Linjasto2024

Tämä jäi minulla vähän epäselväksi, mitä 82:ta tarkoitat? Suunnitelman 82 päättyy Hiedanrantaan, mutta nykyinen 82 ei kulje Pispalan kautta. Vai tarkoitatko linjaa 80, se kulkee suunnitelmassa sekä Pispalan että Lielahden kautta?
Toki nykyistä 82:ta,mutta tosiaan reitti tulisi siirtää pispalan kautta kulkevaksi. Meni hieman 82 ja 28 sekaisin.
Tarvii varmaan piirtää jokin kartta näistä hahmotelmista.
 
- Linja 24 riittäisi, kun liikennöisi vain Tesoma-Lielahti-välillä, jolloin olisi puhtaasti liityntälinja ja 15 min perusvuorovälille perusteltavissa

Olin ensin samaa mieltä, mutta sitten muistin Raholanharjun rakentuvan kerrostalokompleksin, joka ainakin kaavassa näyttää aika isolta kerrostaloalueelta. Tesoman valtatietä pitäisi siis ajaa jokin runkolinjatasoinen linja kun alue valmistuu. Jos 14+24 päättyy Tesomalle, sinne jäisi vain 26. Kaavassa on kyllä kevyen liikenteen alikulku Porin radan ali, jolloin myös kasia voinee käyttää mutta se on jo varsin kuormitettu.

Hölmöä, että se tarvittava linja olisi siellä jo valmiiksi eli nykyinen 7, jonka vuorojen täyttöaste on sen verran vajaa, että Raholanharjun matkustajat sopisivat näihin vuoroihin.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:47 ----------

Ideoin muutaman teesin, mitä voisi harkita. Osin tämä yhteenvetona sille mitä tässä ketjussa on ehdotettu:

1) 7 kuten nyt, mutta 7A kalkunvuoresta myllypuroon ja 7B suoraan tesomankatua myllypuroon. 7A ja 7B muodostaisivat ruuhka-aikoina puolet vuoroista ja reittivariaatiot olisivat käytössä ruuhkasuunnan mukaisesti. Normaali 7 kalkkuun kuten nyt.

Mä tein eilen illalla samansuuntaisia hahmotelmia linjan 7 haaroittamisesta mutta vein sen vielä pidemmälle, että se korvaa kokonaan myös linjan 71. Kun haarat A,B,C,D yhdistyvät Tesomalla, linjan 7 vuoroväli on sama kuin kasilla, jolloin linjat voi synkronoida Tesomalta itään (teoriassa).

LINJAN 7 KARTTA

Ei noin monta haaraa toki nätti ole mutta haaroille voi myös antaa omat linjanumerot.
 
Hervannasta olisi kyllä paljon enemmän matkustajia Keskustorille, Tuulensuulle ja Pyynikintorille kuin TAYS:ilta. Suurin osa ei ole kuitenkaan menossa Ratinalle/linja-autoasemalle, joten palvelutaso heikkenee. Jos linjojen kuormituksia mietitään, niin ennemmin voitaisiin pidentää Hervannan vaunuja (lisäämällä neljäs osa) kuin tihentää vuoroväliä, jotta yhteiselle osuudelle Sammonaukiolta Koskipuistoon saataisiin tasainen vuoroväli.
 
Hervannasta olisi kyllä paljon enemmän matkustajia Keskustorille, Tuulensuulle ja Pyynikintorille kuin TAYS:ilta. Suurin osa ei ole kuitenkaan menossa Ratinalle/linja-autoasemalle, joten palvelutaso heikkenee. Jos linjojen kuormituksia mietitään, niin ennemmin voitaisiin pidentää Hervannan vaunuja (lisäämällä neljäs osa) kuin tihentää vuoroväliä, jotta yhteiselle osuudelle Sammonaukiolta Koskipuistoon saataisiin tasainen vuoroväli.
Itse pidän sitä hyvänä muutoksena.

Vielä tänäkin päivänä kuulen sitä, että linja 1 oli parasta. Se ajettiin toki busseilla.

Pirkkalan vihreät kannattavat ratikkaa, joten sellainen varmasti tulee Härmälän kautta Tampereelle. Olisikin luontevaa, että sieltä pääsisi TAYSille ja sieltä joskus Linnainmaalle ja ehkä Kangasalan suuntaan.

Minulla ei ole mitään ratikkaa vastaan, kunhan Linjasto2024 ei heikennä palvelua busseissa, kuten Linjasto2021 teki.

