Joukkoliikenteen tarjouskilpailu 3 / 2021

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,483
Käynnistetään avoin tarjouskilpailu bruttokustannusperiaatteella yhdessä Tuomi Logistiikka Oy:n kanssa liikennepalvelun hankkimiseksi 6.6.2022 alkaen neljäksi (4) vuodeksi linjoille 90 Terälahti - Kämmenniemi - Keskustori, 91 Aitoniemi - Sorila, 92 Sorila - Viitapohja - Kämmenniemi, 93 Kämmenniemi - Teiskon kirkkotie - Terälahti - Kaanaa - Mäntylä ja 94 Kämmenniemi - Maisansalo - Terälahti - Kaanaa - Mäntylä. Hankintaan sisällytetään optio sopimuksen jatkamisesta kahdella yhden vuoden (1+1) optiokaudella. Samassa kilpailutuksessa Tuomi Logistiikka Oy kilpailuttaa omilla liikennöintikohteillaan Pohjois-Tampereen koululais- ja palveluliikenteen sopimukset.
Tampereen seudun joukkoliikennelautakunta tekee Nysse-liikenteen osalta hankintapäätöksen joukkoliikenteen tarjouskilpailu 3/2021 -hankinnasta.
Kalustovaatimuksena linjojen liikenteessä on linjalla 90 neljä (4) 15-metristä telilinja-autoa. Linjoilla 91-94 vaaditaan kolme (3) 13-metristä matalalattialinja-autoja. Diesellinja-autojen Euro-päästöluokitusvaatimus on vähintään Euro 6.

Tarkemmat tiedot löytyvät esityslistan pykälästä 43.
 
Tilaaja otaksuttavasti haluaa rajata euro6:ta saastuttavammat vaihtoehdot pois.

Juurikin noin on varmaankin asia? Tilaaja asettaa vähimmäin laatuvaatimuksena Euro 6:sen. Tämä on hankintalain mukainen tasavertoisuusvaade. Laatupisteitä voisi sitten saada paremmasta puhtaudesta jne.
 
Se vaikuttaa selvältä, mutta ilmaisu vähintään tuntuu hassulta, jos suurempaa, siis parempaa ei ole olemassa.
Tällä hetkellä ei olekaan, mutta esim. jos Euro VII tulee vuonna 2025, olisi mahdollista että liikennöitsijä hankkii viimeiselle vuodelle Euro VII -päästöluokan bussin. Tietysti tämä on vain spekulointia, mutta kuten on aikaisemmin mainittu, ideana on varmaan asettaa vain minimiraja niin, että maksimirajasta ei varmastikaan koidu haittaa tulevaisuudessa.
 
Kilpailu alkoi tänään. Kuten joukkoliikennelautakunnan päätöksessä todettiin, on samassa kilpailutuksessa myös Teiskon koulukuljetus- ja palveluliikennettä. Niistä on 3 eri kohdetta, kaikki pikkubusseilla ajettavaa liikennettä. Yhdistelmätarjous kaikesta Teiskon liikenteestä (4 kohdetta eli Nyssen kohde 63 sekä 3 koulukuljetus- ja palveluliikennekohdetta) on myös sallittu.

Kuten todettu, kohteessa 63 on 4 teliä ja 3 2-akselista. Päästötasovaatimus on Euro 6 ja keski-ikävaatimus 8 vuotta.

Hintapisteitä voi saada 95 ja kalustopisteitä korkeintaan 5:
  • Istumapaikat yli vaatimuksen 0,25 p/paikka/auto, pisteet tulevat eri autojen keskiarvona
  • sitoutuminen ajamattomien lähtöjen minimivaatimusta tiukempaan ilmoittamiseen (vähintään 80% ajamattomista ilmoitetaan 10 min ennen lähtöaikaa, ei koske kesken matkan keskeyttäneitä lähtöjä): 2 pistettä
  • istuinpäällysten vaihtaminen uusiin ennen sopimuskauden alkua: teli 0,35 p/bussi, 2-akselinen 0,2 p/bussi
Yhdistelmätarjouksessa pisteytys on sama eli siinä kalustopisteet tulevat vain Nysse-liikenteen perusteella.

Tarjoukset jätetään 3.9.2021.
 
Kilpailu alkoi tänään. Kuten joukkoliikennelautakunnan päätöksessä todettiin, on samassa kilpailutuksessa myös Teiskon koulukuljetus- ja palveluliikennettä. Niistä on 3 eri kohdetta, kaikki pikkubusseilla ajettavaa liikennettä. Yhdistelmätarjous kaikesta Teiskon liikenteestä (4 kohdetta eli Nyssen kohde 63 sekä 3 koulukuljetus- ja palveluliikennekohdetta) on myös sallittu.

Kuten todettu, kohteessa 63 on 4 teliä ja 3 2-akselista. Päästötasovaatimus on Euro 6 ja keski-ikävaatimus 8 vuotta.

Hintapisteitä voi saada 95 ja kalustopisteitä korkeintaan 5:
  • Istumapaikat yli vaatimuksen 0,25 p/paikka/auto, pisteet tulevat eri autojen keskiarvona
  • sitoutuminen ajamattomien lähtöjen minimivaatimusta tiukempaan ilmoittamiseen (vähintään 80% ajamattomista ilmoitetaan 10 min ennen lähtöaikaa, ei koske kesken matkan keskeyttäneitä lähtöjä): 2 pistettä
  • istuinpäällysten vaihtaminen uusiin ennen sopimuskauden alkua: teli 0,35 p/bussi, 2-akselinen 0,2 p/bussi
Yhdistelmätarjouksessa pisteytys on sama eli siinä kalustopisteet tulevat vain Nysse-liikenteen perusteella.

Tarjoukset jätetään 3.9.2021.

onko tästä kilpailusta kuulunut mitään? tarjoukset jätettiin eilen.
 
minkäslaista kalustoa tulee?
Voisikohan olla että esim. näitä entisiä Sipoon busseja tulisi teiskoon nyt kun sinne tuli yutongeja? Löytyisi Volvo- ja VDL- telejä. Toki sopimuksia päättyy vuoden sisällä muitakin, mistä sitten voi autoja irrottaa.
 
Pohjolan Liikenne voitti kilpailutuksen Nysse-kohteen. Nyssen tiedote

Onkohan missään vaiheessa mietitty, että onkohan tämä ihan ok, että valtion omistama yhtiö tulee nyt Tampereellekin ja voittaa tarjouskilpailussa linjoja yksityisiltä yrityksiltä. Päämääränä on tuottaa voittoa, joka jaetaan osinkojen muodossa viime kädessä valtiolle, häviäjänä on yksityiset yritykset. Kuljettajille lienee loppujen lopuksi se ja sama missä firmassa ajavat.

Tampereella on jo ennestään jopa HSL-aluetta paremmin toimivat markkinat, joissa useat eri yritykset jättävät kilpailevia tarjouksia, eikä ole vaaraa syntyä tilannetta, jossa joku pääsisi käyttämään hyväksi määräävää markkina-asemaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan missään vaiheessa mietitty, että onkohan tämä ihan ok, että valtion omistama yhtiö tulee nyt Tampereellekin ja voittaa tarjouskilpailussa linjoja yksityisiltä yrityksiltä.

Sehän on enemmänkin kuin ok! Mahdolliset voitot tulevat valtiolle, eli tavallaan takaisin meille kansalaisille.
 
Takaisin
Ylös