Kesäliikenne 2021

Liittynyt
12 Toukokuu 2008
Viestit
338
Kesäliikenteestä 2021 ajalle 7.6. - 8.8. päätettiin Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa 27.1.2021: https://www.nysse.fi/kesa-2021/linjamuutokset.html

Nyt myös Nyssen sivuille on tehty kattava koonti muutoksista alueittain ja linjoittain: https://www.nysse.fi/kesa-2021.html

Muutoksista moni on jo Linjasto 2021 -päätöksen mukaisia ja valmistautumista elokuun 9. astuvaan suureen linjastouudistukseen. Voimaan astuu niin linjanumeromuutoksia kuin lukuisia reittimuutoksia.

Nykyiset bussien poikkeusreitit keskustan alueella puretaan ja Aleksanterinkatua Hatanpään valtatielle kulkevat linjat siirtyvät kulkemaan takaisin Hatanpään valtatielle jo ennen kesäliikennettä 5.4.2021. Tämän seurauksena mm. linjojen 4 ja 9 Sorin aukion väliaikaisesta päätepysäkistä luovutaan ja linja 1 ajaa jälleen Koskipuiston kautta. Myös loput Keskustorilta Aleksis Kiven kadulle ajaneet linjat palaavat Hämeenkadulle myös lännen suuntaan kulkiessaan.

Yksi isoimmista muutoksista on myös linjan 3 liikenteen hoitaminen osittain ratikalla jo kesäkaudella avoimen koeliikenteen turvin. Bussilla ajettavat linjat 3A ja 3B päättyvät Pyynikintorille ratikan tavoin ja linjojen Lentävänniemen osuuden hoitaa linjat 9 ja 19.
 
Kesäliikenteestä 2021 ajalle 7.6. - 8.8. päätettiin Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa 27.1.2021: https://www.nysse.fi/kesa-2021/linjamuutokset.html

Yksi isoimmista muutoksista on myös linjan 3 liikenteen hoitaminen osittain ratikalla jo kesäkaudella avoimen koeliikenteen turvin. Bussilla ajettavat linjat 3A ja 3B päättyvät Pyynikintorille ratikan tavoin ja linjojen Lentävänniemen osuuden hoitaa linjat 9 ja 19.

Ratikkalinja 3 kulkee siis 15 min välein, käyttäen kolmea vaunua.
 
Ratikkalinja 3 kulkee siis 15 min välein, käyttäen kolmea vaunua.
Hetkinen, miten ihmeessä kolme vaunua riittää ajoajan puitteissa? Vai onko päätepysäkki Hervannassa Hervantakeskuksella tai Hermiassa? Silloin ehkä voisi teoriassa riittääkin, muuten epäilen vahvasti. Totta kyllä on että Hervantajärvelle ei kannata vielä ajaa, kun se on vain rakennustyömaata, käsittääkseni, eikä siellä vielä asu ketään.
 
Hetkinen, miten ihmeessä kolme vaunua riittää ajoajan puitteissa? Vai onko päätepysäkki Hervannassa Hervantakeskuksella tai Hermiassa? Silloin ehkä voisi teoriassa riittääkin, muuten epäilen vahvasti. Totta kyllä on että Hervantajärvelle ei kannata vielä ajaa, kun se on vain rakennustyömaata, käsittääkseni, eikä siellä vielä asu ketään.

remixin mukaan 3 vaunua: ajoaika 28 min, 3 min kääntöaika. Päätepysäkki Hervantajärvellä. Keskiajonopeus tosin 24 km/, kun pitäisi olla max 22 km/t.
 
remixin mukaan 3 vaunua: ajoaika 28 min, 3 min kääntöaika. Päätepysäkki Hervantajärvellä. Keskiajonopeus tosin 24 km/, kun pitäisi olla max 22 km/t.
Mutta kun kolme vaunua ei riitä 28 minuutin ajoajalla ja 3 minuutin kääntöajalla. Silloin ei riitä edes 4 vaunua, mitä kuvittelin koska 31min + 31 min = 62 min. Käytännössä tasainen vartin vuoroväli toteutuu neljän vaunun voimin eli 60 minuutin kierrosajalla. Missä se kuulutetaan että kolme vaunua ja vartin vuoroväli olisi?
 
