Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/31

Viestiketju: Linjasto2024

  1. #1

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Linjasto2024

    ensimmäinen vilautus asiasta
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja laurira; 25.03.2021 kello 17:43.

  2. #2

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Linjasto2024

    Palvelutasomäärittely vuosiksi 2022-2026 , joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 11.8.2021

    sisältää eri kuntien kehittämiskohteet

    https://tampere.cloudnc.fi/download/...efe%7D/5175177

  3. #3

    Liittynyt
    12.05.2008
    Viestejä
    305

    oletus Vs: Linjasto2024

    Nysse on avannut sivuilleen läntinen linjasto 2024-osion, jonka sisältö elää suunnittelun edetessä. Läntinen linjasto suunnitellaan tänä vuonna useassa vaiheessa, parhaillaan käynnissä on liikkumiskysely.

    Ensimmäinen linjastoluonnos on luvassa toukokuussa, palautteen perusteella muokattu vaihtoehtoinen suunnitelma on luvassa syyskuussa ja kolmas, lopullinen linjastosuunnitelma on luvassa joulukuussa. Viimeiset viilaukset tehdään tammikuussa 2023 ja nuijaa kopautetaan helmikuussa 2023. Linjasto 2021-projektin sapluunalla siis mennään.

    Tämän hetken arvio on, että ratikkaliikenne Lentävänniemeen asti avautuu joulukuussa 2024, jolloin lopullinen linjasto otettaisiin käyttöön.

    Linkki Nyssen linjasto 2024-sivulle: https://www.nysse.fi/linjasto2024.html

  4. #4
    nickr avatar
    Liittynyt
    30.07.2020
    Viestejä
    375

    oletus Vs: Linjasto2024

    Ensimmäinen linjastoluonnos on valmistunut (https://www.nysse.fi/ajankohtaista/r...elle-2024.html). Pitää pureutua vielä vähän tarkemmin, ennen kuin annan omat mielipiteeni, mutta koottuna lista linjoista, kaikille ei ole annettu numeroa:

    9 Annala - Keskustori
    19 Hervanta - Annala - Keskustori
    80Y Keskustori - Lamminpää - Soppeenmäki - Kaurasmäki
    Asuntila - Soppeenmäki - Mikkolantie - Hiedanranta
    Haavisto - Soppeenmäki - Vuorentausta - Keskustori
    Metsäkylä - Soppeenmäki - Vihattula - Lielahti - Keskustori
    Lintuhytti - Hallila - Hatanpään sairaala - Keskustori - Rahola - Mustavuori
    Irjala - Finlayson - Ranta-Kaarila - Tesoma
    Lentävänniemi - Lielahti - Hiedanranta
    Lielahti - Epilä - Tesoma - Pitkäniemi - Pirkkala
    Petsamo - Ratina - Nekala - Turtola
    Siivikkala - Lintulampi - Hiedanranta
    Haukiluoma - Ikuri - Tesoma - Hiedanranta

    Laitoin listaan vain täysin uudet linjat ja ne linjat, joiden reitissä on muutoksia.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Ylöjärvi mlk
    Viestejä
    3442

    oletus Vs: Linjasto2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut nickr Näytä viesti
    Ensimmäinen linjastoluonnos on valmistunut (https://www.nysse.fi/ajankohtaista/r...elle-2024.html).
    Porua odotettavissa, kun Ryydynpohja, Vähäniemenkatu ja Reuharinniemi jäävät palveluista aika kauas.

    Lentävänniemi–Hiedanranta voisi melkein kysyä, onko tarpeen ajaa Federleynkatua, jos toiseen suuntaan on 1 pysäkki ja toiseen 2?
    Meillä on ratikka!

    Nämä ovat vakioita.

  6. #6
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2155

    oletus Vs: Linjasto2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Porua odotettavissa, kun Ryydynpohja, Vähäniemenkatu ja Reuharinniemi jäävät palveluista aika kauas.

    Lentävänniemi–Hiedanranta voisi melkein kysyä, onko tarpeen ajaa Federleynkatua, jos toiseen suuntaan on 1 pysäkki ja toiseen 2?
    Porua on odotettavissa paljon muuallakin, sillä monia asioita on tässä luonnoksessa tuhottu aivan järjettömästi. Esim. Turtolan ja Koivistonkylän yhteydet, nykyinen 13 reitti lännessä laitettu aivan turhan takia mutkalle, ym. Herättää taas miettimään että tällaiseen leikkimiseenkö halutaan oikeasti käyttää julkisia varoja?
    Kuvittelin että Lielahdessa linja 38 olisi hoitanut Lentävänniemen ja Lielahden yhteyttä ja linjan 12 voisi yhdistää toisesta päästä linjan 15 kanssa,niin päät olisivat tasapainossa. Välttäisin myös rikkomasta linjaa 14,mielestäni siinä ei ole mikään vialla.
    Tarviipa jättää palautetta...

