennyt multa täysin ohi ja koitin haavittaa noin vuoden takaisia lautakuntien pöytäkirjoja, joskin tuloksetta.

Mahtoiko silloin olla tuota täkyä, että kausikorteilta ei vaadittaisi erillistä yölisää?

Kuljettajarahastuksesta luopuminen voisi ainakin
  • Vähentää turhia paperikuitteja. Yksi kuittirulla voisi kestää useita kuukausia.
  • Vähentää linja-autonkuljettajan riskiä tulla ryöstetyksi, jos ja kun pohjakassaa ei tarvitsisi olla
  • Lopettaa epäoikeudenmukaisen yölisän, koska sehän aktivoituu sillä sekunnilla, kun vuorokausi vaihtuu. Etenkin jos bussi on huomattavasti huomattavasti myöhässä, niin se on arpapeliä, tarviiko siinä viimeisessä normaalimaksuisessa vuorossa maksaa yölisä vai ei, sekunnit ratkaisevat.
 
Hetkinen, tää on mennyt multa täysin ohi ja koitin haavittaa noin vuoden takaisia lautakuntien pöytäkirjoja, joskin tuloksetta.

Tässä on 28.10.2020 kokouksen pöytäkirja, jossa käteislippujen myynnin lopettaminen kumottiin äänin 5-8:
https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...udun_joukkoliikennelautakunta/Kokous_28102020

Muutosesitys perusteluineen oli tällainen:

"Käteismaksuista ei pidä luopua tällä aikataululla Nysse-liikenteen busseissa. On oletettavaa, että käteismaksulla matkansa maksavaan 3%:in kuuluu matkustajia, joille tämä maksutapa on ainoa mahdollisuus. Kaikilla ei ole älypuhelinta, jolla voisi maksaa mobiilisti, tai pankkikorttia, jolla voisi suorittaa lähimaksun. Esityksessa ei liioin oteta huomioon Nysse- liikenteen syrjäisempiä alueita, joilta tuskin tulee ainakaan tällä aikataululla löytymään myyntipisteitä. Jos halutaan edistää hiilineutraaliutta Tampereen seudulla, matka maksamisen tulee olla mahdollisimman helppoa ja asiakasystävällistä. Satunnaisella matkustajalla ei välttämättä ole matkakorttia tai älypuhelinta. Käteismaksusta luopuminen voinee olla mahdollista 5-10 vuoden aikajänteellä, mutta ei vielä kesäkuussa 2021."
 
Yhtä nopealla vilkaisulla, tuossa aiemmassa ehdotuksessa ei ollut siis tätä täkyä, ettei tarvitse enää maksaa yölisää kausilipuilla. Nykymuotoinen ehdottomasti jatkoon.
 
Kuljettajarahastuksesta luopuminen voisi ainakin
  • Lopettaa epäoikeudenmukaisen yölisän, koska sehän aktivoituu sillä sekunnilla, kun vuorokausi vaihtuu. Etenkin jos bussi on huomattavasti huomattavasti myöhässä, niin se on arpapeliä, tarviiko siinä viimeisessä normaalimaksuisessa vuorossa maksaa yölisä vai ei, sekunnit ratkaisevat.

Yölisän poistuminen kausilipuilta voisi tosiaan olla ihan hyvä, mutta minulta on mennyt ohi että miten se liittyy kuljettajarahastukseen?
 
Yölisän poistuminen kausilipuilta voisi tosiaan olla ihan hyvä, mutta minulta on mennyt ohi että miten se liittyy kuljettajarahastukseen?

No ainakin siten että kuljettaja myy käteisellä yölisän jos kortilla ei ole tarpeeksi arvoa sen maksamiseen.
 
Niin pari ongelmaa tulee mieleen. Millä niitä ennakkokertalippuja hankkii jos myyntipiste on kiinni ? Ei taida R-kioski
olla auki puolelta yöltä. Ja miksi Nysse haluaa, että kaikki ostaisi kausikortin jos/kun sille ei ole tarvetta ?
 
Takaisin
Ylös