Kyllä sieltä remixistä tuollainen "3 ajoneuvoa" tulee näkyville, kun painaa linjan vuorotarjontatietojen oikealla puolella näkyvää kolmea pistettä. Varttitunnin liikenteen kohdalla jostain syystä tulee näkyville 3 ajoneuvoa. Tieto ei voi olla oikea. Tämä havainto siis 19.2.2021 juuri ennen klo 17:ää. Varmaan tuo korjataan ennen pitkää. Tai sitten siinä viitataan johonkin muuhun kuin linjan kaluston kokonaistarpeeseen tarkasteluajankohtana.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin veikkaisin virhettä, sillä 30 min vuorovälillä muut tiedot ovat samoja, mutta 2 vaunua. Tuohon verrattuna 4 vaunua olisi looginen. Toki mietin, että onko 3 minuuttia liian lyhyt kääntöaika (jos ilmoitettu päätepysäkkiaika tarkoittaa tuota)? Eikö tuo ole aika häiriöaltis aikataulu?
 
Kyllä sieltä remixistä tuollainen "3 ajoneuvoa" tulee näkyville, kun painaa linjan vuorotarjontatietojen oikealla puolella näkyvää kolmea pistettä. Varttitunnin liikenteen kohdalla jostain syystä tulee näkyville 3 ajoneuvoa. Tieto ei voi olla oikea. Tämä havainto siis 19.2.2021 juuri ennen klo 17:ää. Varmaan tuo korjataan ennen pitkää. Tai sitten siinä viitataan johonkin muuhun kuin linjan kaluston kokonaistarpeeseen tarkasteluajankohtana.

Remixiin on tuskin ollut tarkoituskaan syöttää tarkkoja aikatauluja. Siellä on nyt näemmä kolmosratikalle vain toisen suunnan lähdöt, minkä perusteella ohjelma laskee kalustomäärää.
 
Tosin 28,3 min ajoajalla ja 3 min kääntöajallakaan ei 2 tai 4 vaunua ihan riittäisi, kun kierto kestäisi 62,6 minuuttia.
 
Joo nuo Remixin ajoneuvo- ja kääntöaikatiedot eivät pidä paikkaansa. Katsoin pari bussilinjaa, esim. linjalle 100 on merkitty 1 ajoneuvo, vaikka sitä ajetaan kahdella, ja linjoille 67 ja 83 on merkitty kaksi ajoneuvoa, vaikka molempia ajetaan yhdellä. Kuten Miska sanoi, ilmeisesti ohjelma laskee nuo luvut jotenkin itse, eikä kukaan niitä ole sinne kai syöttänyt.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:25 ----------

Katselin noita vielä vähän tarkemmin, ja huomasin että bussilinjoilla reitin tyypiksi on merkitty "kierros", jolloin ajoaika on siis edestakaiseen ajoon kuluva aika. Ratikalla sen sijaan on merkitty reitin tyypiksi "saapuva", jolloin ajoaika on 28 min, eli yhden suunnan ajoaika eikä edestakainen. Joten voisi olla, että tuo kolme ajoneuvoa tarkoittaakin kolmea ajoneuvoa per suunta, eli yhteensä kuutta. Silloin jäisi noin 17 minuutin kääntöaika, joka on tietysti aika paljon, mutta muuta selitystä tuolle kolmelle ajoneuvolle en keksi.
 
Joo nuo Remixin ajoneuvo- ja kääntöaikatiedot eivät pidä paikkaansa. Katsoin pari bussilinjaa, esim. linjalle 100 on merkitty 1 ajoneuvo, vaikka sitä ajetaan kahdella, ja linjoille 67 ja 83 on merkitty kaksi ajoneuvoa, vaikka molempia ajetaan yhdellä. Kuten Miska sanoi, ilmeisesti ohjelma laskee nuo luvut jotenkin itse, eikä kukaan niitä ole sinne kai syöttänyt.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:25 ----------

Katselin noita vielä vähän tarkemmin, ja huomasin että bussilinjoilla reitin tyypiksi on merkitty "kierros", jolloin ajoaika on siis edestakaiseen ajoon kuluva aika. Ratikalla sen sijaan on merkitty reitin tyypiksi "saapuva", jolloin ajoaika on 28 min, eli yhden suunnan ajoaika eikä edestakainen. Joten voisi olla, että tuo kolme ajoneuvoa tarkoittaakin kolmea ajoneuvoa per suunta, eli yhteensä kuutta. Silloin jäisi noin 17 minuutin kääntöaika, joka on tietysti aika paljon, mutta muuta selitystä tuolle kolmelle ajoneuvolle en keksi.
Jostain tuollaisesta siinä varmasti on kysymys. Enpä osaa sanoa, mihin noita liikennevälineiden määrään viittaavia tietoja on sitten ajateltu tarkoitettavan, kun yleisölle näkyvässä palvelussa on noinkin hassua epäjohdonmukaisuutta. Itse tosin en olisi hoksannut lähteä kaivamaan esille koko tietoa, jollei asiaa olisi täällä olisi pohdittu kovin ihmettelevään sävyyn.

