Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2021

Liittynyt
6 Maaliskuu 2006
Viestit
305
Aloitetaanpa uusi viestiketju uuden linjastoaikakauden kunniaksi!

img_7949s.jpg

Kuvassa linjan 16 lähtö Hakametsästä Irjalaan klo 6:44. Erikoisen hankalaksi tehty pysäkiltä lähteminen, kun suoraan ajavan linja-auton tarvitsisi päästä heti vasemmanpuoleisimmalle kaistalle. Nyt ei ollut kuin yksi pakettiauto edessä, mutta myöhemmin päivällä voi olla jo hankalampi tuosta mennä.

Linjan 16 vuorot lähtevät tästä pääsääntöisesti minuuteilla 14 29 44 59. Ratikat Hervannasta saapuvat minuuteilla 00 08 15 23 30 38 45 53. Ymmärrän tietysti, että myöhästymisvaraa ja pysäkiltä toiselle siirtymiseen pitää jonkin verran olla aikaa, mutta 6 minuuttia on toisaalta perin paljon, kun vuorovälit ovat näin päin.

Toiseen suuntaan linjan 16 vuorot saapuvat minuuteilla 09 24 39 54. Ratikat Hervantaan päin lähtevät minuuteilla 02 09 17 24 32 39 47 54. Bussi saattaa tietysti olla jokusen minuutin myöhässä, mutta käytännössä vaihtamiseen kuluva aika on tässä kyllä maksimoitu.

Kaupin kampuksen vaihtoterminaalissa ehdin sen verran seuraamaan aamun ensimmäisiä vaihtoaaltoja klo 5:45 ja 6:00, että siellä vaihdot olivat ripeämpiä, mutta toisaalta myöhästymisvaraa ei jäänyt juuri yhtään. Linjan 17 vuoro kaartoi pysäkille juuri, kun kello oli lyömässä 6:00. "Onneksi" matkustajia oli bussin kyydissä pyöreä nolla :D
 
Ratikkakiima-ajalle tyypilliseen tapaan https://www.pasikuparinen.fi/trejoukkoliikenne näyttää tutkassa ainoastaan linjojen 1 ja 3 yksiköt, eli bussiliikenne on tutkasta pois kokonaan. Vahvaa suorittamista, kun data tuonne tulee avoimesta lähteestä. 😂

no nyt ei näy kun vain TKL:n ja PirTilin autot, Paunun ja Länsilinjojen autot jostain syystä kateissa, esim. linjalla 6 ei näy kun TKL #105
 
PirTil:n uutuksia tutkasta havaittuna: #70/55, #72/40, #73 /41, #74/40, #76/50, #77/55, #79/40, #80/50, #82/41, #85/79
Citeoita #6 ja #7 en tutkasta löytänyt linjalta, liekö nuo sitten vakiona ylöjärvellä tai kangasalla, ainakin kunhan koulut alkavat...?

---------- Viestit yhdistetty klo 16:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:19 ----------

Linjalla 13 palvelee pirtil #86, LPX-586. Tämä on näitä norjasta tuotuja teli-8700:a,joten niitä lie sitten ainakin 3kpl.
 
Aloitetaanpa uusi viestiketju uuden linjastoaikakauden kunniaksi!

Näytä liitetiedosto 3166

Kuvassa linjan 16 lähtö Hakametsästä Irjalaan klo 6:44. Erikoisen hankalaksi tehty pysäkiltä lähteminen, kun suoraan ajavan linja-auton tarvitsisi päästä heti vasemmanpuoleisimmalle kaistalle. Nyt ei ollut kuin yksi pakettiauto edessä, mutta myöhemmin päivällä voi olla jo hankalampi tuosta mennä.

Käytännössä tuossa rikotaan tieliikennelakia. sulkuviivaa kun ei saa ylittää.
 