Hervantalaiset voivat vaihtaa bussiin, jos esim. Pyynikintorille menevät, niin mekin tehdään kun mennään Pirkkalasta Linnainmaalle (kun ennen pääsi yhdellä bussilla).
 
Näin tammikuun viimeisen päivän kunniaksi lähetin oman palautteeni:

Joukkoliikenteen suunnittelussa on eräitä hyvän suunnittelun periaatteita, joista tärkein on ”älä riko toimivaa”. Valitettavasti tässä linjastosuunnitelmassa ollaan tarpeettomasti rikkomassa paljon sellaista, joka nykyisessä linjastossa toimii.


Toinen merkittävä suunnitteluperiaate on, että suuren kysynnän alueiden linjojen ei pidä olla kierteleviä ja hitaita, vaan linjaston tulisi olla suoria ja nopeita, jolloin ne ovat myös taloudellisia eli minimoivat suoritteet. Linjan päätteen tulisi olla välittömästi kiertelevän, keräilevän reitinosan jälkeen. Nämä periaatteet eivät tässä suunnitelmassa ikävä kyllä toteudu.


Tässä keskustelussa on noussut suuri kritiikki erityisesti Kalkun muutoksia kohtaan: runkolinja 7 siirtyisi kulkemaan keskustasta Nokiantien kautta Kalkkuun ja edelleen Tesomalle. Tämä ratkaisu on tuhlaileva, sillä Nokiantien väestöpohja tuskin mitenkään perustelee 7,5 minuutin vuoroväliä, ja viimeistään Kalkunvuoren jälkeen bussit ovat todennäköisesti tyhjiä. Samalla Kalkun länsiosien kävelymatkat pitenevät kohtuuttomasti, eikä linja 71 Tesomalle ole kuin laiha lohtu.


Ratkaisuna olisikin pitää Kalkun osalta linjasto nykyisellään: 7 Kalkkuun, jossa on myös merkittävä pyöräliityntäasema, 15A ja 15B palvelemassa vartin välein Nokiantietä ja edelleen Pitkänniemen ja Myllypuron (erityisesti Sandvikin) työmatkaliikennettä sekä 71 Rounionkadulla, jossa se palvelee myös Kolmenkulman kasvavaa työpaikka-aluetta. 71:n reittihän siirrettiin joitakin vuosia sitten Kalkuntieltä Rounionkadulle juuri sen takia, koska Kalkuntiellä ei ollut riittävästi kysyntää – paikalliset olivat tottuneet kulkemaan Kalkun päätteelle.


Tesomalla korostuu tämän suunnitelman kukkaset: vuorotarjonta on ruuhka-aikaan suorastaan huikea, jopa 26 vuoroa tunnissa keskustaan. Tosin näistä vakiintunut runkolinja 8 todennäköisesti kerää useimmat matkustajat, kun matkustajan näkökulmasta oudommat linjat 14 ja 24 päästetään pysäkillä ohi. Seiskalla ei kulje tiheästä vuorovälistä huolimattakaan käytännössä kukaan, sillä se kulkee väärään suuntaan, noin 15 minuutin sakkolenkin keskustaan.


Myös Tesomalla olisi suositeltavaa jättää linjasto nykyiselleen. Jos seiska kulkee nykyistä reittiään, linjaparia 14/24 ei tarvita. Myllypuron liikenne hoituu 15:llä. Jos Nokiantien ja Tesoman yhteyksiä halutaan parantaa, kannattaisi harkita linjan 34 reitin siirtoa Kalkun kehätieltä Nokiantielle, jolloin tällainen yhteys syntyisi, vieläpä paljon nopeampana kuin Kalkun kautta kiertäen. Linjan 71 jatko Tesomalta Lielahteen on myös elintärkeä erityisesti Nokian ja Lielahden välisen työmatkaliikenteen kannalta, ja se osaltaan palvelee myös Nokian ja Ylöjärven välistä työmatkaliikennettä vaihdollisena. Tesoman kasvavaa kysyntää pitäisi ohjata yhä enemmän raiteille, jossa on kasvunvaraa: niin Porin kaukojunissa kuin lähijunissa on huomattavasti vapaata matkustajakapasiteettia. Yhtenä markkinointikeinona voisi olla junalähtömonitorin asentaminen Tesoma A:n bussipysäkille.