  7. #7

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    422

    oletus Vs: Linjasto2024

    Hyvä, että uusi 13/15 kombo Villilä - Hervanta (Lintuhytti) on ohjattu Keskustorin kautta, koska nykyinen 13 Ratinan kautta kiertää keskustan kohteet. Päätepysäkki Mustavuoren kohdalla on vain outo: samalla linja kannattaisi jatkaa Myllypuroon tai Pitkäniemeen kuten 15 nykyisin. Pitkäniemen työmatkat siis hoidettaisiin kiertelevällä poikittaislinjalla Pirkkala - Lielahti, josta ei ole edes yhteyttä ratikkaan keskustaan? Myllypuron työmatkayhteydet on myös jätetty suunnitelman ulkopuolelle, mutta ilmeisesti ne on tarkoitus hoitaa linjalla 71 + vaihto ratikkaan Lielahdessa. Molempiin kohteisiin olisi parempi suora yhteys Villilän linjalla.

    Pirkkala - Tesoma - Lielahti yhteys on aidosti uusi poikittaisyhteys, jolle voisi ajatella olevan jonkin verran kysyntääkin.

    Korvenkadulta myös loppuu palvelu mikä on siinä mielessä järkevää, että Raholaan on nyt ylitarjontaa ja kaikki linjat sieltä alueelta ajavat samaa reittiä Satakunnankatua ilman vaihtoyhteyttä ratikkaan Pyynikintorilla. 26:n reittiä ajava linja voisi tehdä piston Korvenkadun päähän, jolloin sieltä muodostuu myös yhteys Tesoman liikekeskukselle, mikä on alueen lähin keskus.

    Lentävänniemi - Hiedanranta -linjaa voisi jatkaa Reuharinniemeen, niin sinnekin jäisi jotain palvelua.

    Onneksi kyseessä on vasta alustava luonnos, joka toivottavasti paranee tästä.

  8. #8
    nickr avatar
    Liittynyt
    30.07.2020
    Viestejä
    375

    oletus Vs: Linjasto2024

    Tässäpä nyt muutamia ajatuksiani suunnitelmasta:

    - Mielestäni ei ole järkevää lopettaa linjaa 38 Lentävänniemen ja Taysin välillä. Jos tätä väliä kulkevat ihmiset ohjataan keskustan kautta ratikalla, niin matka-aika pitenee huomattavasti ja matkaan sisältyy vaihto. Lisäksi 38 olisi voinut tarjota yhteyden Lentävänniemen ja Niemenrannan alueilta Lielahden kaupoille, suunnitelmassa oleva Lentävänniemi-Hiedanranta -linja on aika tynkä, eikä varmaan saa suuria matkustajamääriä kun kulkee vain Hiedanrantaan.

    - Lielahden kaupoilta ei myöskään ole nähdäkseni kuin yksi suora bussiyhteys keskustaan (Ylöjärven Metsäkylän auto), joka ei kulje kovin tiheästi, eli ilmeisesti on tarkoituksena että Lielahdesta tulevat matkaavat liityntälinjalla pari pysäkkiä ja vaihtavat Hiedanrannassa. Lielahdesta kuitenkin usein tulee paljon matkustajia, ja tällainen yhteys ei varmaan useimpia houkuttele.

    - Ylöjärven osalta en oikein tiedä. Hyvä kai, että on tarjottu kaksi suoraa yhteyttä ja myös yksi vaihdollinen yhteys, joten esim. Soppeenmäessä asuvat voivat vapaasti valita, mikä sopii itselle. En tiedä, mitä mieltä Asuntilassa tai Mikkolantien varrella asuvat ajattelevat pakkovaihdosta, aikamoinen palvelutason parannus kuitenkin tulossa Asuntilaan, esim. sunnuntaina nykyisestä puolentoista tunnin vuorovälistä 15 minuutin väliin. Metsäkyläläiset ehkä saaneet parhaan yhteyden tässä suunnitelmassa, Haaviston yhteys kiertää vähän enemmän.
    Lisäksi tuo Haaviston-bussin tekemä pisto Siltatien liikenneympyrässä on vähän outo, samalla voisi kiertää koko Kortteen alueen Kortteentietä pitkin, silloin väliin jäisi Töyränojantien pysäkki, mutta siitä on ihan kohtuullinen kävelymatka Ristimäentien pysäkille. Vuorentaustan jälkeen on minusta turhaa mennä tuota lyhyttä pätkää Rantatietä, bussin voisi laittaa kulkemaan Epilänkatua, niin saataisiin sinnekin palvelu takaisin.