Kävin vilkuilemassa vielä Lissusta, miten liikenne mahtaa illan mittaan sujua. Oheiset kuvakaappaukset otettu kaikki noin klo 18:00. Selvästi reitit 9 ja 19 ketjuuntuvat herkimmin, vaikka niiden pitäisi kulkea lomittain. Sitä en tiedä, miten voi linjalla 28 olla peräkkäinajo, kun sen pitäisi kuitenkin kulkea 30 minuutin välein. Eikä ollut kumpikaan edes siirtoajossa.20210809.jpg
 
Iltapäiväruuhkan aikaan oli Tampereen keskusta-alueella aikamoinen liikennekaaos. Pispalan valtatien perusjonot ulottuivat parhaimmillaan lähes Tipotielle asti. Pahin sumppu vaikutti kuitenkin olevan Sorin aukion ympäristö. 80:llä kesti kiertää 5-10 minuuttia uudelta lähtöpysäkiltä Sorin aukio B Rautatienkadun ja Vuolteenkadun kautta Hatanpään valtatielle. Tähän ruuhkaan toki vaikuttaa myös alueen kaukolämpötyömaat. Sorin aukio B pysäkillä oli edelleen työmaanauhat, eikä mitään merkkiä siitä, että pysäkki olisi otettu käyttöön. Matkustajat vaikuttivatkin nousevan 80:een torin toisen puolen pysäkiltä C.

Sijaintitietojen perusteella myös Hämeenpuisto oli erittäin ruuhkautunut, siihen saattoi vaikuttaa kolmostiellä tapahtunut kolari. Nämä kuitenkin aiheuttivat niin isoja myöhästymisiä, ettei kovin usein näe. Maksilinjoilla 13 ja 28 pahimpaan aikaan jumiin jääneet autot olivat jopa 45 minuuttia myöhässä.

Yllätyin myös, että Länsilinjoilla oli vielä käytössä vuoden 2007 Volvo 8500:sia, näistä ainakin #133 oli linjalla 80 ja #137 linjalla 29. Ja Razerin kuvassahan näkyy myös #139 linjalla 16. Linjan 16 autot eivät jostain syystä ole edelleenkään tulleet tutkassa näkyviin.

Citeoita #6 ja #7 en tutkasta löytänyt linjalta, liekö nuo sitten vakiona ylöjärvellä tai kangasalla, ainakin kunhan koulut alkavat...?

Citeat olivat linjalla 12.
 
Kävin vilkuilemassa vielä Lissusta, miten liikenne mahtaa illan mittaan sujua. Oheiset kuvakaappaukset otettu kaikki noin klo 18:00. Selvästi reitit 9 ja 19 ketjuuntuvat herkimmin, vaikka niiden pitäisi kulkea lomittain. Sitä en tiedä, miten voi linjalla 28 olla peräkkäinajo, kun sen pitäisi kuitenkin kulkea 30 minuutin välein. Eikä ollut kumpikaan edes siirtoajossa.

Tuo 9/19 on tehnyt sitä jo kesänkin ajan. 17:30 aikaan myös Metson kulmilla sama tilanne. Eikä varmaan ole myöskään kaiketi suunniteltua, että linja 7 kulkee Vehmaisiin 3 min vuorovälillä kuten tuona havaintoaikana (10 min taitaa olla pysäkkiaikatauluissa).
Ylöjärven suuntaan puolestaan 80 näytti olevan ketjuuntunut, Onkiniemen mäessä tuli linjakilvetön, ilmeisesti A3 arkeilla tuulilasin koristellut LL #3 vastaan ja perässä 80C. Ko isoissa lakanoissa oli linjakilven pimeyden vuoksi piirrettynä 80, kirjainvariaatiota ei tainnut ollakaan....
 
Ylöjärven suuntaan puolestaan 80 näytti olevan ketjuuntunut, Onkiniemen mäessä tuli linjakilvetön, ilmeisesti A3 arkeilla tuulilasin koristellut LL #3 vastaan ja perässä 80C. Ko isoissa lakanoissa oli linjakilven pimeyden vuoksi piirrettynä 80, kirjainvariaatiota ei tainnut ollakaan....