Tässä suunnitelmassa Tohloppia ja Lamminpäätä palveleva linja 15 voisi olla mieluummin ratikan liityntälinja Tesoma–Tohloppi–Lamminpää–Lielahti–Hiedanranta. Tällä ratkaisulla saataisiin parempi palvelutaso näille alueille. Samoin tämän suunnitelman linja 24 olisi luontevaa olla vastaavasti Tesoma–Ikuri–Lielahti–Hiedanranta-liityntälinjana. Tesoman päässä molemmat linjat voitaisiin synkronoida junien aikatauluihin.


Lielahden alueen linjasto on yleisperiaatteiltaan hyvä, mutta tekisin pieniä viilauksia. Lielahden asiointia palveleva linja 22 on kompromissina laitettu ajamaan suoraan Lielahdenkatua. Se ei kuitenkaan Lielahden päässä jatka Hiedanrannan vaihtoterminaaliin, mikä vähentää linjan hyödyllisyyttä ja heikentää yhdistävyyttä johtaen todennäköisesti hyvin vähäisiin matkustajamääriin. Olisi toivottavaa, että linja suunniteltaisiin uudestaan niin, että esim. 22A kulkisi yölinja 20:n tavoin Federleynkadun kautta, ja 22B Vähäniemenkadun ja Possilankadun kautta Lielahteen ja edelleen Hiedanrantaan. Tässä toki 30 min kierrosaika alkaa loppua kesken, minkä vuoksi Hiedanrannan vaihtoterminaalia käyttävän linjaston autokierrot kannattaisi suunnitella yhtenä kokonaisuutena eli yhdistää 22 esimerkiksi Tesoman suunnan linjan 24 autokiertoihin. Vastaavasti kannattaisi harkita linjojen 23 ja 82 yhdistämistä, jolloin saataisiin Vihattulaan hyvä peruspalvelutaso. Laatokantielle liikennöinti voitaisiin tällöin hoitaa koulubusseilla.


Ylöjärven linjaston suunnitteluperiaatteet oudoksuttavat: seutukymppien pitäisi olla seudullisia runkolinjoja, mutta linjanumerolla 80 ajetaan puolen tunnin välein hidasta, mm. Vuorentaustan kautta kiemurtelevaa keräilylinjaa. 81 taas on suora ja palvelee vartin välein, mutta päättyy Hiedanrannan terminaaliin. 83 liikennöi vaihdottomana vähäväkisestä Metsäkylästä Tampereelle asti, vaikka 84 ja 85 päättyvät Soppeenmäkeen.


Muokkaisin itse tätä linjastoa vielä seuraavasti:


80 olisi Ylöjärven vartin välein kulkeva runkolinja, käytännössä siis kuin nykyinen 80 (tai suunnitelman 81), mutta jatkaen Hiedanrannan terminaalista Pispalan kautta Keskustorille.


81 olisi kuin suunnitelman 80, mutta päättyisi Hiedanrannan terminaaliin.


83 olisi kuin suunnitelman 83, mutta päättyisi myös Hiedanrannan terminaaliin.


Porrastamalla linjat systemaattisesti keskenään saadaan Ylöjärven keskustan ja Hiedanrannan välille 7,5 minuutin vuoroväli, eli Ylöjärvi–Hiedanranta-välillä olisi yhteys joka ratikalle ja joka ratikalta.


Suunnitelmassa Ylöjärven linjojen reitit Lielahdessa ovat epäloogisia: 80 tulee Turvesuonkatua, mutta kääntyy jostain syystä Lielahdenkadun kautta Paasikiventielle, eikä palvele Hiedanrantaa lainkaan. 81 ja 83 menee suoraan Paasikiventietä, mutta 81 menee terminaaliin, jossa 83 taas ei käy.


Mielestäni olisi selkeämpää, jos kaikki Ylöjärven linjat liikennöisivät reittiä Myllypuronkatu–Turvesuonkatu–Enqvistinkatu–Hiedanranta. Ehdottamani seutukymppi-80 jatkaisi Hiedanrannan terminaalista Pispalan kautta keskustaan, eikä siten olisi päällekkäistä tarjontaa ratikan kanssa.


