Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi ja kevät 2021

Tänään tuli mieleen että oletteko havainneet mitkä kaikki Nysse-bussit ovat vailla näitä uusia infonäyttöjä? Omassa tiedossani on varmuudella kaikki OXI-kilpiset entiset Jokeri-Volvot. Ne kun ovat jo sen verran iäkkäitä ettei niihin taideta niitä asentaa lainkaan. Sama tilanne lienee edelleen Pirtil:n autoissa #8, 9 ja 49. Tänään havaitsin ettei näitä ole LL #16:ssakaan, ja sitten aloin pohtimaan olisiko tuo auto lähdössä maakuntiin? Potentiaalinen lähtijä se ainakin saattaisi olla.
Hieman täytyykin korjata sanomisiani, nimittäin suureksi yllätyksekseni autossa TKL #67 onkin nuo näytöt asennettu. Muista saman sarjan yksilöistä en ole varma sitten ollenkaan, mutta uskoakseni Länsilinjain yksilöistä ne puuttuu jokaisesta kolmesta. Liekö tuohon TKL #67:aan asennettu laitteet jo Paunulassa ollessaan?
 
Hieman täytyykin korjata sanomisiani, nimittäin suureksi yllätyksekseni autossa TKL #67 onkin nuo näytöt asennettu. Muista saman sarjan yksilöistä en ole varma sitten ollenkaan, mutta uskoakseni Länsilinjain yksilöistä ne puuttuu jokaisesta kolmesta. Liekö tuohon TKL #67:aan asennettu laitteet jo Paunulassa ollessaan?
Joo, kyllä auto tuli näyttöineen aikanaan. Ja 38 tuli ilman näyttöjä. Ilmeisesti näyttöjä ei ole ihan kaikkiin Nysse-autoihin ja niitä on koitettu priorisoida niin että vähiten ajavat autot jäisi ilman näyttöjä. Ihan 100% tämä ei ole onnistunut. TKL13-16 taisi tästä poiketen jäädä sen takia ilman näyttöjä että Neonmedialla ei ollut niihin sopivia kiinniketankoja.
 
Ihan 100% tämä ei ole onnistunut. TKL13-16 taisi tästä poiketen jäädä sen takia ilman näyttöjä että Neonmedialla ei ollut niihin sopivia kiinniketankoja.

Voi morjes. Vaikka kuussakin on käyty, niin parin näytön asentaminen standardibussiin tuntuu olevan yllättävän haastavaa...
 
Voi morjes. Vaikka kuussakin on käyty, niin parin näytön asentaminen standardibussiin tuntuu olevan yllättävän haastavaa...
Pitäisi sitten ottaa käyttöön venäläinen tyyli. Jospa pajalta löytyisi osia joiden avulla nikkaroida sopivat kannattimet noille näytöille?

Nämä sähköbussit ovatkin omien havaintojen mukaan olleet hieman koetuksella näinä pakkaspäivinä. Tässä pari iltaa sitten #14 nilkutti hämeenkadulta metson pysäkille varsin hiljaiseen vauhtiin, kuljettaja pysäytti siihen pysäkin päähän ja päästi yhden bussin ohi. Sen jälkeen jatkoi nilkuttamista kohti pyynikintoria mutta hyytyi sitten siihen uimahallin kohdille. Takana tulleet bussit joutuivat ohittamaan kiskojen puolelta. Kello oli silloin 21.45...
 
Bussikirjaston mukaan Länsilinjat on nyt antanut numerot myös muutamalle muulle TKL:ltä ostetulle Scanialle.

ex. TKL #267 = LL #66
ex. TKL #276 = LL #70
ex. TKL #17 (Ikarus) = LL #72

Olisi kiva tietää, mistä nämä numerot on saatu Bussikirjastoon, ei kai kuitenkaan liikenteessä ole vielä ollut (muuta kuin tuo #65)?
 
