Joukkoliikenteen tarjouskilpailu 2/2021

Liittynyt
30 Syyskuu 2020
Viestit
416
Käynnistetään avoin tarjouskilpailu bruttokustannusperiaatteella liikennepalvelun hankkimiseksi 6.6.2022 alkaen kahdeksaksi (8) vuodeksi linjoille 5 Länsi-Hervannan ja Keskustorin välillä sekä 10 Kaukajärven ja Tahmelan välille. Hankintaan sisällytetään optio sopimuksen jatkamisesta enintään kahdella (1+1) vuodella.

Tarjouspyynnössä vaaditaan liikennöinnissä käytettävän pelkästään EU direktiivin mukaisia puhtaita ajoneuvoja.

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...oukkoliikenteen_tarjouskilpailu_22021(179948)

Perustelut
Nysse-liikenteen linjojen 1 Pirkkala - Vatiala ja 10 Kaukajärvi - Keskustori liikennöintisopimus (kohde 18) päättyy kesäkuussa 2022. Palvelutarve reittien liikennöintialueella säilyy tulevina vuosina suurin piirtein nykyisen kaltaisena. Linjan 1, elokuusta 2021 tuleva linja 8, liikennöinti siirtyy kaupungin omalle tuotannolle kohteen 18 sopimuksen päätyttyä. Kaupungin oman tuotannon kanssa on keskusteltu tulevasta liikennöinnistä. Tällä tavalla tulevalle linjalle 8 saadaan yksi liikennöitsijä. Korvaamaan kohteella 18 liikennöityä linjaa 8, joukkoliikenteen tarjouskilpailuun 2/2021 on valittu linjojen 5 Länsi-Hervanta - Keskustori ja 10 Kaukajärvi - Tahmela liikennöinti.

Liikennöintikokonaisuudessa kilpailutetaan linjojen 5 Länsi-Hervanta - Keskustori ja 10 Kaukajärvi - Tahmela liikennöinti. Molemmilla linjoilla tarjotaan laajat liikennöintiajat ja liikennöintiä toteutetaan runkolinjatasoisesti. Linjalla 5 Länsi-Hervanta - Keskustori liikennöidään talvisin arkisin ja lauantaisin 15 min välien ja sunnuntaisin 20 min välein. Linjalla 10 Kaukajärvi - Tahmela liikennöidään arkiruuhkassa 10 min välein ja muina aikoina arkisin ja lauantaisin 15 min välein sekä sunnuntaisin 20 min välein. Molemmilla linjoilla tarjotaan myös varhaisaamun ja yöajan liikennöintiä. Linjalla 10 hiljaisenajan liikennöinti toteutetaan välillä Kaukajärvi - Keskustori.

Linjan 5 reitti kulkee Länsi-Hervannasta Hervantakeskuksen kautta Vuorekseen ja edelleen tulevaan Lakalaivan palvelukeskukseen ja edelleen Taatalan alueen ohi Tampereen keskustaan Keskustorille. Linjan 5 reitti on seuraava:

Länsi-Hervanta - Ahvenisjärventie - Opiskelijankatu - Insinöörinkatu - Orivedenkatu - Tieteenkatu - Hervannan valtaväylä - Näyttämönkatu - Arkkitehdinkatu - Ahvenisjärventie - Ruskonkehä - Mäyränmäenkatu - Vuoreksen puistokatu - Automiehenkatu - Lempääläntie - Tampereen valtatie - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu - Keskustori.

Linjan 10 reitti kulkee Kaukajärveltä Viialan ja Turtolan kautta Nekalaan ja edelleen Tampereen keskustaan Keskustorille. Linja 10 jatkaa Keskustorilta Pyynikin ja Rosendahlin kautta Varalaan ja Tahmelaan. Linjan 10 reitti on seuraava:

Kaukajärvi - Haiharankatu - Keskisenkatu - Santaharjuntie – Vasaratie - Turtolankatu - Sotilaankatu - Nekalantie – Kuoppamäentie - Jokipohjantie - Nekalantie - Lokintaival - Iidesranta – Tampereen valtatie - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu - Keskustori - Hämeenkatu - Pirkankatu - Mariankatu - Pyynikintie - Tahmelankatu - Hirvikatu - Tahmelan viertotie - Tahmela

Tarjouspyyntöön ja sopimukseen sisältyy mahdollisuus muuttaa linjojen reittejä sopimuskauden aikana. Lisäksi sopimukseen sisällytetään mahdollisuus lisätä tai vähentää linjojen liikennöintiä.