Lopuksi yleinen toivomus koskien ratikan liityntäliikenteen aikataulusuunnittelua: aikatauluihin tulisi jättää sen verran pelivaraa, että vaikka bussi myöhästyisi pari minuuttia aikataulustaan, sillä ehtisi vielä vuorolle suunniteltuun vaihtoyhteyteen Hiedanrannan terminaalissa. Myös ratikoille voisi olla jokin lyhyempi, esimerkiksi minuutin marginaali, jonka ne odottaisivat myöhässä tulevaa bussia. Nykyään näkee liian usein tilanteita, joissa liityntäbussi on juuri saapumassa terminaaliin, mutta ratikka lähtee sekunnilleen aikataulun mukaisessa ajassa, ja matkustajat joutuvat odottamaan 7 minuuttia kylmällä ja virikkeettömällä pysäkillä.
 
^
Pitkälti samaa mieltä. Seiskan nykyreittiä puoltaa myös tuleva Raholanharjun kerrostalokompleksi, johon tulee noin 1800 asukasta.

Ainoa muutos mikä seiskalle ehkä kannattaisi tehdä, on haaroittaa osa ruuhka-ajan vuoroista Sandvikille. Toiseen suuntaan ne voivat kiertää Kalkunvuoren kautta.
Linjaa 15A ei siten enää tarvittaisi ja 71:n osalta voisi harkita ajetaanko Rounionkatua vai Kalkuntietä.
 
Joukkoliikenteen suunnittelussa on eräitä hyvän suunnittelun periaatteita, joista tärkein on ”älä riko toimivaa”.

Tätä periaatetta vaan on viime vuosina rikottu toistuvasti ja monessakin tapauksessa palattu vanhaan toimivaan. Tähän vielä voisi lisätä tarpeettoman linjanumeroiden muutosten, vaikka itse reitti pysyisi jokseenkin samana.

Ei sillä, etteikö remonteille olisi tarvetta, mutta toisinaan tuntuu, että suunnittelussa tehdään suunnitelmia suunnittelun ilosta, ja ilmeisesti oman viran pakottamana, vaikka akuuttia tarvetta ei olisikaan.

Joidenkin paikkojen suunnittelusta vaan ei tunnu tulevan valmista kokonaisuutta, otettakoon tästä vaikka Nokia esimerkkinä, jonka takia oikeastaan tehtiin taasen uusi välivaihe linjasto2023, vaikka tästä 2024-linjastosta oli jo juttua ennen sitä.

Korjausliikkeitä tultaneen tämänkin paketin osalta näkemään varmasti kesken talvikauden 2024-2025, mutta toivottavasti kokonaisuus järkevöityisi jo ennen liikenteen aloittamista.
 
Tuollaista Tesoma-Tohloppi-Lamminpää-Hiedanranta -linjaa voisinkin kannattaa sikäli, että näiltä alueilta kysyntä on nykyään vähäisempää ja liityntälinjana tarjontaa vois olla vaikka jopa vartin välein parhaimmillaan. Myös kyseisten seutujen saavutettavuus paranisi, kun reitin molemmat päät toimivat hyvin syöttöpisteenä keskustasta.

Seiskan säilyttäisin minäkin nykyisellään, tai jopa jatkaisin reittiä nokian puolelle jonkin matkaa. Tarvittaisiin vaan uusi kääntöpaikka.

71 voisi olla jopa riittävä yhteys myllypuroon, mikäli reittiä muokattaisiin sopivaksi. Uusia katuyhteyksiäkin on valmistunut tai valmistumassa kolmenkulman alueella.

Olennaista olisi myös suunnitella aikataulut tarkemmin vaihtoyhteyksien kannalta ja ilmoittaa ne myös painetussa aikataulussa. Toki huonot keliolosuhteet voivat niiden toteutumiseen vaikuttaa, samoin kuin keskustan tukkeutuva liikenne ( mikä on tahallisesti aiheutettu huonolla suunnittelulla), mutta ainakin jonkinlainen selkeä matkaketjun aikatauluttaminen hyödyttäisi asiakkaita enemmän.
 
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1XvdRwGx5Jz5id-qyOa9-_7qCW1g7KXI&usp=sharing

Värkkäsin uuden kartan pohdittuani erilaisia vaihtoehtoja. Tosin tällä ei liene mitään vaikutusta asiaan, koska asia on jo esityslistalla.