Äkkiseltään kun katsoin, niin nuo paperit näyttivät joltain styroksinpaloilta. :D Osa taisi olla jo pudonnut poiskin, joten oli hankaluuksia tunnistaa auto edes 80:ksi.
 
Käytännössä tuossa rikotaan tieliikennelakia. sulkuviivaa kun ei saa ylittää.
Et kai epäile Nyssen suunnittelutaitoa? Eiköhän se sulkuviiva käydä yön pimeydessä poistamassa ;)
Äkkiseltään kun katsoin, niin nuo paperit näyttivät joltain styroksinpaloilta. :D Osa taisi olla jo pudonnut poiskin, joten oli hankaluuksia tunnistaa auto edes 80:ksi.
Joo, havainto toisesta bussista ikkunan läpi ja näytti aika omaperäiseltä viritykseltä, en edes ajatellut, että voisi olla jotain muuta kuin paperia, mutta pisteet siitä, että olivat isompia kuin A4-arkit. Melkoista.
 
Mitä iltapäivällä seurasin pasikuparinen.fi lähinnä linjaa 7 niin iltapäivällä oltiin Kalkkuun päin noin 20 min myöhässä mikä heijastui myös siihen, että ennen viittä lähdöt Kalkusta olivat 10 min myöhässä. Linjasivulle on annettu ajoaikaa 1h 10 min ennen seuraavaa lähtöä eli ruuhka-aikaan linjalla on 14 autoa (keskipäivällä 10 kpl).
 
Viimeksi muokattu:
Eikä varmaan ole myöskään kaiketi suunniteltua, että linja 7 kulkee Vehmaisiin 3 min vuorovälillä kuten tuona havaintoaikana (10 min taitaa olla pysäkkiaikatauluissa).
Menipä hienosti ilmansuunnat sekaisin, Kalkkuunhan ne autot oli menossa. Taitaa tuo Vehmainen tulla takaraivosta, eihän se edes sinne mene enää...
 
Käytännössä tuossa rikotaan tieliikennelakia. sulkuviivaa kun ei saa ylittää.

Tuosta saattaa päästä laillisesti kulkemaan, jos ajaa oikeaa kaistaa suoraan. Tuollaiset suorakulmaiset nuolikilvethän ovat vain opasteita eivätkä rajoita sitä, mihin suuntiin kaistalta saa ajaa, ja lähtökohtaisesti oikeanpuoleisinta kaistaa saa ajaa suoraan. Tosin ajorataan maalattua nuoltahan on noudatettava, joten jos tuohon oikelle kaistalle on maalattu nuoli oikealle, sitten tuo menee väkisin laittomaksi.
 
Näitä PirTil:n norjasta tulleita teli 8700:a on ainakin 4kpl (#82... #86). Autoa #81 en ole havainnut että onko sekin. Yhden linjakilpi ei tunnistanut ääkkösiä lainkaan, kun palveli linjalla 46 tekstein 'Perl th'.

Valkeakosken liikenteen #2 ja #12 liikennöivät niinikään Kangasalla. Toinen varmuudella linjalla 47, toinenkin ehkä mutta havaintohetkellä kilvissä oli tilausajo-tekstit.
 
Tuli kiireessä perin huono kuva, mutta kävinpähän ohimennen vilkaisemassa Länsi-Hervannan päätepysäkillä linjojen 5 ja 6 lähtöjä, niin siellähän odottikin klo 9:30 aikaan ihan ruuhkaksi asti busseja. Toistuukohan tämä 15 minuutin välein koko pitkän päivän? Myös linjalla 7 huomasin jopa kolme autoa Linnainmaalla samanaikaisesti, joista 2 saapumispysäkillä ja 1 lähtöpysäkillä. Atalassakin linjan 18 autoja ehtii aina saapua 2 kerrallaan ennen kuin ensimmäinen ehtii lähteä. Onpahan ainakin sitten myöhästymisvaraa (mutta myös kustannuksia). IMG_7953s.jpg
 
Takaisin
Ylös