Kumpikaan linja ei liikennöi päällekkäistä reittiä raitiotien kanssa, jonka vuoksi tulevaisuuden raitiotieratkaisut eivät tässä sopimuksessa tule merkittävästi vaikuttamaan linjojen reitteihin. Linjojen matkustajamäärän kehitystä on seurattu useana vuotena, jonka vuoksi merkittävää palvelutason parantamista ei nähdä tarpeellisena ensimmäisinä neljänä tai viitenä liikennöintivuotena. Molempien linjojen nykyisen matkustajamäärän osalta kilpailutuksessa halutaan panostaa laatuun.

Tampereella ja myöhemmin Tampereen kaupunkiseudulla on kilpailutettu joukkoliikenteen liikennöintiä bruttosopimuksilla vuodesta 2007 alkaen. Sopimuskausien pituudet optiokausineen ovat olleet pääsääntöisesti 8 vuotta tai 5 vuotta. Kilpailutettavia kohteita ja sopimuskausien pituuksia on valittu niin, että seudulle muodostuisi suhteellisen säännöllinen kilpailutusrytmi, jossa vuosittain olisi ainakin kaksi tarjouskilpailukierrosta. Toimintatavalla pyritään turvaamaan alan yrityksille mahdollisuus liiketoiminnan jatkuvuuteen.

EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivi (2019/1161/EU) tulee voimaan elokuun 2021 aloitettaviin kilpailutuksiin. Direktiivi edellyttää puhtaita käyttövoimia osaan Nysse-liikenteen hankinnoista. Pelkästään direktiivin päätösten noudattamisilla ei saavuteta Tampereen kaupungin hiilineutraalitavoitetta joukkoliikenteen osalta. Tämän vuoksi Nyssen 2/2021 kilpailutuksessa vaaditaan käyttämään direktiivin mukaisia puhtaita käyttövoimia.

Poikkeuksena aikaisemmista kilpailutuksista linjojen 5 ja 10 liikennöinti kilpailutetaan enintään 10-vuotiseksi takaamaan kilpailuttamiskohteeseen hankittavan kaluston mahdollisimman pitkä käyttöikä kyseisellä kohteella. Sopimusta liikennöidään 8 vuotta alkaen 6.6.2022 ja sitä on mahdollista jatkaa 1 + 1 -vuotisilla optiokausilla. Optiokausista tehdään erillinen päätös.

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteet

Liikennepalveluiden kilpailutuksessa on aiempina vuosina käytetty mallia, jossa laadun painoarvo on ollut 7-9 %. Laatupisteet ovat muodostuneet tarjottavan kaluston ominaisuuksien perusteella. Aikaisemmissa kilpailutuksissa kaluston päästövaikutukset on otettu kilpailutuksissa huomioon päästöluokituksesta saatavien laatupisteiden avulla suosimalla uutta, vähäpäästöistä kalustoa. Joukkoliikenteen tarjouskilpailussa 2/2021 tarjoajien on tarjottava nolla- tai vähäpäästöisiä ajoneuvoja, jonka vuoksi laatupisteet muodostetaan asiakas- ja matkustuskokemukseen vaikuttavista tekijöistä. Joukkoliikenteen tarjouskilpailussa 2/2021 laadun painoarvo tulee olemaan 8 %.

Hankinta-asiakirjat ja tarjouskilpailun järjestely on muutoin tarkoitus pitää aiempia Nysse-liikenteen kilpailutuksia vastaavana.
 