    - Lielahti-Tesoma-Pirkkala -yhteys kuulostaa hyvältä uudistukselta.

    - Hyvä, että Muotialaan on saatu suunnitelmassa palautettua yhteys keskustaan.

    - Hyvä, että Irjalasta on saatu yhteys keskustaan. Bussin voisi kuitenkin nyt laittaa kulkemaan Huikkaanaukion kautta, sitä yhteyttä on toivottu, ja Ali-Huikkaantien pohjoispäästä ei ole ymmärtääkseni tullut kovinkaan paljoa matkustajia.

    ----

    Onpa kuitenkin sanottava, että julkisessa kommenttikentässä useat palautteet olleet aivan luokattomia. Valitetaan, että oma yhteys on huono, mutta ei kerrota miksi, ja miten sen voisi tehdä paremmaksi. Lisäksi useampi henkilö oli ihmetellyt, miksi tarvitsee luoda "uusi linja" Haukiluomasta Pirkkalaan, argumenttina että "Haukiluomasta ei varmaan kovin paljoa Pirkkalaan ole menijöitä". Hohhoijaa, eihän sillä bussilla mitään välipysäkkejä olekaan.

  9. #9

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    422

    oletus Vs: Linjasto2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut nickr Näytä viesti
    Tässäpä nyt muutamia ajatuksiani suunnitelmasta:
    Onpa kuitenkin sanottava, että julkisessa kommenttikentässä useat palautteet olleet aivan luokattomia. Valitetaan, että oma yhteys on huono, mutta ei kerrota miksi, ja miten sen voisi tehdä paremmaksi. Lisäksi useampi henkilö oli ihmetellyt, miksi tarvitsee luoda "uusi linja" Haukiluomasta Pirkkalaan, argumenttina että "Haukiluomasta ei varmaan kovin paljoa Pirkkalaan ole menijöitä". Hohhoijaa, eihän sillä bussilla mitään välipysäkkejä olekaan.
    Kaikkein tylsin on se vakiokommentti: "Palvelua heikennetään alueellani, on aika ostaa talouteemme toinenkin auto". Ennen kaikkea siksi, että kommentissa rehvastellaan sillä, että on tarvittaessa varaa ostaa auto. Suurimmalla osalla joukkoliikenteen vakiokäyttäjistä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tuosta vaan ostaa autoa.

  10. #10
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1230

    oletus Vs: Linjasto2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jufo Näytä viesti
    Kaikkein tylsin on se vakiokommentti: "Palvelua heikennetään alueellani, on aika ostaa talouteemme toinenkin auto". Ennen kaikkea siksi, että kommentissa rehvastellaan sillä, että on tarvittaessa varaa ostaa auto. Suurimmalla osalla joukkoliikenteen vakiokäyttäjistä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tuosta vaan ostaa autoa.
    Minulle nuo kommentit lähinnä kertoo siitä että joukkoliikenteen suunnittelu on epäonnistunut jos talouteen ostetaan auto sen takia että joukkoliikenne ei ole tarpeeksi houkutteleva vaihtoehto. Pakkomatkustajat kulkee joukkoliikenteellä oli se sitten kuinka huonosti tahansa järjestetty kun ei ole vaihtoehtoa.

  11. #11

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    422

    oletus Vs: Linjasto2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Minulle nuo kommentit lähinnä kertoo siitä että joukkoliikenteen suunnittelu on epäonnistunut jos talouteen ostetaan auto sen takia että joukkoliikenne ei ole tarpeeksi houkutteleva vaihtoehto. Pakkomatkustajat kulkee joukkoliikenteellä oli se sitten kuinka huonosti tahansa järjestetty kun ei ole vaihtoehtoa.
    Joo mutta mielestäni tuo autonostokortti heitetään välillä aika heppoisin perustein, tyyliin siitä että linja reitti muuttuu vähän.

  12. #12

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    402

    oletus Vs: Linjasto2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Minulle nuo kommentit lähinnä kertoo siitä että joukkoliikenteen suunnittelu on epäonnistunut jos talouteen ostetaan auto sen takia että joukkoliikenne ei ole tarpeeksi houkutteleva vaihtoehto. Pakkomatkustajat kulkee joukkoliikenteellä oli se sitten kuinka huonosti tahansa järjestetty kun ei ole vaihtoehtoa.
    Tämä on aikalailla totuus. Lisäksi monet tutut tietävät kertoa jopa turhakereitin varrelta asuvilta tuttaviltaan, että liiallinen vaihtamistarve joukkoliikenteessä on pakottanut ottamaan toisen tai jopa kolmannen auton talouteen. Nopeus ei ole ainoa joukkoliikenteen valtti tai arvo, jota käyttäjät arvostavat. Liian usein unohdetaan palvelutaso. Ja se ei tarkoita asiakaslähtöisesti läheskään aina tiheää vuoroväliä tai "helposti muistettavaa aikataulua" vaan lyhyet kävelymatkat omaavaa, vaihdotonta ja keskustaan (ts. Keskustori) kulkevaa reittiä.