Mietin vaihtoehtoa, jossa linja 7 jaettaisiin lännessä kahteen haaraan. 7A kulkisi nykyistä reittiä Kalkun päätteelle, ja 7B jatkaisi Tesomankatua Ikurin kautta nykyistä linjan 13 reittiä, kuitenkin päättyen Hiedanrannan vaihtopysäkille. Näin molemmille haaroille saataisiin parhaimmillaan vartin vuoroväli.
Nokiantien tarjonnan puolestaan hoitaisi oma linjansa, tässä 24, joka kulkisi tätä ehdotettua seiskan reittiä Tesomalle saakka. Näin Kalkkua palveltaisiin edelleen 8 vuoroa tunnissa, mutta kahta erilaista reittiä.
Myllypuron tarjonnan voisi hoitaa pidennetyn 71:n voimin. Karttaan olen piirtänyt reitin Hiedanrannan vaihtopysäkiltä Epilän kautta Tesomalle jne. Myllypuroon ja Nokialle. Tämän linjan tarjontaakin voisi parantaa ruuhka-aikoina jopa 15 min vuorovälille Hiedanrannan ja Myllypuron välillä, Nokian puolelle toki vain 2 kertaa tunnissa enimmillään.
Lamminpää ja Tohloppi hoituisi tässä vaihtoehdossa linjan 34 voimin, silläkin tarjontaa voisi niinikään olla enemmän Hiedanrannan ja Tesoman välillä, vähintääkin 4 vuoroa tunnissa.

Tulevaisuudessa olisi fiksua myös järjestellä linjanumeroita ryhmittäin. Esimerkiksi Hiedanrannasta lähtevät liityntälinjat voisivat olla 20...24, Linnainmaalta (kun ratikka sinne valmistuu) 25...29. Tämä toki ei ole aukoton koska seutulinjat olisivat käytännössä useinkin jotain muuta.
 
Mikä tuo lautakunnassa oleva linja 6 Sorin Aukio - Vatiala kilpailutusasia on? Ilmeisesti kutonen aiotaan laittaa kahtia. Mikähän numero liikkuu sitten Länsi-Hervannasta Messukylän ja Iidesrannan kautta keskustaan, vanha nelonenko. Joku kysyi asiaa facebookissa Nysseltä, vastaus oli ylimalkainen: asiasta kerrotaan kun tiedotettavaa on (tuulahdus 80-luvun tiedottamisesta). Kait Nysselllä joku ajatus on, miten kutosen eteläpää hoidetaan. Yksi vaihtoehto on, että nelonen hoitaa mutta keskustassa päättäri on (aseman kautta) Tampella. Tämä voisi selittää nihilistisen tiedotuksenkin, vastustus torppasi viitosen viennin Tampellaan.
 
Mikä tuo lautakunnassa oleva linja 6 Sorin Aukio - Vatiala kilpailutusasia on? Ilmeisesti kutonen aiotaan laittaa kahtia. Mikähän numero liikkuu sitten Länsi-Hervannasta Messukylän ja Iidesrannan kautta keskustaan, vanha nelonenko. Joku kysyi asiaa facebookissa Nysseltä, vastaus oli ylimalkainen: asiasta kerrotaan kun tiedotettavaa on (tuulahdus 80-luvun tiedottamisesta). Kait Nysselllä joku ajatus on, miten kutosen eteläpää hoidetaan. Yksi vaihtoehto on, että nelonen hoitaa mutta keskustassa päättäri on (aseman kautta) Tampella. Tämä voisi selittää nihilistisen tiedotuksenkin, vastustus torppasi viitosen viennin Tampellaan.
Tuo Tampella on jotenkin piikki Nyssen suunnittelijoiden lihassa, sillä kysyntä sieltä on aikalailla pientä ja isojen runkolinjojen asiakkaat eivät halua sinne matkustaa. Päinvastoin mielummin päälinjat tulisi reitittää Keskustorille.

Jos esimerkiksi 15 katkaistaisiin tuossa kartassa esittämälläni tavalla, voisi sen (tai ylipäätään jonkin vastaavalla tarjonnalla olevan) linjan reitittää Tampellaan. Vuorovälikin olisi kohdillaan siinä tapauksessa.
 
Viimeistään seuraavan joukkoliikennelautakunnan kokouksessa käsiteltäneen kesän 2024 linjastoa. Eilisen kokouksen ajankohtaisosiossa käsiteltiin jo tulevaa linjastoa, josta apulaispormestari Pekka Salmi raportoi jo tuoreeltaan Facebookin eräässä kuntapolitiikkaryhmässä. Tämän perusteella paljastuu mm. seuraavaa:

"Länsi-Tampereella on useita muutoksia, jotka perustuvat tulevaan raitiotielinjaan. Ensi kesästä lähtien linja nro 4 tarjoaa Lielahden-Ikurin-Tesoman kautta suoran yhteyden Keskustorille ja siitä edelleen Länsi-Hervantaan. Jatkossa linja nro 13 ei ajaisi länteen. Vuorotarjonta nelosella on hyvä eli ruuhka-aikana vuorotiheys on 12 minuuttia, joka on varsinkin Myllypuronkadun varressa ja Ikurissa asuville iso parannus. Myös Keskustori-yhteyden paluu on tärkeää."