Olisi kiva tietää, mistä nämä numerot on saatu Bussikirjastoon, ei kai kuitenkaan liikenteessä ole vielä ollut (muuta kuin tuo #65)?
Kuvista tihrustettu ja numerot oli teipattu.

12.2. Pirkanmaan Tilausliikenne #53/21. Ilmeisesti tullut jo joulukuussa, nyt noteerasin ekan kerran.
 
hyytyi sitten siihen uimahallin kohdille. Takana tulleet bussit joutuivat ohittamaan kiskojen puolelta. Kello oli silloin 21.45...
Siihen ne yleensä tapaakin hyytyä. Vaikkei jyrkkä mäki ole, jos johonkin, niin siihen ne jää syystä tai toisesta odottelemaan hinuria. En ainakaan itse ole niitä muualle hyytyneenä nähnyt. Siinä ohittanut sellaisia pari kertaa.
 
Erikoisia sijoituksia tänään Länsilinjoilla:

LL #134 / 80
LL #135 / 80
LL #137 / 72

Nuo havaitsin iltapäivällä, aamulla oli vielä
LL #175 linjalla 85.
 
Linjan 10 ensimmäisen lähdön lähtöaika Kaukajärveltä muuttui maanantaina 5.05 -> 5.00. Edelleen reittiopas tarjoaa 5.05 lähtöaikaa. Nyssen it-touhujen tasosta tulee aina silloin tällöin puhetta niin ei tämä ainakaan paranna mielikuvaa.

Screenshot_20210215-063823.jpgScreenshot_20210218-062358.jpg
 
Tämä on kyllä "huvittavaa". Aikoinaan sähköistä tiedotusta kehuttiin kuinka helposti se on muutettavissa verrattuna paperiseen materiaaliin. Silti jossain kohtaa sanottiin suoraan, kun todettiin että paperisen ja sähköisen välillä on aikatauluissa eroja, että ajetaan sähköisen mukaan, koska se on vaikeampi muuttaa kuin paperinen, joka on painettavissa uusiksi! No, nythän ei ole enää paperisia painettu sillä varjolla, että muutokset ovat niin nopeita että sähköisesti ne on helpompi tehdä. Muutokset järjestelmään ajetaan kai muutaman kerran vuodessa. Se siitä nopeudesta ja ajantasaisuudesta(!?).
 
20.2.2021

Pirtil #50/17

TKL #43/8 keskeytti Ahjolan pysäkille.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tietoa tapauksesta? En saa Tamperelaisen uutista auki. Erroria tulee. Ilmeisesti joku pahempikin vaaratilanne.

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/3880628
Mahtaako tämä linkki toimia? Joka tapauksessa linjan 10 bussin takaosaan alkoi tulla savua (savuksi oletettua ainetta). Se sai matkustajat paniikkiin. Katosta valui vihreää nestettä. Ovet eivät auenneet ja yksi matkustajista otti avukseen hätävasaran. Matkustajat pakenivat ulos vasaralla rikotusta ikkunasta. Rollaattoria käyttänyt matkustaja ei päässyt ikkunan kautta ulos vaan ovi saatiin hetkeä myöhemmin auki manuaalisesti. Osoittautui, että matkustamoon ei tullut savua vaan höyryä, samoin jäähdyttäjänestettä. Kattolämmityksen jäähdytysnesteputki oli hajonnut, mitään paloa ei siis ollut. Uutinen ei kerro henkilövahingoista. Niitä ei ilmeisesti tullut, matkustajat pääsivät ulos ja jatkoivat matkaansa kuka milläkin tavalla. Kuljettajakin ilmeisesti jatkoi työpäiväänsä tilanne huomioon ottaen.
 
Kuulostaa, että ikkunan rikkominen on ollut liioiteltua tilanteen vaarallisuuteen nähden, mutta erehtyminen on inhimillistä. Ensimmäinen kerta kun luen bussin ikkunan rikotun vasaralla Tampereella, ei näitä kai kovin usein ole.
 
Takaisin
Ylös