Tässä kilpailussa kiinnostavaa on enimmäkseen se, osallistuuko Paunu ollenkaan. Joka tapauksessa mikäli voittaja on joku muu kuin Paunu, niin vähiin käy kyseisen perinteikkään yhtiön ajot kun kaukoliikennekin on jo ihan minimissä ja Nysse-liikenteeseenkin jää vain linjat 6 (osittain), 27, 41 (osittain),42, 70 ja 90-92. Näistäkin käsittääkseni ainakin 70 on myös menossa kilpailuun lähiaikoina.
 
Kalustomäärä kohteessa on 7 teliä (linja 5) ja 10 2-akselista (linja 10).

Uusi laatupisteytys on:
  • 1 p.: liikennöitsijä sitoutuu ilmoittamaan vähintään 80% ajamattomista lähdöistä IJ-2020 -järjestelmään 10 min ennen vuoron aikataulunmukaista lähtöaikaa. Ei koske lähtöjä, joissa ajo keskeytyy kesken linjasivun
  • 1,5 p.: liikennöitsijä sitoutuu kaluston sisä- ja ulkotilojen perusteelliseen kunnostamiseen uutta vastaavaan kuntoon (penkkien verhoilun vaihtaminen, rikkoutuneet ja kuluneet lattiamatot uusitaan, ulkomaalaus, vaurioituneet ikkunat vaihdetaan, STOP-napit korjataan, USB-latauspisteet korjataan, ilmastointi ja patterit peruskorjataan, valaisimet ja kahvat korjataan). Uusille autoille kunnostus tehdään niiden ollessa vähintään 5-vuotiaita mutta ennen kuin ne täyttävät 6 vuotta. Myös vähintään 2 vara-autoa on kunnostettava. Vara-autoille kunnostus tehdään ennen sopimuksen alkua. Vanhan ajan MAK tekee siis paluun :)
  • 0,25 - 5,5 p.: liikennöitsijä sitoutuu perustasoa korkeampaan asiakastyytyväisyyden tavoitetasoon. Pisteytys: 3,90: 0 p., 3,95: 0,25 p., 4,00: 0,50 p., 4,01: 2,00 p., 4,02: 3,00 p., 4,03: 3,75 p., 4,04: 4,50 p., 4,05: 5,00 p., 4,06: 5,10 p., 4,07: 5,20 p., 4,08: 5,30 p., 4,09: 5,40 p., 4,10: 5,50 p.
Sähköbusseilla on löysemmät ikävaatimukset: niiden keski-ikävaatimus on 10 vuotta (muuten 8 vuotta) ja maksimi-ikävaatimus 18 vuotta (muuten 14 vuotta).

Tarjoukset jätetään 14.5.2021.
 
Sähköbusseilla on löysemmät ikävaatimukset: niiden keski-ikävaatimus on 10 vuotta (muuten 8 vuotta) ja maksimi-ikävaatimus 18 vuotta (muuten 14 vuotta).

Ilmeisesti sähköbussien löysät ikävaatimukset perustuvat siihen, että samoilla autoilla voidaan teoriassa ajaa koko sopimuskauden ajan optiot mukaanlukien. Maksimi-ikä hieman hämmentää - vuonna 2030 sopimuksen päättyessä 18-vuotias auto on rekisteröity vuonna 2012 ja vastaavasti optioiden loputtua vuoden 2014. Mahtaako tuon ikäisiä olla edes saatavilla missään puhumattakaan siitä, että yksikään sarjavalmisteinen sähköbussi olisi vielä tuota ikälukemaa saavuttanut.
 
Maksimi-ikä hieman hämmentää

Eiköhän siinä ole tarkoitus vain antaa signaali, että tarjoaja voi poistoja laskiessaan ottaa huomioon, että tälle kierrokselle uutena hankittaville sähköbusseille on luvassa pidempi käyttöikä kuin mitä dieselbusseille olisi.
 
  • 1,5 p.: liikennöitsijä sitoutuu kaluston sisä- ja ulkotilojen perusteelliseen kunnostamiseen uutta vastaavaan kuntoon (penkkien verhoilun vaihtaminen, rikkoutuneet ja kuluneet lattiamatot uusitaan, ulkomaalaus, vaurioituneet ikkunat vaihdetaan, STOP-napit korjataan, USB-latauspisteet korjataan, ilmastointi ja patterit peruskorjataan, valaisimet ja kahvat korjataan). Uusille autoille kunnostus tehdään niiden ollessa vähintään 5-vuotiaita mutta ennen kuin ne täyttävät 6 vuotta. Myös vähintään 2 vara-autoa on kunnostettava. Vara-autoille kunnostus tehdään ennen sopimuksen alkua. Vanhan ajan MAK tekee siis paluun :)
Periaatteessa hieno ajatus, että auton kunnostamisesta sopimuskauden aikana tarjotaan lisäpisteitä, mutta noin kattava kunnostus kuulostaa turhalta 5-6 vuoden ikäiseen autoon. Pääosin kaikki on vielä ehjää ja siistiä. Vaurioita ikkunoita uusitaan muutenkin matkan varrella eikä sumulaseja noin uusissa ole. Hajonneita stop-nappeja vaihdetaan niitäkin aina tarvittaessa. Toisaalta sen voi laskea niin, että ilmaiset lisäpisteet tarjolla jos ja kun tehdään vain tarvittavilta osin.
 
Kuullemma Pohjolan Liikenne ois voittanut. Tämä tarkoittanee sitä että kun linja 18 siirtyy sille myös, on kaiketi luvassa isompi satsi jotain sähkökäyttöistä kiinap***aa kaupungin kaduille.

Pohjola voitti jo aiemmin linjan 8 johon tulee 7 sähköautoa ja nyt linjat 5 ja 10 ja niihin tulee 17 sähköautoa.
 
Kuullemma Pohjolan Liikenne ois voittanut. Tämä tarkoittanee sitä että kun linja 18 siirtyy sille myös, on kaiketi luvassa isompi satsi jotain sähkökäyttöistä kiinap***aa kaupungin kaduille.

Kyllä noloa, että valtionyhtiö ostaa kiinalaisia busseja. Niissä ei ole muuta suomalaista luin rekisteriote.
 
Kyllä noloa, että valtionyhtiö ostaa kiinalaisia busseja. Niissä ei ole muuta suomalaista luin rekisteriote.
Miten niin noloa? Golden Dragonit meni jo. Hyvin ovat Yutogit toimineet. Kotimaista vaihtoehtoa ei ole, joten eipä sillä ole väliä mistä ostavat ne. Jospa Sisua alkaisi kiinnostamaan vielä joskus linja-autojen valmistaminen niin sitten voidaan olla samaa mieltä
 
Linjaa 8 ei oikeastaan voittanut, vaan se tuli VR:n ratikan kylkiäisenä.
Ja ratikan mukana tulleen bussilinjan numeroksi on myöhemmin päivittynyt 18. Reitin bussit aloittavat sukkuloinnin Atalan ja TAYSin väliä jo 9.8.2021 lähtien, mutta VR-konsernin vastuulle tuo linja siirtyy tosiaan vasta vuonna 2022.
 
Miten niin noloa?
Siten, että kohta kaikki valmistetaan Kiinassa, tuossa maassa jossa työläiset ovat orjan asemassa ja siellä tehtaillaa ihmisoikeusrikoksia suuret määrät joka ikinen päivä. Oletteko miettinet miksi Venäjää vastaan keksitään pakotteita ynnä muuta sontaa kaataa heidän niskaan, mutta Kiinaa ylistetään vaikka siellä on asiat tavallisen ihmisen kannalta moninkertaisesti huonommin?
Tietty sitä voi toivoa että eurooppalaiset valmistajat saavat aikaiseksi sopivia malleja teliversiona jotta kiinalaisille voi laittaa hieman kampoihin. Solarikselta löytyy jo, milloin Volvo ja Scania seuraavat perässä? Vaan auttaako sekään tässä tilanteesaa enää kun valtionyhtiö on päätynyt malliin jota tehdään roistovaltio Kiinassa...?
 
Siten, että kohta kaikki valmistetaan Kiinassa, tuossa maassa jossa työläiset ovat orjan asemassa ja siellä tehtaillaa ihmisoikeusrikoksia suuret määrät joka ikinen päivä.
Yutongeja eivät tee orjat, vaan pitkälti automatisoidut tuotantolinjat.
 
Takaisin
Ylös