  13. #13
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2155

    oletus Vs: Linjasto2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Admiral Observer Näytä viesti
    Liian usein unohdetaan palvelutaso. Ja se ei tarkoita asiakaslähtöisesti läheskään aina tiheää vuoroväliä tai "helposti muistettavaa aikataulua" vaan lyhyet kävelymatkat omaavaa, vaihdotonta ja keskustaan (ts. Keskustori) kulkevaa reittiä.
    Näinhän se on. Viimevuosina kaupunkien liikennepolitiikassa on korostunut tietynlainen ideologia sen sijaan että kehitys noudattaisi minkäänlaista käytännönläheisyyttä. Tämä näkyy nyt siinä että joukkoliikenteen käyttö on lisääntynyt siellä missä tarjontaa on mutta alkanut laskemaan siellä missä käyttö edellyttää mm. pakkovaihtoja. Samalla keskustan liikennettä on vaikeutettu ja katutilaa vähennetty autoliikenteeltä. Tämä on hankala, ruuhkia lisäävä yhtälö, sillä se ei ole linjassa käytännönläheisyyden ja ihmisten käyttäytymisen kanssa. Tähän vielä tahallisen energiakriisin luominen, mikä tulee aiheuttamaan omat ongelmansa.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Ylöjärvi mlk
    Viestejä
    3442

    oletus Vs: Linjasto2024

    Reuharinniemi on itselle ainaki kysymysmerkki, tarvitaanko siellä oikeasti bussilinjaa. Sellaistahan tässä esityksessä ei enää olekaan.

    Jos en ihan väärin muista, Reuharinniemeen ensimmäinen säännöllinen bussiyhteys oli vasta vuonna 2007 linjalla Y35, ehkä 3 vuoroa aamuruuhkassa ja 4 iltapäivällä. Sitä ennen Reuhariin taisi kulkea ainakin vielä 1990-luvulla mm Y42 kerran päivässä.
    Silloin kun Y35 perustettiin, se ei tuonut oikeastaan muuta lisäarvoa kuin Possilankadun ja Itämäenkadun katvealueille, joista linjat oli jo poistettu. Silloinen runkolinja 16 tahkosi vielä Vähäniemenkatua samalla reitillä


    Ja historiassa kun tarpeeksi peruutetaan taaksepäin, linja 16 siirtyi Vähäniemenkadulle 1992 syksyllä, jolloin linja 11 jätti Niemen alueen palvelematta. Ja vuotta aiemmin linjan 11 reitti oli jo pakotettu Pohtolaan kiertäen Ryydynpohjan kautta.


    Ryydynpohjassa on enemmän potentiaalia kuin Reuharinniemessä, sen sivuuttaminen lähes täysin on kyllä mielenkiintoinen veto. Sitä on palveltu kuitenkin jo noin 70 vuotta. Tuolla Nyssen palautesivulla näkyi olevan joku ympäripyöreä vastaus että Ryydynpohjasta pääsee Ylöjärvelle ja Lielahteen muodostaen peruspalvelutason. No, jos mikään ei muutu niin se on se koulubussi 86, joka ei mitään peruspalvelutasoa tarjoa
    Meillä on ratikka!

    Nämä ovat vakioita.

  15. #15
    nickr avatar
    Liittynyt
    30.07.2020
    Viestejä
    375

    oletus Vs: Linjasto2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Ryydynpohjassa on enemmän potentiaalia kuin Reuharinniemessä, sen sivuuttaminen lähes täysin on kyllä mielenkiintoinen veto. Sitä on palveltu kuitenkin jo noin 70 vuotta. Tuolla Nyssen palautesivulla näkyi olevan joku ympäripyöreä vastaus että Ryydynpohjasta pääsee Ylöjärvelle ja Lielahteen muodostaen peruspalvelutason. No, jos mikään ei muutu niin se on se koulubussi 86, joka ei mitään peruspalvelutasoa tarjoa
    Ryydynpohjan palvelu on näemmä tarkoitus tarjota Ylöjärven Metsäkylän linjalla, joka kulkee Teivaalantietä. Tällä linjalla pääsisi myös Keskustorille. Nykyinen reitti Lintulamminkatua ja Ryydynkatua, ja niiden kolme pysäkkiparia sen sijaan on sivuutettu, onkohan näiltä tullut sitten vähän matkustajia.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •