Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi ja kevät 2021

22.3

LL #71 / 40 (ex. TKL #662)

PTL #54 / 25

Näytä liitetiedosto 3115

(Nyt näköjään toimi myös kuvanlisäys, mutta kauhean isona tuo kuva tulee)

Tuon PTL #54 -auton etuosassa oli vielä aika paljon HSL-sinistä jäljellä ja sisälläkin näkyi vielä Transdev 1262 -teksti. Pysäkkinäytötkin puuttuivat, mutta kortinlukija sentään oli saatu asennettua. :D
#53:ssakaan ei ollut pysäkkinäyttöjä asennettuna, ja sisältä löytyi vielä HSL:n matkan oheet :D

---------- Viestit yhdistetty klo 12:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:33 ----------

23.3 avoimesta datasta huomattua:

LL #185 / 81
LL #165 / 83
LL #65 / 79A
LL #66 / 65
LL #67 / 29A
 
27.3.

Länsilinjat #65/71. Lieneekö jopa valtakunnan mittatasolla vanhin auto, joka on tänään lauantailiikenteessä pyörinyt kilpailutetussa paikallisliikenteessä?
 
Näyttäisi siltä, että 17 on kääntynyt Pispalan valtatieltä Epilänkadulle ja ajanut suojatiellä jonkun yli. Risteyksessä on liikennevalot mutta jalankulkijoille palaa samaan aikaan vihreä Epilänkadun yli.

Ylen uutisen kuva pitkälti vahvistaa tämän: https://yle.fi/uutiset/3-11862789
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäisi siltä, että 17 on kääntynyt Pispalan valtatieltä Epilänkadulle ja ajanut suojatiellä jonkun yli. Risteyksessä on liikennevalot mutta jalankulkijoille palaa samaan aikaan vihreä Epilänkadun yli.

Yle on tänään julkistanut selostuksen tapahtumien kulutusta.
 
Olen huomannut että noin kuukauden ajossa olleet lisävuorot linjalla 3 Hervantaan vaikuttavat olevan isolta osin yhtä tyhjän kanssa. Lähestulkoon aina kun olen lisäbussin nähnyt, se on lähtenyt lähes heti varsinaisen kolmosen perään, jolloin lisäbussiin on riittänyt vain muutamia matkustajia, kun kaikki muut ovat sulloutuneet edelliseen. Noita aamun vuoroja en ole nähnyt, mutta iltapäivällä kaava on usein tämä. Ja nämä lisäbussien lähtöajat eivät edes näy matkustajille, joten niiden tulosta ei tavallinen matkustaja voi tietää (käsittääkseni menevät 20 minuutin välein). Ihmettelen, miksi nämä lisävuorot noudattavat sekunnilleen matkustajille tuntematonta lähtöaikaa sen sijaan, että bussien välejä yritettäisiin tasata, jolloin lisäautoistakin olisi enemmän hyötyä.

Huomenna on muuten toistaiseksi viimeinen päivä koskaan, kun linja 24 liikennöi Tampereella. Linja lakkautetaan säästösyistä (https://www.nysse.fi/kevat.html) ja koska uudessa linjastosuunnitelmassakaan ei ole tuolla numerolla kulkevaa linjaa, niin jää nähtäväksi, milloin seuraavan kerran Tampereella pääsee 24:lla. ☹️
 
Nyssellä on tehty taas silmät kiinni muutoksia. Hyvin moni pysäkki on erikoisesti siirtynyt Reittioppaassa toisen pysäkin päälle, esim. Amurin pysäkki on siirtynyt Pyynikintorille, Keskustori N on päällekkäin Keskustori M:n kanssa, samoin Keskustori I ja J, Tays C ja D ovat päällekkäin ja Linnainmaan yksi pysäkki on hävinnyt kokonaan. Huomasin myös, että linjan 35 vuorot kiertävät edelleen Reittioppaassa Aleksanterinkatua ja Finlaysonin pysäkin nimestä on tullut Finalyson. Aikaisemmassa viestissäni ihmettelin, miksi Lielahdessa on Harjuntaustan pysäkit nimetty uudelleen nimillä Lielahti A ja B, nyt näin että Lielahtikeskuksen pysäkkipari (linjalla 3) on saanut nimikseen Lielahti C ja D, vaikka pysäkkien välillä on 600 metriä! Aikamoista selkeyttämistä! 😂

Mutta valituksen jälkeen ihan oikeaa asiaakin. En ole nähnyt LL #130 autoa liikenteessä kuukausiin, en muista olenko nähnyt ollenkaan tämän vuoden puolella. Tarkistin Traficomin sivuilta ja katsastuksessa ei ole auto käynyt, joten se on ilmeisesti poistettu käytöstä (vaikkei mitään luovutusilmoitusta vielä olekaan). Onkohan poisto johtunut ihan vaan iästä vai onko jotain muuta sattunut. Kaikki muut tuohon sarjaan kuuluvat ovat kuitenkin käsittääkseni vielä liikenteessä.
 
Nyssellä on tehty taas silmät kiinni muutoksia. Hyvin moni pysäkki on erikoisesti siirtynyt Reittioppaassa toisen pysäkin päälle, esim. Amurin pysäkki on siirtynyt Pyynikintorille, Keskustori N on päällekkäin Keskustori M:n kanssa, samoin Keskustori I ja J, Tays C ja D ovat päällekkäin ja Linnainmaan yksi pysäkki on hävinnyt kokonaan. Huomasin myös, että linjan 35 vuorot kiertävät edelleen Reittioppaassa Aleksanterinkatua ja Finlaysonin pysäkin nimestä on tullut Finalyson. Aikaisemmassa viestissäni ihmettelin, miksi Lielahdessa on Harjuntaustan pysäkit nimetty uudelleen nimillä Lielahti A ja B, nyt näin että Lielahtikeskuksen pysäkkipari (linjalla 3) on saanut nimikseen Lielahti C ja D, vaikka pysäkkien välillä on 600 metriä! Aikamoista selkeyttämistä! 😂

Tätä N-pysäkkiä ehti jo matkustajat ihmetellä että ajaako kutonen keskustorilla katoksen kautta Hesburgerin edestä, ja varmaan jäänyt jokunen kyydistäkin kun odottanut väärässä paikassa bussia. Olisi olettanut että Nysse olisi jotenkin tiedottanut virheestä mutta hiljaista näkyy olevan.
 
Näin neljä Nysse-väristä oranssikilpistä teli-8900LE:tä Tyynenmerenkadulla, Helsingissä laivalta tulossa. Tulevat todennäköisesti Pirkanmaan Tilausliikenteelle.
 
Takaisin
Ylös