Linjasto2024

Liittynyt
30 Syyskuu 2020
Viestit
416
ensimmäinen vilautus asiasta
 

Liitetiedostot

  • Screenshot 2021-03-25 17.44.46.jpg
    Screenshot 2021-03-25 17.44.46.jpg
    76.7 KB · Lukukerrat: 1,788
Viimeksi muokattu:
Nysse on avannut sivuilleen läntinen linjasto 2024-osion, jonka sisältö elää suunnittelun edetessä. Läntinen linjasto suunnitellaan tänä vuonna useassa vaiheessa, parhaillaan käynnissä on liikkumiskysely.

Ensimmäinen linjastoluonnos on luvassa toukokuussa, palautteen perusteella muokattu vaihtoehtoinen suunnitelma on luvassa syyskuussa ja kolmas, lopullinen linjastosuunnitelma on luvassa joulukuussa. Viimeiset viilaukset tehdään tammikuussa 2023 ja nuijaa kopautetaan helmikuussa 2023. Linjasto 2021-projektin sapluunalla siis mennään.

Tämän hetken arvio on, että ratikkaliikenne Lentävänniemeen asti avautuu joulukuussa 2024, jolloin lopullinen linjasto otettaisiin käyttöön.

Linkki Nyssen linjasto 2024-sivulle: https://www.nysse.fi/linjasto2024.html
 
Ensimmäinen linjastoluonnos on valmistunut (https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...lman-ensimmaista-luonnosta-vuodelle-2024.html). Pitää pureutua vielä vähän tarkemmin, ennen kuin annan omat mielipiteeni, mutta koottuna lista linjoista, kaikille ei ole annettu numeroa:

9 Annala - Keskustori
19 Hervanta - Annala - Keskustori
80Y Keskustori - Lamminpää - Soppeenmäki - Kaurasmäki
Asuntila - Soppeenmäki - Mikkolantie - Hiedanranta
Haavisto - Soppeenmäki - Vuorentausta - Keskustori
Metsäkylä - Soppeenmäki - Vihattula - Lielahti - Keskustori
Lintuhytti - Hallila - Hatanpään sairaala - Keskustori - Rahola - Mustavuori
Irjala - Finlayson - Ranta-Kaarila - Tesoma
Lentävänniemi - Lielahti - Hiedanranta
Lielahti - Epilä - Tesoma - Pitkäniemi - Pirkkala
Petsamo - Ratina - Nekala - Turtola
Siivikkala - Lintulampi - Hiedanranta
Haukiluoma - Ikuri - Tesoma - Hiedanranta

Laitoin listaan vain täysin uudet linjat ja ne linjat, joiden reitissä on muutoksia.
 
Porua odotettavissa, kun Ryydynpohja, Vähäniemenkatu ja Reuharinniemi jäävät palveluista aika kauas.

Lentävänniemi–Hiedanranta voisi melkein kysyä, onko tarpeen ajaa Federleynkatua, jos toiseen suuntaan on 1 pysäkki ja toiseen 2?
Porua on odotettavissa paljon muuallakin, sillä monia asioita on tässä luonnoksessa tuhottu aivan järjettömästi. Esim. Turtolan ja Koivistonkylän yhteydet, nykyinen 13 reitti lännessä laitettu aivan turhan takia mutkalle, ym. Herättää taas miettimään että tällaiseen leikkimiseenkö halutaan oikeasti käyttää julkisia varoja?
Kuvittelin että Lielahdessa linja 38 olisi hoitanut Lentävänniemen ja Lielahden yhteyttä ja linjan 12 voisi yhdistää toisesta päästä linjan 15 kanssa,niin päät olisivat tasapainossa. Välttäisin myös rikkomasta linjaa 14,mielestäni siinä ei ole mikään vialla.
Tarviipa jättää palautetta...
 
