Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi ja kevät 2021

25.2.

TKL #38/3A

Lisäksi ainakin 23.2.–25.2. on linjan 2 kalusto on ollut vallan sähköbussiton.. Liekö taas jotain hämminkiä lataamon kanssa.
 
Kuulostaa, että ikkunan rikkominen on ollut liioiteltua tilanteen vaarallisuuteen nähden, mutta erehtyminen on inhimillistä. Ensimmäinen kerta kun luen bussin ikkunan rikotun vasaralla Tampereella, ei näitä kai kovin usein ole.

Joo. Sain tuon uutisen auki, ja tosiaan, tilanne ei sitten ollutkaan niin paha kuin luulin. En ihmettelisi muuten yhtään, vaikka ikkunanrikkojalle tulisi teostaan lasku lopulta. En toki sitä toivo, sillä kyseessä paniikki.
 
TKL #13 oli tänään 26.2 klo 07:40 Vuohenojan pysäkillä kilvissä "3A Keskustori". Onkohan siis sähköbussia kokeiltu noilla kolmosen lisävuoroilla?
 
2.3.
Nyt tuo LL #70 palvelee linjalla 85.
LL #107 puolestaan linjalla 29.
 
3.3

LL #71 / 55

Avoimesta datasta havaittu, mutta käsittääkseni auto on ex. TKL #662. Itse olen nyt havainnut kaikki Länsilinjojen TKL:ltä ostamat Scaniat liikenteessä paitsi #67 ja #72 (Ikarus). Vielä on toivoa, että Ikaruskin nähtäisiin linjaliikenteessä. :D
 
12.3

TKL #80 / 8 (ajoi yhden kierroksen myös linjalla 38)

16:11 vuoro Keskustorilta Haukiluomaan oli vähän yllättäen lähes tupaten täynnä. Nivelbusseja olisi mukava nähdä useamminkin muilla linjoilla kuin 73K:lla, mutta saattaa olla, että tämä oli yksi viimeisiä kertoja, onhan tälläkin bussilla ikää jo yli 15 vuotta. 73K:lla olikin tänään nivelbussin sijasta TKL #90.

(Kuvaakin yritin tähän lisätä, mutta nyt ei suostu toimimaan "lisää kuva"-napin kautta, eikä myöskään liitteenä). :(
 
Olen huomannut, että useiden pysäkkien nimiä on muutettu (tiedot eivät tietenkään Reittioppaaseen ole päivittyneet). Esimerkiksi Mäntypuiston pysäkit ovat nyt Marianpuisto A-D, Ylöjärvellä pysäkit Soppeenmäki A-C ovat nyt Ylöjärvi A-C, Nokian aseman pysäkit ovat nyt pelkästään Nokia ja Lielahdessa Harjuntaustan pysäkit ovat nyt Lielahti A ja B.

Mäntypuiston pysäkin nimenmuutos on ainut näistä jonka ymmärrän, virallisestihan tuo puisto on juuri Marianpuisto. En kuitenkaan tiedä, miksi Soppeenmäki ja Nokian asema piti muuttaa (mielestäni olivat kuvaavampia nimiä kuin pelkät Ylöjärvi ja Nokia), mutta eniten ihmetyttää tuo Harjuntaustan pysäkin nimenmuutos. Ensinnäkin Lielahti pysäkkinimenä on kovin laajaa aluetta kuvaava, mutta miksi perään piti vielä lisätä kirjain? Pysäkkejähän on vain kaksi, eikä esim. neljää kuten Marianpuiston tapauksessa, joten mitä lisäetua kirjain tuo? Kohta ei ole pysäkkien numerotunnuksilla mitään merkitystä, jos pysäkin pystyy yksilöimään kirjaimesta. Tässä kirjoittaessani tajusin, että voisiko nimenmuutos ja kirjaimen lisääminen liittyä siihen, että uudessa linjastossa ainakin kai parin linjan päätepysäkki on Lielahdessa Harjunsivulla. Toisaalta Harjunsivu ei ole erityisen lähellä noita Harjuntaustan pysäkkejä, joten jos sinne on tulossa Lielahti C, niin pidän sitä vähän outona.

Ja vielä ihan toinen havainto, Lampinen #36 lähti tänään linjan 95X 15:15 lähdölle kilvissään teksti "Ei linjalla". Kyydissä ei ollut ketään, toivottavasti montaa ei olisi ollut tulossakaan, koska heille tuli sitten tunnin odotus kuljettajan pahanlaatuisen unohduksen takia.
 
PirTil #54 ex. Transdev Finland #1262 LLR-572
Voisin ihan hyvin veikata että tällaisia käytettyjä busseja tulee PirTil:lle vielä lisää ennen syksyä. Tai en sinänsä tiedä ovatko tarjonneet uusia autoja myös noihin Ylöjärven ja Kangasalan pienempiin kohteisiin, mihin veikkaisin niitä hankittavan. Lempäälään ja linjalle 40 varmasti tulee uutta, mutta montako autoa ja ovatko jälleen Scanioita...?
 
Voisin ihan hyvin veikata että tällaisia käytettyjä busseja tulee PirTil:lle vielä lisää ennen syksyä. Tai en sinänsä tiedä ovatko tarjonneet uusia autoja myös noihin Ylöjärven ja Kangasalan pienempiin kohteisiin, mihin veikkaisin niitä hankittavan. Lempäälään ja linjalle 40 varmasti tulee uutta, mutta montako autoa ja ovatko jälleen Scanioita...?

juttelin yhden pirtilin kuljettajan kanssa ja sanoi, että uudet autot on volvoja ja niitä tulee 33, ja viiden nipuissa, mutta eivät pääsääntöisesti aja lempäälän ja kangasalan linjalla 40, ja nykyisiä scanioita ja vanhoja volvoja tullaan näkemään noilla linjoilla.
 
Viimeksi muokattu:
22.3

LL #71 / 40 (ex. TKL #662)

PTL #54 / 25

DSC03760.jpg

(Nyt näköjään toimi myös kuvanlisäys, mutta kauhean isona tuo kuva tulee)

Tuon PTL #54 -auton etuosassa oli vielä aika paljon HSL-sinistä jäljellä ja sisälläkin näkyi vielä Transdev 1262 -teksti. Pysäkkinäytötkin puuttuivat, mutta kortinlukija sentään oli saatu asennettua. :D
 
Takaisin
Ylös