Mutta ehkä kuusi vaunua on jo vähän liiottelua. Neljä on liian tiukka varsinkin koevaihetta ajatellen, viisi lienee hyvä. 75 minuuttia kierrosaika, se jaettuna kahdella on 37,5. Siinä ehtii ajaa, ja taukoa jää päihin riittävästi.
 
Mutta ehkä kuusi vaunua on jo vähän liiottelua. Neljä on liian tiukka varsinkin koevaihetta ajatellen, viisi lienee hyvä. 75 minuuttia kierrosaika, se jaettuna kahdella on 37,5. Siinä ehtii ajaa, ja taukoa jää päihin riittävästi.
Tuo 5 vaunua lieneekin todennäköinen määrä. Elokuussa linjalla 3 olisi sitten se 10 vaunua tuolla kierrosajalla. Ykkösen vaunumäärä lienee sitten arviolta 6-7 vaunua, tai luulisin että 6 riittää hyvin 45 min kierrosajalla.
 
Remixiin ei syötetä mitään, vaan se on työkalu (remix explorer) jolla reitit, pysäkit ja aikataulut suunnitellaan, ja se toimii netissä tunnisteiden kautta.

Myös käyttäjäversio toimii samalla datalla, eli sieltä löytyy mm. asukasmäärät/asukastyypit/alue. lisäksi löytyy sijainnin läheiset linjat hiiren oikealla napilla.

ratikkalinjan 3 0-suunta Hervantaan: https://platform.remix.com/map/8b05d121/line/62bf2889?dir=0&latlng=61.47468,23.74234,11.5&layer=hsl

ja 1-suunta https://platform.remix.com/map/8b05d121/line/62bf2889?latlng=61.47468,23.74234,11.5&layer=hsl&dir=1

kummassakin 3 vaunua eli yhteensä 6 vaunua.

Ja kai kaikki tietää remixin Janen ?

kahden mansesterin webinaari

https://www.remix.com/resources-lib...boration-case-studies-from-finland-and-the-uk
 
Tavallaan tässä on hyviä elementtejä, mutta jotain tarvis tehdä infrallekin.

Siltä osin kun Satakunnankadulla liikenne lisääntyy, olisi vähintään Sotkankatu 0060 näkemäesteenä oleva puu heivata pois. Ja kun loput linjat sinne sitten talviliikenteen alkaessa siirtyvät, on tarve suurempi.

Hyvää sinänsä, että Lielahden seudulta myös päälinja kuljettaa linja-autoaseman ympäristöön vaihdotta, kun tähän asti on tarvinnut jumpata 3 -> 5/10/11/21/25/26/50
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tavallaan tässä on hyviä elementtejä, mutta jotain tarvis tehdä infrallekin.

Siltä osin kun Satakunnankadulla liikenne lisääntyy, olisi vähintään Sotkankatu 0060 näkemäesteenä oleva puu heivata pois. Ja kun loput linjat sinne sitten talviliikenteen alkaessa siirtyvät, on tarve suurempi.
Mielestäni koko Satakunnankatu pitäisi laittaa uusiksi pysäkkeineen. Aika moni muukin pysäkki siellä on hieman nolossa kunnossa, etenkin näin talvella. Mm. Mustalahdenkatu länteenpäin oli muutama viikko sitten siinä kunnossa että piti loikkia korkeahkon lumivallin yli päästäkseen bussiin tai siitä pois.

Noin muuten minulla ei ole suurempaa valittamista linjareiteistä, etenkään nyt kun tuo linjain 15 ja 26 reittimuutos toteutui, joskin kesällä taidan enimmäkseen pyöräillä kun kotoa ranta-kaarilasta ei busseja kulje. Tai sit menen autokauppaan :D

Hyvää sinänsä, että Lielahden seudulta myös päälinja kuljettaa linja-autoaseman ympäristöön vaihdotta, kun tähän asti on tarvinnut jumpata 3 -> 5/10/11/21/25/26/50
Pääsethän sä töihin suoraan 28:lla :D
 
Takaisin
Ylös