Hyvä, että uusi 13/15 kombo Villilä - Hervanta (Lintuhytti) on ohjattu Keskustorin kautta, koska nykyinen 13 Ratinan kautta kiertää keskustan kohteet. Päätepysäkki Mustavuoren kohdalla on vain outo: samalla linja kannattaisi jatkaa Myllypuroon tai Pitkäniemeen kuten 15 nykyisin. Pitkäniemen työmatkat siis hoidettaisiin kiertelevällä poikittaislinjalla Pirkkala - Lielahti, josta ei ole edes yhteyttä ratikkaan keskustaan? Myllypuron työmatkayhteydet on myös jätetty suunnitelman ulkopuolelle, mutta ilmeisesti ne on tarkoitus hoitaa linjalla 71 + vaihto ratikkaan Lielahdessa. Molempiin kohteisiin olisi parempi suora yhteys Villilän linjalla.

Pirkkala - Tesoma - Lielahti yhteys on aidosti uusi poikittaisyhteys, jolle voisi ajatella olevan jonkin verran kysyntääkin.

Korvenkadulta myös loppuu palvelu mikä on siinä mielessä järkevää, että Raholaan on nyt ylitarjontaa ja kaikki linjat sieltä alueelta ajavat samaa reittiä Satakunnankatua ilman vaihtoyhteyttä ratikkaan Pyynikintorilla. 26:n reittiä ajava linja voisi tehdä piston Korvenkadun päähän, jolloin sieltä muodostuu myös yhteys Tesoman liikekeskukselle, mikä on alueen lähin keskus.

Lentävänniemi - Hiedanranta -linjaa voisi jatkaa Reuharinniemeen, niin sinnekin jäisi jotain palvelua.

Onneksi kyseessä on vasta alustava luonnos, joka toivottavasti paranee tästä.
 
Tässäpä nyt muutamia ajatuksiani suunnitelmasta:

- Mielestäni ei ole järkevää lopettaa linjaa 38 Lentävänniemen ja Taysin välillä. Jos tätä väliä kulkevat ihmiset ohjataan keskustan kautta ratikalla, niin matka-aika pitenee huomattavasti ja matkaan sisältyy vaihto. Lisäksi 38 olisi voinut tarjota yhteyden Lentävänniemen ja Niemenrannan alueilta Lielahden kaupoille, suunnitelmassa oleva Lentävänniemi-Hiedanranta -linja on aika tynkä, eikä varmaan saa suuria matkustajamääriä kun kulkee vain Hiedanrantaan.

- Lielahden kaupoilta ei myöskään ole nähdäkseni kuin yksi suora bussiyhteys keskustaan (Ylöjärven Metsäkylän auto), joka ei kulje kovin tiheästi, eli ilmeisesti on tarkoituksena että Lielahdesta tulevat matkaavat liityntälinjalla pari pysäkkiä ja vaihtavat Hiedanrannassa. Lielahdesta kuitenkin usein tulee paljon matkustajia, ja tällainen yhteys ei varmaan useimpia houkuttele.

- Ylöjärven osalta en oikein tiedä. Hyvä kai, että on tarjottu kaksi suoraa yhteyttä ja myös yksi vaihdollinen yhteys, joten esim. Soppeenmäessä asuvat voivat vapaasti valita, mikä sopii itselle. En tiedä, mitä mieltä Asuntilassa tai Mikkolantien varrella asuvat ajattelevat pakkovaihdosta, aikamoinen palvelutason parannus kuitenkin tulossa Asuntilaan, esim. sunnuntaina nykyisestä puolentoista tunnin vuorovälistä 15 minuutin väliin. Metsäkyläläiset ehkä saaneet parhaan yhteyden tässä suunnitelmassa, Haaviston yhteys kiertää vähän enemmän.
Lisäksi tuo Haaviston-bussin tekemä pisto Siltatien liikenneympyrässä on vähän outo, samalla voisi kiertää koko Kortteen alueen Kortteentietä pitkin, silloin väliin jäisi Töyränojantien pysäkki, mutta siitä on ihan kohtuullinen kävelymatka Ristimäentien pysäkille. Vuorentaustan jälkeen on minusta turhaa mennä tuota lyhyttä pätkää Rantatietä, bussin voisi laittaa kulkemaan Epilänkatua, niin saataisiin sinnekin palvelu takaisin.

- Lielahti-Tesoma-Pirkkala -yhteys kuulostaa hyvältä uudistukselta.

- Hyvä, että Muotialaan on saatu suunnitelmassa palautettua yhteys keskustaan.

- Hyvä, että Irjalasta on saatu yhteys keskustaan. Bussin voisi kuitenkin nyt laittaa kulkemaan Huikkaanaukion kautta, sitä yhteyttä on toivottu, ja Ali-Huikkaantien pohjoispäästä ei ole ymmärtääkseni tullut kovinkaan paljoa matkustajia.

----

Onpa kuitenkin sanottava, että julkisessa kommenttikentässä useat palautteet olleet aivan luokattomia. Valitetaan, että oma yhteys on huono, mutta ei kerrota miksi, ja miten sen voisi tehdä paremmaksi. Lisäksi useampi henkilö oli ihmetellyt, miksi tarvitsee luoda "uusi linja" Haukiluomasta Pirkkalaan, argumenttina että "Haukiluomasta ei varmaan kovin paljoa Pirkkalaan ole menijöitä". Hohhoijaa, eihän sillä bussilla mitään välipysäkkejä olekaan.:roll:
 
Tässäpä nyt muutamia ajatuksiani suunnitelmasta:
Onpa kuitenkin sanottava, että julkisessa kommenttikentässä useat palautteet olleet aivan luokattomia. Valitetaan, että oma yhteys on huono, mutta ei kerrota miksi, ja miten sen voisi tehdä paremmaksi. Lisäksi useampi henkilö oli ihmetellyt, miksi tarvitsee luoda "uusi linja" Haukiluomasta Pirkkalaan, argumenttina että "Haukiluomasta ei varmaan kovin paljoa Pirkkalaan ole menijöitä". Hohhoijaa, eihän sillä bussilla mitään välipysäkkejä olekaan.:roll:

Kaikkein tylsin on se vakiokommentti: "Palvelua heikennetään alueellani, on aika ostaa talouteemme toinenkin auto". Ennen kaikkea siksi, että kommentissa rehvastellaan sillä, että on tarvittaessa varaa ostaa auto. Suurimmalla osalla joukkoliikenteen vakiokäyttäjistä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tuosta vaan ostaa autoa.
 
Kaikkein tylsin on se vakiokommentti: "Palvelua heikennetään alueellani, on aika ostaa talouteemme toinenkin auto". Ennen kaikkea siksi, että kommentissa rehvastellaan sillä, että on tarvittaessa varaa ostaa auto. Suurimmalla osalla joukkoliikenteen vakiokäyttäjistä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tuosta vaan ostaa autoa.

Minulle nuo kommentit lähinnä kertoo siitä että joukkoliikenteen suunnittelu on epäonnistunut jos talouteen ostetaan auto sen takia että joukkoliikenne ei ole tarpeeksi houkutteleva vaihtoehto. Pakkomatkustajat kulkee joukkoliikenteellä oli se sitten kuinka huonosti tahansa järjestetty kun ei ole vaihtoehtoa.
 
Minulle nuo kommentit lähinnä kertoo siitä että joukkoliikenteen suunnittelu on epäonnistunut jos talouteen ostetaan auto sen takia että joukkoliikenne ei ole tarpeeksi houkutteleva vaihtoehto. Pakkomatkustajat kulkee joukkoliikenteellä oli se sitten kuinka huonosti tahansa järjestetty kun ei ole vaihtoehtoa.

Joo mutta mielestäni tuo autonostokortti heitetään välillä aika heppoisin perustein, tyyliin siitä että linja reitti muuttuu vähän.
 
Minulle nuo kommentit lähinnä kertoo siitä että joukkoliikenteen suunnittelu on epäonnistunut jos talouteen ostetaan auto sen takia että joukkoliikenne ei ole tarpeeksi houkutteleva vaihtoehto. Pakkomatkustajat kulkee joukkoliikenteellä oli se sitten kuinka huonosti tahansa järjestetty kun ei ole vaihtoehtoa.

Tämä on aikalailla totuus. Lisäksi monet tutut tietävät kertoa jopa turhakereitin varrelta asuvilta tuttaviltaan, että liiallinen vaihtamistarve joukkoliikenteessä on pakottanut ottamaan toisen tai jopa kolmannen auton talouteen. Nopeus ei ole ainoa joukkoliikenteen valtti tai arvo, jota käyttäjät arvostavat. Liian usein unohdetaan palvelutaso. Ja se ei tarkoita asiakaslähtöisesti läheskään aina tiheää vuoroväliä tai "helposti muistettavaa aikataulua" vaan lyhyet kävelymatkat omaavaa, vaihdotonta ja keskustaan (ts. Keskustori) kulkevaa reittiä.
 
Liian usein unohdetaan palvelutaso. Ja se ei tarkoita asiakaslähtöisesti läheskään aina tiheää vuoroväliä tai "helposti muistettavaa aikataulua" vaan lyhyet kävelymatkat omaavaa, vaihdotonta ja keskustaan (ts. Keskustori) kulkevaa reittiä.
Näinhän se on. Viimevuosina kaupunkien liikennepolitiikassa on korostunut tietynlainen ideologia sen sijaan että kehitys noudattaisi minkäänlaista käytännönläheisyyttä. Tämä näkyy nyt siinä että joukkoliikenteen käyttö on lisääntynyt siellä missä tarjontaa on mutta alkanut laskemaan siellä missä käyttö edellyttää mm. pakkovaihtoja. Samalla keskustan liikennettä on vaikeutettu ja katutilaa vähennetty autoliikenteeltä. Tämä on hankala, ruuhkia lisäävä yhtälö, sillä se ei ole linjassa käytännönläheisyyden ja ihmisten käyttäytymisen kanssa. Tähän vielä tahallisen energiakriisin luominen, mikä tulee aiheuttamaan omat ongelmansa.
 
Reuharinniemi on itselle ainaki kysymysmerkki, tarvitaanko siellä oikeasti bussilinjaa. Sellaistahan tässä esityksessä ei enää olekaan.

Jos en ihan väärin muista, Reuharinniemeen ensimmäinen säännöllinen bussiyhteys oli vasta vuonna 2007 linjalla Y35, ehkä 3 vuoroa aamuruuhkassa ja 4 iltapäivällä. Sitä ennen Reuhariin taisi kulkea ainakin vielä 1990-luvulla mm Y42 kerran päivässä.
Silloin kun Y35 perustettiin, se ei tuonut oikeastaan muuta lisäarvoa kuin Possilankadun ja Itämäenkadun katvealueille, joista linjat oli jo poistettu. Silloinen runkolinja 16 tahkosi vielä Vähäniemenkatua samalla reitillä


Ja historiassa kun tarpeeksi peruutetaan taaksepäin, linja 16 siirtyi Vähäniemenkadulle 1992 syksyllä, jolloin linja 11 jätti Niemen alueen palvelematta. Ja vuotta aiemmin linjan 11 reitti oli jo pakotettu Pohtolaan kiertäen Ryydynpohjan kautta.


Ryydynpohjassa on enemmän potentiaalia kuin Reuharinniemessä, sen sivuuttaminen lähes täysin on kyllä mielenkiintoinen veto. Sitä on palveltu kuitenkin jo noin 70 vuotta. Tuolla Nyssen palautesivulla näkyi olevan joku ympäripyöreä vastaus että Ryydynpohjasta pääsee Ylöjärvelle ja Lielahteen muodostaen peruspalvelutason. No, jos mikään ei muutu niin se on se koulubussi 86, joka ei mitään peruspalvelutasoa tarjoa
 
Ryydynpohjassa on enemmän potentiaalia kuin Reuharinniemessä, sen sivuuttaminen lähes täysin on kyllä mielenkiintoinen veto. Sitä on palveltu kuitenkin jo noin 70 vuotta. Tuolla Nyssen palautesivulla näkyi olevan joku ympäripyöreä vastaus että Ryydynpohjasta pääsee Ylöjärvelle ja Lielahteen muodostaen peruspalvelutason. No, jos mikään ei muutu niin se on se koulubussi 86, joka ei mitään peruspalvelutasoa tarjoa

Ryydynpohjan palvelu on näemmä tarkoitus tarjota Ylöjärven Metsäkylän linjalla, joka kulkee Teivaalantietä. Tällä linjalla pääsisi myös Keskustorille. Nykyinen reitti Lintulamminkatua ja Ryydynkatua, ja niiden kolme pysäkkiparia sen sijaan on sivuutettu, onkohan näiltä tullut sitten vähän matkustajia.
 
Takaisin
Ylös