"Toinen merkittävä avaus on linja nro 34, joka uutena linjana kulkee Lielahdesta Tesoman kautta Pitkäniemeen ja sieltä Pirkkalan kautta lentokentälle. Poikittaislinjoista on pitkään puhuttu pitkään ja nyt uusi yhteys on tulossa. Linja nro 7 reitti muuttuu yhdessä linjan 71 kanssa. Linja 71 kulkee jatkossa Kalkun kautta Nokialle, eikä enää Rounionkatua pitkin. Linja 7 ei kulje enää nykyisen Kalkun päätepysäkin kautta. Linjan päätepysäkki on Tesomalla ja linja koukkaa Kalkunvuoren ja Pitkäniemenkadun kautta Nokian tielle ja siitä keskustaan."

Runkolinja 4 tekisi siis osittaisen paluun ja muodostuisi nykylinjan 13 läntisestä osuudesta sekä nykylinjan 6 Koskipuiston ja Hervannan välisestä osuudesta. Tämä muutos selittää tuon linjan 6 supistumisen jatkossa välille Vatiala–Sorin aukio.

Muilta osin jäämme odottelemaan kesäliikenteestä päättämistä seuraavassa kokouksessa tai Nyssen mahdollista tiedottamista linjastomuutoksista ennen kokousta.
 
"Länsi-Tampereella on useita muutoksia, jotka perustuvat tulevaan raitiotielinjaan. Ensi kesästä lähtien linja nro 4 tarjoaa Lielahden-Ikurin-Tesoman kautta suoran yhteyden Keskustorille ja siitä edelleen Länsi-Hervantaan. Jatkossa linja nro 13 ei ajaisi länteen. Vuorotarjonta nelosella on hyvä eli ruuhka-aikana vuorotiheys on 12 minuuttia, joka on varsinkin Myllypuronkadun varressa ja Ikurissa asuville iso parannus. Myös Keskustori-yhteyden paluu on tärkeää."

"Toinen merkittävä avaus on linja nro 34, joka uutena linjana kulkee Lielahdesta Tesoman kautta Pitkäniemeen ja sieltä Pirkkalan kautta lentokentälle. Poikittaislinjoista on pitkään puhuttu pitkään ja nyt uusi yhteys on tulossa. Linja nro 7 reitti muuttuu yhdessä linjan 71 kanssa. Linja 71 kulkee jatkossa Kalkun kautta Nokialle, eikä enää Rounionkatua pitkin. Linja 7 ei kulje enää nykyisen Kalkun päätepysäkin kautta. Linjan päätepysäkki on Tesomalla ja linja koukkaa Kalkunvuoren ja Pitkäniemenkadun kautta Nokian tielle ja siitä keskustaan."
Täm avaa jo joitain suuntaviivoja. Suunnitelmissa olleet linjat 14 ja 24 eivät sitten varmaan menekään niinkuin siinä on esitetty, vaan tilalla on suurelta osin iso runkolinja 4. Tuosta ei selviä lopullinen kuvio kuitenkaan, eli olisiko tulossa jopa nykyisten llinjojen 9 ja 19 kaltainen linjanumeropari 4/14, jossa tuo 14 olisi se Myllypuroon menevä linja? No, se selvinnee sitten, mutta Ikuriin ja Myllypuronkadulle varmastikin riittäisi vartin vuoroväli ja mainittu 12 min vuoroväli kesällä on kyllä ylitarjontaa sillä suunnalla, joskaan ei varmaankaan Tesomalla.

Jos jotakin muutosta tai lisäystä suunnitelmiin vielä toivoisi, niin se voisi olla tuon linjan 71 jatkaminen Nokiantien ja Epilän kautta Hiedanrantaan ja Lielahteen. Siitä syntyisi vaihdoton poikittaisyhteys Lielahden ja Epilän välille, sekä vaihdollinen yhteys ratikasta Kalkkuun ja Nokialle.
 
Takaisin
Ylös